no
door noverdiek Oct 12, 2013 om 15:08
Auto & vervoer

Beroep ongegrond

Ik kreeg in juli een bekeuring voor het rijden met mijn auto in een weg waar het niet mocht. Het kenteken klopt, maar ik ben het niet geweest! Bekeuring geschreven voor Verbalisanten... Ik was op dat tijdstip heel ergens anders tesamen met mijn auto. Ik heb gelijk een bezwaarschrift ingediend maar die is nu dus ongegrond verklaard. Ze twijfelen niet aan de juistheid van de beschikking. Wat nu? Kan ik bv een kopie van een pintransactie tonen van waar ik op dat moment was? Of getuigen die bij me waren in de auto op dat moment?

9241 33 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 12, 2013 om 15:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bezwaar ongegrond dus. Heb je die bewijzen dan niet direct meegestuurd? Afijn, na bezwaar staat beroep open, op de beschikking zal wel staan hoe je dit moet indienen. Uitgaande van je verhaal, dat je daar werkelijk niet was zou ik zeker in beroep gaan.

door 14peter - Oct 12, 2013 om 15:25
567 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat om het voertuig! Als kentekenhouder ben jij verantwoordelijk voor wat er met de auto gebeurt. Dat jij ergens anders boodschappen doet of wat dan ook, wil niet zeggen dat jouw auto niet ergens anders kan rijden (kan immers iemand anders achter het stuur zitten). Je beroep moet dus niet over pintransacties gaan, maar over de auto!

hutch
door hutch - Oct 12, 2013 om 15:27
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het maakt niet uit waar u geweest bent, maar waar uw auto op dat moment geweest is.
Dus aan pintransacties (als bewijs) heeft u niets.

Wat wel héél belangrijk is, zijn de getuigen. Laat hen onafhankelijk van elkaar, een getuigenis opschrijven, waaruit duidelijk blijkt, dat uw auto niet op dat moment op de aangegeven plek geweest is / kan zijn.

Dus uw auto staat centraal in het geheel en niet u(w persoon).

Klik * * voor verdere info.

Succes, gr. Hutch

mahadma
door mahadma - Oct 12, 2013 om 15:29
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Er van uit gaande dat de auto, jouw auto dus, op dat moment daar dus niet was, is het of een verschrijving van de verbalisanten of er rijdt een "dubbel" kenteken rond met een soortgelijke auto en kleur. En als dat laatste zo is, kan je nog veel meer ellende verwachten. Maar vergeet niet dat als er 2 verbalisanten waren en die tellen voor 4 eenheden en jij bent met 3 personen tellen die voor 3 eenheden, dus wint de politie ............. Houdt bij wanneer je waar gereden hebt, want mogelijk komt je dat ooit nog eens van pas.

no
door noverdiek - Oct 12, 2013 om 16:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was op dat moment met mijn auto ergens anders! Maar hoe kan ik dat bewijzen. Ik heb getuigen maar ja dan is het mijn verhaal tegen 2 verbalisanten...

mahadma
door mahadma - Oct 12, 2013 om 16:56
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het klinkt l****g, maar als je op datzelfde moment een schriftelijke herinnering met tijd van een andere verbalisant had gehad, had je goed gezeten. Probeer op alle fronten bewijzen te vergaren, dus parkeertickets, enz. Of dit helpt is vers 398, maar ..... Laat de passagiers ieder hun eigen verklaring schriftelijk opstellen en ga alsnog in beroep, baad het niet, schaad het niet. Het gaat erom, dat zoals anderen ook al hebben gezegd, waar de auto was. Als u bij wijze van spreken in groningen was/woont en de prent is uitgeschreven in limburg waar u ook niets te zoeken heeft dan is het zeker een stok "om een hond te slaan". succes

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2013 om 16:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mocht u het toch willen proberen, dan heeft u hier heeft u een voorbeeldbrief hoe een beroepschrift er uit zou moeten zien.

