tienvliet
door tienvliet Apr 28, 2011 om 13:17
Auto & vervoer

Muziek weer te hard.

Heb net zitten kijken en (luisteren) naar de tips van Dennis Mulder. Hij geeft informatie over het schilderen van een raamkozijn aan de buitenzijde. Dan wil ik graag horen wat Dennis te (zeggen) heeft, daarbij staat het geluid ietwat harder aangezien Dennis blijkbaar buiten staat (nietwaar?). Doch als Dennis even stil is moet er zonodig weer KEIHARDE muziek klinken waardoor ik dus het gehele filmpje met de volumeregelaar in de weer ben om op een normale wijze de tekst van Dennis te kunnen beluisteren. Dit is op TV al zo een drama, en tot mijn stomme verbazing eveneens op een link van VARA-kassa. Ik vind dit een regelrechte afgang voor een programma wat zich "overigens prima" voor de consument inzet. Het zou nu toch wel eens tijd mogen worden dat een programma met te beluisteren TEKST ook bij tekst bleef en de "noodzakelijke" muziek echt op de achtergrond kon blijven.

678 16 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Apr 29, 2011 om 15:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja het is een bewezen wetenschappelijk gegeven dat je geluiden waar je je aan ergert harder ervaart dan ze in werkelijkheid zijn. Daarnaast neemt het bereik van je gehoor al vanaf je 20e levensjaar af waardoor je de hogere tonen steeds minder goed kunt horen. Wat overblijft zijn de lage tonen die gaan overheersen. Misschien dus ook raadzaam om de instellingen van je televisie eens aan te passen. En heb je een surround-systeem, dan hoeft die subwoofer echt niet altijd aan hoor. Bij gewone programma's gewoon uitzetten dan ding.

tienvliet
door tienvliet - Apr 29, 2011 om 16:58
72 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo marcel75, in bovenstaand relaas spreken we niet over de TV, die staat reeds prima afgesteld, nee het gaat om de PC via een link op VARA-kassa. Op de PC is geen surround-systeem aangesloten, slechts een simpele luidsprekerset. Daarmee kan ik echt alles prima horen. Natuurlijk heeft u gelijk dat deze muziek mij ergert, doch ik ga kijken naar een paar tips en zit niet te wachten op een concert. Als het op de achtergrond zou klinken, prima. Zelf maak ik ook compleet gemonteerde en versierde vakantiefilms. Daar buldert de muziek ook niet uit. Ik heb omschreven filmpje aan diverse mensen van allerlei leeftijden getoond en allemaal zeggen wat over het niveau van de muziek. Dus in deze denk ik niet aan mijn eigen oren. Bij reclame op TV zijn we er al gewent dat we heel snel terug in niveau moeten, doch informatie filmpjes via VARA-kassa hadden wij tot op heden hoger ingeschat.

Lsk520
door Lsk520 - Apr 29, 2011 om 17:30
827 Antwoorden / 2 Vragen

Categorie:Auto & Vervoer - Overig

Hmmm.....
we ergeren ons weer fijn...geniet van het mooie weer, da's beter.

tienvliet
door tienvliet - Apr 30, 2011 om 01:09
72 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tp schreef op vrijdag 29 apr 2011, 17:30]Categorie:Auto & Vervoer - Overig

Hmmm.....
we ergeren ons weer fijn...geniet van het mooie weer, da's beter.

Waarmee u dus wil zeggen, als het mooi weer is, enkel genieten en laat de boel de boel. Met alle respect, een vreemd standpunt.!

Lsk520
door Lsk520 - Apr 30, 2011 om 11:49
827 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, we gaan lekker lopen klagen om niks! Typische Hollandse mentaliteit die de laatste jaren veelvuldig de kop opsteekt.
Zeiken en zeuren om niks en blèren dat Kassa hier iets aan moet doen.
Nutteloos, zinloos en enorme tijdsverspilling.
Het is mooi weer, ga lekker naar buiten! Koninginnedag vieren.

marcel75
door marcel75 - Apr 30, 2011 om 12:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

*fluisterend* "Leve de Koninging. Hoera, hoera hoera."

tienvliet
door tienvliet - Apr 30, 2011 om 13:35
72 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals ik reeds stelde "laat de boel dan maar de boel"
Vriendelijk bedankt voor de reacties, en laten wij de zaak maar sluiten.
Een prettige dag aan allen. :-)

sy
door sylli - Apr 30, 2011 om 13:57
250 Antwoorden / 40 Vragen

Nou ja, ik vind het "probleem" en "ergernis" van de vraagsteller geen geklaag.
Ik heb namelijk hetzelfde als ik TV kijk, met name de Nederlandstalige programma's. Ook ik vind dat de achtergrondmuziek teveel op de voorgrond is. Of het geluid is domweg slecht.
Ook in praatprogramma's versta ik de praters vaak slecht omdat achtergrondgeluiden (geroezemoes, muziek) te hard zijn en nog minder verstaanbaar als ze van zichzelf redelijk binnenmonds praten.
Om nog maar te zwijgen van reclameblokken tussen programma's door: die klinken altijd beduidend luider dan het programma wat je aan het kijken was. Dus ook ik zit tijdens een uurtje TV-kijken constant het volume te regelen.

marcel75
door marcel75 - Apr 30, 2011 om 14:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Sylli,
Ook jij toont het gelijk van de wetenschap dus aan: Geluiden waar je je aan stoort, hoor je harder. Dat zijn ze niet, maar zo beleef jij dat wel.

sy
door sylli - Apr 30, 2011 om 15:05
250 Antwoorden / 40 Vragen

@Marcel: het zal best wetenschappelijk zijn aangetoond dat geluiden waar je je aan ergert, je die duidelijker en/of harder hoort dan anders, simpelweg omdat je erop gefocused bent en er op let.
Maar dan valt het je tevens op dat het (hoofd)geluid gewoonweg slecht is; bijgeluiden worden niet goed genoeg geblocked of gefilterd.
En tevens is het ook aangetoond dat het geluid van reclameblokken wel degelijk een harder volume hebben dan het programma zelf om de aandacht van de consument te trekken...

tienvliet
door tienvliet - Apr 30, 2011 om 16:19
72 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 30 apr 2011, 14:37]Sylli,
Ook jij toont het gelijk van de wetenschap dus aan: Geluiden waar je je aan stoort, hoor je harder. Dat zijn ze niet, maar zo beleef jij dat wel.

Beste marcel75, ondanks voornemen om verder buiten de discussie te blijven daar deze niet meer om het item ging doch eerder om de beleving, wil ik toch nog iets kwijt. Als mijn echtgenote en ik tijdens het journaal naar de keuken verdwijnen om de dagelijkse afwas te regelen, blijft de TV normaal op het zelfde geluidsniveau staan. Wij kunnen dan eigenlijk niet meer goed beluisteren wat de weerman of vrouw te zeggen heeft. Gezien ons gekeuvel tijdens voornoemde afwas is dat ook niet direct belangrijk, er komt nog een later journaal nietwaar. Wel heel belangrijk is het vervolgverhaal, zodra de weerman/vrouw zijn relaas beëindigd heeft moeten wij noodgedwongen luider gaan spreken om elkaar te verstaan. Vervolgens bemerken wij dan dat er een reclameblok aan de gang is. Dus naar de kamer terug en zachter dat ding. Nu vraag ik mij dus in ernst af, indien zoals u beweert wetenschappelijk bewezen is dat het geluid niet harder gaat en dat het enkel tussen onze oren zit, waarom gaan wij dan beiden flink harder praten. Er komen zo nu en dan (deze discussie is niet van vandaag) uitspraken van reclamemakers dat het een kwestie zou zijn van verschuiven van toon-acenten of harmonische. Echter wat de ware reden ook is, wij moeten luider spreken tijdens deze blokken en dat is waar het aan schort. Legio mensen ergeren zich al jaren wezenloos aan dit gedoe. Nu breng ik dus naar voren dat ook op de site van VARA-kassa dit aan de orde is, prompt wordt ik als zeurpiet gezien. M.i. niet terecht doch een ieder heeft zijn eigen inzicht denk ik dan maar. Rest mij op te merken dat er zich gelukkig een medestander in de discussie heeft gemengd, ik begon reeds aan mijn eigen oren te twijfelen. En u mag aannemen van mij dat daar vooralsnog niets mis mee is.

dobby
door dobby - Apr 30, 2011 om 17:24
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sylli schreef op zaterdag 30 apr 2011, 15:05]

...

En tevens is het ook aangetoond dat het geluid van reclameblokken wel degelijk een harder volume hebben dan het programma zelf om de aandacht van de consument te trekken...

Nou ja - dat is dus de grap.. dat is juist niet zo.. de totale geluidsdruk is hetzelfde..

Ok.. e.e.a. hangt ook samen met de manier van meten, maar formeel zijn reclame blokken niet luider dan de reguliere uitzendingen (al lijkt het vaak alsof de uitzendingen zachter zijn dan de reguliere reclame blokken *smirk* )

Grofweg: ze meten over de hele hoorbare frequentierange, maar met name de reclame blokken gebruiken daar een (redelijk) kleiner deel van.. daarom kunnen ze op dat gebied meer energie gebruiken omdat het voor de berekening als het ware uitgesmeert wordt over het hele gebied.. dus ja.. ze klinken duidelijk harder (de commercials), maar ze zijn het niet... Daardoor helpt dus ook de "auto-leveling / compander" functie binnen 1 zender van sommige TVs hier niet tegen..

Dit verandert overigens niets aan de perceptie, en dus ook niets aan de ergernis.. plus inderdaad nog eens dat storende geluiden ook veel meer opvallen/doordringen..

tienvliet
door tienvliet - Apr 30, 2011 om 19:17
72 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=dobby schreef op zaterdag 30 apr 2011, 17:24][quote=sylli schreef op zaterdag 30 apr 2011, 15:05]

Nou ja - dat is dus de grap.. dat is juist niet zo.. de totale geluidsdruk is hetzelfde..

Ok.. e.e.a. hangt ook samen met de manier van meten, maar formeel zijn reclame blokken niet luider dan de reguliere uitzendingen (al lijkt het vaak alsof de uitzendingen zachter zijn dan de reguliere reclame blokken *smirk* )

. dus ja.. ze klinken duidelijk harder (de commercials), maar ze zijn het niet...

@dobby, chapeau voor uw uiteenzetting, doch is hier niet sprake van wat contradictio.

Formeel zijn ze niet luider ????????
Doch informeel zijn ze m.i. behoorlijk hoger in niveau.

Ze klinken duidelijk harder maar ze zijn het niet.
Is dat te vergelijken met "ik heb een zwarte jas, doch formeel is hij wit"
Technische termen klinken reeds jaren ons om de oren, natuurlijk zal het met apparatuur te meten en bewijzen zijn, enkel, onze oren bedriegen ons niet en harder is harder, zeker als men er overheen dient te schreeuwen.

tienvliet
door tienvliet - Apr 30, 2011 om 19:23
72 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry, ik sleepte ietwat enthousiast waardoor er enige vermenging plaatsvond. Hopelijk kunt u in deze warboel de strekking ontwaren.

dobby
door dobby - Apr 30, 2011 om 20:42
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tienvliet schreef op zaterdag 30 apr 2011, 19:23]Sorry, ik sleepte ietwat enthousiast waardoor er enige vermenging plaatsvond. Hopelijk kunt u in deze warboel de strekking ontwaren.

Geen probleem hoor...

maar: tsja.. waar ga je van uit? berekenbare / meetbare / reproduceerbare (!) zaken als energie niveaus e.d., of meer subjectieve zaken als "het menselijk gehoor" ..

Dat laatste is nu eenmaal niet echt mooi een kaarsrechte lijn over het hele frequentie spectrum.. en in gevoelighied (hard/zacht) ook nog eens logaritmisch - en dan natuurlijk dat er niet 1 *standard reference set of ears* is.. iedereen is verschillend.. maar desalniettemin.. gevoelsmatig heb je wel degelijk gelijk..

Overigens: onze oren bedriegen ons niet? das weer een heel andere discussie... (ogen zijn nog veel erger, omdat mensen vaak veel meer visueel dan auditief ingesteld zijn)...

tienvliet
door tienvliet - May 1, 2011 om 12:56
72 Antwoorden / 3 Vragen

@dobby
Geheel mee eens, daar zit hem bij mij dus de kneep.