Opgevoerde scooters te koop in de winkel en bij de politie
Na aanleiding van de uitzending van vorige week op kassa heb ik deze aanvullende informatie die ik graag wil delen. Het blijkt dat consumenten en de overheid verbaast is over het makkelijk aan kunnen schaffen van een opgevoerde bromscooter/ scooter. Nu heb ik zelf via domeinenrz.nl een scooter gekocht. Dit is een overheidsinstantie die in beslag genomen scooters aanbiedt aan het "volk". Ik heb via deze instantie een scooter aangeschaft. Deze scooter reed niet en heb ik bij een scooterzaak laten maken. Nadat deze scooter weer werkte bleek deze meer dan 100 km per uur te gaan ik ik wil benadrukken dat er niets aan de scooter is gedaan om deze harder te laten rijden!!. Het meest uit het oog springende van deze scooter was nog wel het feit dat er een "oud" kentekenplaatje op zat. Er werd wel een nieuw kentekenbewijs meegeleverd (tenaamstellingsbewijs) het daadwerkelijke plaatje heb ik zelf +/- 1 maand geleden laten maken. Dit betekend dus (waarschijnlijk) dat deze scooter is "geschouwd" door de politie en is goedgekeurd door de politie, terwijl dit mijns inziens totaal niet had gemogen. De politie overtreedt dus de gestelde regels met beide voeten! Volgens mijn informatie kan een scooter alleen een kentekenbewijs krijgen als deze voldoet aan alle gestelde regels (en dus maximaal 50 mag gaan) Ik heb hierover al gemaild met de redactie van kassa, maar tot nu toe geen reactie. Wie kan mij vertellen wat ik hier mee kan? Ik zit persoonlijk niet te wachten op een boete en/ of inbeslagname van deze scooter en ben hem liever kwijt dan rijk.....Lijkt mij wederom falen van de nederlandse politie
Het gekochte wordt voetstoots verkocht. De koper koopt het gekochte zoals dat in gewicht, aantal, soort, samenstelling en hoedanigheid ter plaatse staat of ligt opgeslagen. De koper koopt te eigen bate en schade, zonder dat hij daarbij kan afgaan op vermeldingen of mededelingen vanwege de Staat. Voor het volledig zijn van het gekochte, het doelmatig, deugdelijk, veilig of duurzaam functioneren of de bruikbaarheid, dan wel het economisch nut van het gekochte wordt niet ingestaan. De Staat staat evenmin in voor het voldoen aan voorschriften ingevolge de Warenwet of enig ander ter zake van het gekochte geldend wettelijk vereiste.
Zoals je kan lezen in de algemene voorwaarde van de site, is de verkoper niet verantwoordelijke voor de staat waarin het voertuig zich bevind. U had beter de algemene voorwaarde moeten lezen. Het ligt opgeslagen op de manier waarop het ontvangen is, niets meer en niets minder.
Het is dus geen falen van de Nederlandse politie.
Oke, ik snap dat het mogelijk is een opgevoerde scooter te kopen via domeinenrz.nl maar dan is het nog steeds vreemd dat deze scooter dus geen kenteken had. Het plaatje wat op de scooter zat was gedateerd 2005..... Hoe kan het dan dat ik hem heb gekocht met tenaamstellingsbewijs etc.? Enige verklaring is in mijn optiek dat de scooter is "geschouwd" zonder enig techisch onderzoek.
Je geeft zelf het antwoord, de brommer is geschouwd, zonder technisch onderzoek. Dat ding wordt verkocht en klaar. Er wordt daarom heen verder geen onderzoek gedaan betreffende plaatjes en tenaamstellingen etc. etc.
Beste Pino123,
Ik heb verder deze informatie:
Dit is wat RDW zegt:
De RDW controleert tijdens het onderzoek of de bromfiets technisch in goede staat is en voldoet aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen op het gebied van de verkeersveiligheid en milieu-aspecten.
De belangrijkste aspecten zijn:
de constructiesnelheid mag niet meer dan 45 (bromfiets) of 25 km per uur (snorfiets) zijn
de geluidsproductie mag de waarde in de typegoedkeuring of algemene bovengrens niet overschrijden
de reminrichting moet in goede staat zijn, op alle wielen werken en de remvertraging moet tenminste 4,0 m/s2 zijn
de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of hoorn met vaste toonhoogte
de banden moeten in goede staat zijn
de banden moeten over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak zijn voorzien van profilering
de bromfiets op twee wielen moet aan de voorzijde zijn voorzien van een dimlicht (wit of geel) en aan de achterzijde zijn voorzien van een achterlichten (rood) en een retroreflector
Nu is dus nog steeds mijn vraag: Hoe kan mijn scooter een goedkeuring hebben terwijl hij harder gaat dan 45km per uur? En de scooter was voor 2005 in beslag genomen, anders zat er natuurlijk geen plaatje op van 2005. Toen was er ook nog geen sprake van keuren van scooters en dus is het op zn minst vreemd dat deze inbeslaggenomen scooter ineens wel is goedgekeurd terwijl hij in het bezit moet zijn geweest van domeinen....
