An
door Anjo8082 Dec 24, 2017 om 02:43
Auto & vervoer

Ontbinding lease contract

In mei 2016 heb ik een auto gekocht bij een autogarage.
Bij aankoop van de auto werd mij mondeling toegezegd dat ik 3 mnd. Bovag garantie zou krijgen. Ik vroeg er om 6, maar omdat hij dat niet zomaar kon aanpassen, beloofde hij mij dat ik tot 6 maanden na aankoop bij hem terug kon komen.

Op basis daarvan, de koop doorgezet. Een auto met een nette km-stand, mooie leeftijd en € 2000 duurder als gemiddeld andere vergelijkbare auto.
De auto zou in uitmuntende staat zijn waar ik geen spijt van zou krijgen.
De autogarage heeft het leasecontract via mijn eenmanszaak aangevraagd voor privegebruik (wordt ook daadwerkelijk uitsluitend prive gebruikt en niks wordt via de zaak vehaald hiervan)

Om een verhaal van nu ruim 1 1/5 jaar lang kort te maken....
De auto vertoonde binnen 5 maanden een elle lange lijst van mankementen, de eerste mankementen kwamen al na 2 weken.
Diverse malen heeft de auto daar gestaan afgelopen 1 1/5 jaar. In november 2016 heb ik officieel een klacht ingediend omdat er steeds meer mankementen bij kwamen en er weinig werd gerepareerd....de garage heeft mij per email daarop geantwoord dat hij de auto voor 2 dagen wilde inplannen om de mankementen te verhelpen.

Helaas gebeurd er weinig wanneer de auto daar staat, kleine verhelpingen, kijken, luisteren en een paar keer een toevoeging in de olie. Maar daadwerkelijk de mankementen verhelpen gebeurd niet of nauwelijks. Wanneer ik ze hierop aanspreek krijg ik vage reacties en uiteindelijk, na 1,5 jaar gooien ze de schuld bij mij neer dat ze niet de kans krijgen om het op te lossen omdat ik " zogenaamd " mijn woord niet na kom. (ik kon 1x niet in de week terug komen wat ze hadden gevraagd wegen omstandigheden, dit met de receptioniste kortgesloten en een afspraak ingepland op een later moment)

Uiteindelijk heb ik mij gericht tot de BOVAG voor bemiddeling, daar kreeg ik plots te horen dat de garage heeft aangegeven aan de bemiddelaar dat ik geen BOVAG-garantie heb.  (dit was mij wel mondeling toegezegd) staat niet op de factuur vermeld.
De BOVAG adviseerde mij om het voorval bij de geschillencommissie neer te leggen.

Ik heb mij gemeld bij een Jurist en deze adviseerde mij om hem een ingebrekestelling te sturen, met een reactietermijn van 10 werkdagen. Dit is per email als aangetekend verstuurd naar de garage.
Helaas heeft hij niks van zich laten horen.

Aangezien hij per email heeft toegezegd de mankementen te verhelpen lijkt mij dit rechtsgeldend.... en moet hij dit ook nakomen....
Gezien het feit dat hij dit niet/grootendeels niet heeft gedaan, en het feit dat hij ook niet binnen de termijn heeft gereageerd op mijn Ingebrekestelling, vraag ik mij af of ik mijn leasecontract kan laten ontbinden....

9487 12 Rapporteer

sw
door swat1500 - Dec 24, 2017 om 05:48
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Of u kunt ontbinden kunt u in de voorwaarden van het leasecontract vinden. Staat daar niets over in dan is een goede advocaat een must.

uwjurist
door uwjurist - Dec 24, 2017 om 09:48
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ontbinden kan alleen na een ingebrekestelling en nadat de termijn die u geeft om e.e.a. op te lossen, is verlopen, zodat men in verzuim is. Bovendien moeten de gebreken de ontbinding rechtvaardigen.
Overleg met uw jurist.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2017 om 09:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om uw laatste vraag maar als eerste te beantwoorden, dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk, om niet te zeggen onmogelijk. Die financieringsmaatschappij heeft niets met de problemen van doen.

U koopt een auto, blijkbaar veel te duur. U laat hem niet voordien keuren. U “krijgt” extra garantie, maar dat staat nergens zwart op wit. U gelooft een autoverkoper op zijn mooie blauwe, of wat voor kleur dan ook, ogen. U bent dus de “perfecte klant” om beduveld te worden.

U bent al 1,5 jaar aan het tobben en hebt nu een jurist ingeschakeld, en nu stelt u uw vraag hier?

Wat voor antwoord verwacht u hier?

An
door Anjo8082 Dec 24, 2017 om 11:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Ik ga er vanuit dat wanneer er een nieuwe keuring op de auto komt en ik 6 maanden garantie krijg dat ik de auto niet helemaal hoef te laten keuren door een andere garage. Buiten dit om, lijkt het mij dat mondelingen en per email gemaakte afspraken/toezeggingen rechtsgeldend zijn?

