bu
door bubbelen Dec 9, 2008 om 16:31
Auto & vervoer

Kosten garage tbv expertiserapport verhalen?

Na schade veroorzaakt door de andere partij moest ik van mijn autoverzekering een expertise laten uitvoeren. Dit is gedaan, maar de kosten van de garage voor deze expertise (100 euro) moest ik zelf betalen. Deze kosten worden in mindering gebracht als ik de auto bij die garage laat repareren. Nu wil ik de auto niet laten repareren, gezien de waarde van de auto etc. en de verzekeringsmaatschappij van de andere partij wil deze 100 euro niet vergoeden (wel de schade en de expertisekosten).

Nu las ik in een andere thread op dit forum dat iemand aangaf dat je op basis van artikel 96 boek 6 BW en het niet verplicht zijn tot herstellen, toch ook dit bedrag vergoed zou moeten kunnen krijgen. Hoe is dit nu geregeld? (Helaas is er bij die andere thread niet de uiteindelijke uitkomst geplaast, dus hier nog maar even de vraag. ) Heeft iemand ervaring met het verhalen van deze kosten en zo ja hoe?

23481 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 9, 2008 om 17:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe bent u zelf verzekerd?

Er is geen reparatieplicht. Het is uw eigen keuze of u de auto laat repareren of niet.

De kosten van de garage voor het maken van een schaderapport, eventueel in overleg met een expert, worden normaal gesproken in het schadebedrag opgenomen. Staat als laatste stelpost in het expertiserapport als dit opgemaakt is via een computerprogramma.

Heeft u een handmatig opgemaakt rapport of een rapport opgemaakt met behulp van het schde/expertise computerprogramma?

Vladja

bu
door bubbelen - Dec 9, 2008 om 17:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een met de computer opgemaakt rapport (systeem audatex staat er op). Onder het totaal staat nog de volgende regel:

INCL. BEGROTINGSKOSTEN REPARATUUR;AANTAL AE  12.00-

Ik heb een aparte rekening voor de kosten van de garage gekregen van 100 euro (84.03 ex btw). Ik reken nu overigens uit dat deze twee bedragen dus in ieder geval niet gelijk zijn.

Ik heb een WA beperkt casco en een aparte rechtsbijstand. De autoverzekering heeft nu na hele lange tijd de papieren (schaderapport, hun rekening van de expertise en mijn factuur van de garage) doorgestuurd naar de rechtsbijstand. Deze stuurde een brief waaruit ik kon opmaken dat er nog niets op korte termijn ging gebeuren (in afwachting van polisvoorwaarden bla bla). Dus zelf even gebeld naar verzekering van andere partij en nu is het binnen een dag dus geregeld, op die 100 euro na ...

Wat nu? (behalve dan de autoverzekering bij AON opzeggen omdat ze er een potje van maken)

vladja
door vladja - Dec 9, 2008 om 17:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heb je het bedrag uitbetaald gekregen wat er op het schaderapport (audatex) stond?

Vladja

bu
door bubbelen - Dec 9, 2008 om 17:41
4 Antwoorden / 2 Vragen

ja, het bedrag dat bij het totaal staat genaamd Reparatiekosten incl. btw krijg ik betaald. En de verzekering krijgt het bedrag terug dat zij hebben betaald voor de expertise.

(let op dat aantal uren dat er dus onderstaat is voorzien van een minnetje, staat ook verder niet in het overzicht van de calculatie)

vladja
door vladja - Dec 9, 2008 om 17:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zoals je uit hat rapport aangeeft:

INCL. BEGROTINGSKOSTEN REPARATUUR;

zitten de kosten van de schadebegroting in het schadebedrag dat je hebt gekregen. Daarmee heeft de verzekeringsmaatschappij alles aan jou betaald.

De garage echter heeft tijd en dus geld gestoken in het opmaken van het schaderapport en wil deze tijd betaald hebben. Terecht. Als je de auto laat maken zal je het schadebedrag, dat je gevangen hebt, moeten doorbetalen aan de garage. Voor dat bedrag kunnen ze de auto maken. Omdat dat bedrag inclusief de begrotingskosten is, krijg je bij reparatie de kosten, die je betaald hebt, terug, anders zouden die dubbel betaald worden (in schadebedrag en door jou).

Nu je de auto niet laat maken moet je dus betalen voor de door de garage gemaakte kosten (tijd). En die kosten zaten in het schadebedrag wat je uitgekeerd kreeg, dus die kosten kun je niet verhalen.

Vladja

bu
door bubbelen - Dec 9, 2008 om 18:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals ik al aangaf stat er achter het aantal uren een - (min). Bovendien staat het zinnetje onder het totaal van de reparatiekosten.

Ik heb ook apart een factuur voor die 100 euro.

Dat de garage geld wil zien voor de tijd die zij er in hebben moeten stoppen snap ik, ik snap alleen niet waarom ik die zou moeten betalen. Ik snap dat ik die 100 euro niet hoef te betalen als ik mijn auto daar laat repareren, dan opeens "zit het erbij in". Maar als ik mijn auto niet daar laat repareren maar ergens anders moet ik toch echt het schadebedrag gaan betalen dat ik nu heb uitgekeerd gekregen, bij een andere garage en dan krijg ik dus die 100 euro niet terug van de garage waar de expertise is uitgevoerd. Kortom dan kost het mij 100 euro.

Mijn vraag is dan ook nog steeds, zoals ook reeds eerder bij een andere vraagsteller, hoe krijg ik deze 100 euro vergoed als ik geen reparatie laat uitvoeren of het bij een andere garage laat doen. Het blijft tenslotte raar dat ik de rekening van een garage moet betalen voor een schade die niet door mij veroorzaakt is.

Nog ten overvloede, zelf als ik mijn auto niet laat repararen, is de waarde van de auto dus verminderd met het schadebedrag dat ik nu krijg uitgekeerd, niet het schadebedrag - 100 euro! Mijn auto is dus minder waard en ik krijg dat niet volledig gecompenseerd.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 9, 2008 om 19:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag bubbelen,

Het is simpel:
De schade is bij garage A begroot op €1100,-- plus de taxatiekosten à €100,-- maakt samen het schadebedrag incl. taxatie €1200,--. Dat krijg je uitbetaald.

Laat je nu niet repareren bij garage A dan wil deze de taxatietijd betaald hebben, zijnde €100,--

Als je nu naar garage B gaat en deze wil €1200,-- voor de reparatie, kun je stellen dat garage B te duur is en dat je toch de schade beter bij garage A kunt laten repareren. Als je niet laat repareren dan kun je die €1100,-- in de zak steken of bij een vervangende auto betalen.

Je hebt de keus....

Hardware ERror MAN.