H.
door H.eppinga Apr 13, 2020 om 19:18
Auto & vervoer

Auto naar garage en met een deuk terug, wie is aansprakelijk?

Ik breng mijn auto naar de garage voor een reparatie en parker op het terrein van het garagebedrijf. 10 minuten later loop ik met een medewerkers langs mijn auto naar het vervangend vervoer. Een hal uur later krijg ik een telefoontje dat mijn auto achteruit is gereden en tegen een andee auto is gebotst. Volgens de garage had ik de handrem er niet opgezet. Ik claim van wel maar an dit niet bewijzen. Schade 2000 euro bij de tegenpartij en 1000 euro bij mezelf. De verzekering wil niks doen want ik kan niet bewijzen dat ik de handrem erop heb gezet. Mijn no-claim korting ben ik nu gedeltelijk kwijt.
Een paar dagen later ga ik terug om te kijken of mijn auto gaat rijden als ik hem op dezelfde plek parkeer, dit is niet het geval.
Wie is er aansprakelijk voor deze schade? In mijn optie de garage omdat ik niet aanwezig was en ik de sleutel en auto in hun beheer had gegeven. Hoe kan ik dit nu afhandelen?

7874 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 13, 2020 om 19:29
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dit zal een heel lang welles - nietes verhaal gaan worden. Zowel u als de garage: beiden kunnen niets bewijzen. U niet omdat het bewijs ontbreekt wel de handrem te hebben gebruikt, zij niet om dit wel te bewijzen. Als u een rechtsbijstand verzekering heeft: raadpleeg hen dan.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2020 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De tegenpartij € 2.000 schade en u € 1.000? En dat alles door een auto die uit zichzelf een beetje achteruit ging rijden?  Van wie was die andere auto? Van die garage? Rijdt u soms in een tank? En wie heeft die schade opgenomen?

Persoonlijk krijg ik het idee dat u in de veiling genomen wordt, maar dat valt niet te bewijzen. Maar zij zijn niet aansprakelijk omdat zij de sleutel hadden.

ALS uw auto ging rijden, wordt uw verzekering aangesproken.

Magnum007
door Magnum007 - Apr 13, 2020 om 19:35
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo H.,

Dit is een moeilijke kwestie.

Is het een BOVAG garage?

In principe is de garage verantwoordelijk zodra je de sleutel achterlaat.

Probeer eerst een korting te vragen voor de reparatie.

Als de garage niet wilt meewerken inderdaad via je rechtsbijstandverzekering de schade verhalen bij de garage.

marita5
door marita5 - Apr 13, 2020 om 19:42
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo H.Eppinga ,

Schade tijdens de reparatie

Bij het ophalen van de auto ontdek je dat deze schade heeft, een deuk die er bij het brengen nog niet zat of een technisch mankement welke bij inleveren niet aanwezig was. Om de schade te kunnen claimen moet je bewijzen dat de garage deze heeft veroorzaakt. Stel de garage aansprakelijk door middel van een brief.

Schade voor de deur van garage

Als de auto is gerepareerd wordt hij door de garage vaak voor de deur of op het terrein van de garage neergezet. Ook daar kan schade ontstaan aan de auto. Je mag verwachten dat je de auto in de zelfde staat terug krijgt als dat je hem hebt achter gelaten. De garage kan aansprakelijk zijn voor eventuele schade, ook als die is toegebracht door derde.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/stappenplan-reparatie-en-onderhoud

Ka
door Kassagebruiker - Apr 13, 2020 om 19:44
683 Antwoorden / 5 Vragen

U had de sleutel niet meer. Dus valt de schade omdat de garage uw auto "in bewaarneming" had voor rekening van uw garage/of diens verzekering.

ne
door neodutchio - Apr 13, 2020 om 19:52
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Of uw auto moet op een enorme helling gestaan hebben, of u wordt in het ootje genomen. Met een beetje rollende auto kan echt niet veel schade veroorzaakt worden. Hooguit een kentekenplaat of een kras op de bumper, maar beide hoeft geen €2000 te kosten.

Wellicht handig om terug te gaan en een situatieschets te maken inclusief foto's. Als blijkt dat het technisch niet mogelijk is om een dergelijke schade te maken hebt u een sterk verhaal.

Geen idee of u een rechtsbijstandverzekering voor verkeer hebt, deze anders inschakelen.

sira
door sira - Apr 13, 2020 om 19:54
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Beter is om in het vervolg niet alleen uw handrem, maar ook de versnelling te gebruiken.

In uw geval zou ik ook de garage aansprakelijk stellen, per slot van rekening hadden zij uw auto (met sleutel) in beheer. Uw verzekering kan u wel adviseren. Niet geschoten is altijd mis.

Ja
door Janitavfh - Apr 13, 2020 om 20:51
37 Antwoorden / 21 Vragen

Raar verhaal van de garage. Als u inderdaad de auto niet in een versnelling (op vlak terrein voldoende) gezet had en ook niet op de handrem dan zou u toch al bij het weggaan gezien hebben dat de auto aan het wegrollen was?! Nu zou de auto pas een half uur later ineens wel wegrollen. Ik zou maar eens contact opnemen met de politie en aangifte doen van oplichting of in ieder geval poging tot oplichting.

tenormin
door tenormin Apr 13, 2020 om 21:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@janitavfh: slecht advies: contact opnemen met de politie aan aangifte doen van oplichting. (Of poging daarvan). Er is geen enkel bewijs. Dat de schade exhorbitant is roept uiteraard vraagtekens op, maar misschien, als @h.eppinga een foto zou willen plaatsen hier, hoe het parkeerterrein van de garage is: kunnen we een wat beter advies geven. Maar dan moet het wel in een zeer heuvelachtig landschap zijn waar de garage is gevestigd. Zoveel heuveltjes kent Nederland niet.

me
door mein33 - Apr 13, 2020 om 21:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dit kan uitlopen op een juridisch steekspelletje en het is @h.eppinga dan ook aan te raden zijn rechtsbijstandverzekering in te schakelen en als hij die niet heeft om dan bij het 'juridisch loket' te informeren.

Het is altijd nog zo dat "wie eist, bewijst" en de garage kan nooit bewijzen dat @eppinga in gebreke is gebleven toen hij de auto aanleverde, mede omdat de auto er al geruime tijd heeft gestaan alvorens 'spontaan' achteruit te rijden.
.
Gelet de schadebedragen bestaat het vermoeden, althans bij mij, dat een monteur schade heeft gereden en dat de garagehouder dit bij @eppinga in de schoenen wil schuiven.

tijger1
door tijger1 Apr 13, 2020 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar Eppinga wil juist eisen, dus hij moet bewijzen.

Ka
door Kassagebruiker - Apr 13, 2020 om 22:11
683 Antwoorden / 5 Vragen

Was er op de parkeerplaats waar u uw auto gepakeerd heeft sprake van een helling?

Ik zou zoals anderen ook stellen een derde partij laten beoordelen of die schade's van 2000 en 1000 reeël zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 14, 2020 om 09:49
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk heeft u iets aan deze info: https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten en deze: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/voertuigen/
Naar mijn mening is de garage verantwoordelijk aangezien u de sleutel had afgegeven. De omvang van de genoemde schade is daarbij, zoals ook andere al opmerken, wel zeer merkwaardig en opvallend. U kunt in ieder geval bewijzen dat de plek waar u de auto had neergezet vlak is. En dan nog iets: ik heb de gewoonte om bij parkeren de versnelling nooit in de vrij stand te ztten maar in een versnelling te laten staan. Ik doe dat mede omdat ik ook veelal op wel hellende vlakken parkeer en er dan een extra blokkering is om te voorkomen dat de auto uit zich zelg gaat rijden. Is er video bewaking bij de garage (ter voorkoming/ registratie van inbraak)? Heeft u rechtsbijstand bij de auto? Zo ja, schakel die dan in.

De reactie van uw verzekeraar is ook in zekere mate merkwaardig omdat de garagehouder niet kan bewijzen dat u de handrem er niet had opgezet.
 Om die reden ook deze verwijzing: https://www.verzekeraars.nl/branche/klachten-en-tuchtrecht en vooral ook als er sprake zou zijn dat de verzejkeraar wel aan de garagehouder zou hebben uitgekeerd.

sw
door swat1500 - Apr 14, 2020 om 17:51
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Wat wil uw verzekering niet doen? Niet uitbetalen of een claim neerleggen bij de garagehouder?
Uw auto is tegen een andere auto aangereden of aangerold.
De schade is dus veroorzaakt door uw auto. Uw autoverzekering dient de schade dus te vergoeden aan de andere partij en als u all Risk verzekerd bent, ook uw schade.
Uw verzekeraar kan vervolgens proberen het betaalde schadebedrag te verhalen op een mogelijke andere aansprakelijke.
U kunt dus niet zomaar de aansprakelijkheid doorschuiven.

deexpert
door deexpert - Apr 15, 2020 om 11:38
104 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt me leuk geval voor de rijdende rechter.

Na ik aanneem een aantal meters uit zichzelf wegrijden van de auto kan toch nooit zo'n schade ontstaan.

mo
door mof - Apr 15, 2020 om 12:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft de auto achtergelaten bij de garage. Zodra u uw afspraken heeft gemaakten het terrein verlaten is de auto onder beheer van de garage en zijn zij verantwoordelijk. Zij moeten bewijzen dat de auto niet op de handrem stond.

1paul
door 1paul - Apr 16, 2020 om 09:20
3147 Antwoorden / 0 Vragen

gevoel is dna natuurlijk "dit klopt niet" en waarschijnlijk is uw gevoel juist maar het gaat om de juridische zaak en dat kunt u net niet bewijzen, zal dus inderdaad welles nietes worden waarbij u aan het kortste end zult trekken...

aan de andere kant kunt u uw verhaal wel delen natuurlijk en dat kan ook veel impact hebben!!!!