Dat ik pas na 1,5 jaar een jurist vraag om hulp is gekomen doordat ik de garage ruimschoots de tijd heb gegeven om bijna 15 punten, waaronder een vervelende, alsmaar harder geworden geluid in de motor en een hard gerammel bij mijn vering op te lossen. Nu geven ze mij de schuld dat het allemaal door mij komt dat de motor ratelt etc en dat ze geld willen zien voor reparatie aan mankementen die binnen de garantietermijn zijn gemeld......en dat was voor mij de druppel. Aangezien ik er met hun niet uitkom heb ik hier dus voor gekozen. Ze doen er alles aan om het niet te hoeven op te lossen.

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2017 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Nieuwe keuring”? U bedoelt de APK? Wel eens gelezen wat APK inhoudt? Mondelinge afspraken met een autoverkoper? Bent u zo’n “groentje”?

Maar wat heeft uw financieringsmaatschappij met het hele gedoe van doen?

Gr
door Grunn1 Dec 24, 2017 om 11:44
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een APK is heel wat anders dan een aankoop keuring. Als je een auto koopt op afbetaling of lease zoals u dat netjes noemt is het heel onverstandig om geen aankoop keuring te laten doen.
En ohja bij een APK keuring wordt bijvoorbeeld niet eens naar de motor gekeken behalve dat de uitstoot goed is en dat ie niet lekt, als die rateld of wat dan ook dat maakt niet uit.

ne
door neodutchio - Dec 24, 2017 om 11:53
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Binnen 5 maanden komen er punten aan het licht. Zijn dat punten die bij aankoop ook al aanwezig waren, of simpelweg slijtage die bij dit type auto/leeftijd/kilometerstand horen? Een auto is geen pakje boter die je ophaalt en gaat gebruiken. Bij een auto doe je eerst vooronderzoek naar het type auto. Dan bepaal je een budget en ga je zoeken. Heeft u een leuke auto gevonden van het type dat u wilt, dan weet u wat u kan verwachten. Met een aankoopkeuring weet u helemaal wat de staat van de auto is en wat u te wachten staat.
Tijdens het gebruik van de auto heeft deze ook gewoon onderhoud nodig.

U hanteert een andere manier van kopen. Het gaat mis, neemt een jurist in de arm en u stuurt een aantekende mail? Geen idee wat dat inhoudt, moet de ontvanger zijn handtekening op het scherm schrijven? U zegt eerst dat u geen reaktie op de mail krijgt en in de volgende regel zegt u dat dat de verkoper beloofd heeft het op te lossen.

Uw lease contract lijkt mij een financial lease, oftewel ouderwets op de pof kopen. Iets kopen waar geen geld voor is. U kunt, als u kunt aantonen dat de gebreken al aanwezig waren bij de aankoop, de garage sommeren tot herstel. Pas als dat niet lukt kan de aankoop ontbonden worden. Maar hoe gaat u nu nog bewijzen dat de gebreken er vanaf het begin al waren en niet logisch zijn tov de leeftijd en kilometerstand van de auto?

An
door Anjo8082 - Dec 24, 2017 om 13:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sommige reacties en of opmerkingen snap ik niet zo goed en zijn ook niet relevant.... de vraag is of ik mijn leasecontract kan laten ontbinden omdat de mankementen die onder garantie vielen niet worden gerepareerd en men niet op de ingebrekestelling heeft gereageert. Garantie houdt volgens mij nog steeds in dat wanneer je problemen krijgt met je aankoop binnen de vastgelegde periode van die 6 maanden, dat je dan terug mag komen.....

Hij doet niks met die klachten en reageert niet op de ingebrekestelling.... dat is waar het om gaat.

ne
door neodutchio - Dec 24, 2017 om 13:43
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, garantie betekend niet dat er automatisch wordt gerepareerd. Garantie wordt gegeven op zaken die bij aankoop al zo zijn, of binnen de garantieperiode ontstaat wat niet met de leeftijd en/of kilometerstand logisch zou kunnen zijn. Zal bv een distributieriem max. 80.000km mee gaan en u koopt de auto met 79.000km en de riem gaan binnen de 1000km kapot, dan is dat geen garantie. U weet namelijk dat de riem vervangen had moeten worden. Het was dan aan u geweest om de riem bij aankoop te laten vervangen, of het risico te nemen.

Ook zegt u garantie te hebben, maar dit staat niet op papier. Dus heeft u geen garantie.

DOOR ANJO8082 - 24 DEC. 2017 OM 13:36
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Sommige reacties en of opmerkingen snap ik niet zo goed en zijn ook niet relevant.... de vraag is of ik mijn leasecontract kan laten ontbinden omdat de mankementen die onder garantie vielen niet worden gerepareerd en men niet op de ingebrekestelling heeft gereageert. Garantie houdt volgens mij nog steeds in dat wanneer je problemen krijgt met je aankoop binnen de vastgelegde periode van die 6 maanden, dat je dan terug mag komen.....

Hij doet niks met die klachten en reageert niet op de ingebrekestelling.... dat is waar het om gaat.

