Na
door Nan64 Jun 10, 2020 om 15:53
Winkels & webshops

Geldt het herroepingsrecht ook voor aankopen in een winkel?

Wij kochten bij een gerenomeerde zaak Bed & Bedding Amstelveen een bed matras en topper. Bij levering bleek de topper niet aan onze verwachtingen te voldoen en wilden wij deze retourneren. De leverancier weigerde de topper retour te nemen onder het motto van hygiëne en Corona. Wij beriepen ons op ons herroepingsrecht. Volgens de leverancier geldt dit alleen voor webaankopen. Na verschillende discussies per mail kregennwij uit coulance het aanbod om met 30% korting een nieuwe topper aan te schaffen. De leverancier heeft allemaal lovende reviews. Wij delen die geenszins en vragen ons af of ze die zelf geplaatst hebben.

7078 24 Rapporteer

getty
door getty - Jun 10, 2020 om 15:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft ongelijk, de winkel staat volledig in zijn recht.

edrick3
door edrick3 - Jun 10, 2020 om 16:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

In een winkel geldt: koop = koop.
Dan heb je géén herroepingsrecht!
Het is natuurlijk iets anders als er een ander produkt geleverd is, of dat er zaken stuk zijn.

edrick3
door edrick3 - Jun 10, 2020 om 16:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Aankoop in de winkel

Als je een product koopt in een winkel, dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Sommige verkopers bieden de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden (het product moet ongebruikt en onbeschadigd zijn) de koopovereenkomst achteraf te annuleren.

Ruilen of retourneren is geen recht maar een extra service, waarvoor voorwaarden kunnen gelden. Let goed op deze voorwaarden. Voorbeelden kunnen zijn:

  • binnen 7 dagen ruilen
  • annuleringskosten betalen
  • een tegoedbon accepteren

Bij een kapot (ondeugdelijk) product is er geen sprake van spijt van je aankoop. De verkoper mag je dan niet afschepen met een tegoedbon.
(Bron)

Na
door Nan64 Jun 16, 2020 om 20:39
Antwoorden / 1 Vragen

Bij ons gaat het niet om spijt. Bij levering bleek het matras dusdanig onaangenaam te ruiken dat wij er niet op konden slapen. De geur was misselijk makend. Wij hebben toen Beds en bedding direct gemaild en kregen als antwoord dat we moesten luchten en even geduld moesten hebben. Na een week in een andere kamer was de geur wel minder, maar voor ons nog steeds niet acceptabel. Door de lockdown kon ons matras niet van Engeland naar Nederland worden vervoerd. Levering is daardoor meerdere weken vertraagd geraakt. Mogelijk dat hier een relatie ligt met de geur.  Na een week hebben wij aangegeven dat het matras door de onaangename indringende geurde reden was dat wij het matras wilden retourneren. Dit was niet mogelijk. Wij kwamen op geen enkele manier tot een oplossing. Wij hebben ook een bed en matras gekocht. Onze klacht gaat alleen over de topper. Wij slapen niet op de topper en zitten met een voor ons waardeloos product. Wij gaan een nieuwe topper kopen, echter na deze teleurstellende ervaring niet bij Beds en bedding.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2020 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In een stenen winkel heeft men geen herroepingsrecht. En ruilen is een gunst.

Zelf geplaatste reviews? Fraai, die vermelding, omdat u niet uw zin krijgt.

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2020 om 16:20
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Bed & Bedding heeft volkomen gelijk. Dat geldt inderdaad voor internet aankopen. En dat ze u toch een topper aanbieden met 30% korting is een geweldige service, zeker in de Corona tijd. Dikke pluim dus voor deze zaak.

Donuts
door Donuts - Jun 10, 2020 om 16:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Denkt u nu echt dat een winkel die al bijna 70 jaar bestaat, ook maar 1 review nodig heeft? U zit er met uw vermeende herroepingsrecht volkomen naast. Ik zou de coulance met beide handen aangrijpen. Erg klantvriendelijk van deze winkelier.

marita5
door marita5 - Jun 10, 2020 om 16:40
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nan64 ,

Geldt het herroepingsrecht ook voor aankopen in een winkel?

Nee .

Ik heb spijt van mijn aankoop. Wat kan ik doen?

Hebt u iets gekocht en hebt u daar achteraf spijt van? Dan kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Of dat kan, hangt af van waar u het hebt gekocht. En wat er met het product aan de hand is.

Ik heb het product gekocht in een gewone winkel

Bij veel winkels kunt u het product binnen een bepaalde tijd ruilen. Maar dit kan niet altijd. Hebt u bijvoorbeeld een bank besteld in een zelfgekozen stof? Dan zal de verkoper die niet zomaar terugnemen. Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.

