ja
door janam Dec 19, 2023 om 14:25
Auto & vervoer

Avan Regio Taxi niet klantvriendelijk

Mijn verzoek aan Avan. Regio Taxi bedrijf Gelderland via WMO.

Avan brengt u waar u naartoe wilt in de regio Arnhem-Nijmegen. Wilt u naar uw dagbesteding? Naar school? Naar de markt? Naar zwemles of de kleinkinderen? Onze chauffeurs staan voor u klaar!

Ik stuur een verzoek naar Avan.

Ik maak gebruik van een scootmobiel , daar ik rechts geen heupgewricht heb en ik ben hartpatiënt.

Als ik gebruik maak van de taxi ga ik met de scootmobiel het platform op.

Mijn verzoek is om op het scootmobiel de taxibus in te gaan ,daar normaal instappen voor mij onmogelijk is,  in de bus af te stappen en op een taxi stoel plaats te nemen.

Uit stappen doe ik niet met de scootmobiel, maar via de uitstap van de taxi.

Graag uw medewerking.

Antwoord van Avan.

"""Helaas is het niet mogelijk om op de scootmobiel de taxi in te gaan.

Dit staat op onze site vermeld.

Scootmobiel in de taxi.

De chauffeur moet de scootmobiel zelf in de taxi zetten. De reiziger moet dan op eigen kracht in de taxi stappen. De reiziger mag nooit lopend of staand op de lift het voertuig betreden. Dat komt omdat er in het verleden ongelukken zijn gebeurd met scootmobielreizigers op de lift. Om dezelfde reden stellen verzekeraars het verplicht dat chauffeurs deze taak op zich nemen. Daarnaast is het noodzakelijk dat uw scootmobiel veilig vastzetbaar of vervoerbaar is. Is dit niet het geval, dan kan dit er toe leiden dat u niet vervoerd wordt."""

Graag verneem ik van jullie wat jullie mening in deze is en eventueel advies,wat ik hier aan kan doen.
Alvast bedankt.

1861 10 Rapporteer
marita5
door marita5 - Dec 19, 2023 om 14:44
11525 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Janam ,

Heeft niks met vriendelijkheid te maken , maar wel met veiligheid ,

Het staat ook in hun vervoersreglement

62. Betreden voertuig en overstap naar zitplaats Reizigers die reizen met een scootmobiel of opvouwbare rolstoel mogen niet in of op dit hulpmiddel vervoerd worden. Zij moeten tijdens de rit op een reguliere zitplaats plaatsnemen.
Ook voor overige rolstoelgebruikers geldt dat als zij de overstap kunnen maken naar een reguliere zitplaats, dit in verband met de veiligheid altijd de voorkeur heeft.
Een reiziger mag niet lopend/staand via de lift het voertuig betreden, ook niet als er gebruik wordt gemaakt van een looprek of rollator.

63. Inrijden scootmobiel In alle gevallen draagt de chauffeur zorg voor de verplaatsing van de scootmobiel het voertuig in. De reiziger stapt lopend in en neemt plaats op een reguliere zitplaats. De reiziger mag niet lopend/staand of zittend op de scootmobiel via de lift het voertuig betreden.

https://www.avan-vervoer.nl/media/j0zowlxq/vervoerreglement-wmo.pdf

mahadma
door mahadma - Dec 19, 2023 om 14:45
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Als eerste: Avan is niet klantonvriendelijk. Het mag niet, wat u wilt.

Als ex taxi chauffeur, ook met rolstoel bussen met lift zou u bij mij niet zittend in uw scoot de lift op komen. Stelt u zich heel even voor wat de consequenties voor de chauffeur/bedrijf zijn als u met scoot door welke oorzaak dan ook er af valt. DIT is de reden dat u niet in de scoot kan blijven zitten. Niets klantonvriendelijk, het mag gewoon niet.

En om uw vraag te beantwoorden, nee, u kunt er niets aan doen.

