samia
door samia Jan 8, 2012 om 14:32
Auto & vervoer

Parkeercard tijdtegoed doorgeven aan iemand ander die parkeeren gaat

kan ik mijn parkeercard (automaat buiten - en niet van de parkeergarage) aan iemand anders geven. Ik heb voor 2 uur betaald maar was al binnen een half uur klar en kon gaan.Iemand stond te wachten en wou op mijn plaats gaan staan, ik ben uit gereden en heb aan hem de parkeercard gegeven omdat er nog 90 minuten betaald waren, en ja hoor
toevallig was er een parkeercontrolleur die het zag en even naar ons toe kwam met het verhal, dit mag niet en mijn opvolger moest een nieuwe parkeercard uit de automaat kopen, anders kreeg hij een boete.
Is dit zo???

10584 35 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 8, 2012 om 14:56
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Lijkt mij een l.l verhaal.
Je moet een geldig, en voor de juiste tijdsduur, kaartje achter het raam hebben liggen.
Ik deed dit altijd, doorgeven aan een andere parkeerder, toen ik nog met de auto naar de super ging.
Nooit wat van gehoord.

Vr.gr. poltol

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2012 om 14:59
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik teveel betaald/tijd over heb voor het parkeren en dit kaartje (zonder een allesziende en snuggere parkeerfreak) aan iemand anders geef, en die legt het reeds lopende kaartje voor zijn/haar boodschappen binnen de betaalde tijd is er m.i. niets mis mee. En kan de parkeerwachter mij dat niet verbieden, want het is een geldig kaartje. En hoe ik of de volgende gebruiker er aan komt doet niets voor deze almachtige parkeercontroleur af. Het is en blijft een geldig kaartje.

Als het een afgesloten parkeerplaats is met als "sleutel" om uit te rijden je betaalde parkeerkaartje is, werkt dit natuurlijk niet. Je kan maar één keer uitrijden op dat ene kaartje.

edrick3
door edrick3 - Jan 8, 2012 om 15:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo samia,

Dat klopt.
Neemt niet weg dat parkeerkaartjes wel vaker doorgegeven worden; er is uiteindelijk voor die tijd betaald, nietwaar.
Even opletten dus dat er géén controleur in de buurt is. ;-)
Lees ook even hier.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2012 om 15:06
11543 Antwoorden / 51 Vragen

@Edrick3,

een krantenverhaal is een krantenverhaal, maar op welk artikel of wet is het gebaseerd dat je een kaartje wat nog geldig is onder een andere ruit te leggen?

Of is het een machtswellusteling geweest die thuis niets te vertellen heeft?

tenormin
door tenormin - Jan 8, 2012 om 15:08
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat dit een overijverige parkeercontroleur was. Je "koopt" voor een parkeerplaats een kaartje voor een aantal uren, je was veel eerder klaar en gaf resterende tijd je kaartje aan een andere wachtende. Niets mis mee. En aardig! Met een boete dreigen is gewoon bangmakerij. Het gaat om het geldige kaartje, niet welke auto er staat. Pas als degene die je kaartje hebt gegeven te laat terugkomt mag meneer de controleur hem/haar een prent geven, parkeerplaatsen staan in garage staan niet op naam of kenteken!

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2012 om 15:27
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ga maandag informeren bij mijn gemeente/parkeerafdeling of dit kan of niet kan.

edrick3
door edrick3 - Jan 8, 2012 om 15:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mahadma,

Ben benieuwd!
We lezen het hier wel.
Heb zitten zoeken, maar kan tot nu toe geen duidelijke wetstekst hierover vinden.
Voor zover mij bekend moet je ZELF je (parkeer)belasting betalen.

Met vr.gr.

atenias
door atenias - Jan 8, 2012 om 15:33
75 Antwoorden / 17 Vragen

Prima, als de parkeercontroleur driekwart van het betaalde bedrag terplekke kan ophoesten, mag hij het kaartje hebben.

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2012 om 16:04
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben even naar de auto gelopen en heb een parkeerkaartje er uit gehaald.

Tekstvoorzijde:

Parkeertijd eindigt, dan de datum en de tijd, enn onderaan Betaald met bedrag.

Achterzijde:

U bent verplicht de zuide met de tijdsaanduiding goed leesbaar achter vde voorruit te plaatsen.

en dat in het engels, duits en frans.

Ik kan NERGENS ontdekken dat de "eerste gebruiker" het kaartje alleen kan gebruiken. Of enigerlei andere beperken op het kaartje.

Maar morgen ga ik bellen.

P.S. Los van alles: er schijnen zelfs zaken gewonnen te zijn als er wèl een GELDIG kaartje was wat door het sluiten van het portier op de grond en uit het zicht was, maar wèl betaald was.

sw
door swat1500 - Jan 8, 2012 om 17:10
3787 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van het parkeerregime in de betreffende stad dan kan het verhaal wel kloppen.

Van belang is of men parkeerbelasting moet betalen. In het geval van gemeentelijke parkeerbelasting koop je het recht om voor een bepaalde tijdsduur binnen die gemeente een motorvoertuig te parkeren. Er is geen verplichting om dat recht volledig te benutten. Dat parkeerrecht is persoonlijk en dus niet overdraagbaar, althans niet zonder toestemming van degene die dat recht mag verstrekken. Een parkeervergunning mag je immers ook niet laten gebruiken door een ander.

In de praktijk is, natuurlijk mede omdat op het parkeerkaartje geen naam en kenteken staat vermeld, controle op het overdragen van het kaartje niet mogelijk tenzij dit onder de ogen van de parkeercontroleur gebeurd.

Het na het betalen van de belasting verkregen parkeerkaartje is het bewijs dat er belasting is betaald. Het niet plaatsen van het kaartje onder de voorruit of het wegwaaien kan de belastingbetaler niet aangerekend worden als er maar betaald is.
Dat er een "verplichting" is om het kaartje duidelijk zichtbaar te plaatsen is om het werk van de parkeercontroleur te verlichten en onnodige bezwaar procedures te voorkomen.

Heeft men dus een parkeerbelasting naheffingsaanslag gekregen en beschikt men over een op die dag voor dat tijdstip geldige parkeerkaartje dan is (tijdig) beroep tegen die naheffingsaanslag dus inderdaad mogelijk zij het dat succes dan pas vaak volgt als men de zaak laat voorkomen bij de Belastingkamer van het Gerechtshof. Op de bezwaar afdelingen van de Gemeente is men vaak niet op de hoogte van deze jurisprudentie en worden bezwaren (ten onrechte) met regelmaat afgewezen.

Mijn advies is dan ook om het kaartje duidelijk zichtbaar in de auto achter de voorruit neer te leggen want het bespaart een heleboel correspondentie en ergernis.

Het overdragen van het kaart voor de resterende parkeerduur dan wel niet toegestaan maar zolang u dat niet onder de ogen van een parkeercontroleur doet dan zal dat niet tot problemen gaan leiden.

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2012 om 17:16
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Al de Samia zo vriendelijk wil zijn om de betreffende plaats te noemen, kunnen wij verder zoek, gelet op de info van Swat 1500. Ik zal in ieder geval in mijn gemeente informeren. Morgen verder.

abarth
door abarth - Jan 8, 2012 om 19:37
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zondag 8 jan 2012, 17:10]Afhankelijk van het parkeerregime in de betreffende stad dan kan het verhaal wel kloppen.

Van belang is of men parkeerbelasting moet betalen. In het geval van gemeentelijke parkeerbelasting koop je het recht om voor een bepaalde tijdsduur binnen die gemeente een motorvoertuig te parkeren. Er is geen verplichting om dat recht volledig te benutten. Dat parkeerrecht is persoonlijk en dus niet overdraagbaar, althans niet zonder toestemming van degene die dat recht mag verstrekken. Een parkeervergunning mag je immers ook niet laten gebruiken door een ander.

In de praktijk is, natuurlijk mede omdat op het parkeerkaartje geen naam en kenteken staat vermeld, controle op het overdragen van het kaartje niet mogelijk tenzij dit onder de ogen van de parkeercontroleur gebeurd.

Het na het betalen van de belasting verkregen parkeerkaartje is het bewijs dat er belasting is betaald. Het niet plaatsen van het kaartje onder de voorruit of het wegwaaien kan de belastingbetaler niet aangerekend worden als er maar betaald is.
Dat er een "verplichting" is om het kaartje duidelijk zichtbaar te plaatsen is om het werk van de parkeercontroleur te verlichten en onnodige bezwaar procedures te voorkomen.

Heeft men dus een parkeerbelasting naheffingsaanslag gekregen en beschikt men over een op die dag voor dat tijdstip geldige parkeerkaartje dan is (tijdig) beroep tegen die naheffingsaanslag dus inderdaad mogelijk zij het dat succes dan pas vaak volgt als men de zaak laat voorkomen bij de Belastingkamer van het Gerechtshof. Op de bezwaar afdelingen van de Gemeente is men vaak niet op de hoogte van deze jurisprudentie en worden bezwaren (ten onrechte) met regelmaat afgewezen.

Mijn advies is dan ook om het kaartje duidelijk zichtbaar in de auto achter de voorruit neer te leggen want het bespaart een heleboel correspondentie en ergernis.

Het overdragen van het kaart voor de resterende parkeerduur dan wel niet toegestaan maar zolang u dat niet onder de ogen van een parkeercontroleur doet dan zal dat niet tot problemen gaan leiden.

Als aanvulling.

eea is geregeld in Gemeentewet 225

artikel 4: Wie naast de bestuurder wil betalen ,mag ook betalen.
artikel 8: Er wordt over plaats, duur etc gesproken niet over het voertuig.

Gebaseerd op deze artikelen mag je mijn inziens ook voor een derde persoon/voertuig betalen.

Ik heb geen jurisprudentie kunnen vinden.

Wel zie je dat veel gemeenten een uitsluiting van de overdracht van de parkeerbelasting hebben opgenomen in de verordening.
Of dit rechtsgeldig is valt nog te bezien.

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2012 om 10:07
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Zoals beloofd heb ik vandaag gebeld naar mijn gemeente.

Er werd onomwonden verklaard dat het hier gaat over het begrip "parkeerbelasting", alsmede dat ik ongestraft en onder het oog van een parkeercontroleur een nog geldig kaartje aan een ander mag geven, mitrs het binnen hetzelfde parkeergebied/parkeerplaats blijft.

TS heeft dus te maken gehad met een machtswellusteling of iemand die denkt dat hij/zij als parkeercontroleurt alles is en die (vermoedelijk) thuis niets te vertellen heeft hij/zij alles kan maken.

Nogmaals: een nog geldig parkeerkaartje (dus op hjet zelfde parkeer gebied) mag gezien door de de controleur worden doorgegeven.

Ik zou TS adviseren om alsnog een klacht in te dienen tegen deze parkeercontroleur als dat nog kan.

Een groet aan alle lezers/lezeressen.

fikfeeks
door fikfeeks - Jan 9, 2012 om 12:03
16 Antwoorden / 6 Vragen

In Eindhoven is er iets voorbij het station een grote parkeerplaats.Hier staan daklozen aan wie mensen hun parkeerkaartje geven,die verkopen ze weer door voor weinig geld.Ze letten dan ook meteen op je auto.Het is algemeen bekend en wordt gewoon gedoogd.Als het dus echt strafbaar zou zijn zou de gemeente er vast wel iets tegen doen lijkt mij

de
door dewollf - Jan 9, 2012 om 12:14
54 Antwoorden / 0 Vragen

het hangt er van af, er zijn steden waar je ook je kenteken moet intoetsen en dan geldt het kaartje specifiek voor die auto met dat betreffende kenteken.
is er geen kenteken op het kaartje aanwezig dan is het een bewijs "aan toonder", dus is het voor elke auto tot aan einde tijdsperiode geldig.

maar helaas heb je van die pennelikkers.