klik HIER

Misschien heeft u nog foto's van die dag, dat uw auto ergens anders stond bij een evenement (hopelijk ver weg) met dan weer toevallig een klok op de achtergrond.
Die getuigen moeten ook nog eens erg onafhankelijk overkomen. Je vriend, je broer en je moeder zullen niet erg overtuigend overkomen, vrees ik.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 12, 2013 om 17:05
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ga je route nog eens na en overal waar camera's hangen vraag je naar de beelden, als je dit van ongeveer drie plekken hebt, dan maak je misschien kans.

me
door mein33 - Oct 12, 2013 om 17:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Komen de voertuiggegevens, dus niet alleen het kenteken, wel overeen met de gegevens in het procesverbaal ?

mahadma
door mahadma - Oct 12, 2013 om 18:46
11541 Antwoorden / 51 Vragen

In welke plaats is de onterechte prent uitgeschreven en in welke omgeving/plaats woont/werkt u? En op welk tijdstip, was dit een tijdstip dat u werkte?

no
door noverdiek - Oct 12, 2013 om 21:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja de gegevens komen allemaal overeen.... Bekeuring uitgeschreven in Alkmaar (ben ik nog nooit van mijn leven geweest) en ik kom zelf uit de buurt van Rotterdam. Ik was op dat tijdstip samen met een familielid in de bioscoop...

ph
door philip36 - Oct 12, 2013 om 22:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ze hebben de auto dus niet aangehouden, anders hadden ze de gegevens van de bestuurder genoteerd.
Als ze dus de bestuurder niet gesproken hebben kunnen ze niet met zekerheid weten wie de auto bestuurde.
Als u getuigen heeft waar u wel was heeft u hier een punt waarop u kans maakt met een beroep

sw
door swat1500 - Oct 13, 2013 om 01:53
3779 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=philip36 schreef op zaterdag 12 okt 2013, 22:01]Ze hebben de auto dus niet aangehouden, anders hadden ze de gegevens van de bestuurder genoteerd.
Als ze dus de bestuurder niet gesproken hebben kunnen ze niet met zekerheid weten wie de auto bestuurde.
Als u getuigen heeft waar u wel was heeft u hier een punt waarop u kans maakt met een beroep

Het gaat er niet om waar TS was op het moment van de overtreding. Hij wordt immers als kentekenhouder aansprakelijk gesteld voor de boete. Hij moet aantonen dat zijn auto niet in Alkmaar was op het bewuste moment en dat de agenten dus een onjuist kenteken moeten hebben genoteerd.

ph
door philip36 - Oct 13, 2013 om 10:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@swat1500

TS schrijft dat hij kan bewijzen dat hij samen met zijn auto ergens anders was.

me
door mein33 - Oct 13, 2013 om 11:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als alle gegevens in het procesverbaal kloppen, zoals het kenteken, merk auto en kleur auto, dan is dat voldoende reden om uw bezwaar af te wijzen.
Het enige wat u, naar mijn idee, nog kunt doen om uw "gelijk" te halen is om de zaak bij de rechter voor te leggen (voor te laten komen).
U zult, als u zover wil gaan om uw "gelijk" te halen, met heel goede bewijzen moeten komen om uw gelijk ook te kunnen krijgen.
Als ik voor mezelf mag spreken, dan zou ik mijn verlies nemen, ondanks dat dit geheel in strijd is met m'n rechtsgevoel, maar ik schat de kans op een voor u positief eindresultaat als slecht in.
Het is uiteraard aan u om te bepalen of een rechtsgang u uiteindelijk zal brengen wat u zou willen.
Succes.

mahadma
door mahadma - Oct 13, 2013 om 11:42
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@mei33,

Als, en ik zeg als, er een gekopieerd kenteken rondrijdt, met een zelfde merk, kleur en model (hetgeen niet uit te sluiten is en vaker voorkomt als je denkt), dan kan TS in de toekomst nog veel meer ellende verwachten. Als TS de gang naar de witte boorden wil maken, mét zijn getuigen en eventuele andere houtsnijdende bewijzen zoals bioscoopkaartjes of betaalbewijzen daarvan, parkeer tickets of uittrecksel van parkeren via app enz, zou hij zeker kunnen doen, maar het blijft aan de rechter dan. Anderzijds, zijn agenten/verbalisanten feilloos? Neen, het zijn ook mensen (en die maken fouten) en justitie begaat wel meer blunders, toch.

me
door mein33 - Oct 13, 2013 om 11:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 13 okt 2013, 11:42]@mei33,

Als, en ik zeg als, er een gekopieerd kenteken rondrijdt, met een zelfde merk, kleur en model (hetgeen niet uit te sluiten is en vaker voorkomt als je denkt), dan kan TS in de toekomst nog veel meer ellende verwachten. Als TS de gang naar de witte boorden wil maken, mét zijn getuigen en eventuele andere houtsnijdende bewijzen zoals bioscoopkaartjes of betaalbewijzen daarvan, parkeer tickets of uittrecksel van parkeren via app enz, zou hij zeker kunnen doen, maar het blijft aan de rechter dan. Anderzijds, zijn agenten/verbalisanten feilloos? Neen, het zijn ook mensen (en die maken fouten) en justitie begaat wel meer blunders, toch.

Aangezien het procesverbaal in juli jl. is uitgescheven acht ik de kans op een kopie auto/kenteken zo goed als uitgesloten.
Personen die in dergelijke auto's rondrijden gedragen zich over het algemeen niet zo "netjes" en er is tot heden slechts sprake van één geverbaliseerde overtreding.

ka
door kama - Oct 14, 2013 om 11:21
161 Antwoorden / 19 Vragen

Gewoon in bezwaar of beroep gaan. En vóór laten komen als de Officier van justitie de boete doorzet. Alle getuigenverklaringen meesturen. Ik heb goede hoop dat het dan goed af kan lopen. Je erbij neerleggen zou ik zelf nooit doen.

fr
door fredhannie - Oct 14, 2013 om 11:31
19 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben jaren geleden hetzelfde meegemaakt. Er kwamen ineens bekeuringen uit A'dam binnen. Bij een inbraak, maanden eerder, was er een kopie kentekenbewijs gepikt. Het is dan van belang dat je kunt aantonen dat jouw voertuig (want er kan ook een ander jouw auto op dat moment besturen) daar niet was. Moeilijk aan te tonen meestal, heeft de politie in mijn woonplaats toen al gezegd, maar wij hadden gelukkig getuigen. Vervolgens ben ik via telefoontjes achter het nummer van de verbaliserende agent gekomen (was in opleiding) en heb dit ook kenbaar gemaakt wat ze niet leuk vonden.
Daarna een brief op poten dat het niet ons voeruig kon zijn geweest daar deze op dat moment in onze woonplaats was alsmede de bijbehorende papieren en derhalve alleen op valse papieren kan zijn verbaliseerd. Verder kon het toch niet zo zijn dat wij hierdoor in de greep van criminelen zijn gekomen en mogelijk nog meer bekeuringen, of erger dingen (als er misdrijven worden gepleegd met het valse voeruitg bv.) konden verwachten, hetgeen zomaar had kunnen gebeuren.
Ik adviseer vooral door te gaan want anders loop je grote risico om zoals al gezegd nog meer bekeuringen te ontvangen waar je niets meer tegen kan ondernemen.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 14, 2013 om 11:40
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vermoed geen nummerplaat fraude maar leesfout.

Als je alleen een kenteken noteerde zonder merk, type en kleur te controleren of pas achteraf kan het fout gaan.
Vooral de afstand Rotterdam ~ Alkmaar en nooit eerder daar geweest, en zij kunnen daar in Alkmaar aantonen dat om bij deze vermoedelijk in centrum straat camera beelden hebben.

Probeer zelf in Rotterdam dit bewijs te verkrijgen op de route en datum en tijd van boete en daarvoor moet je dus de Politie in Rotterdam voor vragen.

Verder is de kans groot dat na het zien van de overtreding enige tijd zat voor pakken pen en papier of de zak computer waardoor hij het kenteken moest onthouden.
Gewoon protesteren en niet betalen want ook de Politie maakt wel eens fouten.
Een eventueel 2e agent heeft niet gekeken of hij wel het juiste kenteken noteerde, alleen de overtreding zelf gezien dus is geen bewijs!

gabriele
door gabriele - Oct 14, 2013 om 13:20
107 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is mij ook een keer gebeurd ,! ik belde gelijk op dat ik daar helemaal niet geweest was mwat bleek? kenteken was niet goed gelezen !!! dus hadden ze wel degelijk fout gemaakt bij het aflezen van de foto ,dit was door rood licht rijden in Den Haag terwijl ik daar dus niet was op dat ogenblik was ik bewijsbaar in Overschie !! dus hoop ik dat er bij u ook zo een fout begaan is !

zonnewind
door zonnewind - Oct 14, 2013 om 13:36
222 Antwoorden / 61 Vragen

Heb ik ook een keer gehad. Ik zou op een maandagmorgen om 08.00 uur in het Westelijk Havengebied van Amsterdam een verkeersovertreding begaan hebben. Heb onmiddellijk een brief geschreven dat ik:
a. als bejaarde vrouw vanuit mijn woonplaats de grote weg op zou moeten en op de grote weg ga ik
hyperventileren.
b. als bejaarde vrouw heb ik, en zeker niet op een drukke maandagmorgen, niets te zoeken daar.

Ik heb er nooit meer iets van gehoord. Dus............. zeker een brief schrijven.
Zo te zien gebeurt dit toch best wel vaak.

hi
door hipppo - Oct 14, 2013 om 14:17
303 Antwoorden / 2 Vragen

Het bezwaarschrift is in eerste instantie afgewezen, zoals te doen gebruikelijk, door de officier van justitie. Als je geluk hebt wil de kantonrechter die jouw beroep behandelt nog wel eens wat verder kijken dan zijn neus lang is. Het is denkbaar dat de verbalisanten het allemaal goed gezien hebben, hetgeen zou betekenen dat er nog een auto van hetzelfde merk, type en kleur rondrijdt met jouw kenteken. Denkbaar is ook dat de verbalisanten het niet goed gezien hebben. Helaas gaat men er doorgaans van uit dat agenten van politie over een feilloos waarnemingsvermogen beschikken, wat natuurlijk een belachelijke aanname is. Ik heb ooit een boete voor door rood rijden teruggekregen omdat ik kon aantonen dat de betreffende agent een slechte waarnemer was. Na minutenlang mijn rijbewijs te hebben bestudeerd stelde hij de vraag of ik nog steeds in de ...straat woonde. Stomverbaasd over mijn daaropvolgende ontkenning vroeg hij waar ik dan wel woonde. Ik wees hem op mijn rijbewijs waarop toch heel duidelijk te lezen was: ...laan. Ik had gelukkig een getuige die e.e.a. schriftelijk heeft bevestigd.
Eén ding staat vast: justitie kan niet onomstotelijk bewijzen dat het jouw auto betrof, hooguit dat het een sterk daarop lijkend exemplaar was waarop hetzelfde kenteken was aangebracht.
Zet 'm op en succes!

pi
door pieterwolters - Oct 14, 2013 om 14:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op maandag 14 okt 2013, 11:40]kenteken noteerde zonder merk, type en kleur te controleren of pas achteraf kan het fout gaan.
Vooral de afstand Rotterdam ~ Alkmaar en nooit eerder daar geweest, en zij kunnen daar in Alkmaar aantonen dat om bij deze vermoedelijk in centrum straat camera beelden hebben.

Probeer zelf in Rotterdam dit bewijs te verkrijgen op de route en datum en tijd van boete en daarvoor moet je dus de Politie in Rotterdam voor vragen.

Camerabeelden mogen maar 4 weken worden bewaard, dus dat zal lastig worden.
De afstand Rotterdam-Alkmaar lijkt me eerlijk gezegd ook geen sterk argument (is een uurtje rijden).

Ik vrees dat het toch getuigenverklaringen moeten worden.

Als je dit soort verhalen hoort zou je bijna al je beweging zelf gaan vastleggen om alvast bewijsmateriaal te hebben. Misschien een leuke functie voor ingebouwde navigatiesystemen.

mahadma
door mahadma - Oct 14, 2013 om 14:27
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Of het een officieel bewijs is, weet ik niet, maar ik sinds enige tijd een klein cameratje achter de voorruit en lees de chip elke week uit en bewaar deze. Zo'n dingetje kost bij het K ******t een € 25,00 en een memorie cardje, heb je veel plezier van, het geeft bij een schade geval en een rood licht bekeuring bijvoorbeeld zeker een duidelijk beeld wat er nu ècht gebeurd is. Immers, de camera liegt niet en zegt als het oranje is, dat het oranje is. Het menselijk oog kan zich vergissen en rood melden.

r.kemperman
door r.kemperman - Oct 14, 2013 om 14:56
423 Antwoorden / 4 Vragen

En als je een cameraatje neemt wat ook de binnenkant meteen meeneemt, dan hebje ook bewijs tegen een eventuele valse beschuldiging van telefoon in je hand o.i.d.

bi
door billy14 - Oct 14, 2013 om 17:11
14 Antwoorden / 18 Vragen

Heb hetzelfde probleem gehad.Ook bij mij accepteerde men mijn mening niet.Was zelf nooit op voornoemde plaats geweest omdat ik opdat moment slecht ter been was en dus geen 200 km ver kom rijden.Stond voor een knieoperatie.
Op mijn laptop hielt ik een agenda bij.Hierdoor kon ik aantonen, dat ik op die dag in een ziekenhuis was zo'n 200 km
van aangegeven plek.Het is toch van de idiote, dat een brave burger zie tegen dergelijke onzin met heel veel brieven moet
verdedigen.Uiteindelijk ging men de officier overstag als ik mijn protest introk.Hoe gek moet het nog worden.

sn
door snahedlo - Oct 14, 2013 om 19:10
17 Antwoorden / 34 Vragen

Is er ook een filmnummer van de bekeuring, die je zou kunnen opvragen?
Ik heb onlangs hetzelfde meegemaakt, ik heb een bekeuring gekregen, omdat ik in Amsterdam op een busbaan zou hebben gereden, terwijl dat onmogelijk is, omdat wij op vakantie waren op Rhodos, op de datum van bekeuring. Er stond een filmnummer bij, die op te vragen zou zijn, van alles geprobeerd, maar er schijnt geen foto van te zijn, terwijl dat duidelijk vermeld staat. Ik heb protest aangetekend, maar nog niets gehoord. Het lijkt mij dat zij moeten bewijzen dat ik het was.
Ik zou zeker actie ondernemen.

mahadma
door mahadma - Oct 14, 2013 om 19:15
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@snahedlo,

er staat in de start: "Bekeuring geschreven voor Verbalisanten... ", dus er is geen sprake van filmnummers.

me
door mein33 - Oct 15, 2013 om 13:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=hipppo schreef op maandag 14 okt 2013, 14:17]Eén ding staat vast: justitie kan niet onomstotelijk bewijzen dat het jouw auto betrof, hooguit dat het een sterk daarop lijkend exemplaar was waarop hetzelfde kenteken was aangebracht.
Zet 'm op en succes!

Helaas voor Ts., maar een constatering door een beëdigd opsporingsambtenaar is voldoende als bewijslast.

hi
door hipppo - Oct 15, 2013 om 14:24
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mein33 schreef op dinsdag 15 okt 2013, 13:23]

Helaas voor Ts., maar een constatering door een beëdigd opsporingsambtenaar is voldoende als bewijslast.
Het is een bekend feit dat er in ons land een aantal auto's rondrijdt met een kenteken dat eigenlijk aan iemand anders toebehoort. Dat feit op zich is al voldoende om te kunnen stellen dat uitsluitend de waarneming van een auto van een bepaald merk, type en kleur nooit op basis van alleen het kenteken kan worden toegeschreven aan de rechtmatige eigenaar daarvan. Om zeker te weten aan wie de betreffende auto toebehoort is meer bewijs nodig. Helaas zijn veel juristen niet in staat om deze eenvoudige, maar juiste redenering zelf te produceren of zelfs maar te volgen. Sommige gelukkig wel, zoals de kantonrechter die ik ten tonele voerde, die terecht mijn mening deelde dat de verbalisant niet over het vereiste waarnemingsvermogen beschikte om te kunnen constateren dat ik een rood verkeerslicht had genegeerd.
Beëdigd zijn is geen garantie voor goed uit je doppen kunnen kijken.

me
door mein33 - Oct 16, 2013 om 13:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hipppo,

Zoals ik al eerder schreef lijkt het mij geen geval van een zelfde auto met hetzelfde kenteken,
aangezien het een geverbaliseerde overtreding betreft die in juli is begaan.
Personen die met valse kentekenplaten rondrijden gedragen zich over het algemeen niet zo dat er slecht één enkele overtreding mee wordt begaan.
Als een verbalisant een kenteken noteert voor een geconstateerde overtreding dan is het voor de verbalisant heel makkelijk om op een later tijdstip de voertuiggegevens aan het opgenomen kenteken te koppelen.
Hier zou een fout gemaakt kunnen zijn, maar hoe bewijs je dat !!

hi
door hipppo - Oct 16, 2013 om 15:58
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mein33 schreef op woensdag 16 okt 2013, 13:43]@hipppo,

Zoals ik al eerder schreef lijkt het mij geen geval van een zelfde auto met hetzelfde kenteken,
aangezien het een geverbaliseerde overtreding betreft die in juli is begaan.
Personen die met valse kentekenplaten rondrijden gedragen zich over het algemeen niet zo dat er slecht één enkele overtreding mee wordt begaan.

Je doet twee aannames die je niet hard kunt maken.
Dat personen die met een vals kenteken rondrijden vaker overtredingen zouden begaan betekent nog niet dat al die overtredingen ook geregistreerd en vervolgens beboet worden.
De mogelijkheid van een duplicaatkenteken blijft dus bestaan.
Denkbaar is inderdaad dat de verbalisant niet goed uit zijn doppen heeft gekeken en een ander kenteken opschreef dan de auto voerde. Ooit heb ik iets dergelijks meegemaakt, toen ene Piet met zijn zatte kop zijn witte Plymouth tegen de voor mijn huis staande lantaarnpaal reed, die vervolgens brandend bij mij naar binnenviel. De Turkse jongens van de nabijgelegen fietsenstalling noteerden kenteken, merk en kleur van de auto. Toen ik enkele dagen later i.v.m. de ontstane glasschade bij de politie ging informeren of ze de dader al te pakken hadden, kreeg ik te horen dat ze een witte Skoda hadden getraceerd. De wakkere wouten hadden letters en cijfers van het kenteken verwisseld. Verdere actie werd niet ondernomen omdat ze toch niets meer konden bewijzen.
Wat ik al zei, beëdigd zijn is geen garantie voor goed uit je doppen kunnen kijken.