Daar ligt juist de crux, de domeinen zijn eigenlijk gewoon doorschuivers van geconfisqueerd materieel en zorgen voor evt aanvullend papierwerk. Bij in beslag genomen auto's worden ook kentekenbewijzen geleverd, maar de auto wordt ook niet apk gekeurd. Wel worden bijv. chassisnrs gecontroleerd.
Ook al is de scooter niet technisch gekeurd door het RDW, ik ben bang dat het toch jouw probleem is om de scooter weer 'standaard' te krijgen. Ook de kosten zul je zelf moeten dragen. Zie het eerste antwoord van Pino123.
Wees blij dat er een kenteken opzit, anders zou je hem alsnog moeten laten keuren door het RDW en dan wordt er misschien van alles gevonden.
Ik denk dat de kosten voor het begrenzen van de scooter mee zullen vallen, maar dat kun je door de scooterwinkel laten offreren.
Of je kiest ervoor het risico te lopen om aangehouden te worden.
De verwarring ontstaat door de verschillende taken van 3 overheidsinstanties. Als de politie een scooter in beslag neemt en niemand claimt dat wordt ie vernietigd. De belastingdienst verkoopt in beslag genomen goederen teneinde de belastingschuld te innen.En dat kan ook een scooter zijn. En je koopt op zicht zonder garantie. Ga je rijden op een daar gekochte scooter gaat ie bij politiecontrole gewoon eigenlijk direct naar de afvalverwerking.
De RDW is het administratiekantoor en de vraagbaak.
Hallo simonlebon, ten eerste dank voor je reactie!
Ik heb zelf nog wat gegevens opgevraagd bij de RDW en nog wat aanvullende informatie. De RDW vertelt mij dat deze scooter op 12-8-2008 is gekeurd en een kenteken heeft gekregen. Ik heb hem op 11-11-2008 op mijn naam gezet. Nu is dat al lang geleden, en dat klopt.... Ik heb hem gekocht en toendertijd proberen zelf te maken maar dat was me niet gelukt... Aangezien ik ook over een auto beschikte had ik geen echte nood om hem te maken. Nu was dat dus wel het geval en bleek ie veel te hard te gaan. (deze uitleg om verdere vragen te voorkomen) Maar terug naar nu. Ik heb het keuringsrapport opgevraagd en ben daar nu op aan het wachten.. Het plaatje is nu dus als volgt: Hij is 3 maanden na keuring in mijn bezit gekomen. Als die scooter dus voor 12-8-2008 in beslag is genomen is ie door de RDW goedgekeurd zonder onderzoek.
Uit jouw reactie verneem ik dat dit kan???? Waarom moeten jij en ik en "Henk en Ingrid" dan wel aan alle voorschriften voldoen en domeinen/ de politie niet?
Bij in beslag genomen auto's worden ook kentekenbewijzen geleverd, maar de auto wordt ook niet apk gekeurd. Wel worden bijv. chassisnrs gecontroleerd.
De brommer is waarschijnlijk technisch in orde bevonden. Je kan je afvragen wat zo'n keuring inhoud, zeer waarschijnlijk is er niet gekeken of de brommer is opgevoerd etc. Dit blijft jouw verantwoordelijkheid dus.
Dat is de ellende in Nederland Eric, en zo kan ik wel meer zaken opnoemen die scheef liggen tussen burger en overheid.
Kijk eens naar de recente identiteitsbewijs zaak. een burger heeft 4 jaar gestreden tot aan de hoe raad toe. Donner wordt in het ongelijk gesteld, en vervolgens probeert hij via een spoedwet de boel weer om te draaien. "Ik heb verloren, dus passen we de regels aan".
Hij had er ook voor kunnen kiezen de identificatieplicht te laten vervallen, maar nee hoor....Dat is immers ook een boeteverdubbelaar geworden.
Maar het probleem is dat jij als jij wordt aangehouden jij moet aantonen dat de brommer al opgevoerd was. Bovendien weet je dat hij niet aan de voorschriften voldoet. Zelf zou ik hem weer wat laten begrenzen (uitlaat, CDI, ring), tot 55-60 km/h wordt er niet zo moeilijk gedaan, omdat de politie ook weet dat meekomen met het verkeer veiliger is dan continu voor inhaalmanoeuvres van automobilisten zorgen. Bij controle kun je wel een boete krijgen en het risico dat je je weg verder te voet moet afleggen.
Mijn snorscooter loopt maximaal 35km/h maar dat rij ik niet continu, eigenlijk alleen op overzichtelijke rechte stukken. Omdat het ook een elektrische is en dus weinig geluid maakt, moet ik sowieso wat meer participeren en bijv fietsers kenbaar maken dat ik ze nadert.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer