Ti
door Tirza79 Jan 25, 2018 om 08:53
Winkels & webshops
Gratis retour blijkt niet gratis. Bol.com

Ik had via een externe leverancier (drone Dropper) een Grundig smarttv besteld bij bol.com.
Toen ik deze probeerde te installeren na ontvangst bleek de televisie niet geschikt voor de Nederlandse markt. Digitale zenders werden niet gevonden en slechts duitse apps in de app store. Dezelfde dag heb ik contact met de klantenservice van bol.com.gehad en werd mij verzekerd dat ik kostenloos kon retourneren. Dat het verpakkingsmateriaal wat beschadigd was, was geen probleem. Ik heb de tv netjes en zorgvuldig weer ingepakt en teruggestuurd. Van dronedropper kreeg ik een mail waarin me werd verteld dat ze slechts 70 procent van het aankoopbedrag retourneren. Als ik bezwaar aanteken krijg ik de onbruikbare televisie en totaal geen geld terug. Hierover weer contact met bol.com gehad. En tot nu toe niks van ze gehoord. Mijn review is ook niet geplaatst op hun site maar ondertussen zie ik wel dat de verkoopvoorwaarden van: retourneren gratis, zijn veranderd in: retouneren vaak gratis.
Dat wil dus zeggen dat ik bestolen ben van 140 euro voor een beschadigde doos en piepschuim? Ik heb nog niets van mijn aankoopbedrag teruggekregen. Dit zou binnen 2 dagen gebeuren en we zijn nu 6 dagen verder. Wat kan ik hier nog tegen doen?

11227 10 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jan 25, 2018 om 09:12
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je contact opgenomen met Drone Dropper over het probleem? Dat had je als eerste moeten doen.
Leg alsnog uit waarom je het toestel terug hebt gestuurd. Niet vanwege de 14 dagen zichttermijn, maar omdat je dit toestel niet in Nederland kunt gebruiken. Je hebt een tv gekocht waar je niets mee kunt.
Dat je daarom je geld terug wilt.

Ti
door Tirza79 Jan 25, 2018 om 10:48
Antwoorden / 1 Vragen

Diezelfde dag heb ik ze gemaild omdat het na openingstijden was. S Avonds heb ik contact met bol.com gehad en werd mij gezegd dat ik het gratis kon retouneren. Dat is mij 100 procent toegezegd, ondanks beschadigde verpakking wat ik specifiek vermeld heb. Daarom heb ik de volgende dag de televisie geretourneerd.

panter22
door panter22 Jan 25, 2018 om 14:21
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt 14 bedenktijd. In die tijd kun je de tv bekijken en als je hem achteraf toch niet mooi vindt, gratis terugsturen.
Je mag hem niet gebruiken.
Dat is net zoals een een shirtje bij H&M koopt, Die mag je passen,maar zodra je hem gaat dragen, dan hij niet meer terug en moet je betalen.
Je hebt de tv wel gebruikt, nl. de zenders en apps geprobeerd te installeren.
Dan kan je de tv niet meer terugsturen. Vandaar het bericht over gebruikerssporen.

Als er iets mis is met die tv, dan moet je de verkoper bericht geven. Dan kan de tv terug en gerepareerd worden en als dat niet kan, krijg je een nieuwe tv of je geld terug.
Wat je nu gedaan hebt is gebruik maken van je bedenktijd. Maar dat wilde je toch niet? Als de tv goed gewerkt had, dan had je hem niet teruggestuurd.
Wat heb je gemeld aan de verkoper?

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Jan 25, 2018 om 09:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

https://www.consuwijzer.nl/contact

hansje klein
door hansje klein Jan 25, 2018 om 13:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tirza79 ...

Hopelijk zien we nog een feedback van u m.b.t. het antwoord van de juristen van Consuwijzer?

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2018 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dien ook bij Bol.com per mail een klacht in. Niet gaan bellen.

Ge
door Genee - Jan 25, 2018 om 09:57
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als de TV niet geschikt is voor de nederlandse markt zou Drone Dropper toch alle TV's van dat type retour krijgen.
Kan me dat eigenlijk niet voorstellen.
Mijn Panasonic TV vond met de instelling Regio Nederland ook geen DVBC zenders, software fout waarschijnlijk.
Moest daarvoor bij Instellingen voor Regio zweden kiezen.

