Ma
door Marianne79 Dec 15, 2019 om 10:35
Auto & vervoer

Met welke elektrische steps mag je wel de weg op in NEderland?

Na de uitzending van gister zijn er bij mij nog wat vragen blijven hangen.. Wil graag een e-step kopen voor reizen naar mn werk maar begreep nu dus toch dat er wel wat steps zijn die de weg op mogen. Ik zie hier een paar elektrische steps staan die wel geschikt zijn voor de de weg maar betekent dit dat je dan niet meer bang hoeft te zijn voor een boete?. Zou mooi zijn als we hier in Nederland met zn allen wat duidelijke regels over stellen.

Bedankt alvast.

4161 9 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2019 om 10:40
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Heel simpel, zoals gesteld in de uitzending: alleen die steps die zijn toegelaten door de RDW en de RDW is dus de instantie die u daarop antwoord kan geven. https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/rdw Ik neem aan dat men het ook wel weet bij de ANWB.
Verreweg de meeste kleine steps zijn hoe dan ook niet toegestaan op de openbare weg. Als ook gisteren gemeld in de uitzending: men mag wel verkopen maar behoort er dan wel bij te melden of ze zijn toegestaan op de openbare weg.

Aanvullend: anders dan dat u stelt zijn m.i. de regels wel erg duidelijk: niet goedgekeurd dus mag het niet!  (Vergelijk het met de duidelijke regels voor bijv. fietsers, verlichting, richting aangegevn, links van de weg rijden, door rood licht etc. Allemaal zeer duidelijke regels! En nog één: de maximum toegestane snelheid voor auto's.

Ma
door Marianne79 Dec 15, 2019 om 13:44
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zag inderdaad ook bij de ANWB steps maar dit lijstje is weer korter dan op andere sites van toegelaten modellen. Maar bedankt voor je antwoord ik denk dat het t veiligste is om daar maar vanuit te gaan.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2019 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die duidelijke regels zijn dus al gesteld.

Lees uw eigen link eens door en u weet het.

Gr
door Grunn1 - Dec 15, 2019 om 10:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Lees je eigen link. Alleen steps die goedgekeurd zijn door het rdw en een daarna een bromfietsverzekering hebben mogen onder bepaalde voorwaarden op het fietspad.

marita5
door marita5 - Dec 15, 2019 om 11:43
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marianne79 ,

Met welke elektrische steps mag je wel de weg op in Nederland?

Lees hier eens ,

https://www.rdw.nl/particulier/nieuws/2019/elektrische-steps-in-ned

Ma
door Marianne79 Dec 15, 2019 om 13:35
Antwoorden / 1 Vragen

bedankt Maritas had website van RDW ook al gelezen maar vroeg me af of dit nog steeds klopte. Na de uitzending van gister dacht ik dat er misschien meer info was want de steps die daar te zien waren leken anders dan daar worden besproken.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Dec 15, 2019 om 14:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van de site van de ANWB:

  • Veeley
  • E-micro
  • Kickbike (type Luxury, Cruise en Fat Max
  • Yedoo Mezec

Lees hier waarom deze steps wel zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg:

  • Veelay
    Voldoet aan de criteria voor de bromfiets. Dit komt onder meer omdat ze een (opklapbaar) zadel en zijspiegel hebben. Let op: voor een bromfiets moet je wel 16 jaar zijn en in bezit van een AM-rijbewijs.
  • E-micro
    Voldoet aan de criteria voor e-bike. Dit komt omdat ze slechts trapondersteuning bieden. Voor deze step heb je dus geen rijbewijs en WA verzekering nodig.
  • Kickbike en Yedoo Mezec
    Voldoen aan de criteria van 'bijzondere bromfiets. Dit is de categorie waaronder ook de Segway valt. Let op: de goedkeurig is alleen voor gebruik van de openbare weg in Nederland. Voor de meest actuele lijst van alle 'bijzondere bromfietsen' kan je terecht bij de rdw. De regels voor de bijzondere bromfiets vind je op de site van de rijksoverheid

Wat info: https://www.vraaghetdepolitie.nl/verkeer/overig-verkeer/mag-ik-met-mijn-elektrische-step-buiten-rijden.html

Topantwoord

mo
door mof - Dec 16, 2019 om 11:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij zijn de regels wel duidelijk, maar wordt het niet duidelijk aangegeven door de verkoper welke steps de goedgekeurd zijn voor de openbare weg.
Als u met een niet goedgekeurde step de openbare weg op gaat riskeert u meer dan alleen een boete: inbeslagname, aansprakelijkheid bij een aanrijding, etc.
komt voor uw rekening.

Dat verkopers steps die niet toegelaten zijn voor de openbare weg toch mogen verkopen is omdat ze op priveterrein wel gebruikt mogen worden.

U moet de verkoper schriftelijk laten bevestigen dat de step op de openbare weg mag, krijgt u later dan toch problemen, dan kunt u de verkoper aansprakelijk stellen voor de
schade die dat bij u oplevert.