Accu elektrische fiets
Wie heeft er ervaring mee opgedaan van het gebruik van de accu van de elektrische fiets. Nu hebben wij een Batavus Padova Easy in augustus 2010 aangeschaft en hebben hier ongeveer 9500 km mee gefietst tot heden. Maar nu bleek dat de accu stuk was na 2 1/2 jaar gebruik, accu altijd via de voorgeschreven methode geladen. Nu moesten wij een nieuwe accu aanschaffen van € 449,00 en hebben wel 25 % korting van de fietsenmaker gekregen als coulance. Ik vind dit te snel en het gebruik van een elektrische fiets wordt hierdoor nog wel duur! Wie heeft dit al eeder meegemaakt?
Ja alles slijt kijk maar o.a. accu's van laptops en oplaadbaren batterijen. Ik vind het nogal mee vallen.En een mooi gebaar van de leverancier.
Dat is idd vrij snel er vanuit gaande dat NIMH cellen wel 500 tot 1000 keer herladen kunnen worden.
Ik twijfel nog wat ik erger vind; stuk naar 2,5 jaar of de prijs van de accu..
4,7 euro cent per km, dat is heel prijzig.
Capaciteitsverlies na 2,5 jaar is uiteraard logisch, maar bij normaal gebruik zou die uiteraard niet stuk mogen zijn. Ben dan ook van mening dat die coulance regeling veel te laag is.
Als je in ogenschouw neemt dat de gemiddelde fietser 900 km per jaar aflegt is 9500km in 2,5 jaar wel extreem veel te noemen, zeker als je altijd de elektro motor gebruikt. De accu van deze fiets is gewoonweg op gebruikt.
@aitverdan,
(En alle elektrische fiets bezitters)
Ik denk dat je al een nieuwe accupack voor je elektrische fiets gekocht hebt, maar anders zou je eens een accu-revisie moeten overwegen.
Uitleg.
Een fietsaccu bestaat uit een enorme partij "penlight" batterijen die op een bepaalde manier met elkaar geschakeld zijn.
De nieuwste soort batterij is de LiFePo4.
Het staat voor Lithium IJzer Fosfaat en is de nieuwste soort batterij.
Quote:
Lifepo4, revolutionaire accu's voor elektrische fietsen
Vrijdag 22 Oktober 2010 19 Reacties
Misschien heeft u de term al eens gezien. LiFePo4. Het staat voor Lithium-IJzer-Fosfaat en is de laatste ontwikkeling op accugebied. De technologie bestaat al een aantal jaren, maar begint nu echt door te breken. Er zijn inmiddels al elektrische fietsen te koop met dit type accu.
Voordelen van deze technologie
Eén van de grote voordelen van LiFePo4 zijn de lange levensduur (> 10 jaar) en de milieuvriendelijkheid. De accu kan meer dan 2000 keer opgeladen worden. Voor een gemiddelde elektrische fiets met een actieradius van 60km betekent dat maar liefst 120.000 kilometer fietsplezier zonder dat de accu vervangen hoeft te worden. De accu zal zelfs de levensduur van de fiets kunnen overleven.
Dagelijks gebruik
Veel veiliger dan andere accusoorten. Er is geen kans op explosies bij beschadiging, oververhitting overladen of kortsluiting. De accu heeft geen last van prestatieverlies bij lage of hoge temperaturen (-20 tot 60 graden Celsius). Daarnaast zijn ze vergelijkbaar in gewicht met de tegenwoordig gangbare Li-Ion batterij op elektrische fietsen.
Laden en ontladen
De accu mag volledig ontladen worden. U kunt op de elektrische fiets de accu dus zonder problemen 'leeg rijden' zonder bang te zijn voor structurele schade aan de accu. Daarnaast is de accu ook weer snel op te laden.
Het enige nadeel is momenteel nog de vrij hoge prijs, maar deze daalt naar verwachting snel.
We voorspellen dat door al deze voordelen de LiFePo4-accu binnen enkele jaren standaard zal worden op de elektrische fiets en vele andere vormen van elektrisch vervoer. Zodra er meer fietsen beschikbaar zijn met deze accu melden we het uiteraard op fietsen.123.nl
Hier te lezen, klik -> Fietsen-123.nl
Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en de prijs van die LiFePo4 batterijen/accu's is ook gedaald.
Je kunt eens informatie inwinnen bij een accurevisiebedrijf die met dat soort batterijen werkt.
Kijk her eens:
Klik -> Fietsaccu-revisie
Ik weet niet wat de prijs zal zijn voor een gereviseerd fietsaccu-pack, maar ik denk toch altijd goedkoper als een originele fietsaccu plus het feit dat die gereviseerde veel langer mee gaat.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer