jc
door jcjs Mar 16, 2017 om 22:23
Auto & vervoer

OV kaart verlopen * boete

Vrijdag 17 februari j.l. heb ik tijdens de treinreis van Echt naar Roermond controle gehad door een steward van Arriva. Toen ik mijn OV kaart aan de controleur gaf bleek dat mijn OV kaart verlopen was! Ondanks dat er voldoende saldo op de OV kaart stond  en op 22 december 2016 voor het laatst gereisd was met de OV kaart zei de steward dat de kaart verlopen was. Ik wist niet eens dat een OV kaart kon verlopen. ik ben overigens geen student maar reis dagelijks met de trein voor mijn werk. Hij kon daar geen verklaring voor geven maar er bleek wel dat er iets was misgegaan met inchecken en dus kreeg ik ook nog een boete van € 50,00. Ik heb bezwaar gemaakt bij Arriva omdat de steward zelf aangaf dat ik dit moest doen en moest verzoeken om coulance.
De boete werd niet ingetrokken door Arriva. Ik vind dit een vreemde gang van zaken en vraag mij af of dit zo maar kan.

Dank en groet, Jo

4363 9 Rapporteer

fa
door familyman - Mar 16, 2017 om 22:38
888 Antwoorden / 1 Vragen

Even mijn ov kaart erbij gepakt. Direct op de voorkant staat luid en duidelijk  na je naam en geboortedatum: geldig tot (in mijn geval) 17-05-2017. Er staat saldo op, maar ik weet niet hoeveel, dit is een noodkaart. Maar dit had u ook kunnen lezen en zien.

Bij een ongeldige kaart voldoet u niet aan de voorwaardendus een prent is mogelijk, maar ik ga eens op jacht naar de voorwaarden.

Van de arriva site:

OV-chipkaart is verlopen

Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig, een anonieme kaart vier tot vijf jaar. Na deze periode kan je niet meer met je OV-chipkaart reizen. Het saldo kan teruggestort worden op je bankrekening (ook bij een anonieme kaart). Nog lopende abonnementen worden automatisch overgezet  op de nieuwe OV-chipkaart.

Vernieuw persoonlijke OV-chipkaart (account Mijn OV-chipkaart is nodig)
Overige formulieren en downloads OV-chipkaart

ha
door halex - Mar 16, 2017 om 22:57
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, natuurlijk kan dit niet 'zo maar'. Maar u hebt ook helemaal niet 'zo maar' een boete gehad. U hebt een boete gehad omdat u zwart reed. Met een verlopen ov-chipkaart kunt u niet inchecken. Zodra u dat probeert, produceert het paaltje felle pieptonen, gaat het rode lampje branden en komt de melding in het scherm dat de check-in mislukt is. Waarschijnlijk ook met de reden (dat gebeurt bij onvoldoende saldo wel). U hebt dat alles genegeerd en bent al zwartrijdend onderweg gegaan. Dat moet u gewoon niet vreemd opkijken dat u daarvoor beboet wordt.
Het verlopen van de ov-chipkaarten is één van de allergrootste ergernissen bij dit ding. Elk consumentenprogramma of -blad heeft er ieder kwartaal wel een item over. Daarnaast staat het gewoon op uw kaart. U kunt toch niet alle verantwoordelijkheid voor uw gedragingen bij een ander leggen?
Kortom, geen rare gang van zaken en een terechte boete wegens zwartrijden.
Overigens, het saldo van uw verlopen ov-chipkaart kunt u terugkrijgen. Is het een persoonlijke ov-chipkaart, dan wordt het zelfs automatisch op uw nieuwe kaart gestort. Kijk voor instructie op https://www.ov-chipkaart.nl/beeindigen-of-vervangen/wat-te-doen-met-een-bijna-verlopen-kaart.htm.

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2017 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gebruikt die kaart dagelijks en die kaart dan nog nooit bekeken? Vreemd.

wi
door wilhelmina59 Mar 17, 2017 om 09:00
516 Antwoorden / 0 Vragen

En in de laatste maand voor verlopen krijg je toch echt bij het uitchecken te zien dat ie bijna verlopen is

ja
door jacky2006 Mar 17, 2017 om 10:23
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een chipkaart van de NS. Drie maanden voordat de kaart verloopt, krijg ik al een mail van ze met deze mededeling. Met daarbij een link om de kaart te verlengen.

wi
door wilhelmina59 Mar 17, 2017 om 13:15
516 Antwoorden / 0 Vragen

En bij een abonnement krijgt u ook ruim van te voren eem berichtje dat het abonnement verlend moet worden(of niet).
Ook bij een bus abo krijgt u een link aangeleverd.

jc
door jcjs - Mar 16, 2017 om 23:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties. Mijn kaart is overigens geldig tot 01-11-2019. Ik heb met inchecken ook niets vreemds gezien of gemerkt.

ne
door neodutchio - Mar 16, 2017 om 23:19
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou de steward een verklaring moeten geven voor het feit dat u met een verlopen kaart rijdt? U bent diegene die zonder geldig vervoersbewijs rijdt. U kunt wel iedereen de schuld geven van alles, maar u heeft de ov kaart en u maakt gebruik van de middelen. Moet u dan echt aan het handje genomen worden en moet alles voorgekouwd worden voor u?

fa
door familyman - Mar 16, 2017 om 23:32
888 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn kaart was overigens geldig tot 01-11-2019 Hoe kan dat "over datum / verlopen" zijn op 16-3-2017? U heeft kennelijk wel voldoende saldo gehad (of niet) of niet (of niet goed) ingecheckt. Maar een verlopen pas is m.i. flauwekul. Mogelijk was de kaart defect.

jc
door jcjs - Mar 16, 2017 om 23:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn kaart is dus niet verlopen maar geldig tot 01-11-2019. voldoende saldo en ingecheckt, wat naar later blijkt niet goed is gegaan, Geen verklaring geven maar wel een boete. Niet fris.

costnix
door costnix Mar 17, 2017 om 00:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft niet ingecheckt, daardoor reist u zwart en krijgt u een boete.
De stewards van Arriva hebben een souplesse van een betonnen muur. Dit in tegenstelling tot de NS.

fa
door familyman - Mar 16, 2017 om 23:44
888 Antwoorden / 1 Vragen

"Mijn kaart is dus niet verlopen maar geldig tot 01-11-2019. voldoende saldo en ingecheckt, wat naar later blijkt niet goed is gegaan, Geen verklaring geven maar wel een boete. Niet fris."
"Toen ik mijn OV kaart aan de controleur gaf bleek dat mijn OV kaart verlopen was!",
En u heeft niet ter plekke het niet overdatum kunnen zijn kunnen bewijzen? Niet fris denk ik dan.
Ik krijg het idee dat u ergens wat vergeet te vertellen ..............

ha
door halex - Mar 17, 2017 om 00:36
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U moet uw verhaal niet steeds aanvullen. Het is handiger om direct alle relevante feiten te vermelden. Uw OV-kaart bleek verlopen, maar was dat niet zegt u later. U reist dagelijks met de trein, maar gebruikte tussen 17 februari '17 en 22 december '16 maar eenmaal uw OV-kaart. U hebt niets vreemds gemerkt tijdens het inchecken (ging dus net als alle andere dagen), maar toch was u niet ingecheckt. Erg bijzonder.
U hebt een boete gekregen, wat staat er voor omschrijving bij? Het lijkt er gewoon op dat u niet hebt ingecheckt en daarvoor de boete hebt gehad. Dan is dat terecht. Ondanks voldoende saldo. Als ik mijn boodschappen niet afreken, terwijl ik wel genoeg cash op zak heb, is dat ook niet goed te praten.