Ti
door Tirza79 Jan 25, 2018 om 10:28
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb op de site van bol.com hier niks over kunnen vinden en de klantenservice kon me dat antwoord ook niet geven. Ik heb contact met KPN opgenomen en zelf gegoogled op het televisie type. Daar las ik op Duitse sites dat deze televisie slechts geschikt is voor de Duitse markt. Ik vermoed dat drone Dropper deze televisies inderdaad retour krijgt en door zo'n enorm bedrag van het aankoopbedrag in te houden nog omzet weet te genereren.

Ge
door Genee Jan 25, 2018 om 10:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer alleen de verpakking beschadigd was, inderdaad een klacht indienen bij Bol.com.
Live Chat op hun site eventueel met de klantenservice.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 25, 2018 om 10:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar draai het eens om. Zou u de volledige prijs willen betalen voor een tv waarvan de doos in geopend en het verpakkingsmateriaal is beschadigd?

Tv's worden niet landspecifiek gemaakt maar voor vele landen tegelijk, zolang ze maar hetzelfde uitzendsysteem begrijpen, dus pal, secam of ntsc.
Duitsland en Nederland gebruiken beiden pal dus waarom de tv niet zou werken is een raadsel, talen en locatie zijn gewoon te wijzigen dus apps worden dan vanzelf Nederlands. Ik denk persoonlijk dat u geen tv kunt installeren.

Ti
door Tirza79 Jan 25, 2018 om 10:20
Antwoorden / 1 Vragen

Stelt u zichzelf eens de vraag, als er duidelijk gezegd wordt dat retouneren gratis is. En mij via bol.com verzekerd wordt dat het geen probleem is dat de verpakking geopend is. Is het dan redelijk dat er 140 euro wordt ingehouden voor een beschadigde doos? Ik heb eerder een LG en Samsung zonder enige moeite kunnen installeren en Netflix, HBO en spotify staan niet in de Grundig appstore.  De taal is dus totaal niet het probleem. Ik denk persoonlijk dat u wel erg snel conclusies trekt en voorbij gaat aan het feit dat de reden van retour niet eens ter zake doet.

jo
door jorisw Jan 25, 2018 om 11:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@diewilik: PAL is een oud analoog systeem en tegenwoordig niet meer relevant. Zeker niet als je een smart-TV voor digitale TV koopt.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jan 25, 2018 om 10:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op de site van Otto die deze televisie ook verkoopt, staat dit:

LET OP! De CI module van deze TV is niet te gebruiken in combinatie met een smartcard van Nederlandse TV aanbieders (bijv. Ziggo, KPN etc.) Een externe ontvanger, zoals bijvoorbeeld de digitale ontvanger van Ziggo werkt wel in combinatie met deze TV.

ne
door neodutchio - Jan 25, 2018 om 10:35
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U maakt hier een denkfout. Dat het retourneren gratis is wil zeggen dat de verkoper de kosten op zich neemt van het terug sturen. Dat de tv beschadigd is heeft niets te maken met de kosten van het retour sturen. U moet betalen voor de waardevermindering van de tv.

Ti
door Tirza79 Jan 25, 2018 om 10:44
Antwoorden / 1 Vragen

De televisie is niet beschadigd. De doos was beschadigd bij het uitpakken van de televisie en een stuk piepschuim. Dat was alles. Ik ben speciaal hiervoor naar de bouwmarkt gereden en heb het piepschuim en de doos met ducttape weer goed vastgemaakt. De televisie is uitgepakt. En weer ingepakt, binnen één dag. Als daar gebruikerssporen van zichtbaar zijn zegt dat heel wat over de kwaliteit van het toestel toch?!

ne
door neodutchio Jan 25, 2018 om 10:49
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Er staat toch echt in de reactie dat er zichtbare gebruikerssporen zijn. Of dat komt door een slechte kwaliteit tv is niet relevant. Er wordt u een nieuwe tv bezorgd en er komt een beschadigde retour. Deze waardevermindering is u in rekening gebracht.