An
door Anjo8082 Dec 24, 2017 om 13:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel voor uw reactie. Dat van een distributie riem snap ik heel goed.....en ook als er een uitlaat lek zou gaan....dit zijn andere mankementen, motor, vering etc.....garantie staat wel op de factuur maar Bovag staat er niet bij. Terwijl hij dat mondeling heeft verteld.

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2017 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@anjo.

Maar de staat van de auto heeft helemaal niets met dat leasecontract van doen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 24, 2017 om 16:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

beloofde hij mij dat ik tot 6 maanden na aankoop bij hem terug kon komen.

En dat heeft u dan ook gedaan, veelvuldig zelfs.

An
door Anjo8082 Dec 24, 2017 om 16:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, maar de mankementen zijn niet verholpen

aurora1
door aurora1 - Dec 24, 2017 om 18:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft toch een jurist in de arm genomen? Waarom laat u die niet verder aan het werk gaan?
Ik denk ook dat de lening voor uw auto (het leasecontract) niet ontbonden zal kunnen worden omdat die niets met de staat van de auto te maken heeft voorzover ik dat kan beoordelen. Heeft u al de voorwaarden van dat contract doorgelezen? Hooguit zou het koopcontract ontbonden kunnen worden, dus geld terug van de garage, en dan kunt u de lening terug betalen. Maar ik denk niet dat dat na 1,5 jaar in de auto rijden mogelijk zal zijn.
U heeft geen aankoopkeuring laten doen (dat is iets heel anders dan een APK). U bent nl zelf ook verplicht om iets dat u koopt te onderzoeken. U bent vaker teruggeweest maar bent bijv. niet ingegaan op 1 x per week terugkomen, wat vermoedelijk was om de gelegenheid te hebben om de door u aan de garage genoemde mankementen te testen en eventueel te repareren indien nodig. Dus de gelegenheid bieden om te repareren. U heeft geen Bovag garantie op papier.
Zoals al is gezegd heeft een auto ook onderhoud nodig.
Natuurlijk zijn de hier gemaakte opmerkingen relevant, maar mogelijk hoort u liever iets anders.
Wat is het merk en type van de auto, hoe oud en hoeveel kilometers stonden op de teller toen u hem kocht en wat heeft u voor de auto betaald?
Kunt u de mankementen hier omschrijven?
Lees ook dit eens door (klik op de rode regel): https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto
en https://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands

re
door red1 - Dec 27, 2017 om 12:29
329 Antwoorden / 1 Vragen

lease is eigenlijk een gewone verkapte afbetaling aan een bank !!

jo
door jorisw Dec 27, 2017 om 13:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hangt van de leasevorm af.

tijger1
door tijger1 Dec 27, 2017 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is niets “verkapt” aan.

Coebel
door Coebel - Dec 27, 2017 om 15:42
52 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft een auto gekocht, te duur met vage niet op schrift staande garantie. Dan schrijft u dat deze geleased is en als u terug komt voor garantie er problememen zijn.
Indien u een auto leased is de leasegever degene die de auto koopt en alle bijkomende kosten faciliteerd. U bent leasenemer en huurt in feite de auto voor een afgesproken periode met ook vermeld hoeveel km u  dan gaat rijden. Daar is het maandbedrag op gebaseert. Aan het einde van de looptijd van het contract levert u de auto in. Klaar. Alleen evt. verrekening van eigen risiko  bij niet geclaimde schades
Alle in de tussentijdse kosten, verzekering MRb, onderhoud, etc is voor rekening van de leasegever.
Uit uw verslag denk ik dat u een huurkoopconstructie bent aangegaan. Dan bent u eigenaar en is alleen het geld verschaft op basis  van vaste periode.Onderhoud ane alle bijkomend kosten zijn voor uw rekening. Vandaar nu het gezeur met garantie.
Gezien uw revaring met deze  Fa" list en bedrog" heeft u een leuk probleem

v.
door v.d.Heyden Dec 27, 2017 om 17:28
15 Antwoorden / Vragen

U schetsthierboven een full-operational lease, meestal van toepassing op een nieuwe auto.
Naar alle waarschijnlijkheid heeft TS een zgn. financial-lease, waarbij alle bijkomende kosten (onderhoud, MRB, verzekering, e.d.) gewoon voor rekening van TS komen.

Overigens kent de BOVAG geen garantietrmijn van 3 mnd, de standaard BOVAG garantie termijn is 6 mnd.

v.d.Heyden

sira
door sira - Dec 27, 2017 om 21:31
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Garantie hangt af van welke mankementen u heeft. Neodutchio noemt dit ook al ergens.
Onderdelen die onderhevig aan slijtage zijn vallen daar niet onder, alleen de mankementen die al aan de auto bestonden voor hij in uw bezit was.

1paul
door 1paul - Dec 28, 2017 om 09:23
3156 Antwoorden / 0 Vragen

probleem is, uw zaak staat op het kontrakt en dus is het een auto van de zaak, privegebruik of niet, u zult dus dit op moetewn lossen via het zakelijke traject en niet via het consumentenrecht...