ma
door manus59 Sep 9, 2021 om 10:19
Auto & vervoer

Afstand fietsen met e-bike

Ik heb een Gazelle e-bike met een  Veldia A merk accu met een vermogen van 250Watt.
Hoe kan ik weten zonder hem leeg te rijden,  want dan moet ik terug fietsen zonder accu hulp, hoeveel of weinig kilometers ik ongeveer kan rijden?
Bij rustig weer zonder te veel wind en vlakke weg.
Bandenspanning ook in orde!
Ik weet niet hoe ik dat moet/kan berekenen.

6201 16 Rapporteer

getty
door getty - Sep 9, 2021 om 10:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon per accublokje uitproberen hoe ver u kan

ik heb 5 blokjes in mijn display, per blokje fiets ik bv 9 km in de boost of 18 km in de eco stand

en dat x 5 dan dus

ma
door malty - Sep 9, 2021 om 10:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dan gaat u als de display nog 50% aangeeft weer richting huis.
Neem de oplader mee en als de accu bijna leeg is een terrasje pikken, waar u de accu weer kunt opladen.

sw
door swat1500 - Sep 9, 2021 om 11:00
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Het is sowieso geen goed idee om een accu volledig leeg te rijden ook al zit er vaak wel een marge ingebouwd.

mahadma
door mahadma - Sep 9, 2021 om 11:06
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt als u dichtbij blijft net zoals bij de wielren wedstrijden "rondjes rond de kerk rijden", dan weet u het precies en kunt als de acvcu op 1 of 2 streepjes staat nog naar huis fietsen.

mi
door miennaamishaaz - Sep 9, 2021 om 11:54
725 Antwoorden / 1 Vragen

Normaal geeft het display de 'geschatte' Range aan.

getty
door getty Sep 9, 2021 om 13:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij mijn gazelle van 8 jaar oud niet hoor

pe
door pebk Sep 10, 2021 om 17:07
581 Antwoorden / 0 Vragen

Maar met die gazelle weet u vast wel hoe ver u kan gaan.

mi
door miennaamishaaz Sep 15, 2021 om 13:30
725 Antwoorden / 1 Vragen

@getty

Als je een ebike al 8 jaar hebt zou je toch weten hoelang he met de accu kan doen?

me
door mein33 - Sep 9, 2021 om 12:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niet zo moeilijk lijkt mij.

Als u een rit aanvangt met de accucapaciteit op 100%, dan zou u éénmalig bij elke 10 afgelegde kilometers de nog resterende accucapaciteit kunnen noteren.
U weet dan hoever u "ongeveer" met een volle accu zou kunnen komen.
Hou er wel rekening mee dat het een benadering is en ik adviseer u om een afwijking van ongv. 10% van het totaal mogelijke aantal te rijden kilometers als reserve capaciteit achter de hand te houden, zodat u bij bijv. bij een rit met een koudere buitentemperatuur of toch iets meer tegenwind, altijd nog capaciteit heeft welke u dan kan gebruiken.

Dit hulpmiddeltje gebruik ik al langer dan een decennium om ongv. te weten hoever ik met e.bike kan komen zonder in de problemen te geraken.
Zelf gebruik ik een 400 Watt accu en 100 klm is geen probleem en meestentijds is er nog een capaciteit overn tussen de  20 en 30%.
Bij thuiskomst, ongeacht het aantal afgelegde kilometer, gaat de accu altijd aan de lader en die bllijft aan de lader tot de volgende rit, zodat ik altijd met een volle accu aan een rit kan beginnen. Heel vaak is dat echter al de volgende dag.

panter22
door panter22 - Sep 9, 2021 om 16:32
6599 Antwoorden / Vragen

Tweedehands gekocht?
De accu met de minste capaciteit is nu 375 watt en kun je in de meest gunstige omstandigheden  65 tot 75 km rijden.
De accu is dan al verouderd.
Een gebruikte accu haalt dit aantal km niet meer.
Eerst maar eens een tochtje dicht bij huis proberen en goed kijken naar de display hoe snel de accu leeg loopt.
Info:
https://www.veldia.nl/actieradius/

ma
door manus59 Sep 9, 2021 om 16:54
61 Antwoorden / 35 Vragen

Beste panter...deze fiets plus accu zijn in maart dit jaar nieuw gekocht!
Bedankt!

