da
door daniela1974 Dec 27, 2008 om 13:36
Auto & vervoer

Exporteren auto

Hallo,

Ik heb mijn auto te koop staan, nu wil iemand uit het buitenland mijn auto kopen. Hoe weet ik of dit betrouwbaar is en hoe voorkom ik fraude?

8465 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is 999 van de 1000 gevallen oplichting. Begin er niet aan.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste daniella: Hieronder de nodige info, ook nuttig om fraude te voorkomen:

Als u een voertuig heeft uitgevoerd/gaat uitvoeren, moet de kentekenregistratie in Nederland beëindigd worden, zodat de voertuigverplichtingen (Motorrijtuigenbelasting, Wettelijke Aansprakelijkheid verzekering en APK) worden stopgezet.
Voor het schriftelijk afmelden van uw voertuig heeft u een document nodig van een officiële buitenlandse instantie (douane of politie) of een kopie van het nieuw afgegeven buitenlands kentekenbewijs. Dit stuurt u samen met de Nederlandse kentekenpapieren (indien nog aanwezig), een fotokopie van uw geldig legitimatiebewijs en een begeleidende brief naar:

RDW
Unit VRD
Postbus 30.000
9640 RA VEENDAM

Het duurt dan ongeveer 10 werkdagen voordat de registratie in Nederland is beëindigd. De RDW stuurt u hiervan een schriftelijke bevestiging. Hier zijn verder geen kosten aan verbonden. Als uw voertuig achterblijft in een land buiten de Europese Unie, moet u achteraf eveneens naar de Douane voor een 'aangifte ten uitvoer'. Het telefoonnummer van de Douane is vanuit het buitenland: +31 455 74 30 31.

Succes, Gr. Henri

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reacties. Ik ben er zelf ook best huiverig voor, gezien alle verhalen. Maar de auto wordt vooraf betaald en dan pas vervoerd naar het buitenland. Dat verhaal van de RDW is trouwens heel goed, bedankt, daar heb ik iig echt iets aan!

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie bijv.

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&qid=436482&cat=584

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als kopende partij kun je een auto wel of niet kopen maar als verkoper heb je toch ook de keuze om een auto aan iemand wel of niet te verkopen.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Danielle,

Begin er niet aan. Zelfs niet als er contant betaald gaat worden. Je bent de auto letterlijk kwijt. Auto's zijn in elk buitenland altijd goedkoper als in Nederland. Het klopt dus niet als er mensen uit een buitenland reageren. Verkoop de auto nu lekker aan iemand om de hoek. Makkelijker en het geld is meestal ook goed geregeld.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat zeker op Marktplaats en ook een super goed bod soms?? En betaling per cheque via Western Union??

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oh, vergeet nog wat: vast een Amerikaan wiens zoon in Engeland woont.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Maar de auto wordt vooraf betaald --

Lees even bij de link die Vladja geeft !!!

Die betaling vorderen ze als de auto binnen is simpelweg weer terug !!    Niet aan beginnen dus.........

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Birdie het gaat om mijn auto, wel goed lezen;-)Ik heb het net al afgezocht en het blijkt idd een oplichter te zijn, had wel foto's gestuurd, daar baal ik van. Verder gelukkig niks, dus blij dat zoveel mensen waarschuwen en ik zelf ben gaan zoeken.

Dank jullie wel!!

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had het ook over jouw auto.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha ha verkeerd gelezen dan. Nee geen marktplaats en geen Western union, de truukjes met de cheques kende ik al, dit leek betrouwbaarder, maar niet dus. Weer wat geleerd.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook een bestelbus van mij zal nu ergens in donker Afrika rondrijden, maar.................. gewoon verkocht =handje contantje en gezamelijk naar het postkantoor voor overschrijving kentekenbewijs naar de koper.
Zelf dus die vrijwaring.
Het is die koper die de verdere formaliteiten afhandelde volgens die instructie die ik voor zijn info van de RDW kreeg.

Dit lijkt mij de enige juiste weg.
Alle andere aanbiedingen altijd vermijden.
Alleen baar geld dus!
Geen cheques,geen "bankgaranties" want die vallen naar mijn ervaring onder het kopje Nigeriaanse methoden = oplichting dus.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

alleen contante betaling en overschrijven via postkantoor. nooit iets betalen oid. er is op deze site al ergveel over verteld