je
door jelle43 Jan 9, 2013 om 15:04
Auto & vervoer

Groene stroom

Mij vraag is over de windenergie van windmolens,wat kost een windmolen aan energie, om er een te maken en op te richten en aan geld, en wanneer wordt hij echt rendabel

753 11 Rapporteer

freya
door freya - Jan 9, 2013 om 15:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo jelle43,

Geen idee, maar dat kun je je bij de grijze stroom natuurlijk ook afvragen en dan over de kosten van het plaatsen van een kolencentrale.....
Kortom, of het nu om groen of grijze stroom gaat, je moet toch 'iets' bouwen om het op te wekken. En op zich heb je voor een x aantal windmolens minder (vervuilende) industrie nodig dan voor een kolencentrale.

m.vr.gr. Freya

aurora1
door aurora1 - Jan 9, 2013 om 15:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor enige informatie, KLIK HIER. Er zijn meerdere pagina's over e.e.a. te vinden als je de vraag op Google intikt: wanneer worden windmolens rendabel.

vr.gr.

ltmvz
door ltmvz - Jan 9, 2013 om 16:01
949 Antwoorden / 18 Vragen

@freya:

De indruk die ik krijg is dat jelle43 overweegt om zélf een windmolen te bouwen, waarschijnlijk om vervolgens met de opgewekte stroom zijn auto te laten rijden (zie de categorie waarin de vraag geplaatst is). En, het bouwen van een windmolen lijkt mij toch iets minder omslachtig dan het bouwen van een eigen kolencentrale.

ro
door ron530 - Jan 9, 2013 om 16:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de categorie niet helemaal juist gekozen is.

maxpeters
door maxpeters - Jan 19, 2013 om 22:28
1 Antwoorden / 2 Vragen

meneer dit kost 50.000 euro maar dat kunt u denk ik in 60 jaar weer terug krijgen

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 20, 2013 om 02:21
468 Antwoorden / 16 Vragen

Er is onlangs bewezen dat groene stroom niet echt groene stroom is, want de groene en grijze stroom komen samen uit het stroomnetwerk. Daarbij kwam tevens naar voren, daar gaat de vraag om, dat de zogenaamde groene stroom duurder uit is, alleen de windenergie zou op termijn rendabel zijn.

Ecologische stroom bestaat al langer, denk hierbij aan waterkrachtcentrales.

freya
door freya - Jan 20, 2013 om 11:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sweeterlake schreef op zondag 20 jan 2013, 02:21]Er is onlangs bewezen dat groene stroom niet echt groene stroom is, want de groene en grijze stroom komen samen uit het stroomnetwerk.
......
En dat nieuw voor je? Je had nog het idee dat wanneer je overstapte naar groene stroom er dan opeens een 'andere' stroom uit je stopcontact komt?

Freya

sj
door sjaaklemmers - Jan 21, 2013 om 14:23
7 Antwoorden / 0 Vragen

Windmolens is dé energiebron van de toekomst. Er kan met windenergie voldoende energie opgewekt worden om de hele wereld van energie te voorzien.

Sweeterlake, energieleveranciers kopen groene energie in en leveren dat vervolgens aan het stroomnetwerk. De stroom bij jou in huis is altijd dezelfde.

dearagain
door dearagain - Jan 21, 2013 om 14:36
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=jelle43 schreef op woensdag 9 jan 2013, 15:04]Mij vraag is over de windenergie van windmolens,wat kost een windmolen aan energie, om er een te maken en op te richten en aan geld, en wanneer wordt hij echt rendabel

*een vrij recent Duits onderzoek gaf als conclusie, dat windmolens zonder subsidie nog steeds niet rendabel zijn omdat ze te snel moeten worden vervangen wegens slijtage

fl
door flip kouman - Jan 21, 2013 om 15:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dearagain schreef op maandag 21 jan 2013, 14:36]
*een vrij recent Duits onderzoek gaf als conclusie, dat windmolens zonder subsidie nog steeds niet rendabel zijn omdat ze te snel moeten worden vervangen wegens slijtage

De grap is dat fossiele brandstoffen óók gesubsidieerd worden en zelfs vele malen meer dan duurzame energie (http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=66053).

@sweeterlake groene stroom is wel degelijk groene stroom. Als jij groene stroom afneemt dan wordt daarmee gegarandeerd dat er een door jou gebruikte hoeveelheid stroom groen wordt opgewekt (de stroom uit jouw stopcontact blijft natuurlijk hetzelfde). Jammer genoeg wordt er niet gegarandeerd dat deze stroom ook aan het Nederlandse energienet wordt toegevoegd. Zo kopen veel energiebedrijven groene stroomcertificaten uit Noorwegen, opgewekt met waterkracht. Het liefst koop je je stroom bij een energiebedrijf dat zoveel mogelijk groene stroom in Nederland opwekt en ook in Nederland investeert in meer groene stroom. Windunie is daarmee koploper (en met 0.25ct korting per kWh dan je regioleverancier vaak ook iets goedkoper).

Apetjoek
door Apetjoek - Jan 21, 2013 om 16:44
234 Antwoorden / 16 Vragen

hallo Jelle, voordat je nog maar een spijker koopt informeer eerst bij de gemeente waarin je woont of voor het oprichten van een windmolen een vergunning nodig is .
is de molen lager dan 3,5 m no problemo maar dan vang je bijna geen wind ,hoger als 3,5 m hier in de gemeente waar wij wonen vergunning verplicht (het is een bouwwerk).
mocht je alsnog een windmolen plaatsen bedenk dan ook dat "groene energie" alleen maar groen is als jij zelf ziet dat deze wordt opgewekt door wind,water,zon of door te klooien met zoutwater