Geldt het herroepingsrecht ook voor aankopen in een winkel?
Wij kochten bij een gerenomeerde zaak Bed & Bedding Amstelveen een bed matras en topper. Bij levering bleek de topper niet aan onze verwachtingen te voldoen en wilden wij deze retourneren. De leverancier weigerde de topper retour te nemen onder het motto van hygiëne en Corona. Wij beriepen ons op ons herroepingsrecht. Volgens de leverancier geldt dit alleen voor webaankopen. Na verschillende discussies per mail kregennwij uit coulance het aanbod om met 30% korting een nieuwe topper aan te schaffen. De leverancier heeft allemaal lovende reviews. Wij delen die geenszins en vragen ons af of ze die zelf geplaatst hebben.
In een winkel geldt: koop = koop.
Dan heb je géén herroepingsrecht!
Het is natuurlijk iets anders als er een ander produkt geleverd is, of dat er zaken stuk zijn.
Aankoop in de winkel
Als je een product koopt in een winkel, dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Sommige verkopers bieden de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden (het product moet ongebruikt en onbeschadigd zijn) de koopovereenkomst achteraf te annuleren.
Ruilen of retourneren is geen recht maar een extra service, waarvoor voorwaarden kunnen gelden. Let goed op deze voorwaarden. Voorbeelden kunnen zijn:
- binnen 7 dagen ruilen
- annuleringskosten betalen
- een tegoedbon accepteren
Bij een kapot (ondeugdelijk) product is er geen sprake van spijt van je aankoop. De verkoper mag je dan niet afschepen met een tegoedbon.
(Bron)
Bij ons gaat het niet om spijt. Bij levering bleek het matras dusdanig onaangenaam te ruiken dat wij er niet op konden slapen. De geur was misselijk makend. Wij hebben toen Beds en bedding direct gemaild en kregen als antwoord dat we moesten luchten en even geduld moesten hebben. Na een week in een andere kamer was de geur wel minder, maar voor ons nog steeds niet acceptabel. Door de lockdown kon ons matras niet van Engeland naar Nederland worden vervoerd. Levering is daardoor meerdere weken vertraagd geraakt. Mogelijk dat hier een relatie ligt met de geur. Na een week hebben wij aangegeven dat het matras door de onaangename indringende geurde reden was dat wij het matras wilden retourneren. Dit was niet mogelijk. Wij kwamen op geen enkele manier tot een oplossing. Wij hebben ook een bed en matras gekocht. Onze klacht gaat alleen over de topper. Wij slapen niet op de topper en zitten met een voor ons waardeloos product. Wij gaan een nieuwe topper kopen, echter na deze teleurstellende ervaring niet bij Beds en bedding.
In een stenen winkel heeft men geen herroepingsrecht. En ruilen is een gunst.
Zelf geplaatste reviews? Fraai, die vermelding, omdat u niet uw zin krijgt.
Bed & Bedding heeft volkomen gelijk. Dat geldt inderdaad voor internet aankopen. En dat ze u toch een topper aanbieden met 30% korting is een geweldige service, zeker in de Corona tijd. Dikke pluim dus voor deze zaak.
Denkt u nu echt dat een winkel die al bijna 70 jaar bestaat, ook maar 1 review nodig heeft? U zit er met uw vermeende herroepingsrecht volkomen naast. Ik zou de coulance met beide handen aangrijpen. Erg klantvriendelijk van deze winkelier.
Hallo Nan64 ,
Geldt het herroepingsrecht ook voor aankopen in een winkel?
Nee .
Ik heb spijt van mijn aankoop. Wat kan ik doen?
Hebt u iets gekocht en hebt u daar achteraf spijt van? Dan kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Of dat kan, hangt af van waar u het hebt gekocht. En wat er met het product aan de hand is.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
Bij veel winkels kunt u het product binnen een bepaalde tijd ruilen. Maar dit kan niet altijd. Hebt u bijvoorbeeld een bank besteld in een zelfgekozen stof? Dan zal de verkoper die niet zomaar terugnemen. Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.
Biedt de verkoper wel de mogelijkheid om te ruilen? Dan mag dit alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet beschadigd is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan kan de verkoper u een tegoedbon geven. Bij sommige winkels krijgt u zelfs uw geld terug. U moet het product dan wel binnen een bepaalde tijd terugbrengen. Op de kassabon staat meestal voor welke datum u dat moet doen en welke voorwaarden hiervoor gelden.
bron : consuwijzer.nl
Hartelijk dank voor de info
Graag gedaan .
Ben benieuwd of we na deze terechtwijzingen nog iets van de TS zullen horen.
Wedden? Ik denk het niet maar dat geldt niet alleen voor deze T.S.
Wat wil je horen dan ??
@grunnen, iets als: Hartelijk dank voor de reacties. Het is ons nu duidelijk dat we geen herroepingsrecht hebben en dat we ten onrechte deze winkelier in diskrediet hebben gebracht.
dank voor de reacties. Het is ons duidelijk dat wij geen beroep kunnen doen op het herroepingsrecht. Ons probleem namelijk een topper waarop wij niet kunnen slapen vanwege de indringende onaangename geur en het feit dat wij met Beds en Bedding niet tot een oplossing kunnen komen blijft. Wij hebben ook een bed en matras gekocht daarover geen klachten. De topper voldoet door de onaangename geur niet aan de verwachting en willen we retourneren. Dat is helaas niet mogelijk.Wij zitten nu met een voor ons waardeloos product . Wij gaan een nieuwe topper kopen, echter niet bij Beds en Bedding. Wij zijn ons vertrouwen door de manier waarop er met onze klacht is omgegaan verloren. Er kunnen altijd problemen ontstaan bij de levering van producten. De kwaliteit van de leverancier komt mede tot uiting door de wijze waarop deze problemen worden opgelost. Daarover zijn wij in dit geval zeer teleurgesteld
Hoe zou je het vinden als je een nieuwe topper had gekocht en later bleek dat daar al mensen op hadden geslapen?
Dat is fraai. U staat niet in uw recht, krijgt desondanks een coulance-aanbod, dat u vrij bent te weigeren als het u niet aanstaat en als stank voor dank komt u hier de integriteit van het bedrijf in twijfel trekken.
U zult inmiddels wel begrijpen dat u geen 'herroepingsrecht' heeft. Daaropvolgend kunt u uw oordeel over het bedrijf bijstellen: een negatieve review vanwege dit is niet op zijn plaats. U zult ook beter kunnen begrijpen waarom anderen positief zijn over het bedrijf en er is geen reden meer te suggereren dat het bedrijf zelf de reviews wel geplaatst zal hebben. Opgelost!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Niet geïndexeerde begrafenisverzekering
Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik v ... Lees meer
TrackR app voor android
Ik heb een TrackR tracker hier maar de bijhorende android app werkt niet meer. Is er iemand die hier een alternatieve app voor weet? Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer