ro
door roestslc Jan 12, 2013 om 19:51
Auto & vervoer

Navigatie in peugeot 208

Kan Kassa niet eens een onderwerp houden over de zeer slecht navigatie systemen (oude kaarten ) in auto's. Ik kocht in september 2012 een nieuwe peugeot 208 maar de kaarten van het dure navigatie systeem (450 euro) blijken uit 2010 te zijn. Na veel mail naar peugeot, de kaarten maker enz. verstoppen zij zich allemaal onder dat het een hele lange periode is voor het navigatie systeem in de auto zit. Tuurlijk is dat zo maar ze kunnen me niet uitleggen waarom ze gewoon niet de nieuwste kaarten bij die nieuwe auto kopen. Ik heb zo op tomtom gewezen waar je zelfs garantie krijgt op de kaarten bij nieuwe aankoop.

19953 12 Rapporteer

be
door benno155 - Jan 22, 2013 om 20:55
60 Antwoorden / 0 Vragen

Best roestslc, ik denk dat men toch wel een punt heeft.
Bij ieder systeem is dat hetzelfde. De kaarten moeten worden ontwikkeld en opgeleverd.
Met de data van 2010 (dat is de datering van uw kaarten) worden de kaarten gemaakt en het kan wel 1,5 jaar duren voor ze op de markt zijn gebracht via de navigatisystemen. Als dat dan ook nog eens een half jaar onderweg is dan zijn de kaarten 2 jaar oud maar slechts een half jaar eerder uitgeleverd.
Dat is bij TomTom niet anders, als zij in eerste kwartaal 2012 nieuwe kaarten in omloop brengen open die dan eens op de pc en daar zie je de werkelijke datum.Ik kan u garanderen dat dat niet Q1-2012 is.

Ik heb hetzelfde ondervonden met Navigon, die loopt zelfs met de "latest map guarantee" minimaal 1,5 jaar achter op de realiteit.

ke
door kessel45 - Jan 23, 2013 om 12:11
75 Antwoorden / 45 Vragen

Ben het helemaal met roestslc eens. Het moest niet mogen.
In mijn nieuwe Hyundai heb ik gemerkt dat er ook een oude in zit.
Ga hierover eens bellen en ben benieuwd wat men hierover te zeggen heeft.
Je betaald er wél dik voor natuurlijk.

wo
door wolstra - Jan 23, 2013 om 12:17
7 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb het zelfde gehad met Ford. Kaart was ook 2 jaar oud. Als ik een up to date kaart wilde hebben moest ik een nieuwe kaart kopen voor € 225,-.
Heb dank u gezegd en in het vervolg geen vaste navigatie in de auto wilde hebben.
Heb vorig jaar een nieuwe Ford gekocht maar zonder navigatie. Gewoon een TOMTOM er bij gekocht voor minder dan de Ford navigatieprijs en kon een jaar lang gratis de kaart van TOMTOM updaten.

adriaan2
door adriaan2 - Jan 23, 2013 om 13:14
106 Antwoorden / 0 Vragen

In onze nieuwe Renault zit ook een ingebouwde TomTom. Maar ingebouwd of niet ( ik had een losse Garmin ), na aankoop van kan je altijd de 1ste keer ( na account aanmaken etc. ) een update krijgen. Daarna kost het geld. Dat moet de vertegenwoordiger/verkoper je wel even vertellen.

ro
door roestslc - Mar 11, 2013 om 19:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=benno155 schreef op dinsdag 22 jan 2013, 20:55]Best roestslc, ik denk dat men toch wel een punt heeft.
Bij ieder systeem is dat hetzelfde. De kaarten moeten worden ontwikkeld en opgeleverd.
Met de data van 2010 (dat is de datering van uw kaarten) worden de kaarten gemaakt en het kan wel 1,5 jaar duren voor ze op de markt zijn gebracht via de navigatisystemen. Als dat dan ook nog eens een half jaar onderweg is dan zijn de kaarten 2 jaar oud maar slechts een half jaar eerder uitgeleverd.
Dat is bij TomTom niet anders, als zij in eerste kwartaal 2012 nieuwe kaarten in omloop brengen open die dan eens op de pc en daar zie je de werkelijke datum.Ik kan u garanderen dat dat niet Q1-2012 is.

Ik heb hetzelfde ondervonden met Navigon, die loopt zelfs met de "latest map guarantee" minimaal 1,5 jaar achter op de realiteit.

Benno ben het totaal NIET met je eens.
Tuurlijk duurt het kaarten maken tijd dat is waar maar TOM TOM loopt soms zelfs op de zaken vooruit hoe verklaar je dat dan?
Wat mij ergert is dat ik een NIEUWE auto koop met een duur ingebouwde nav systeem. Hier in Zoetermeer is al jaren een hele grote rotonde waar in 2010 de 4e afslag op aan is gesloten. Ik koop in 2012 die auto en die 4e afslag bestaat dus niet. Op mijn oude tom tom staat hij al sinds 2010 en ook op een igo Primo navigatie systeem stond die rotonde er al begin 2011 op.
Waarom kan dat nu niet in auto's moet toch niet echt zo moeilijk zijn.
Wat ik ook niet snap dat iedereen (het blijkt dus een probleem met bijna alle ingebouwde navigatie systemen) het zo maar pikt. Als we ons verenigen moet dit toch op te lossen zijn lijkt me. Minstens een paar jaar Gratis kaarten of zo moet er uit te slepen zijn.
Ik vind het een vorm van oplichting namelijk. Je koopt een auto, kan hem van binnen en buiten bekijken maar het navigatie systeem kan en mag je niet testen.

