door Katindezak 26 sep. 2021 om 09:26
Auto & vervoer

Kat in de zak gekocht

Vorig jaar januari/februari een ford fiesta uit 2017 gekocht ( toen nog 2 jaar en 4 maanden oud ). Auto met garantie gekocht en een grote beurt laten afleveren. Deze auto was gereden tot 58000 km dat is dus nagenoeg nieuw. 


met mijn zuurverdiende geld de auto gekocht ( want was alleenstaande moeder werk in de zorg dus noodzakelijk ). 


tussendoor meerdere malen terug gegaan naar de zaak met de melding ik hoor een geluid en het klopt niet. En elke keer weg " gestuurd worden " onder het mom van het hoort, de auto heeft een zeer lichte motor en is zelf wat zwaarder. Tja daar zit een punt van waarheid in, een lichte auto maakt meer geluid. 


echter werd het geluid steeds erger, weer meerdere malen terug geweest. Weer een soort van weggestuurd worden. 


afgelopen jaar oook 3 a 4x Bij de zaak geweest want we wilden misschien toch wat groter rijden. De verkopers/garage hebben in de auto gereden en gezegd we kunnen niks met deze auto, verder niks gezegd over het geluid en t hoe en waarom. 


tot onze verbazing gingen we afgelopen week naar een andere garage kijken ( met meer aanbod ). Deze meneer attendeerde ons erop dat de druklagers en hoogstwaarschijnlijk de versnellingsbak helemaal kapot zijn. 


mijn rechten vallen totaal weg want we zijn na de 6 maanden. Echter zijn wij meermaals weggestuurd en is er dus gelogen ( stilzwijgen is ook liegen ) de garage heeft het geluid moeten horen want het is echt niet te missen. 


Wij hebben uiteraard de garage erop aangesproken en gaat meteen vol in de verdediging. 


wij hebben hierbij ook meerdere vaklui langs laten komen om te kijken en luisteren naar deze auto en hebben allen hun vermoedens. ( lees: een schade auto, gezien roestende schroeven aan 1 kant, waar die een klap heeft gehad waardoor de druk lagers in de versnellingsbak zijn geklapt en waardoor het dus stuk geraakt is ). 


de garage heeft heeel veel moeite om een passende oplossing te zoeken, en schuift het elke keer af naar een ander persoon. Uiteraard worden wij steeds bozer en bozer, want zij leggen het verhaal bij ons neer. De auto staat nu op 83000 km en wordt 4 jaar. De monteur van de garage die we gisteren gesproken hebben zegt zelf ook dat dit niet kan en mag bij zo'n jonge auto. En het geen bekend probleem van ford is. 


alleen hij gaat niet over onderhandelingen ed. De grote baas is echter niet zo aardig en heeft meerdere klachten aan zijn broek hangen van klanten ( we wonen in een dorp dus die verhaaltjes gaan snel ). 


kortom ik voel me bedonderd en opgelicht voor heel veel geld, en daarbij de weg opgestuurd met een gevaarlijke auto. En daar rij ik dan ik met mijn kind...  

wat mag ik verwachten van deze garage 

4627 11 Rapporteer
door Geboren Amsterdammer - 26 sep. 2021 om 10:04
803 Antwoorden / 17 Vragen
3

Geachte Katindezak,

U heeft veel te lang gewacht om uw garantie te claimen. 

Om welk bedrijf gaat het?

Ik raad u aan om een klacht in te dienen bij de BOVAG.

Klik op de volgende link :


https://bovag.nl/contact

Ka
door Katindezak 26 sep. 2021 om 10:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt. Maar zoals het verhaal al beschrijft ben ik binnen die 6 maanden meerdere malen weggestuurd. En daarbij mag ik van een tweedehands auto een goed en deugdelijk ( en bovenal veilig ) product verwachten. Ook na die 6 maanden is het voor hun niet een vrijbrief om er niks meer mee te doen, voor iets dat zij wel afgeleverd hebben aan mij.

door Geboren Amsterdammer 26 sep. 2021 om 10:26
803 Antwoorden / 17 Vragen

Geachte Katindezak, 

Wat nu van belang is of het bedrijf is aangesloten bij de BOVAG. 

Als het om een autohandelaar gaat, staat u zwak. 

Dan is er alleen een gang naar de rechter.

Als het om een officiële automerkdealer gaat, staat u sterker.

Ha
door Halo 04 26 sep. 2021 om 13:22
9 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft, even OT .... mag ik van u het recept van "zure rapen", krijgt U van mij  dat van gare druiven". Fijne zondag!

Ja
door JannieBoe - 26 sep. 2021 om 10:23
19 Antwoorden / Vragen
2

Dat is een hele vervelende situatie! Het is hele droge informatie maar hier bij Het Juridisch Loket staat precies hoe het wettelijk zit. Na 6 maanden 'Dan moet u bewijzen dat de problemen er al waren toen u de auto kocht.' staat daar te lezen.
Ik zou proberen om uit de emoties te raken en dan met de verkoper op een rustige manier onderhandelen over een redelijke oplossing waar jullie allebei mee kunnen leven.
Mocht dat via deze weg niet lukken dan wordt het een heel lastig karwei om via de juridische weg wat te bereiken. Lastig, misschien niet onmogelijk.

sw
door swat1500 - 26 sep. 2021 om 10:41
3218 Antwoorden / 0 Vragen
0

Of de auto onveilig is door dit kennelijke gebrek is de vraag.
Er dient duidelijk te worden wat de feitelijke gebreken zijn voordat u wat kunt gaan claimen.
Wat tot nog toe geroepen wordt is wel erg vaag. Waarschijnlijk defect is wel erg ruim.
Wellicht kunt u de auto laten keuren bij de ANWB voor een onafhankelijk advies dan staat u sterker in uw claim.

door heremietkreeft - 26 sep. 2021 om 11:00
14049 Antwoorden / 186 Vragen
1

Indien u van mening bent dat het gebrek dat u aan de auto constateert niet aan u is gelegen adviseer ik u (ook) om deen keuring bij de RDW te laten doen om ook het bewijs daarvoor te kunnen overleggen. Keuren | RDW  Indien daaruit inderdaad volgt dat het niet aan u is te wijten kunt u overwegen om een ingebreke stelling doen  m.b.t. niet naleven van de wetgeving https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en dit als voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ benutten. Let op dat indien u inderdaad betrokken raakt bij een ongeval, wel of niet door uw schuld, kunnen 'de rapen erg zuur zijn' indien uw auto inderdaad gevaarlijk is.

Indien het garagebedrijf is aangesloten bij de BOVAG kunt u als al gezegd ook daar uw geschil melden https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten.

En nu nog een aantal verwijzingen naar de wetgeving: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

 

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

 

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

 

door panter22 - 26 sep. 2021 om 11:10
5283 Antwoorden / Vragen
2

Je hebt 1,5 jaar en 25000 km gereden met de auto. Dan kun je moeilijk spreken over een gevaar op de weg
Je hebt de auto niet laten keuren, zelfs niet toen je een geluid hoorde wat volgens jou niet klopte, maar je bent gewoon doorgereden.
Dat wordt lastig onderhandelen. Want hoe bewijs je dat het mankement er al was toen je de auto kocht. En je hebt er probleemloos mee kunnen rijden. Je wilde de auto zelfs inruilen.
De auto is niets meer waard?

ma
door malty - 26 sep. 2021 om 11:20
1000 Antwoorden / 1 Vragen
1

Ik denk dat u naar een andere garage had moeten gaan toen het alsmaar niet opgelost werd door uw garage.
Het is nu al meer dan een jaar geleden dat de auto gekocht is.
Vul het kenteken van de auto eens in op de RDW site wat er over uw auto bekend is.
Een andere mogelijkheid zou zijn om via het chassisnummer van de auto op te zoeken of deze in het verleden flinke schade heeft opgelopen.
Ga naar een (vertrouwde) garage hoe u dat aan moet pakken.

ne
door neodutchio - 26 sep. 2021 om 12:20
4202 Antwoorden / 12 Vragen
0

U hebt uw rechten nog niet verspeeld. U hebt netjes binnen de 6 maanden aangegeven dat er een probleem in de auto zit die u niet had mogen verwachten. Maar ja, recht hebben is iets anders dan recht ook krijgen.
Waar hebt u die auto gekocht? Dan is ook na te gaan welke stappen er genomen kunnen worden.

door marita5 - 26 sep. 2021 om 12:29
10102 Antwoorden / 15 Vragen
1

Hallo Katindezak , 

Lees deze informatie eens door , zie deze link , klik op de rode regel . 

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop

door Pharmacopolam Circumforaneum - 26 sep. 2021 om 17:59
1130 Antwoorden / 10 Vragen
0

Als je na meerdere keren weggestuurd niet een andere garage ging vragen?

 

Die hadden schade wel gezien en oorzaak genoemd en je had binnen de garantie periode de koop kunnen ontbinden.

Nu jaren en vele km later is die kans verlopen helaas.

 

Ik denk dat dit een redelijk herstelde schade voertuig is, maar  de motor een tik heeft gehad.

Bij afleveren  is dit  vrijwel niets maar bij meer KM kan dit  duidelijker worden.

 

Je hebt te lang doorgereden en te laat elders advies gevraagd.

Naast de Bovag is een andere garage vragen vaak sneller en  Bovag kan altijd nog.

 

Ik lees niet of deze garage een Ford dealer is of Universele....?

door 1paul - 27 sep. 2021 om 15:34
1961 Antwoorden / 0 Vragen
0

sommeer ze schriftelijk om de klacht binnen 15 dagen op te lossen OF de auto terug te nemen en u uw geld terug te geven, hier zal ie geen gehoor aan geven en op dat moment zult u een vordering in moeten stellen tegen deze garagist....

vandaar af gaat de bal rollen richting de rechter en dus zult u een advocaat in de arm moeten nemen, wel zult u een technisch rapport zullen moeten overleggen bij de rechtbank....

als eerste stap raad ik u echter aan om deze klacht bij de bovag neer te leggen met daarin beschreven de gehele procedure die u gelopen hebt met OOk en vooral welk tijdspad daarbij hoort!!!!

de
door dear - 27 sep. 2021 om 19:09
12 Antwoorden / 2 Vragen
0

Een auto van drie jaar oud die gemiddeld 20.000 km jaarlijks reed is aannemelijk. Dat druklagers het dan al hebben begeven niet tenzij de vorige eigenaar erg ruw schakelde. Daarnaast is het zo dat er momenteel veel auto's worden geïmporteerd (voornamelijk uit Duitsland). De ANWB doet geen keuringen meer en de RDW kijkt enkel of de auto in Nederland de weg op mag. Als je op de site van Autoweek je kenteken ingeeft kun je zien hoeveel baasjes de auto had en of die al dan niet is geïmporteerd. Spijtig dat je niet kunt bewijzen dat de druklagers al bij aankoop kapot waren. Anyhow sterkte in de strijd !

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Il
Ilonaachternaam - 21 okt. 2021 om 16:53
Winkels & webshops

Kan de winkel dit maken?

juli 2021 heb ik 4 eetkamerstoelen gekocht, afgeprijsd van 80€ voor 59.95€. Na 2 maanden begon de eerste stoelzitting in te zakken, tot op het plaatmateriaal. Ik heb gebeld met de klantenservice, ik kon de stoel brengen en er zou naar gekeken worden. Inmiddels begon stoel 2 ook dezelfde klacht te vertonen. Na een week ben ik gebeld en is me verteld dat de stoel niet kapot is, maar dat dit hoor ... Lees meer

elisahgirl - 21 okt. 2021 om 23:11
Huishouden & energie
Vibrerende wonig...HELP!

Vibrerende wonig...HELP!

Een half jaar geleden heeft mijn huurbaas het appartement boven mij gerenoveerd.

Op het moment dat de nieuwe bovenbuurman introk, merkte ik meteen een gigantisch geluids verschil.

Dat niet alleen, maar letterlijk bij iedere stap die hij zette, trilde/vibrerende mijn gehele appartement.

Dingen vielen non stop om, lijstjes van de muur enzovoort. Maar het erg ... Lees meer

jj
jjojanneke - 21 okt. 2021 om 19:09
Geldzaken & recht

Heb ik het recht om mijn verhuizing digitaal door te geven? Of kan ik verplicht worden dit per post te doen?

Bij Triodos kan ik mijn verhuizing niet digitaal doorgeven. Ik moet mijn verhuizing schriftelijk en per post doorgeven. Terwijl wettelijk in bijna alle gevallen e-mail ook wordt gezien als vorm van schriftelijk doorgeven. 
We hebben ooit een kinder spaarrekening geopend en toen was digitale communicatie wellicht nog niet de norm. Blijkbaar is daarom digitale communicatie voor die betreffende ... Lees meer