meisje.rianne
door meisje.rianne Jan 25, 2016 om 17:04
Winkels & webshops

Mag bol.com een deel van de bestelling weigeren ondanks bewijzen?

Bol.com weigert 12 Blond Amsterdam schaaltjes te leveren aangezien ze een fout op de website en de app hadden gemaakt met het aantal stuks per verpakking. Er stond daadwerkelijk 1 artikel bevat 4 stuks (dus ik heb 4 artikelen besteld, waardoor ik recht heb op 16 schaaltjes).
Echter kreeg ik mijn bestelling binnen vandaag en kreeg ik helaas maar 4 schaaltjes.
Contact gezocht met de Bol.com zelf (zaterdag) en hun zeiden u ontvang echt 16 schaaltjes.. Heb ik vandaag netjes contact gezocht met de klantenservice zeggen ze heel koel u hebt gekregen wat u hebt besteld. Heb samen met een medewerker van de bol.com de website bekeken en het stond er wel goed op waardoor ik gewoon recht heb op 16 schaaltjes.
Heb overal foto's van gemaakt en deze bewaard voor bewijs. Van de productspecificaties, artikelnummers en hoe het op de website stond vermeld..Deze foto's zijn gemaakt op 24-01-2016 en 25-01-2016 om 13:30 uur.
Per toeval hebben ze vandaag (25-01-2016 om 17:00 uur) de website aangepast..
Mijn vraag is nu eigenlijk mag de Bol.com dit zomaar weigeren en hun prijzen en/of stuks gaan veranderen?

2289 21 Rapporteer

zoekster1
door zoekster1 - Jan 25, 2016 om 17:20
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van de prijs af. Het gaat erom of u ervan uit mocht gaan dat deze overeenkomst correct was, of dat het duidelijk voor u zou moeten zijn dat hier een fout is gemaakt.

Kunt u hier uw foto's plaatsen van de advertentie?

rf
door rfrijhoff - Jan 25, 2016 om 17:33
41 Antwoorden / Vragen

Indien Bol.com een fout in hun  advertentie heeft gezet, mogen ze dit uiteraard corrigeren. Echter bestellingen gedaan voor de aanpassing dienen ook als zodanig geleverd te worden, tenzij overduidelijk sprake is van een fout. Voorbeeld 1: Een T.V. die te koop staat voor €10 is overduidelijk niet goed geprijsd. Hier kan de winkel de levering dan ook aanpassen/weigeren. Of het koopcontract door de bestellende dan ook ontbonden kan worden weet ik niet zeker. Voorbeeld 2: 4 schaaltjes voor €20 of 1 schaaltje voor €20 is veel minder duidelijk, aangezien hier o.a. kwaliteit een factor speelt. Beiden zijn mogelijk en in dat geval is de winkel verplicht u die te leveren tegen die prijs. Voorzover ik weet is dit tot op heden nog van toepassing en niet veranderd.

meisje.rianne
door meisje.rianne Jan 25, 2016 om 17:39
4 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas kan ik geen foto uploaden aangezien het formaat te groot is.
Het stond er daadwerkelijk bij dat 1 artikel 4 stuks waren en dat ik voor €9.95 4 schaaltjes zou krijgen. Heb dit nog bewust na gevraagd bij een medewerker aangezien ik een beetje een twijfel had, maar hij bevestigde dit ook.
Dus al met al heb ik eigenlijk navraag gedaan en heb ik mijn vraag beantwoord gekregen van de bol.com maar nu weigeren ze de overige schaaltjes te leveren aangezien ze een fout hebben gemaakt in de advertentie. Dit vind ik persoonlijk niet kunnen aangezien ik 4 artikelen heb besteld met 4schaaltjes qua inhoud van de doos..

meisje.rianne
door meisje.rianne - Jan 25, 2016 om 17:33
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hierbij een foto

alfatrion
door alfatrion Jan 25, 2016 om 19:09
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt hiermee uw foto verkleinen: http://www.fotoverkleinen.nl/

diumenge
door diumenge - Jan 25, 2016 om 17:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Om te beginnen, natuurlijk mag Bol hun prijzen of stuks aanpassen. We leven gelukkig in een vrij land waar ondernemers zelf hun prijzen mogen bepalen.

Verder geeft u zelf al aan dat ze een fout hebben gemaakt. Maar gezien die fout in hun nadeel is, en u hoopt natuurlijk in uw voordeel, wilt u daar natuurlijk van profiteren. U zult dat neem ik aan ook geen probleem vinden als dat u ooit eens overkomt?

Moeten ze leveren? Wellicht, als het prijsverschil niet zo groot is dat er een overduidelijke fout is gemaakt. Gaan ze dat ook doen? Waarschijnlijk niet en probeer dan maar eens uw recht te halen.

zoekster1
door zoekster1 Jan 25, 2016 om 18:25
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een rare reactie. Het gaat er natuurlijk om of een ondernemer achteraf, nadat de overeenkomst tot stand is gekomen de prijzen mag veranderen voor de klant. Ik vind sowieso de toonzetting van je antwoord nogal belerend. TS heeft immers van te voren gebeld of het echt wel klopte en is toen pas gaan bestellen, daar is toch niets mis mee? En mag die dan teleurgesteld zijn als Bol.com haar heeft verzekerd dat dit klopte. Ik hoop dat je dat zelf ook geen probleem vindt als een verkoper je door de telefoon iets toezegd en daar later op terugkomt.

diumenge
door diumenge Jan 25, 2016 om 18:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De vraag is "Mijn vraag is nu eigenlijk mag de Bol.com dit zomaar weigeren en hun prijzen en/of stuks gaan veranderen?"

Ik vat dat op als een tweeledige vraag. Antwoord op het tweede deel is dat ze dat mogen doen ja, antwoord op het eerste deel is dat Bol mogelijk moet leveren, maar dat het moelijk zal worden dat af te dwingen. Helemaal nu ik de prijzen heb gezien, ik denk dat TS ook wel begrijpt dat dit merk geen vier schaaltjes heeft voor 9,95.

En natuurlijk mag de klant teleurgesteld zijn. Als ik een laptop van normaal 1000 euro zie voor 250 euro en ik bel nog even of dat echt klopt en bij bevestiging bestel ik 'm, denkend dat ik dé aankoop van het jaar kan doen, dan ben ik ook teleurgesteld als ik 'm toch niet voor die prijs krijg. Maar kan ik ze ook dwingen voor die prijs te leveren? Niet eenvoudig in ieder geval.

alfatrion
door alfatrion Jan 26, 2016 om 00:24
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag van TS moet m.i. zo worden begrepen dat ze vraag of een bestaande overeenkomst mag worden aangepast. Die vraag moet negatief worden beantwoord. Soms kan de overeenkomst worden vernietigd overeenkomstig met het Otto-arrest, maar de overeenkomst kan niet zomaar eenzijdig worden aangepast.

marita567
door marita567 - Jan 25, 2016 om 17:42
1576 Antwoorden / 17 Vragen

reactie van meisje.rianne ,

Helaas kan ik geen foto uploaden aangezien het formaat te groot is. Het stond er daadwerkelijk bij dat 1 artikel 4 stuks waren en dat ik voor €9.95 4 schaaltjes zou krijgen. Heb dit nog bewust na gevraagd bij een medewerker aangezien ik een beetje een twijfel had, maar hij bevestigde dit ook. Dus al met al heb ik eigenlijk navraag gedaan en heb ik mijn vraag beantwoord gekregen van de bol.com maar nu weigeren ze de overige schaaltjes te leveren aangezien ze een fout hebben gemaakt in de advertentie. Dit vind ik persoonlijk niet kunnen aangezien ik 4 artikelen heb besteld met 4schaaltjes qua inhoud van de doos..

edrick3
door edrick3 Jan 25, 2016 om 17:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dacht je dat we dat zelf niet kunnen lezen? ;-)
(reactie op rfrijhoff)

marita567
door marita567 Jan 25, 2016 om 17:51
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Uw gelukkig dan wel , er zijn vele die over de reactie`s heen kijken , daarom heb ik dit geplaatst .

edrick3
door edrick3 Jan 25, 2016 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OT
Het blijft ook allemaal een beetje onoverzichtelijk. ;-)
Met vr.gr.

marita567
door marita567 Jan 25, 2016 om 18:03
1576 Antwoorden / 17 Vragen

En dit zal ook wel zo blijven , de site is rampzalig èèn probleem opgelost val je weer opnieuw in een ander probleem .
Vorige week heb ik de redactie al gemeld dat ik de antwoorden van andere forumleden niet kan zien , gevolg dubbele antwoorden / dubbele links .
Reactie`s in reactie`s heb ik ook gemeld maar daar word niet op gereageerd .
Alleen de meldingen krijg ik nu Thats It . Met vr, gr.

edrick3
door edrick3 - Jan 25, 2016 om 17:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter info:

Artikel 16 - Klachtenregeling

  1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
  3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie www.thuiswinkel.org. De klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie gestuurd.
  5. De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

Cookies
door Cookies - Jan 25, 2016 om 17:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als 1 schaaltje al 9,95 kost dan is het dus een overduidelijke fout en hoeft Bol.com niet te leveren.

marita567
door marita567 - Jan 25, 2016 om 18:10
1576 Antwoorden / 17 Vragen

lees dit eens van de consumentenbond ,

Foto van het artikel

Een artikel dat is afgebeeld in een advertentie moet exact overeenkomen met het daadwerkelijk te leveren product en voor de geadverteerde prijs te koop zijn in de winkel.

bron : www.consumentenbond .nl

zoekster1
door zoekster1 - Jan 25, 2016 om 18:18
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb even op de site gekeken en de laagste prijs is 7,95 voor zo'n blond schaaltje. Dus 4 voor 9,95 dat lijkt me dan wel erg goedkoop. Het is wel wat anders als er bij had gestaan, Nu geweldige aanbieding! Grote korting! Nu of nooit want op=op, of iets van dien aard, want het zou kunnen zo'n aanbieding.
Ik zou het wel fideel van Bol.com vinden als ze u toch nog een bon van enige waarde voor troost zouden aanbieden.
Dien schriftelijk een klacht in, dan denk ik dat ze wel iets voor u verzinnen waarmee ze toch nog een beetje de pijn verzachten. Op zich zijn ze daar wel schappelijk is mijn ervaring.

Ik vind overigens wel dat omdat u specifiek navraag heeft gedaan en de klantenservice heeft gezegd dat dit klopte u een sterkere zaak heeft, dan als u gewoon vlug was gaan kopen en dan achteraf boos zijn.

marita567
door marita567 Jan 25, 2016 om 18:28
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@zoekster1 ,  Ts vermeld in haar vraag dat ze de site vandaag om 17.00 hebben aangepast .

zoekster1
door zoekster1 Jan 25, 2016 om 18:30
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat heb ik gelezen. Ik heb gekeken hoeveel de schaaltje gewoonlijk kosten. Ik probeerde niet de foute advertentie te vinden.

marita567
door marita567 Jan 25, 2016 om 18:34
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Oh sorry , ik dacht dat u dit niet had gelezen omdat uw reactie om 18.18 was.

zoekster1
door zoekster1 Jan 25, 2016 om 18:44
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben helderziende ;-)

marita567
door marita567 Jan 25, 2016 om 18:51
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Geweldig , dan kunt u ook de site beter werkend maken , of zien dat dit in de toekomst gaat gebeuren ;-)

zoekster1
door zoekster1 Jan 25, 2016 om 18:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb even in de toekomst gekeken, en... helaas het zal nog heeeeeel lang aanmodderen blijven.

marita567
door marita567 Jan 25, 2016 om 18:58
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Ik hoopte op een ander antwoord maar helaas .

marita567
door marita567 - Jan 25, 2016 om 18:20
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hier kunt uw een klacht plaatsen met de afbeelding van de advertentie , scroll naar beneden .

http://www.consumentenbond.nl/campagnes/stop-prijsmisleiding/meldpunt/

jw
door jwhvdbroek - Jan 25, 2016 om 19:08
2 Antwoorden / 0 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 25, 2016 om 19:28
16870 Antwoorden / 202 Vragen

M.I. een duidelijke fout. Bezwaar maken kan uiteraard altijd maar dat zal u vel tijd en moeite kosten en naar ik aanneem toch zonder resultaat.

Cookies
door Cookies - Jan 25, 2016 om 19:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarschijnlijk levert een klacht indienen je een tegoedbon op van 5 euro.

meisje.rianne
door meisje.rianne - Jan 25, 2016 om 20:44
4 Antwoorden / 2 Vragen
meisje.rianne
door meisje.rianne - Jan 25, 2016 om 20:46
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hierbij dan toch de foto:)

alfatrion
door alfatrion Jan 26, 2016 om 00:31
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je toevallig ook nog een foto van de correspondentie met de medewerker?

zoekster1
door zoekster1 - Jan 25, 2016 om 21:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas (op mijn laptop althans) onleesbaar.

meisje.rianne
door meisje.rianne Jan 25, 2016 om 21:11
4 Antwoorden / 2 Vragen

Moet je het anders even dwonloaden:) Dan wordt de afbeelding vaak wel groter;)

Cookies
door Cookies Jan 25, 2016 om 21:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vaste respondenten krijgen van de VARA een tablet kado, zodat je foto's simpel kan vergroten.

zoekster1
door zoekster1 Jan 25, 2016 om 21:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Haha, was dat maar waar!

