an
door ania May 1, 2017 om 15:11
Winkels & webshops

Geld terug

Heb kleding gekocht in dure modezaak, wil graag enkele kledingstukken retourneren, maar krijg mijn geld niet terug maar een tegoedbon.
Ik wil graag mijn geld cash terug, er staat ook niet op de kassabon dat ik geen cash terug kan krijgen.dit is toch niet van deze tijd.?'Groetjes Marga van der weide

24728 29 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 1, 2017 om 15:21
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ania ,

Wanneer mag ik wél een tegoedbon krijgen?

Wilt u een product ruilen omdat u spijt hebt van de aankoop? Bijvoorbeeld omdat u de kleur toch niet mooi vindt? Of omdat u achteraf liever iets anders had willen kopen? Dan kunt u alleen ruilen als de verkoper dat goed vindt. Als u een product wilt ruilen  bent  u dus afhankelijk van de voorwaarden van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. De verkoper mag u in zulke gevallen een tegoedbon geven. Koopt u een product via internet, telefoon, op straat, via een verkoopdemonstratie of aan de deur? Dan gelden er andere regels. U hebt dan meestal wel bedenktijd.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/moet-ik-een-tegoedbon-accepteren

Cookies
door Cookies - May 1, 2017 om 15:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Of het nou wel of niet van deze tijd is,  de winkel is zelfs niet verplicht het artikel retour te nemen.

Het hoeft ook niet op de bon te staan. Meestal hangt er een briefje bij de kassa. In een kledingwinkel kun je kleding passen, kijken of het leuk staat, zodat retourneren eigenlijk niet nodig zou hoeven zijn.

newmikey
door newmikey - May 1, 2017 om 15:32
830 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk is dat wel van deze tijd, waarom niet?

fa
door familyman - May 1, 2017 om 15:34
888 Antwoorden / 1 Vragen

@Marga, u mag blij zijn dàt u mag retourneren èn een tegoedbon krijgt. Verlies die bon niet en besteed die op tijd, het is nu geld.
U mag in dit forum bewijzen dat een "stenen winkel" verplicht is om artikelen terug te nemen en u cash uit te betalen. Dàt kunt u niet. U verward internet met het begrip "Stenen winkel".

Ik wil graag mijn geld cash terug, er staat ook niet op de kassabon dat ik geen cash terug kan krijgen. Maar ook niet dat u het wèl krijgt.

ma
door malu59 May 3, 2017 om 12:04
1 Antwoorden / Vragen

Stenen winkels maar klagen dat het slecht gaat en er moeten er steeds meer sluiten. Eigen schuld, ze jagen met deze klantonvriendelijkheid iedereen vanzelf naar internet. Bovendien wordt men in stenen winkels vaak slecht of niet geholpen en staan de medewerkers met elkaar te kletsen en doen onbeleefd tegen klanten.

ho
door holy53 May 3, 2017 om 12:18
68 Antwoorden / 1 Vragen

@MALU59,  Weet niet waar jij deze onzin vandaan haalt!  Moet het niet zijn: Malle59??.

ma
door malu59 May 3, 2017 om 12:37
1 Antwoorden / Vragen

Holy53 get a life....realiteit!

lexgensen
door lexgensen - May 1, 2017 om 15:41
274 Antwoorden / 88 Vragen

Koop is koop.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 1, 2017 om 15:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarom heeft u het gekocht als u het terug wilt brengen? U had het immers kunnen passen . Rare gedachte dat u denkt rechten te hebben. De winkel had u zelfs zonder optie om te ruilen terug kunnen sturen. Ruilen is een gunst geen recht. En een bon krijgen is een luxe.

edrick3
door edrick3 - May 1, 2017 om 16:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Of het nu wel of niet een 'dure'modezaak is doet niet ter zake! In een winkel geldt: koop = koop.
Ze hoeven de kleding helemaal niet terug te nemen,. Dat ze dat toch doen is dus coulance en je mag blij zijn dat ze je een tegoedbon willen verstrekken.
En waarom zou je achteraf kledingstukken willen retourneren? Je had toch in de winkel kunnen passen? Moet je maar geen impulsaankopen doen. Bezint eer gij begint.

Gr
door Grunn1 May 1, 2017 om 16:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Vaak zie je bij "goedkopere" zaken dat ze niet zo moeilijk doen over geld terug maar bij "dure" zaken wel.
Kan ook komen dat er genoeg mensen zijn die iets duurs kopen voor een feestje en het de volgende dag weer terug brengen (spreek uit ervaring en niet dat ik het zelf heb gedaan). Dit komt natuurlijk minder vaak voor met een shirtje van een paar euro van de zeeman.

jo
door jorisw - May 1, 2017 om 16:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zullen dit ongetwijfeld niet voor niets hebben ingevoerd. Als winkelier wordt je ook moedeloos als veel mensen steeds de boel terugbrengen maar nooit iets kopen. Nu hebben ze tenminste nog de garantie dat je eindelijk eens iets gaat kopen.

fa
door familyman May 1, 2017 om 16:40
888 Antwoorden / 1 Vragen

Of dat de tegoedbon verloopt (let op de datum) of als die zoek raakt.

Cookies
door Cookies - May 1, 2017 om 16:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@@@: Zal TS door hebben dat we allemaal bij die modezaak werken?;-)

tijger1
door tijger1 May 1, 2017 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stt.stt.stt.:-))

La
door Laelia1955 May 3, 2017 om 11:28
21 Antwoorden / Vragen

Shit,  dacht het zo goed verborgen te hebben gehouden!

me
door mein33 May 3, 2017 om 11:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 werken?;-)

Alleen het woord al !!!

Cookies
door Cookies May 3, 2017 om 12:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mein33, mag ik je er even op attenderen dat sinds 1/1/2017 de maximale AOW duur 15 jaar is? Daarna wordt er van uitgegaan dat je de bekende pil inneemt, deze is 1 jaar voor die datum aan te vragen bij de zorgverzekeraar. Let wel: deze wordt GRATIS verstrekt.;-))

ge
door gewicht May 3, 2017 om 15:57
170 Antwoorden / 1 Vragen

En als je hem vergeet aan te vragen, komen ze hem den brengen?
Wanneer je hem hebt aangevraagd en je krijgt daarna spijt krijg je dan ook een tegoedbon? Kontant geld terug kan niet want hij was gratis.

diumenge
door diumenge - May 1, 2017 om 17:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je zegt het zelf al Ania, het staat niet op de bon. Had er op de bon gestaan dat je kleding kon retourneren tegen geld terug, dán had je daar recht op. Nu niet.

Nb. Het is toch niet meer van deze tijd dat consumenten hun rechten en plichten niet kennen?

ge
door gewicht May 3, 2017 om 16:03
170 Antwoorden / 1 Vragen

Diumenge, over kennen van rechten en plichten gesproken, hoe vaak is deze topic vraag al niet gesteld op dit forum?
Hij blijft toch moeilijk als iemand zijn zin niet krijgt.

me
door mein33 - May 1, 2017 om 18:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is in deze tijd van plasticgeld niet meer van vroeger tijd om geld "handje contantje" terug te krijgen.
Als de winkelier al genegen is om uw aankopen terug te nemen dan moet u met deze gunst 'hedentendage' al zeer blij zijn, want wat éénmaal is verkocht blijft verkocht.
Deze winkelier blijkt wel genegen de goederen terug te nemen, maar alleen als u daar ander goederen voor in de plaats neemt, vandaar uw tegoedbon.
En die tegoedbon kunt u maar beter zo snel als mogelijk weer inwisselen, want mocht de zaak onverhoopt failliet gaan of u raakt de tegoedbon kwijt, dan kunt u naar de tegenwaarde van deze bon ........... en dat gebeurt maar al te vaak in deze tijd.

hutch
door hutch - May 1, 2017 om 18:40
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Helaas heeft u de naam van deze 'dure' modezaak niet genoemd.

Deze 'dure' modezaak verdient een pluimpje. En dat mag ook wel eens gezegd / geschreven worden.
Toch een tegoedbon terwijl het niet verplicht is.......

tenormin
door tenormin - May 1, 2017 om 18:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Was dan maar naar C&A gegaan @ania, krijg je je geld terug.

mslingen
door mslingen - May 3, 2017 om 11:15
33 Antwoorden / 0 Vragen

Teruggeven of ruilen is geen recht. De verkoper is niet verplicht het product terug te nemen. Dat ze dat wel doen en een tegoedbon geven mag dus. zie ook https://www.consuwijzer.nl/thema/een-product-ruilen-of-terugbrengen

si
door sieberenb - May 3, 2017 om 11:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