Ti
door Tirza79 Jan 25, 2018 om 11:01
Antwoorden / 1 Vragen

En in de mail staat een link waarin wordt aangegeven dat beschadigd verpakkingsmateriaal als gebruikerssporen worden gezien. De televisie is verder zeer zorgvuldig mee omgesprongen en slechts 1 dag uit de verpakking geweest. Als ze er een nieuwe doos omheen doen die in aanschaf hooguit 3 euro kost kunnen ze de volgende klant weer een poot uit gaan draaien met dit onbruikbare toestel en zo uiteindelijk toch een leuke omzet genereren.

ne
door neodutchio Jan 25, 2018 om 11:08
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een nieuwe doos hoeft inderdaad niet zo duur te zijn, maar waar haal je die vandaan? Bestel eens een los onderdeeltje van iets. Het onderdeel is niet zo duur, wel de verzending.
De doos moet gemaakt worden, als deze tv’s nog in productie zijn. Er moeten nieuwe stickers gemaakt worden met de gegevens van deze tv. Deze losse doos moet verstuurd worden. Al deze handelingen moet gebeuren met mensen handen en moet het andere werk voor laten liggen. Een doos van 3 euro om te maken kan best 100 kosten als het aankomt. En dan is het nog maar de vraag of er een doos te verkrijgen is.
Niemand koopt een tv in een kapotte doos, dus daar moet een korting op gegeven worden. Helaas voor u dus.

tenormin
door tenormin Jan 25, 2018 om 11:18
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Veel apparaten worden door robots "ingepakt', is vaak heel moeilijk om dat ongeschonden te doen omdat alles zo goed als milimeter werk geworden is. Probeer maar eens een koffiezet machine, die tegenvalt, exact zo weer terug te doen in de doos: dat is peentjes zweten.

ol
door old fellow Jan 25, 2018 om 11:22
90 Antwoorden / Vragen

Als ze er een nieuwe doos omheen doen die in aanschaf hooguit 3 euro kost kunnen ze de volgende klant weer een poot uit gaan draaien met dit onbruikbare toestel en zo uiteindelijk toch een leuke omzet genereren.

Ik denk dat ze graag voor 3 euro dozen bij u willen bestellen, vraagsteller. Alleen dan gaat u wel failliet.

Ti
door Tirza79 Jan 25, 2018 om 11:29
Antwoorden / 1 Vragen

Maar dat is toch niet mijn probleem? Ik had de intentie om deze televisie te gaan gebruiken. Het voldoet niet aan wat redelijkerwijs voor een televisie van deze prijs verwacht mag worden. Ik ben heel voorzichtig met het toestel omgesprongen. Dan is het toch vreemd dat er plotseling besloten kan worden dat de voorwaarden flexibel opgevat worden. Ik denk dat de mensen bij drone dropper goed weten wat de tekortkomingen van dit toestel zijn en naar mijn idee is het eerder consumentenoplichtig dan redelijk.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 25, 2018 om 10:46
509 Antwoorden / Vragen

Volkomen terecht dat Bol kosten berekend als het apparaat zichtbare gebruikerssporen heeft. De beschadigde doos is niet de oorzaak en wordt ook niet genoemd in het bericht van Bol.Niemand accepteerd een apparaat met zichtbare en waarschijnlijk niet te verwijderbare  gebruikerssporen als nieuw. Je mag niet mopperen,want de meeste bedrijven sturen zo'n artikel retour. Bol is in dit geval etalage voor de firma Drone-Dropper en deze firma hanteerd zijn eigen regels voor retourzendingen.

Ti
door Tirza79 Jan 25, 2018 om 11:03
Antwoorden / 1 Vragen

Het was niet het bericht van Bol.com. het was het bericht van dronedropper. De televisie had geen zichtbare gebruikerssporen. Ik ben hier juist zeer zorgvuldig mee omgesprongen. In de link in de mail werd verwezen naar een artikel waarin gesteld werd dat beschadigde verpakkingen als gebruikerssporen golden.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 25, 2018 om 11:02
509 Antwoorden / Vragen

Retourneren en voorwaarden bij Drone-dropper

 Afwijkende regels van Retourneren bij Drone-dropper

  • 14 dagen bedenktijd
  • Gratis retourneren

Een artikel retour sturen?