mostertpot
door mostertpot - Jan 9, 2012 om 12:15
162 Antwoorden / 13 Vragen

Een vraag die bij ook al jaren leeft. Al jaren geef ik mijn kaartje door of leg het zelfs in het vakje van de automaat als ik niemand zie om het aan door te geven.
Mijn dank gaat hier uit naar allen die de moeite namen om het juridische in deze kwestie te vinden.
En voor mensen die nog nooit een kaartje doorgaven: een mooi moment om te beginnen. Ook al heb ik letterlijk honderden kaartjes doorgegeven, ik kreeg er slechts een keer zelf een.

pi
door piet limburg - Jan 9, 2012 om 12:33
232 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien moet deze parkeercontroleur ,,doorgegeven'' worden naar een ander beroep.
Gewoon kaartje blijven doorgeven,ook al ziet een van deze BOA's dat.
Wat denkt u welke ,,bevoegdheden'' hij heeft om op te treden tegen het doorgeven van een parkeerkaartje.
Enkelen individuén van deze toeziende en uitvoerende macht,maken misbruik van deze macht,dus geen gebruik.Dit zal altijd zo blijven.Gelukkig is de meerderheid niet zo.
Bij de gemeente hoef jeniet te vragen.Die zullen deze BOA een handje boven het hoofd blijven houden,ook al kan deze niet met mensen omgaan.

Groeten van Piet.

vl
door vlinder30 - Jan 9, 2012 om 12:52
52 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn inziens mag dit gewoon, het parkeerkaartje staat tenslotte niet op kenteken of op naam, dit is gewoon sociaal, de parkeertijd is tenslotte al betaald en wie er betaald dat boeit toch niet. Zou hetzelfde zijn dat je € 3 in moet werpen en je hebt nog maar € 2,90 er staat iemand achter je en die geeft je de € 0,10 (als je bijv. achteraf moet betalen), zou die man/vrouw achter je dan ook een boete moeten krijgen ??? Hoe komen ze op het idee. Echt weer ambtenarij.....

ak
door aksr - Jan 9, 2012 om 13:17
15 Antwoorden / 0 Vragen

Een goed gesprek met de parkeerwachter lijkt mij zinvoller dan ons te verdiepen in een niet-bestaande regel. Kennelijk heeft deze meneer of mevrouw niet goed opgelet toen hem/haar de regels werden uitgelegd!

sp
door spoekie999 - Jan 9, 2012 om 13:17
9 Antwoorden / 19 Vragen

Het heeft hier misschien niet zoveel mee te maken, maar stel je de volgende situatie eens voor: je gaat naar een supermarkt en je denk voor 25 euro boodschappen te doen. Bij de ingang moet je dan 25 euro betalen. Koop je voor b.v. 20 euro, dan ben je die 5 euro kwijt. Koop je voor 30 euro dan krijg je een boete van 75 euro omdat je teveel hebt gekocht. Iedereen zou dit een bezopen situatie vinden, maar als het om parkeren gaat accepteren we zo´n situatie wel. Waarom niet betalen voor de werkelijke tijd dat er geparkeerd word. De techniek is er al.

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2012 om 13:23
11543 Antwoorden / 51 Vragen

@spoeki999,

In oud-beijerland heb ik al 10 jaar gelden met "reel time parking" geparkeerd. Je hebt een debitcard, er wordt door insteken in de automaat een dagtarief afgehouden, je krijgt een ticket, einde parkeren is insteken van je debetcard voldoende om het teveelbetaalde terug te krijgen op je conto. Om het in goed zeeuws te zeggen: Geen cent teveel, hoor.

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 9, 2012 om 13:25
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=spoekie999 schreef op maandag 9 jan 2012, 13:17] Waarom niet betalen voor de werkelijke tijd dat er geparkeerd word. De techniek is er al.
Ja, dat heet yellowbrick, parkline of welke andere aanbieder er ook voor is....