to
door tom1944 - Apr 24, 2013 om 15:04
24 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb in febr.2011 een nieuwe Nissan Note gekocht met ingebouwd navigatie systeem met Navteq kaarten. Helaas zitten er fouten in op wegen die al 30 jaar bestaan, laat staan de laatste nieuwe wegen. Reclamaties bij Nissan- Nederland en dealer helpen niet, geen aanbieding voor een gratis update (de nieuwste kaart/update zat er zg. in) ook geen grote korting op nieuwste kaart. Hun antwoord was: "U kunt een kaart/update kopen voor ± € 125". Dat is duurder dan veel nieuwe TomTom systemen.
Navteq levert ook geen kaarten, zij linken je door naar de Nissan site. Helaas is er geen inbouw TOMTOM voor mijn auto anders zou ik dat echt overwegen. Tot nu toe is TOMTOM de beste gebleken.

sn
door sniekma - Apr 26, 2013 om 10:22
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tom1944 schreef op woensdag 24 apr 2013, 15:04]Ik heb in febr.2011 een nieuwe Nissan Note gekocht met ingebouwd navigatie systeem met Navteq kaarten. Helaas zitten er fouten in op wegen die al 30 jaar bestaan, laat staan de laatste nieuwe wegen. Reclamaties bij Nissan- Nederland en dealer helpen niet, geen aanbieding voor een gratis update (de nieuwste kaart/update zat er zg. in) ook geen grote korting op nieuwste kaart. Hun antwoord was: "U kunt een kaart/update kopen voor ± € 125". Dat is duurder dan veel nieuwe TomTom systemen.
Navteq levert ook geen kaarten, zij linken je door naar de Nissan site. Helaas is er geen inbouw TOMTOM voor mijn auto anders zou ik dat echt overwegen. Tot nu toe is TOMTOM de beste gebleken.

Wanneer je een Garmin hebt met liftime update krijg je 4x per jaar een nieuwe kaart. of Tom Tom de beste is , is maar de vraag hoor, denk dat ze allemaal voor en nadelen hebben.
De ingebouwde navigatie is natuurlijk heel mooi in de auto, maar als je steeds de laatste updates wil hebben heeft dat dus een nadeel.
Maar maakt het nu zoveel uit of er iets niet helemaal opstaat? Helemaal kan dat niet eens.

Een al jaren heel tevreden garmin gebruiker!!!!!

sn
door sniekma - Apr 26, 2013 om 10:26
5 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je een Garmin hebt met liftime update krijg je 4x per jaar een nieuwe kaart. of Tom Tom de beste is , is maar de vraag hoor, denk dat ze allemaal voor en nadelen hebben.
De ingebouwde navigatie is natuurlijk heel mooi in de auto, maar als je steeds de laatste updates wil hebben heeft dat dus een nadeel.
Maar maakt het nu zoveel uit of er iets niet helemaal opstaat? Helemaal kan dat niet eens.

Een al jaren heel tevreden garmin gebruiker!!!!!

ke
door kessel45 - Apr 26, 2013 om 10:32
75 Antwoorden / 45 Vragen

Enkele weken geleden naar de garage geweest met de mededeling dat mijn navigatie verouderd is. Ik heb de auto pas gekocht maar was n half jaar oud. (was eigendom van garage). Men maakte er geen punt van en heeft de navigatie opnieuw ge-updatet. De monteur die mij hielp vertelde me dat zelfs splinternieuwe wagens al een verouderde navigatie hadden omdat die er eerder in de fabriek zijn dan dat ze de auto's naar de dealers hebben.

sn
door sniekma - Apr 27, 2013 om 10:56
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dat met nieuwe auto's de navigatie kaarten niet up to date zijn is eigenlijk logisch.
Dit veranderd continu.
Wel een goede service van de garage om dit toch te update.

Misschien een tip voor iemand die een nieuwe auto met ingebouwde navigatie apparatuur koopt, Bij de koop schriftelijk laten vastleggen, dat er een gratis update bij zit, als er niet de nieuwste kaarten achteraf inzitten.

ro
door roestslc - Apr 27, 2013 om 15:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Jongen Dit is toch larie koek

een auto koop je nieuw en wat kan het mij schelen dat die kaarten eerder worden ingekocht.
Ik wil gewoon als ik iets nieuws koop het nieuwste en niet met een rot smoes met wat ouds opgezadeld worden. Oud is trouwens betrekkelijk want het is niet even oud maar ruim 2 jaar dus en zo lang liggen die kaarten echt niet in de schappen bij de fabriek.

Waarom maken zo bijzonder soorten kaarten trouwen voor auto's kan toch gewoon tomtom zijn of zo iets die werken perfect en zijn ook zeer regelmatig updates voor.

sn
door sniekma - Apr 28, 2013 om 18:53
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen lariekoek.

Zelf aangeven met de koop dat je er een update bij krijgt.

Wat is daar lariekoek aan?

Dan heb je dit probleempje niet.