Of een eigen aangepaste auto/bus te kopen met ervaren chauffeur, als u vast in een rolstoel zit omdat zelfstandig lopen echt niet gaat gelden andere regels, zowel de passagiers als de stoelen moeten noodstop veilig en VAST staan..

ja
door janam Dec 19, 2023 om 15:02
6 Antwoorden / 9 Vragen

Gelukkig denken met alle chauffeurs er zo over.

mahadma
door mahadma Dec 19, 2023 om 15:12
11558 Antwoorden / 51 Vragen

@Janam, met bijna 10 jaar gelukkig nooit een probleem gehad met rolstoel/scoot. Ik heb mij altijd aan de regels gehouden. En best wel eens een passagier in opdracht van de centrale geweigerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 19, 2023 om 15:17
2084 Antwoorden / Vragen

Avan blijkt de service die u nodig heeft niet te kunnen leveren, ze gaan namelijk volkomen terecht geen dingen doen waarbij ze niet zijn verzekerd. U moet dus terug naar de gemeente en de WMO voor een passende oplossing, als die bestaat.

ja
door janam Dec 19, 2023 om 16:39
6 Antwoorden / 9 Vragen

Je kunt ook je taxi aanpassen zodat dat wel mogelijk is.

mahadma
door mahadma Dec 19, 2023 om 16:59
11558 Antwoorden / 51 Vragen

En wat kost dat en wat levert het op? Verwacht u nu echt dat het taxi bedrijf speciaal voor u 1 auto aanhoud?

ja
door janam Dec 19, 2023 om 17:51
6 Antwoorden / 9 Vragen

Om rekening te houden met je gehandicapte medemens,ja, dat kost geld en niet voor maar een taxibus. Mogen we als gehandicapte nog meedoen in deze wereld.
Maar helaas,ikke, ikke.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 19, 2023 om 18:30
2084 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk kun je dingen bedenken, alleen moet de gemeente daar dan wel opdracht toe geven. Daar zit natuurlijk het probleem, het taxi bedrijf moet tegen de allerlaagste prijs werken, daar zit geen rek in dus moet je bij de gemeente zijn. En nee is ook een antwoord.

ja
door janam Dec 19, 2023 om 19:12
6 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt voor je suggestie w.b. WMO. Daar heb ik al contact mee opgenomen.

Ozymandias
door Ozymandias - Dec 19, 2023 om 15:24
170 Antwoorden / Vragen

Scootmobielen wegen nogal wat en zijn niet tegen te houden als ze eenmaal gaan. Dus het lijkt mij logisch dat ze dit risico niet gaan nemen. Dus je kan wel zeuren over klantvriendelijkheid, dit is voor JOUW veiligheid want dat is HUN verantwoordelijkheid. Vind ik best klantvriendelijk.

ja
door janam Dec 19, 2023 om 16:37
6 Antwoorden / 9 Vragen

Je kunt ook je taxi aanpassen zodat dat wel mogelijk is.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 19, 2023 om 17:20
170 Antwoorden / Vragen

Hoe dan? En wie gaat dat betalen?

Iv
door Ivo W Dec 19, 2023 om 18:37
731 Antwoorden / Vragen

Ik stel voor dat u belangeloos de bussen gaat (laten) aanpassen, zodat voortaan op veilige wijze ook nog mensen op scootmobielen de taxibus in getild kunnen worden. En dan ook nog veilig vervoerd kunnen worden.

ja
door janam Dec 19, 2023 om 19:15
6 Antwoorden / 9 Vragen

Indien ik miljonair zou zijn!!???
Maar dan had ik dit probleem niet gehad.

rj
door rjw Dec 19, 2023 om 21:57
3272 Antwoorden / 5 Vragen

@janam: kan je eens een linkje plaatsen naar site waarop een aangepaste taxi is te zien. Ik ben wel benieuwd wat voor constructie je moet maken om dit absoluut veilig te kunnen doen binnen een beperkte ruimte.

ne
door neodutchio - Dec 19, 2023 om 15:41
5159 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn zat filmpjes online te vinden dat iemand met scootmobiel en al achteruit van de lift afvalt. Wie is dan verantwoordelijk? En buiten de verantwoordelijk, wilt u het risico lopen op verder letsel?
Een normale taxi kunt u niet in met uw scootmobiel, zijn zij dan ook niet klantvriendelijk? U wilt iets dat zij niet kunnen bieden. Dus zal u op zoek moeten gaan naar een alternatief. Wellicht zijn er wel taxibusjes met oprijplank. Bussen hebben veelal ook een oprijplank en zijn lager.

Niet alles is mogelijk. En wat voor u niet mogelijk is is niet meteen klantonvriendelijk.

mahadma
door mahadma Dec 19, 2023 om 16:13
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Die bussen met opklapbare oprijplaten kom met de moderne Mercedes bussen niet meer tegen. Ook zijn die bussen eenvoudiger en veiliger vast te klikken en met 1 druk op de knop staat rolstoel en passagier veilig geborgd.

ja
door janam Dec 19, 2023 om 16:39
6 Antwoorden / 9 Vragen

Je kunt ook je taxi aanpassen zodat dat wel mogelijk is.

mahadma
door mahadma Dec 19, 2023 om 16:56
11558 Antwoorden / 51 Vragen

De laatste jaren heb ik geen oprijplaten bussen gereden, wel de moderne bussen (voorbeeld Mercedes Sprinters) die ook met snelle vastzet werken. Dus als u een oprijbus treft, is dit een oud voertuig.

ne
door neodutchio Dec 19, 2023 om 20:31
5159 Antwoorden / 12 Vragen

Ik doelde op een stads of streeksbus in het openbaar vervoer. Deze heeft bij de deur in het midden een oprijplank.

Mabelle
door Mabelle - Dec 19, 2023 om 16:42
439 Antwoorden / 1 Vragen

Ronduit schandalig om een bedrijf dat zich netjes aan de veiligheidseisen houdt te beschuldigen van klantonvriendelijkheid.

Het mag al jaren niet meer wat jij wilt, je zult het er mee moeten doen.

ja
door janam Dec 19, 2023 om 16:46
6 Antwoorden / 9 Vragen

2023 , bijna 2024, zo ga je om met je medebewoner , die gehandicapt raakt.
De oplossing is niet zo moeilijk .
Je kunt ook je taxi aanpassen zodat dat wel mogelijk is.

Mabelle
door Mabelle Dec 19, 2023 om 16:49
439 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt zelf een auto en een scootmobiel. Lijkt mij voldoende. Iemand zonder armen kan ook niet aan de rekstok gaan hangen of moeten ze de rekstok dan maar aanpassen?

mahadma
door mahadma Dec 19, 2023 om 16:57
11558 Antwoorden / 51 Vragen

@janam, wat denkt u dat die ombouw kost en oplevert?

ja
door janam Dec 19, 2023 om 17:54
6 Antwoorden / 9 Vragen

Marbelle,wat een beschamende vergelijking.

Mabelle
door Mabelle Dec 19, 2023 om 20:22
439 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is helemaal geen beschamende vergelijking, maar slechts een vergelijking. Mensen met wat voor handicap dan ook zullen altijd tegen zaken aan lopen die onmogelijk en onhaalbaar voor ze zijn. Zoals iemand anders ook al schrijft: niet voor ieder probleem is nu eenmaal een oplossing.

Er zijn overigens, zoals Inno1 schrijft, geen uitzonderingen op die veiligheidsmaatregel. Hoef je niet van mij aan te nemen, daar kun je ook zelf achter komen door de vele informatie die hierover al op het internet staat.

in
door inno1 - Dec 19, 2023 om 17:39
120 Antwoorden / Vragen

Hoe hoopvol klinkt dat: Het mag niet. Zelf heb ik laatst een stuk gepubliceeerd waarin ik helder heb aangetoond dat "Het mag niet" (volgens de wet, de regels, de rechter) veelal niet klopt. Het vraagt wel een vorm van dwarsdenken - richting je klant - om dingen juist wél te doen en om persoonlijk maatwerk te kunnen regelen. Want elke wet heeft uitzonderlinsgregels, maar het is natuurlijk veel gemakkelijker om te zeggen dat iets niet mag. Een voorbeeld: "Het mag niet volgens de AVG" (de privacywet) klopt vaker niet dan wel. Maar ons kabinet heeft er in een paar jaar voor gezorgd dat bijna iedereen dat slikt. Net zoals de mensen die hier reageren. Maar vind maar eens iemand die gewoon de kant van dienst wil zijn...