  • De retourzending kan aangemeld worden vanuit het bestellingenoverzicht
  • Klik op 'Start retouraanvraag' achter het artikel dat je wilt retourneren en volg de instructies
  • Zodra de retourzending in goede staat is ontvangen, vervalt de betalingsverplichting of wordt het reeds betaalde bedrag teruggestort

Voorwaarden

De volgende artikelen kunnen niet geretourneerd worden:

De volgende producten worden niet terug genomen: * Hygiëneproducten die sporen van gebruik vertonen (o.a. tandenborstels, scheerapparaten, ladyshaves, haarstylers en oordopjes) * Software/datadragers waarvan de verzegeling is verbroken * Laptops en telefoons die in gebruik zijn genomen

De staat en verpakking van geretourneerde artikelen moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

Tijdens deze termijn dient u zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. U zult het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of u het product wenst te behouden. Graag het origineel verpakken in een omdoos voordat u deze aan ons retourn

Ti
door Tirza79 Jan 25, 2018 om 11:05
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb die voorwaarden gelezen en daar aan voldaan. Ook in een omdoos teruggezonden.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 25, 2018 om 11:14
509 Antwoorden / Vragen

Dus onbeschadigde verpakking en geen gebruikerssporen ? Je bent afhankelijk van het oordeel Van Drone - Dropper . Dit bedrijf hanteerd zijn eigen voorwaarden van terugsturen .Bol heeft hier niets van doen.

Ti
door Tirza79 Jan 25, 2018 om 11:35
Antwoorden / 1 Vragen

Geen gebruikers sporen op de televisie. En de doos was wel beschadigd. Dit is gebeurd bij het uitpakken van het toestel. Ik heb geen pincet gebruikt maar ook niet onredelijk lopen scheuren, een aantal artikelen was verpakt in gesealde zakjes.

costnix
door costnix Jan 25, 2018 om 12:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wijs geworden door een soortgelijk probleem, open ik de verpakkingen letterlijk met chirurgische precisie. D keverancier hoeft alleen maar tape te vervangen om het product weer verkoopklaar te maken.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 25, 2018 om 12:09
509 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet of je zo'n apparaat wil hebben ,zo ja dan is het misschien handig om het apparaat terug te laten sturen en de problemen die met dit apparaat hebt met ondersteuning van dit bedrijf op te lossen

ro
door ron503 - Jan 25, 2018 om 12:17
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Met gratis retourneren wordt bedoeld dat u geen verzendkosten hoeft te betalen en meer ook niet. Bij aankomst in het magazijn van drone dropper is gebleken dat de tv in gebruik is genomen en dat is net iets meer dan testen of de tv werkt. Ook is er sprake van gebruikerssporen tenminste drone dropper stelt dat die er zijn en het is aan u om te bewijzen dat dat niet zo is. In het bericht van drone dropper lees ik niet dat de reden de beschadigde verpakking is maar het in gebruik nemen en gebruiksporen op de tv zelf en die kunnen door u zelf veroorzaakt zijn want normaliter blijft de verpakking inclusief het beschermende piepschuim wel intact. Bol.com is eigenlijk een groot digitaal winkelcentrum met veel webwinkels en een centrale bol.com kassa, u doet dus zaken met drone dropper (dat staat ook in de advertentie onder het kopje 'externe verkoper') en zijn de voorwaarden die die externe verkoper hanteert van toepassing. Wat mij wel bevreemd is dat drone dropper in de specificaties van een Grundig toestel niet vermeld dat het een Europees/Duits toestel betreft en normaliter wordt dat wel vermeldt. Dat u nog niets venomen heeft kan komen doordat u nog in gesprek bent want u heeft twee keuzes 1 het retourbedrag accepteren of 2 het toestel weer in ontvangst te nemen. Ik persoonlijk zou voor de tv terug ontvangen kiezen want het kan maarzo zijn dat bij de eerste keer opstarten een fout gemaakt heeft door i.p.v. de optie Nederland voor Duitsland heeft gekozen en die staat omdat het van oorsprong Duits merk heel prominent boven aan.