Biedt de verkoper wel de mogelijkheid om te ruilen? Dan mag dit alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet beschadigd is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan kan de verkoper u een tegoedbon geven. Bij sommige winkels krijgt u zelfs uw geld terug. U moet het product dan wel binnen een bepaalde tijd terugbrengen. Op de kassabon staat meestal voor welke datum u dat moet doen en welke voorwaarden hiervoor gelden.

bron : consuwijzer.nl

Na
door Nan64 Jun 16, 2020 om 20:20
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de info

marita5
door marita5 Jun 16, 2020 om 23:09
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

diumenge
door diumenge - Jun 10, 2020 om 17:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ben benieuwd of we na deze terechtwijzingen nog iets van de TS zullen horen.

tenormin
door tenormin Jun 10, 2020 om 18:20
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Wedden? Ik denk het niet maar dat geldt niet alleen voor deze T.S.

Grunnen.
door Grunnen. Jun 12, 2020 om 11:24
509 Antwoorden / Vragen

Wat wil je horen dan ??

Donuts
door Donuts Jun 12, 2020 om 14:41
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@grunnen, iets als: Hartelijk dank voor de reacties. Het is ons nu duidelijk dat we geen herroepingsrecht hebben en dat we ten onrechte deze winkelier in diskrediet hebben gebracht.

Na
door Nan64 Jun 16, 2020 om 21:14
Antwoorden / 1 Vragen

dank voor de reacties. Het is ons duidelijk dat wij geen beroep kunnen doen op het herroepingsrecht. Ons probleem namelijk een topper waarop wij niet kunnen slapen vanwege de indringende onaangename geur en het feit dat wij met Beds en Bedding niet tot een oplossing kunnen komen blijft. Wij hebben ook een bed en matras gekocht daarover geen klachten. De topper voldoet door de onaangename geur niet aan de verwachting en willen we retourneren. Dat is helaas niet mogelijk.Wij zitten nu met een voor ons waardeloos  product . Wij gaan een nieuwe topper kopen, echter niet bij Beds en Bedding. Wij zijn ons vertrouwen door de manier waarop er met onze klacht is omgegaan verloren. Er kunnen altijd problemen ontstaan bij de levering van producten. De kwaliteit van de leverancier komt mede tot uiting door de wijze waarop deze problemen worden opgelost. Daarover zijn wij in dit geval zeer teleurgesteld

panter22
door panter22 - Jun 10, 2020 om 18:38
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe zou je het vinden als je een nieuwe topper had gekocht en later bleek dat daar al mensen op hadden geslapen?

Tr
door Trostomaat - Jun 10, 2020 om 18:54
239 Antwoorden / Vragen

Dat is fraai. U staat niet in uw recht, krijgt desondanks een coulance-aanbod, dat u vrij bent te weigeren als het u niet aanstaat en als stank voor dank komt u hier de integriteit van het bedrijf in twijfel trekken.
U zult inmiddels wel begrijpen dat u geen 'herroepingsrecht' heeft. Daaropvolgend kunt u uw oordeel over het bedrijf bijstellen: een negatieve review vanwege dit is niet op zijn plaats. U zult ook beter kunnen begrijpen waarom anderen positief zijn over het bedrijf en er is geen reden meer te suggereren dat het bedrijf zelf de reviews wel geplaatst zal hebben. Opgelost!

alfatrion
door alfatrion - Jun 10, 2020 om 23:46
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen als je dat vooraf hebt afgesproken.

justmeagain
door justmeagain - Jun 10, 2020 om 23:56
623 Antwoorden / 8 Vragen

No way dat ze de reviews zelf hebben geplaatst. Diverse reviews komen van mensen die 50 plus foto's en tientallen reviews hebben geplaatst. Een bedrijf zou misschien door zijn personeel reviews kunnen laten plaatsen maar dan is het 1 persoon met 1 review. Dit zijn absoluut echte gebruikers ervaringen.

aurora1
door aurora1 - Jun 11, 2020 om 00:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De leverancier heeft gelijk. Als bij een stenen winkel iets geruild of teruggebracht mag worden is dat een gunst en zal dat in de regel expliciet vermeld staan. Deze winkel verdient een pluim voor het coulance aanbod (en alle tijd die ze aan u besteden). Niet zo netjes om zomaar negatief commentaar te geven en op internet, want u heeft ongelijk. Bovendien is het een uitstekende winkel. Voortaan u misschien dan maar vooraf goed informeren over geldende regels voordat u in een winkel hoog van de toren gaat blazen?

mo
door mof - Jun 12, 2020 om 11:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. In een fysieke winkel is koop gewoon koop. Alleen uit coulance en klantvriendelijkheid nemen winkeliers producten terug. Dit is niet verplicht.
De winkelier hoeft ook geen ander argument te geven dan: gekocht is gekocht.

Verder denk ik dat een opmerking over de lovende reviews van u niet netjes is. Tenzij u kunt hardmaken dat ze die zelf geplaatst hebben. U bent nu aan het
vissen naar andere ontevreden klanten.