[quote=vlinder30 schreef op maandag 9 jan 2012, 12:52]Mijn inziens mag dit gewoon, het parkeerkaartje staat tenslotte niet op kenteken
In Amsterdam zijn er steeds meer parkeerautomaten waar wel het kenteken ingevuld moet worden. Dan kun je dus ook niet het kaartje overgeven.. Of dit is ingevoerd omdat het kaartje te vaak (illegaal) werd overgegeven, is mij niet bekend, maar het is vast een leuke melkkoe voor de gemeente ;-).

tr
door truuuske - Jan 9, 2012 om 13:29
6 Antwoorden / 1 Vragen

Jij hebt betaald voor die plek, voor een bepaalde tijd en tot die tijd mag je parkeren. Wie daar gaat staan tot die tijd maakt niet uit. Dus jij mag dat kaartje doorgeven. Er is betaald!!

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2012 om 13:52
16836 Antwoorden / 108 Vragen

naitsoezn, uit nieuwsgierigheid: hoe doe je dat dan in Amsterdam met parkeerautomaat om kenteken in te vullen? Doorgeven per sms, plek en kenteken ken ik, maar hoe dan bij parkeerautomaat?

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 9, 2012 om 13:55
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 9 jan 2012, 13:52]naitsoezn, uit nieuwsgierigheid: hoe doe je dat dan in Amsterdam met parkeerautomaat om kenteken in te vullen? Doorgeven per sms, plek en kenteken ken ik, maar hoe dan bij parkeerautomaat?
Gewoon via aanraak-scherm op de automaat je kenteken invullen.... Heel vervelend: je moet er niet te grote vingers voor hebben en als je de pech hebt dat je een halve straat moet lopen dan kun je vaak weer terug omdat je je kenteken niet uit je hoofd weet (ik in ieder geval niet)....

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2012 om 14:03
16836 Antwoorden / 108 Vragen

bedankt, klinkt niet al te klantvriendelijk, zo te lezen. Haha, join the club: ik vergeet ook vaak mijn eigen kentekennummer.

poltol
door poltol - Jan 9, 2012 om 14:41
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op maandag 9 jan 2012, 13:55][quote=tenormin schreef op maandag 9 jan 2012, 13:52]naitsoezn, uit nieuwsgierigheid: hoe doe je dat dan in Amsterdam met parkeerautomaat om kenteken in te vullen? Doorgeven per sms, plek en kenteken ken ik, maar hoe dan bij parkeerautomaat?
Gewoon via aanraak-scherm op de automaat je kenteken invullen.... Heel vervelend: je moet er niet te grote vingers voor hebben en als je de pech hebt dat je een halve straat moet lopen dan kun je vaak weer terug omdat je je kenteken niet uit je hoofd weet (ik in ieder geval niet)....

Das vreemd. [ook voor tenormin]
Want als je met de auto gaat parkeren, heb je gereden en dan moet je de papieren altijd bij je hebben.
Dwz kentekenbewijs en rijbewijs.
Dus kan je altijd het kenteken opzoeken in het kentekenbewijs, dat natuurlijk niet voor niets zo heet.
En die papieren moet je natuurlijk nooit in de auto achterlaten maar bij je steken, dragen op de man/vrouw zogezegd.
Dus teruglopen lijkt wat veel van het goede.

Vr.gr. poltol,
die wel terugloopt om het kaartje achter de ruit te steken in een houdertje zodat het niet weg waait, of op de vloer valt, als je de deur sluit/opent.

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2012 om 15:16
16836 Antwoorden / 108 Vragen

poltol, speurneus, natuurlijk loop ik niet terug maar moet dan in mijn tas zoeken naar kentekenbewijs, en je weet, vrouwen hebben me toch een rommel in die baalzak. Maar geen zorg hoor, heb het altijd bij me.

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 9, 2012 om 15:23
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=poltol schreef op maandag 9 jan 2012, 14:41]
Want als je met de auto gaat parkeren, heb je gereden en dan moet je de papieren altijd bij je hebben.
Dwz kentekenbewijs en rijbewijs.
Dus kan je altijd het kenteken opzoeken in het kentekenbewijs, dat natuurlijk niet voor niets zo heet.