Samengevat: Avan is niet klantonvriendelijk (want het mag niet wat u wilt), maar beter meedenken met de klant waarom het wél zou kunnen, zou erg fijn zijn.

ja
door janam Dec 19, 2023 om 17:57
6 Antwoorden / 9 Vragen

Je laatste opmerking is passend voor ons als gehandicapte. Dank je.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 19, 2023 om 18:34
2084 Antwoorden / Vragen

Het bedrijf voert een contract uit, er kan ook een ander contract worden gemaakt maar dan moet de gemeente wel in beweging komen. Of de gemeente moet meneer vertellen dat ze niets voor hem kunnen betekenen, dan kan je daarmee eventueel weer een procedure starten.

Iv
door Ivo W Dec 19, 2023 om 18:35
731 Antwoorden / Vragen

Meedenken zou kunnen, maar dat moet ook wel van twee kanten komen. Als de klant zegt dat het overtreden van de veiligheidsregels allemaal prima moet kunnen en het onvriendelijk is als dat niet gebeurt, dan is het meestal snel klaar met meedenken.

ne
door neodutchio Dec 19, 2023 om 20:38
5159 Antwoorden / 12 Vragen

Ik kan mij heel goed voorstellen dat deze ingevoerde regel absoluut nut heeft. Als een bestuurder van een scootmobiel van de lift afvalt, wie draagt de verantwoording? De taxi onderneming wil het risico niet lopen en de klant kan je niet verantwoordelijk houden voor dergelijke zaken. Daarbij is een scoormobiel lading en geen zitplaats in een bus. Het is dus niet noodzakelijk dat iemand met de scoormobiel in de bus moet.
Hoe het wel zou kunnen zal een flinke opgave zijn. Je kan niet met verschillende busjes gaan rondrijden die verschillende manieren van beladen hebben. Een lange oprijplaat kan, maar daar belemmer je weer rolstoelgebruikers mee. Deze laatste catagorie kan en mag dan weer wel in bepaalde autoliften simpelweg omdat de rolstoel eerst verankerd word. Een scootmobiel is ook geen vervanger van een rolstoel.

br
door bravehenk - Dec 19, 2023 om 17:40
206 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Ts   kijk eens naar meldpunt  van Max daar is uw probleem uitgebreid aan de orde geweest. Even op google zoeken naar meldpunt en u kunt het op uw gemakkie terug kijken.het is niet alleen bij Avan zo.Het loont om eens meer naar consumenten programmas te kijken,en niet alleen een vraag daarop te stellen
want dat had in uw geval overbodig geweest.

ja
door janam Dec 19, 2023 om 17:58
6 Antwoorden / 9 Vragen

Maar lost mijn probleem niet op.

mahadma
door mahadma Dec 19, 2023 om 18:17
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, maar niet voor elck probleem is een oplossing.

Iv
door Ivo W - Dec 19, 2023 om 18:33
731 Antwoorden / Vragen

Oog houden voor uw veiligheid is niet klantonvriendelijk. Het is juist zéér klantvriendelijk. Dat het voor u op dit moment niet het gewenste resultaat heeft doet daar niets aan af.

Wat u kunt doen is samen met het taxibedrijf en/of uw WMO contactpersoon in overleg gaan over wat er wél op verantwoorde wijze mogelijk is.
Gezien u wel zichzelf van de ene zitplaats naar de andere kunt verplaatsen, denk ik dan bijvoorbeeld aan het gebruik van een rolstoel tijdens de taxiritten. De WMO taxidiensten hebben immers wel wagens en bussen die geschikt zijn voor het vervoer van personen die in een rolstoel zitten. En die personen in rolstoel kunnen zonder opstaan in de bus gezet worden.

mahadma
door mahadma Dec 19, 2023 om 19:25
11558 Antwoorden / 51 Vragen

En die begeleing voor rolstoelen kan met een beetje mazzel (weet niet zeker) gratis mee reizen. Deze oplossing is alleen voor rolstoelgebruik en NIET voor scoots.

wi
door wilhelmina59 - Dec 19, 2023 om 19:47
517 Antwoorden / 0 Vragen

Janam,
Leg uw vraag neer bij het WMO loket van uw Gemeente.
Zij kunnen u de juiste info verstrekken wat uw mogelijkheden zijn.
En ik zou als de hazewinden de aanhef van uw topic veranderen.