De wet is in deze duidelijk: Indien men een artikel heeft gekocht dan bestaat er een wilsovereenkomst. Deze wilsovereenkomst kan alleen te niet worden gedaan met goedvinden van de koper en de verkoper. Er zijn uitzonderingen: Ten eerste geldt voor bepaalde zaken een bedenkperiode. Na de koop kan men binnen die bedenkperiode terugkomen op de koop en moet de verkoepr daarin meewerken. Ten tweede kan het zijn dat een artikel niet voldoet aan de eisen, die redelijkerwijs gesteld mogen worden aandat adrtikel. De verkoper is dan gehouden dit artikel ter plekke te repareren, gaat dat niet dan vervangen en alleen in het geval dat ook dàt niet mogelijk is kan de koper de koopsom terugvorderen. De termijn hiervoor is de tijd die -eveneens redelijkerwijs- gekoppeld kan worden aan de normaal te verwachten levensduur van dat artikel.

S.P. Boltjes

boppe1943
door boppe1943 - May 3, 2017 om 11:39
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Zoals al gezegd: koop = koop. Een verkoper is absoluut niet verplicht om een artikel terug te nemen als u het achteraf toch niet wilt hebben (en daar kan ik nog in komen ook). U mag dus eigenlijk nog blij zijn dat u de kledingstukken terug heeft mogen geven en een tegoedbon heeft gekregen. Als u echter spullen koopt aan de deur, via een verkoopdemonstartie, via internet, telefoon of op straat dan heeft u bijna altijd een bedenktijd van 14 dagen. Zelfs al zou de kleding kapot of bevlekt e.d. zijn geweest had u nog geen recht op teruggave van het geld, alleen op vervanging of reparatie. Vraag voortaan vooraf gaande aan de koop of u uw geld terug kunt krijgen als de aankoop tegenvalt. Maar beter nog: ga in de winkel goed na of u de dingen die u wilt kopen echt wel wilt hebben.

ge
door gerdae - May 3, 2017 om 11:41
31 Antwoorden / 15 Vragen

Altijd eerst vragen of u geld terugkrijgt wanneer het product,  thuisgekomen,  niet aan uw verwachting voldoet..

Bo
door Bonte Specht - May 3, 2017 om 11:51
45 Antwoorden / Vragen

Wat veel negatieve reacties. Het gebeurt me niet snel maar ook ik breng weleens iets terug. Omdat thuisgekomen je toch niet vindt dat het mooi staat. Misschien gekocht omdat iemand het je mooi vond staan, en thuis alleen, denk je, nee dit is het toch niet.
Iedereen kan zich weleens bedenken.
Het zal vast ergens in de winkel vermeld staan. Meestal krijg je je geld terug.
Ga gewoon een keer terug en maak dan je tegoed bon op. Let wel op de datum dat de bon verloopt.

je
door jenren6 - May 3, 2017 om 11:52
14 Antwoorden / 1 Vragen

Ania
Idd ruilen is een gunst van de winkel.
Wat betreft de tegoedbon: dat had wel degelijk aangeplakt moeten zijn zeker als dat de huisregels zijn had bij de ingang een bord moeten hangen met de betreffende huisregels, als u die huisregels had kunnen zien en gelezen zou hebben had u de keuze kunnen maken om wel of niet iets te kopen, bij de kassa nog een keer vermelden zou fijn zijn of dat ze u het hadden gezegt dat u bij ruiling alleen een tegoedbon zou krijgen, ik werk in een winkel en hadden dat beleid ook maar vanwege het gezeur etover is het gelukkig afgeschaft en ook nog dat je bij ons niet kon passen, was een rare regel dus.
Kortom: U heeft wel een punt als het nergens vermeld is in de winkel en als het u niet verteld is. Blijven proberen dus! Eventueel het Hoofdkantoor inschakelen dat wil nog wel eens succes opleveren!
Succes!

1paul
door 1paul - May 3, 2017 om 12:02
3155 Antwoorden / 0 Vragen

mazzel dat je dit krijgt zeg, koop is koop in een winkel waar je kunt passen, kijken, ruiken, nadenken voor je iets koopt!!!

ZEUR....

ma
door marleenvanh - May 3, 2017 om 12:08
451 Antwoorden / 1 Vragen

Jazeker en dan mag u uw handen dichtknijpen. KOOP IS KOOP namelijk. Sorry dat ik het zeg maar in mijn perceptie bent U niet echt van deze tijd.....

ma
door malu59 - May 3, 2017 om 12:39
1 Antwoorden / Vragen

Er verdwijnen steeds meer stenen winkels en dat is niet voor niks. Slechte service, klantonvriendelijkheid...mensen kiezen steeds meer voor internet om daar vanaf te zijn. Een artikel moet zonder gezeur geretourneerd kunnen worden, verplicht of niet, heeft met service te maken. Ze jagen zelf de klanten naar internet of naar winkels waar het nog wel goed gaat en waar klanten terug blijven komen.

diumenge
door diumenge May 3, 2017 om 12:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou, begin eens zo'n servicegerichte winkel. Zo te lezen weet je precies hoe het moet...

ma
door malu59 May 3, 2017 om 22:56
1 Antwoorden / Vragen

Wat een ontzettend domme reactie Diumence...jij werkt zeker in zo'n onsympathieke winkel en krijgt nu een spiegel voorgehouden, ik snap dat je schirkt

diumenge
door diumenge May 4, 2017 om 13:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee hoor werk niet in een winkel en schrik niet van je 'beste stuurlui staan aan wal'-reactie.

ma
door malu59 May 4, 2017 om 14:59
1 Antwoorden / Vragen

diumenge ik bedoel dat je schrikt van wat je dan ziet

diumenge
door diumenge May 4, 2017 om 15:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ook daar schrik ik niet van, ik weet wat mijn rechten zijn. Zowel in een stenen winkel als online. In bepaalde stenen winkels ben ik juist blij dat ze niet zomaar alles retour nemen, dan weet ik tenminste dat wat ik koop echt nieuw is.

johanv1100
door johanv1100 - May 3, 2017 om 13:14
63 Antwoorden / Vragen

Na de zoveelste vraag over dit onderwerp en ca 20 gelijke luidende antwoorden moet het nu voor altijd duidelijk ziin dat Koop= koop is.Overigens kan je na wat googelen daar ook zelf wel achter komen hoe het zit met ruilen in een winkel.

le
door leenpres - May 3, 2017 om 13:20
79 Antwoorden / 7 Vragen

Ja dar is de winkeliers  zijn goed recht .Als u bij de bakker een brood koop en niet gebruik kunt u deze ook niet terug brengen
Geld terug is een gunst geen plicht

panter22
door panter22 May 3, 2017 om 13:29
6599 Antwoorden / Vragen

Online kun je ook geen brood ruilen

ninc
door ninc - May 3, 2017 om 22:36
47 Antwoorden / 6 Vragen

Heel gauw dank je wel zeggen
Ze hoeven helemaal niks te doen dus ik het een lief aanbod!

audb
door audb - May 4, 2017 om 13:00
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Staat er bij de kassa een bordje dat u mag ruilen of geld terug dan moeten zich daar ook aan houden.

Het is zelfs zo dat ze niet eens verplicht zijn om iets te ruilen ook al is het te klein of te groot koop is koop en het is een service van de winkel om dat wel te doen.

Alleen als je iets koopt en het deugd niet en er is geen andere zelfde artikel in de winkel dan moeten wel geld terug geven.

ag
door agapon - May 4, 2017 om 16:08
115 Antwoorden / 0 Vragen

Koop = koop en moet tevreden zijn met evengoed een tegoed bon.
Kleding kan alleen dan geretourneert worden als er gebreken aan zijn ontstaan of zijn b.v. kapotte ritssluiting dat niet direct te constateren is, een gaatje wat niet direct opgevallen is of kan zijn enz, opdat moment wordt er een wanprestatie geleverd en kan je desgewenst je geld terug vragen.
Dit is ook het geval als er sprake is van een verborgen gebrek. Dit geld in zijn algemeenheid voor alle producten die geleverd worden.
Indien U bij een winkelier koopt op voorwaarde dat hij artikelen kan terugnemen als ze niet passen, heeft hi/zij zich daar aan te houden.
Voorbeeld: moeder/vader die inmobiel is en kleding nodig heeft kun je dergelijk afspraak maken, laat voor de zekerheid wel even een notitie op de aankoopbon zetten.

pk49
door pk49 - May 4, 2017 om 21:21
243 Antwoorden / 2 Vragen

geen wonder dat de middenstand overal moet sluiten als ze dit soort archaische maatregelen treffen. De klant wil kunnen inruilen of retourneren net als bij internetwinkels. Dit is dé manier om de klanten weg te jagen.....