PvBaak48
door PvBaak48 - Jun 12, 2020 om 11:16
65 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben dit ook 2 jaar geleden aan de hand gehad.
Maar hebben bij levering van de matrassen direct gezegd dat deze niet klopten.
Dus als je dat direct hebt gezegd bij levering dan had je poot om op te staan want hadden ze hem direct mee terug genomen nu dus niet meer.

panter22
door panter22 Jun 12, 2020 om 11:28
6599 Antwoorden / Vragen

Als er iets verkeerd geleverd is, dan moet dat weer hersteld worden.
Maar het wil ook wel eens dat je de topper krijgt en toch liever een ander wilt, je deze om kunt ruilen. Maar dan niet eerst uitproberen .

kn
door knoppelateur - Jun 12, 2020 om 12:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

geldt alleen beperkte tijd voor internetaankopen

kn
door knoppelateur - Jun 12, 2020 om 12:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik gaf het goede antwoord, maar het werd fout gerekend. Gertjan

diumenge
door diumenge Jun 12, 2020 om 13:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

?

tenormin
door tenormin Jun 12, 2020 om 14:17
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@knoppelateur, hoezo: 'ik gaf het goede antwoord, maar het werd fout gerekend"? Door wie?

zw
door zwarthannes - Jun 12, 2020 om 12:58
1 Antwoorden / Vragen

Als je bij de Aldi of Lidl koopt mag je terug brengen, en als je in de winkel daar afspraken over maakt.

1paul
door 1paul - Jun 12, 2020 om 14:02
3161 Antwoorden / 0 Vragen

antwoord is NEE, dat heb je niet in een stenen winkel, daar is koop ook echt koop of ze moeten specifiek IN de winkel hebben staan dat er eventueel geruild mag worden Met bon en welke productend aarvan uitgesloten zijn....

re
door resel - Jun 12, 2020 om 15:42
6 Antwoorden / 6 Vragen

Standaard geldt, koop is koop. Terugnemen is coulance. Zeker met produkten als matrassen e.d. wil men zeker weten, met een "nieuw" produkt te maken te hebben. Dus een retour model moet echt goedkoper aangeboden worden. Dit als nieuw verkopen, dat zou pas "slecht" zijn.
Dus vooraf goede afspraken maken is best belangrijk.

fr
door fredhannie - Jun 12, 2020 om 19:02
19 Antwoorden / 2 Vragen

Er is in dit soort zaken weleens sprake van "niet aan de verwachting voldoen". Valt niet onder herroepingsrecht en ook niet onder garantie. Is iets niet goed omdat het product slechter is en/of minder doet dan waarmee wordt geadverteerd krijg je toch een andere en lastige discussie. Herroepingsrecht is overigens bij online aankopen altijd mogelijk.

diumenge
door diumenge Jun 13, 2020 om 12:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Altijd nog wel...

audb
door audb - Jun 13, 2020 om 12:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

In tegenstelling tot wat mensen hier beeren is ook geen heroeping recht als je via internet besteld.

Ook hier geld namelijk dat goederen zoals ondergoed maar ook bedden goed niet terug genomen hoeven worden.

Dat sommige bedrijven dat wel doen is best vreemd maar die laten het of reinigen of gooien dit gewoon weg.

diumenge
door diumenge - Jun 16, 2020 om 20:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan hadden jullie dus geen beroep op het herroepingsrecht moet doen.

DOOR NAN64 16 JUN. 2020 OM 20:39
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Bij ons gaat het niet om spijt. Bij levering bleek het matras dusdanig onaangenaam te ruiken dat wij er niet op konden slapen. De geur was misselijk makend. Wij hebben toen Beds en bedding direct gemaild en kregen als antwoord dat we moesten luchten en even geduld moesten hebben. Na een week in een andere kamer was de geur wel minder, maar voor ons nog steeds niet acceptabel. Door de lockdown kon ons matras niet van Engeland naar Nederland worden vervoerd. Levering is daardoor meerdere weken vertraagd geraakt. Mogelijk dat hier een relatie ligt met de geur.  Na een week hebben wij aangegeven dat het matras door de onaangename indringende geurde reden was dat wij het matras wilden retourneren. Dit was niet mogelijk. Wij kwamen op geen enkele manier tot een oplossing. Wij hebben ook een bed en matras gekocht. Onze klacht gaat alleen over de topper. Wij slapen niet op de topper en zitten met een voor ons waardeloos product. Wij gaan een nieuwe topper kopen, echter na deze teleurstellende ervaring niet bij Beds en bedding.

panter22
door panter22 - Jun 17, 2020 om 08:04
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is een ander verhaal.
Een stinkende topper. Mogelijk komt de topper uit China en zijn er chemische middelen gebruikt.
Die geur moet er wel weer af gaan. Het is nu mooi weer. Leg de topper eens een paar dagen buiten in de zon. Misschien is de lucht dan weg.