ma
door manus59 Sep 9, 2021 om 16:56
61 Antwoorden / 35 Vragen

Hartelijk dank voor al uw reacties! Ik ga wel verschillende proefrondjes rijden...

gerbera
door gerbera - Sep 9, 2021 om 22:14
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Allereerst een accu leeg rijden is zeer onverstandig, daarnaast is uw gewicht van belang, hoe vaak u stopt en in welke versnelling u weer weg rijdt, welke ondersteunings stand u hierbij gebruikt, het vermogen van de motor, de temperatuur en zo zijn nog meer zaken op te noemen die de afstand kunnen beïnvloeden. Wilt u het echt weten fiets dan een gegeven afstand, bv 10 km, op die wijze zoals u normaal gewend bent en kijk op het diplay wat de afname is. Is deze b.v  50% dan weet u dat u 20 km zou kunnen afleggen met een volle accu. Ik schrijf bewust "zou" omdat in de praktijk blijkt dat het meestal minder is. Met uw accu, mits in goede conditie, zou u ongeveer 50 km kunnen afleggen in de eco stand bij gunstig weer.

Girlpower
door Girlpower - Sep 10, 2021 om 17:18
7 Antwoorden / Vragen

Heb je geen app ?! Mijn man.heeft ook een e bike van gazelle maar met een app van gazelle en die geeft precies aan hoeveel procent er nog op de accu staat en de km stand ! Maar ook hoeveel.km hij nog kan rijden met bepaalde standen!

pe
door pebk - Sep 10, 2021 om 17:21
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel lastig om te bereken. U noemt geen model.

Er zijn zoveel invloeden die de afstand beperken.
* Hoe zwaar is de fiets?
* Is betreft het een voor of middenmotor?
* Gebruikt u de trapondersteuning volledig of heel licht?
* Fietst u op maximale snelheid?
* Bent u zelf zwaar, licht of gemiddeld?
* Fietst u in het heuvelachtige Zuid-Limburg, de beboste Veluwe of het vlakke open Friesland?

De vragen hoeven hier niet beantwoord te worden, maar geven wel aan dat het lastig te berekenen is.

Misschien heeft u hier iets aan: https://bikes2enjoy.nl/hoeveel-kilometer-kan-ik-afleggen-op-een-volle-accu/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 11, 2021 om 09:36
16848 Antwoorden / 202 Vragen

U zult m.i. zo''n 50 km probleemloos kunnen rijden en ik heb zelf getest op basis van rijden in omgeving hoeveel km's ik kan maken zonder dat de accu leeg is door als al door anderen gezegd het bijhouden van de indformatie op het modem en verreden km's.

Voor verdere afstanden kan ik altijd een oplader meenemen omdat er, net als m.b.t.  auto's steeds meer laadpnten komen, o.a. bij reatuarants. Dan is er ook nog de optie om een extra accu mee te nemen.

Donuts
door Donuts - Sep 11, 2021 om 09:44
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Hier vind je wat voorbeelden over de actieradius https://www.veldia.nl/actieradius/  Overigens komt 250Wh niet meer in de voorbeelden voor, het begint met een accu van 375Wh.

Ook Gazelle levert geen e-bikes meer met 250Wh, ze beginnen bij 300Wh, oplopend naar 500Wh.

me
door mein33 - Sep 11, 2021 om 10:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

ma
DOOR MANUS59 9 SEP. 2021 OM 16:56
42 ANTWOORDEN / 26 VRAGEN

Hartelijk dank voor al uw reacties! Ik ga wel verschillende proefrondjes rijden...

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 11, 2021 om 12:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welk Display zit er op de fiets?

Mijn 7 jaren oude heeft van 100%  per 2% aftelelnde... dus bij 90% en dat x10 een redelijke  schatting.

Voor  of tegenwind kan  vooral bij lichte ondersteuning veel schelen.

Bij de zware steun stand is verschil minder.

