Ba
door Bas2016 Dec 14, 2016 om 12:53
Auto & vervoer

Complimenten voor de Syntus-chauffeurs. Maar dan?

Deze week van 12 december werd de overname van Connexxion naar Syntus in de regio Utrecht doorgevoerd. Een beetje rommeligheid is dan wel te verwachten, hoewel Syntus geen nieuwe vervoerder is.  Maar wat een bende leverde dat op.

De dag erna was het niet veel beter. Na je werkdag drie kwartier op lijnen staan wachten die ’s middags anders of niet blijken te rijden dan ’s morgens. Aangekomen in de warboel van Amersfoort CS, zie je groepen mensen die op zoek zijn naar hun bus.  Heen en weer lopend van bussen die op een verkeerde opstapplek stonden in combinatie met bussen die op de goede plek stonden met de verkeerde lijn erop aangegeven,  bussen die helemaal niet staan aangeven op de matrix borden of zonder lijninfo erop, zodat er maar voor over het plein geroepen werd waar te verzamelen, blijkbaar buslijnen die twee keer per uur rijden en die uitvielen omdat er geen chauffeur was opgepikt om een een of andere reden.

Met de complimenten voor de chauffeurs. Ongelofelijk hoe deze mannen en vrouwen maandagmorgen in het donker in de mist in een nieuwe bus in onbekend gebied met alleen een A4-tje met tekstaanwijzingen de weg hebben kunnen vinden. Ze kunnen geeneens een GPS of routeplanner gebruiken, alleen een apparaat dat onterecht roept dat ze van de route zijn. Dat zijn praktijken uit 1970, dat is toch volslagen niet van deze tijd meer. Ben je eenmaal van de route, zie em dan maar terug te vinden. Chauffeurs die aan de passagiers moeten vragen waar ze heen moeten. Hoe zijn we hier in vredesnaam in terecht gekomen?  En waarom accepteren we het?

En dan de hele dag boze reizigers aanhoren die soms meer dan een uur bij een halte staan te kleumen.  Buschauffeurs die hun eigen plaatsenbewijzen moeten inkopen (bizar) Dat die mensen niet ontploffen als ze thuiskomen. Reizigers en chauffeurs. En dan  de vrijwilige chauffeurs die erbij moeten komen. Hoe doe je dat in de kerst en de zomer?

De directie van Syntus mag hier een dijk van kerstbonus voor de chauffeurs voor weggeven en zich bezinnen, maar waarschijnlijk schaamt de directie zich niet zo gauw. Waarschijnlijk vinden ze dat ze het uistekend hebben gedaan, gezien de omstandigheden, terwijl ze op tijd thuis zijn met hun auto voor het gezinsleven, zo goed, dat ze wel een bonus verdienen.

Ze hadden ook iemand de eerste dagen kunnen laten meerijden. Of wat kost nu helemaal een appje op een goedkope tablet die aangeeft waar je bent? Tablets krijg je zowat gratis bij vanalles en nog wat en er bestaan er honderden apps. Kan je daarmee je route aanleren en als je het even niet weet op terugvallen. Misschien kun je ook wel routes inladen en delen. Google er eens op, binnen een paar minuten vind je ze. En luister eens naar je personeel voordat je een route bedenkt, er zit heel erg veel kennis over bekende bottlenecks op de werkvloer. Er zijn chauffeurs die al bijna 40 jaar rijden.  En al meerdere malen van de ene werkgever naar de andere zijn overgestapt. Of stel het uit tot 1 februari. De reiziger zou het prima vinden, die wil geen chaos, die wil gewoon naar huis.

De reiziger, o ja. Die moet gewoon van A naar B via C en D. De  vraag is nu of de reiziger niet gewoon murw is. HIj heeft geen keus. Ze accepteren het maar. Er is geen alternatief, geen concurrentie. Een provincie heeft het project gewoon doorgedrukt of het is om een andere reden over de schutting gegaan. Terwijl de reizigers gewoon OV nodig hebben.  De vraag is of al dat aanbestedingsgedoe wel zo zinvol is op deze manier. Weer een reorganisatie, weer een ander logo. Wat is er mis met OV gewoon door de overheid laten regelen?  Waarom is een burger-reiziger opeens klant geworden? Of hoe zorgen we er anders voor dat de overheid de bocht niet te nauw en te snel wil?

3133 11 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Dec 14, 2016 om 13:09
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Stuur uw verhaal naar de Telegraaf, hebben ze weer bladvulling.

Ba
door Bas2016 Dec 14, 2016 om 13:18
Antwoorden / 1 Vragen

U gaat niet met het OV?

tenormin
door tenormin Dec 14, 2016 om 13:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nee en ook: als u het NIET met me eens bent moet u niet op Topantwoord drukken, toch? ;-)

getty
door getty - Dec 14, 2016 om 13:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon een mail naar syntus zelf sturen?

OF zet het verhaal op facebook en vraag het te delen.

marita5
door marita5 - Dec 14, 2016 om 13:41
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bas2016 ,

Dien hier een klacht in , klik op de rode regel .

http://klantenservice.syntus.nl/hc/nl/articles/207052445-Ik-wil-een-klacht-indienen

Ba
door Bas2016 Dec 14, 2016 om 15:43
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat natuurlijk niet om Syntus specifiek. Het gaat erom dat er een bedrijf, aangesteld door de overheid, dingen kan doen die in een marktsituatie waar de reiziger meteen naar een concurrent kan toelopen, niet zouden kunnen. Maar omdat de reiziger geen keus heeft -er is alleen Syntus- moet ie bizarre situaties accepteren. Zo'n bedrijf kan veel verder gaan. En dan nog, wat ga je als burger doen als het echt niet acceptabel is? Voordat een overheid dan in beweging komt ben je soms gekmakende maanden verder.

Tegelijk is mobiliteit nodig in onze samenleving en vinden waarschijnlijk de meeste mensen het vanzelfsprekend. Denk aan ziekenhuisbezoek of woon-werk.

Het gaat nu toevallig over het OV. Aangenomen dat men gewoon van A naar B wil, goed onderwijs en goede gezondheidszorg, hoe zorg je er dan voor dat dit soort grenzen, in dit geval blijkbaar een te snelle reorganisatie waar de burger/reiziger/klant niet worden overschreden?

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stap op de fiets of in uw auto. Elke wijziging geeft even gedoe. Niet zo jammeren.

marita5
door marita5 Dec 14, 2016 om 15:48
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Bas2016 , ik begrijp dat dit vervelend is , ik zit in dezelfde situatie woon in Limburg daar is v.a. zondag het vervoer overgenomen door Arriva was een puinhoop , ik heb me erbij neer gelegd , als ik de afstand moet lopen was ik nog verder van huis , heeft tijd nodig , ik maak me er niet druk over er zijn belangrijker dingen in het leven .

Ba
door Bas2016 Dec 14, 2016 om 16:13
Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1, op de fiets of in auto, dat zou mooi zijn, ik zou het direct doen als het kon.

simon55
door simon55 - Dec 14, 2016 om 13:53
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou zeggen n mooi verhaal u had schrijver moeten worden

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2016 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou een burger-reiziger (dwaze omschrijving)  gern klant zijn?

Bij elke wijziging zijn er startproblemen. Niet zo zeuren. Komt vanzelf goed.

me
door mein33 - Dec 14, 2016 om 14:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@bas2016,

Een wisseling van consessie tussen vervoerders kan onmogelijk foutloos verlopen.
U kunt uw hier peplaatste ongenoegen maar het best bewaren en in 2023, als er weer een andere/nieuwe vevoerder de concessie krijgt, weer gebruiken aangezien de wisseling ook dan weer met veel ongemak voor reiziger en personeel zal plaatsvinden.
Maar één voordeel heeft deze chaos wel, nl. de tevredenheid over het vervoer in de komende jaren als alles wel volgens de dienstregeling verloopt, maar ook dat is denkelijk een utopie.

Oh, uhh, zou het uitstellen tot 1 februari een ander resultaat opleveren, ik denk van niet, maar wie ben ik ;-))

Ba
door Bas2016 Dec 14, 2016 om 15:48
Antwoorden / 1 Vragen

Wat het uitstellen betreft, het verhaal is dat de uitrol van Syntus in een veel te korte tijd moest plaatsvinden, waardoor het niet goed te organiseren viel. Nu kan zo'n deadline wel leuk bedacht zijn door een overheid, maar de vraag is of je de burger moet opzadelen met de effecten ervan als het afraffelwerk wordt. Als het om de kwaliteit gaat van vervoer, zou meer overdrachttijd nemen dus beter zijn geweest. Hebben ze niet gedaan? Waarom niet? In wiens belang? Niet die van de reiziger, zo lijkt het.

me
door mein33 Dec 14, 2016 om 18:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@bas2016,

Dat is niets meer of minder dan een centenkwestie.
Als de consessie afloopt loopt ook de financiering af en heeft de oude vervoerder geen enkel belang meer.
Het belang van de reiziger kan in dergelijke situaties in ieder geval niet op de eerste plaats staan, hoe krom dat ook klinkt.
De nieuwe vervoerder doet echt wel zijn best bij een overdracht, maar een vervoerssysteem is niet even simpel overgraagbaar zonder dat dit problemen geeft.

aurora1
door aurora1 - Dec 14, 2016 om 14:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat weer een gezeur en geklaag. Bij veranderingen loopt het vaak niet altijd direct goed. Wat is een burger-reiziger? Is dat iets anders dan een militair-reiziger? En hoezo "opeens klant geworden", wat was het dan voorheen?
En "we"? Spreek svp alleen voor uzelf en niet ook voor mij.
Volg het advies van @tenormin.

Ba
door Bas2016 Dec 14, 2016 om 16:01
Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk gaan er dingen mis bij veranderingen. Maar waar ligt de grens van het onredelijke en wat doe je als burger als die overschreden wordt ? Er is geen alternatief, in dit geval is er alleen Syntus, dus je kunt niets doen op dat moment, en het kan dus veel verder uit de hand lopen dan in een marktsituatie.

Anderzijds, een burger-reiziger is een burger die reist. Aangenomen dat mobiliteit voor woon-werk en dergelijke als iets vanzelfsprekends wordt gezien, als onderdeel van onze economie en behoeften is OV dus iets wat gewoon moet werken en moet je de burger niet lastig vallen met keuzes van uitvoerders.

Ook een patient in een ziekenhuis wordt een klant als er aandeelhouders komen van ziekenhuizen. Je zal er maar liggen met een ernstige ziekte die niet winstgevend is. Maar het ging toch om de kwaliteit van leven?

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stap op de bus, als die nog rijdt, en ga protesteren in Den Haag.

costnix
door costnix Dec 19, 2016 om 09:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@aurora1: de TS heeft last van het pluralis majestatis syndroom :-)
Het voordeel van de trein is, dat deze niet van route kan veranderen ;-)

reflecs
door reflecs - Dec 14, 2016 om 19:37
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien speelt er in dit geval mee dat er pas 21 november echt duidelijkheid was:https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/over-syntus/nieuws/syntus-definitief-de-nieuwe-vervoerder-in-provinci

 Ik denk dat de overheid hier niet veel invloed op heeft:https://www.europadecentraal.nl/onderwerp/vervoer/vervoer-en-aanbesteden/inbesteden-openbaar-vervoer/

ha
door halex - Dec 19, 2016 om 09:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U moet wel het hele verhaal vertellen, dus ook de terechte aanvulling die Refecs geeft. Connexxion kan niet zo goed tegen het verliezen van aanbestedingen. Dus gaan ze altijd naar de rechter. Ook deze keer weten ze het zo lang te rekken, terwijl ze ongelijk hebben, dat de nieuwe vervoerder gewoon geen tijd meer heeft om alles te organiseren. Zolang Syntus geen zekerheid had van de concessie, konden ze ook niets investeren. Stel dat de rechter Connexxion wel gelijk had gegeven, dan had Syntus een enorme verliespost gehad.

gerbera
door gerbera - Dec 19, 2016 om 11:41
7372 Antwoorden / 14 Vragen

1-Hoe zijn we hier in vredesnaam in terecht gekomen?
2-En waarom accepteren we het?

1- door wisseling van vervoerder
2- wie zegt dat we het accepteren.
Ik heb er geen probleem mee, dus accepteerd u het blijkbaar niet.
Ja en Conexxion laat de chaufeurs van Syntus niet mee rijden om de route te verkennen en hen te instrueren.

Er zijn chauffeurs die al bijna 40 jaar rijden.
En al meerdere malen van de ene werkgever naar de andere zijn overgestapt.
Als dat zo zou zijn moeten die de route toch wel kennen dacht ik zo.

wi
door wilhelmina59 - Dec 19, 2016 om 17:36
519 Antwoorden / 0 Vragen

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/auto-vervoer/drama-met-syntus-nieuwe-bus-vervoerder