Ja, want iedereen doet altijd alles precies zoals het hoort he :-).... Nou, laat ik je een klein geheimpje verklappen: als het warm is en ik vrij weinig kleding aan heb (of als het koud is en ik geen tas oid bij me heb), dan heb ik m'n kentekenbewijs (zonder deel 3) gewoon in de auto liggen hoor! Succes ermee...

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2012 om 15:43
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Bestaat deel 3 dan nog?

li
door lizmol - Jan 9, 2012 om 15:49
61 Antwoorden / 5 Vragen

Hier in Amsterdam Noord( maar ook elders in A'dam) heb je verschillende soorten parkeerautomaten, met wel of geen invoer voor kenteken.

Men is NIET verplicht het kenteken in te vullen, mits men het parkeerkaartje duidelijk achter het ruit legt. Ik vul altijd nullen in.

Als men wel het volledige kenteken invult, hoef je het parkeerkaartje NIET achter de ruit te leggen, een parkeerwachter kan na intoetsing van je kenteken zien of je wel of niet betaald hebt en tot hoe laat.

Dus als je allemaal nullen intoetst ( scheelt een hoop werk) kun je het kaartje eventueel ook gewoon aan iemand doorgeven als er nog veel tijd over is.

Grappig is ook dat sommige mensen 'vieze woorden' intoetsen i.p.v. een kenteken.

te
door terpstra - Jan 9, 2012 om 19:00
174 Antwoorden / 5 Vragen

Draai het eens om . Waarom hebben gemeentes geen parkeerautomaten waar je betaald voor de werkelijke tijd.Juist. Bewust foute keus van betreffende gemeente.
Draag altijd mijn kaartje over als er nog tijd op staat. Ontvang dat ook wel eens.
Kreeg in Lelystad een bekeuring. Tekende bezwaar aan en gaf als bewijs het parkeer bonnetje. Kreeg keurig mijn gelijk en RECHT..Groet.H.

poltol
door poltol - Jan 9, 2012 om 19:05
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op maandag 9 jan 2012, 15:23][quote=poltol schreef op maandag 9 jan 2012, 14:41]
Want als je met de auto gaat parkeren, heb je gereden en dan moet je de papieren altijd bij je hebben.
Dwz kentekenbewijs en rijbewijs.
Dus kan je altijd het kenteken opzoeken in het kentekenbewijs, dat natuurlijk niet voor niets zo heet.

Ja, want iedereen doet altijd alles precies zoals het hoort he :-).... Nou, laat ik je een klein geheimpje verklappen: als het warm is en ik vrij weinig kleding aan heb (of als het koud is en ik geen tas oid bij me heb), dan heb ik m'n kentekenbewijs (zonder deel 3) gewoon in de auto liggen hoor! Succes ermee...

@naitsoezn snap ik ook wel, is ook niet errug. Poltol

hh
door hhverveer - Jan 10, 2012 om 10:16
11 Antwoorden / 1 Vragen

L.S.,

Wat betreft de overdraagbaarheid van een parkeerkaartje: de eigenaar van een parkeergarage zou het mogen verbieden slechts dan, indien het duidelijk is aangegeven in de gebruiks- cq. contractsvoorwaarden en die moeten duidelijk zichtbaar/leesbaar zijn bij het binnenrijden van de garage.
Is dat niet het geval, dan heeft de eigenaar m.i. geen been om op te staan.
Zou de eigenaar iets dergelijks willen voorkomen, dan moet hij afrekenen per minuut bij het uitrijden invoeren en er zijn tot nu toe maar heel weinig die daar aanwillen omdat het de winst van een parkeergarage met ca. 25% zou doen dalen.
We betalen struktureel allemaal teveel voor die rotdingen en onze overheid werkt daar vrolijk aan mee, vanwege de BTW-opbrengst.

Mvg, dhr. H.H. Verveer te Ridderkerk

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2012 om 12:31
16836 Antwoorden / 108 Vragen

hhverveer, het gaat hier dus duidelijk niet om een parkeergarage; TS schrijft dat duidelijk in haar/zijn vraag: in een parkeergarage gaat een kaartje weggeven (bijna) nergens, je hebt dat nodig om eruit te komen.