Ik heb deze getest bij  -18  in de vriezer  eerste 10% en  dan na koffie drinken en opgewarmde in zonnetje nogmaals 10% en dat was flink verschil in Km rijden!  kreeg ruim dubbele aantal bij opgewarmde accu.

Als je in de winter dus gaat fietsen,  bewaar de accu in huis en bij afkoelen zal het minder worden.
Ik heb deze test andersom gedaan met de vriezer thuis...

Maar ook harde banden en wie rijd erop?

Als ik  mezelf met 90 Kg  en mijn zoon van 59 kg gaat verder....  ja, flinke verschillen.

Maar ook na winkelen zitten de tassen vol en die KG vreten ook stroom terugreis!

Conclusie;  er zijn  hierboven zoveel factoren van bandenspanning, mijn gewicht,  temperatuur en nog voor of tegenwind genoemd dat een betrouwbare opgave  onmogelijk is geworden.

Maar als de Accu leeg is,  paar versnellingen lager en dan maar ietsje later thuis!

Ik heb dan  normale fiets die alleen maar 10Kg zwaarder is.

gerbera
door gerbera Sep 11, 2021 om 22:19
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U zwets weer lekker, een accu in de vriezer doen hoe kom je op het idee?.
Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 12, 2021 om 09:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb een oude en nieuwe en na  3 uren in vriezer werkte deze nog wel.

In plaats van 18 nog maar  7 km over gebleven,  na opwarmen kwam er meer uit!

En in februari 2021 was het de eerste week ook -15 en vele staan gewoon buiten!

Vooral de niet verwijderbare accu's  gehele fiets binnen zetten kan in grotere steden vaak niet.

Verder weet ik niet of deze test met de oude accu op elk merk bleef werken.

Wel zal bij -10C  deze slechter presteren maar wel iets...

gerbera
door gerbera Sep 12, 2021 om 21:53
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Uw fantasie gaat weer op de loop want om een accu in de vriezer te leggen, het moet niet gekker worden en geloof daar geen moer van. Weet u eigelijk wel hoe zo'n accu in elkaar zit en uit welke onderdelen die  bestaat. En een beetje verstandige e-bike bezitter zal zijn accu echt wel verwijderen al was het alleen maar om te voorkomen dat die of de hele fiets gejat wordt als die buiten staat.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 13, 2021 om 15:16
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Buiten staan?

In Amsterdam zal ik dat nooit doen maar hier staan ze wel vaker los  met sleutels er nog in achter de woning,

Vanaf de weg niets te zien en  dieven  komen hier zelden, vooral als je in de tuin werkte zelf of je buren!

Maar met schutting op slot en achterom...

vele schuurtjes staan overvol en dan bleef ook de E bike buiten.

newmikey
door newmikey - Sep 11, 2021 om 12:33
830 Antwoorden / 0 Vragen

Herkenbaar probleem. De blokjes (of het resteren % lading) op het display van de fiets verlopen niet lineair. Op mijn fiets kan ik op het eerste blokje van de 5 zo'n 14 km rijden ongeacht of ik de oorspronkelijke (en oudste) accu gebruik of de nieuwere die meer power heeft en pas 3 jaar in gebruik is. Met verder fietsen verlopen de blokjes 2 en 3 véél en véél sneller, soms wel binnen 5-8 km waarna blokje 4 weer langer mee gaat en blokje 5 onuitputtelijk lijkt - soms wel 20 km.

Ik heb geleerd om de display niet precies te volgen en sinds ik een tweede accu heb is dit ook veel simpeler. Ik kan nu ook het advies van accu specialisten volgen: af en toe (zo één keer op de 10) helemaal leeg rijden maar meestal opladen vóór dat de accu leeg is. Fiets was een wat goedkopere van Vogue (maar de onderdelen van veel fietsen zijn volledig uitwisselbaar tussen de merken) met een motor van Bafang (één van de grootste Chinese e-bike motor fabrikanten) en een accu van Phylion - ook al zo'n accufabriek die aan veel fietsmerken levert o.m. Sparta en Batavus. Hij gaat inmiddels bij temperaturen tussen de 17-30 graden op de ene accu van 11Ah 45km en op de grotere van 14.5Ah 65km mee.