Cookies
door Cookies Jan 25, 2016 om 22:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, zou anders wel een leuke geste zijn voor ons jarenlange vrijwilligers werk. Ik stuur wel ff een link van dit topic naar de redactie.

marita567
door marita567 - Jan 25, 2016 om 21:30
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@zoekster1 ,

klik eerst met links op de foto, klik dan met rechts en dan afbeelding openen in nieuw tabblad , er staat inderdaad € 9,95 .
en dan 1  ( 4 stuks )  + in winkelwagentje zet op verlanglijstje .

zoekster1
door zoekster1 Jan 25, 2016 om 21:52
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt! Ik wist niet dat het zo werkte.

marita567
door marita567 Jan 25, 2016 om 21:57
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Graag gedaan , ik wist ook niet dat dit zo werkte maar ik ben nou gewend op deze site links uit en rechts uit te klikken ;)

ha
door halex - Jan 25, 2016 om 21:38
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als je googled vindt je een link naar de site van blond-amsterdam waarbij dit schaaltje € 9,95 p/s kost. Voor hetzelfde geld bood bol.com 4 schaaltjes aan, dat is dus 25% procent van de gebruikelijke prijs. Dat valt onder de kennelijke type- en schrijffouten. U kunt bol.com hier niet aan houden, het verschil is te groot. Anders was het als er ook in grote letters 75% korting bij had gestaan, of superdeal, of dagaanbieding.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 25, 2016 om 21:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een kennelijke fout, maar ik denk dat als de verkoper bevestigt dat de prijs voor 4 stuks is, wat hier is gedaan via de klantenservice, dat het dan al veel minder kennelijk is. Dit vind ik nu echt een twijfelgeval.
Ik zou een klacht via de mail indienen en waarschijnlijk volgt er dan wel een vorm van compensatie.

(by the way, dankzij de tip van Marita567 kon ik de foto goed zien)

zoekster1
door zoekster1 - Jan 25, 2016 om 22:26
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb even verder gezocht en ik kom steeds hetzelfde tegen. Een kennelijke vergissing/fout kan teniet gedaan worden door nader onderzoek van de koper. U voelde aan uw water dat er iets niet goed zat, maar door het telefonisch contact met de klantenservice is bij u gerechtvaardigd vertrouwen gewekt dat het toch klopte met de prijs. Dan wordt het voor Bol.com veel moeilijker om onder de overeenkomst uit te komen.

Uit deze link klik HIER

Maar het kan natuurlijk ook voorkomen dat een fout in een prijs niet zo duidelijk is, bijvoorbeeld omdat de foutieve prijs niet zo veel afwijkt als in het geval van de laptop van Bol.com. In dat geval is het prettig wanneer je kan terugvallen op algemene voorwaarden waarin staat dat je niet gebonden bent indien het aanbod een fout of vergissing bevat. Je zult dan uiteraard wel aan moeten tonen dat sprake is van een fout en dat aan de consument geen beroep op gerechtvaardigd vertrouwen toekomt.

Uit de volgende link http://www.wetrecht.nl/een-rechtsgeldige-overeenkomst/  klik HIER

Er moet dus bij de koper een wil tot kopen en een wilsverklaring tot kopen zijn, terwijl er bij de verkoper een wil tot verkopen en een wilsverklaring tot verkopen moet zijn. Is dat niet het geval, dan is er geen overeenkomst tot stand gekomen. De enige uitzondering daarop is het ‘gerechtvaardigd’ vertrouwen, waarmee een aanbieder of aanvaarder zich kan beschermen tegen iemand die opeens aangeeft dat hij de overeenkomst helemaal niet wilde.

alfatrion
door alfatrion - Jan 26, 2016 om 01:03
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Een kleine aantekening: van een gemiddeld geïnformeerde consument wordt verwacht dat deze zich globaal heeft georiënteerd op de prijzen van soort gelijke producten. Er moet gekeken worden naar een breder assortiment en meer concurrenten. In het Otto-arrest was het aanbod van 100 euro duidelijk te laag om het soortgelijke aanbiedingen in de markt tussen de 700 en 1300 euro lag.

De kenmerken hier zijn: aarde werk, schaal, blond amsterdam, afmeting 16,5 cm. Een kleine schaal is verkrijgbaar vanaf 5 euro een gewoon formaat vanaf 6 euro. Hier worden er vier afgenomen dus kan er ook een quantum korting gegeven worden. Als ik uitga van 5% en dan kom ik afgrond op een realistisch prijs van 23 euro.

Dit is natuurlijk van een andere orde dan bij het Otto-arrest. Het sterkste argument is natuurlijk dat hier onderzoek is gedaan.