Auto gekocht bij dealer, maar gaat toch aan onze neus voorbij
Gisteren zijn wij wezen kijken bij een auto bij een erkende autodealer. We werden netjes aangesproken met de vraag of hij iets voor ons kon betekenen. En we zeiden dat er op de website een mooie auto gezien hadden, en dat we die graag wouden bekijken. Hij zei ik zal even in het systeem nakijken of hij er nog is. Want afgelopen weekend is er veel verkocht. En ja hoor, auto was aanwezig, en beschikbaar. We werden netjes geholpen. Na een gesprek wat de mogelijk heden zijn hebben we een proefrit gemaakt in de desbetreffende auto. We waren opslag verliefd. We zijn vervolgens terug naar de verkoper geweest om alles te regelen. We wouden de auto aanschaffen door middel van een financiering. Alles was akkoord en financiering aangevraagd. De verkoper verwachte geen enkele problemen. En maakte een koop overeenkomst voor ons op. Alles netjes door beide partijen ondertekend. En we kregen een dikke handdruk met de woorden. Gefeliciteerd met jullie nieuwe auto. Vervolgens op de terugweg naar huis. Ongeveer een uur later werden we gebeld door de verkopen. Met de woorden ik heb slecht nieuws. Mijn directeur kwam net binnen en vroeg mij waarom de door ons gekochte auto nog naast de showroom stond. De verkoper antwoorde trots, en heb ik net verkocht. En hij kreeg als antwoord. Dat kan helemaal niet, want die heb ik afgelopen zaterdag al aan andere mensen verkocht. Maar dit vergeten in het systeem te zetten. Vandaag kregen we weer telefoon dat de auto definitief verkocht is aan de andere mensen. En wij hebben dus pech. Nu is mijn vraag wat kunnen we hier mee. We hebben een overeenkomst. De aanvraag voor financiering is al aangevraagd. En er zijn door zowel ons als de verkoper bindende handtekeningen gezet.
Tsja, het blijft mensenwerk. En waar mensen werken worden fouten gemaakt. Die lening kan nog afgezegd worden, en het contract kan je verscheuren. Er zijn nog genoeg andere auto's te koop, dus dat probleem lost zich wel weer op.
Hallo Tessaa,
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt,bij een Fiat dealer in 1998.
Ik bestelde een nieuwe Fiat Panda en tekende de aankoopnota.
Na 3 maanden wachten, ben ik even langs gegaan: bleek het bedrijf leeggehaald door een curator.
De curator raadde mij aan om de importeur te bellen.
Die had helemaal geen bestelling ontvangen!
Gelukkig had ik het geld nog niet overgemaakt......
Ik heb toen maar een 2ehands Volkswagen gekocht.....
Met andere woorden : bewaar de papieren goed en koop een andere auto.
Vraag eventueel een gesprek met de directeur van het bedrijf of hij niet iets voor je kunt regelen, korting ofzo......
@GA, bij een faillissement spelen andere zaken dan als hier aan de orde. Voor faillissementszaken geldt zeer specifieke andere wetgeving.
De financiering was toch nog niet rond en alleen maar aangevraagd?Wat u hiermee kunt? Niets, want die auto is toch verkocht? Mensen kunnen fouten maken. U maakt toch ook weleens een fout?
Dus nog maar een tijdje doorrijden met uw huidige auto wat ook nog neer tijd om te sparen geeft, en rustig uitkijken naar een volgende auto?
Koop = koop!!
@heremiet, en de financiering nog niet rond. Dus wat is het probleem? DeTS had niets aanbetaald, en los van alles: als men de trein mist: er komt weer een volgende. Plenty auto's te koop.
Ga eens naar het Juridsch Loket in uw woonplaats, lijkt me dat u toch wel een schadevergoeding kunt vragen.
Waarom de garage u een uur later laat weten dat de auto al eerder verkocht is en pas de volgende dag gezegd wordt dat de auto definitief verkocht is begrijp ik niet.
Had de directeur ook vergeten een verkooporder te maken?
Iedereen, zelfs een directeur kan vergeten een verkooporder te maken. Is net een mens zoals u of ik. En waarom een schadevergoeding @genee? De TS kreeg de melding al na een uur.
@tenormin
Dan zou iedereen zich er maar makkelijk vanaf kunnen maken door te zeggen “foutje”.
Nee zo werkt dat niet. De auto gaat bij het opmaken van een verkooporder direct uit de voorraad, TENZIJ misschien die mensen ook eerst een financiering moesten regelen.
Nee hoor, ik heb een geheel andere mening. Het kan wel zijn dat de auto is verkocht maar dat betekent wel dat de dealer in gebreke is gebleven een met u gesloten overeenkomst na te leven. Naar mijn uitdrukkelijke menin betekent dat, dat de dealer moet zorg dragen voor een (bijna?) gelijkwaardig alternatrief.
Het is geheel en al een probleem voor de directeur en de fout kan nooit op u worden afgeschoven.
Is het een merk dealer, dien dan een klacht in bij de importeur en ook bij de Bovag.
Daarbij is kennelijk, zoals u het meldt aan de orde dat op het moment van het door u tekekenen van de overeenkomst de auto nog niet eens definitief verkocht was en het kennelijk daar (ook) wachten was op de financiering. Het enige probleem zou zijn geweest indien de financiering niet zou zijn gelukt maar dat was in ieder geval op dat moment niet zo en er was geen aanleiding om daar aan te twijfelen.
Een punt is wel dat conform de wetgevin bij het in gebreke blijven van naleven van een overeenkomst u recht heeft op schadelloosstelling maar het is uitermate lastig om aan te tonen of u financiële schade heeft en dan de hoogte daarvan. Helaas geldt ook hier dat recht hebben soms iets anders is dan recht krijgen zonder dat daarvoor procedren nodig is. Maar als gezegd, dien in ieder geval een klacht in bij de importeur en bij de bovag, wie niet vraagt die niet krijgt. (Als variant op wie niet waagt die niet wint. Zie ook de reactie van @GENEE m.b.t. advies vragen bij het juridisch loket. https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten en www.juridischloket.nl
U weet het kenteken, u kunt bij de RDW checken wanneer er een apk enz gedaan is. Probeer dat eens of die verkoop ooit wel plaatsgevonden heeft.
Overal en altijd kunnen fouten of vergissingen gemaakt worden.
Het land barst van de tweedehands auto’s. Zet u er overheen en zoek een andere uit.
U heeft een overeenkomst, dus moet de garage de auto leveren, danwel een gelijkwaardige vervangende auto, of met u in overleg om de overeenkomst te onrbinden. Alle kosten die ontstaan door bijv de aangegane fonanciering kunt u dan ook verhalen.
is de man aangesloten bij Bovag?
uiteraard geeft de man met zijn opmerking dat hij vergeten is de auto in het systeem te zetten al aan dat zij verantwoordelijk zijn. Hun probleem, niet dat van jullie
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Auto verzekeren bij FBTO.
Ik wil mijn nieuwe elektrische auto verzekeren bij FBTO. Krijg ik het volgende antwoord van FBTO terug.
Op basis van je leeftijd en het vermogen van je auto kunnen we de auto niet verzekeren.
Lees meerZou graag in jullie programma
Geachte heer/mevr.
Ik heb tijd terug foute medicijnen geslikt waar ik heel erg ziek van ben geweest
vanaf de fabriek Sandoz Almere is deze fout gemaakt en nu willen ze het niet erkennen
ik stel hun aansprakelijk voor de letselschade die ik heb gehad en nog ondervind
Heb juridisch loket geinformeerd en alle informatie door genomen en opdrachten
maar de fabrikant reage
...
Lees meer
Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode
Goedenavond Kassa,
Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.
Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon.
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.
Vanzelfsprekend heb ik een repa
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer