Co
door Coko1234 Oct 29, 2020 om 13:24
Auto & vervoer

Private leasemaatschappij btw over meerkilometers + overnameprijs auto

Mijn leasemaatschappij stuurde mij enige tijd geleden een factuur over gereden meerkilometers. Ik heb deze netjes betaald, maar vroeg mij toch af of de wijze waarop zij facturen mag. Zij hebben 4 ct per kilometer in rekening gebracht en hierover btw gerekend. Ik dacht dat meerkilometers te maken hebben met een extra afschrijving op de auto, waarover geen btw gerekend mag worden. Mag dit zomaar? Bij de belastingdienst konden ze mij niet naar de juiste persoon doorverwijzen, dus ik zit nog steeds met mijn vraag. Vanuit de leasemaatschappij kunnen ze hier ook niet op antwoorden.

Over de afschrijving van de auto gesproken. Op het begin van het leasecontract stuurde zij mij een overname prijs, waartegen ik de auto zou kunnen overnemen tegen einde contract. Nu is het contract bijna op z'n eind (4 jaar later) en heb ik nogmaals een overnameprijs opgevraagd. De eerste die zij stuurde was op basis van 60.000 km ad € 9.000. De nieuwe die ik heb ontvangen is op basis van 120.000 km maar nog steeds voor € 9.000. Terwijl zelfs de meerkilometers al zijn afgerekend. Is dit ook een vorm van oplichting? Ik vind het absurd.
Ik heb hier bewijzen van, maar wil graag nog discreet blijven.

Ik hoor graag de reacties.

1028 4 Rapporteer

Topantwoord

rj
door rjw - Oct 29, 2020 om 13:31
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Er zit meer in dan alleen afschrijving. Als je meer rijdt is er ook eerder onderhoud nodig.

En die overnameprijs: was dat een gegarandeerde prijs in het contract of een richtprijs? De vraag naar gebruikte auto's is flink gestegen de laatste tijd dus als er geen gegarandeerde prijs is gegeven kunnen ze nu iets aanbieden op basis van de huidige markt.

Co
door Coko1234 Oct 29, 2020 om 14:06
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt, onderhoud is er een van. Maar moet de btw dan niet gesplitst worden? Ik neem aan dat het merendeel afschrijving is ipv onderhoud. Restant waaruit het leasebedrag bestaat is verzekering/belasting. Deze worden niet meer door meerkilometers en hier zit ook geen btw op.

De overnameprijs was geen gegarandeerde prijs maar een offerte. Ik heb de vergelijking gemaakt met de huidige markt en deze prijs ligt beduidend lager dan de nieuwe offerte. De prijs ligt in lijn met de oude offerte. Daarbij komt dat ze vooraf een restwaarde bepalen van de auto. Het is natuurlijk de keus aan hen wat ze met de verkoopprijs doen, maar dezelfde prijs op basis van het dubbel aantal kilometers..

Dit komt op mij over alsof ze vanaf het begin een prijs hebben vastgesteld, ongeacht wat er in 4 jaar gebeurd of hoeveel kilometers er zijn gereden. De leasemaatschappij zelf zegt dat ze een berekening hebben om de overname prijs te bepalen, maar deze berekening willen ze niet geven. De mensen die ik heb gesproken, vinden dit ook vreemd. Ik wil gewoon een uitleg over de berekening en deze krijg ik niet.

Bij het afsluiten van het leasecontract wordt je voorgelicht over de gang van zaken. Het verkooppraatje is dat de boekwaarde / overnameprijs van de auto altijd lager ligt dan de marktwaarde. Dat is in dit geval absoluut niet zo. Is dit dan niet onder valse voorwendselen? Bij het aangaan van een lease contract wil je eerlijke informatie over alles, om dit in overweging mee te nemen of je het contract aangaat te ja of te nee.

rj
door rjw Oct 29, 2020 om 19:08
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Staat er een geldigheidsduur op die offerte met de overnameprijs?

Wordt er in het normale bedrag ook geen BTW berekend over de afschrijving? De prijsopbouw voor de extra kilometers is in principe hetzelfde als van de kilometers die in je contract zitten.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2020 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u dat al eens bij de leasemaatschappij nagevraagd? Wellicht gewoon een vergissing ipv oplichting.

Co
door Coko1234 Oct 29, 2020 om 14:11
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hier meermaals contact met hen over gehad. zie mijn reactie hierboven.

De enige vergissing die zij hebben gemaakt, wat zij ook hebben toegegeven is de eerste offerte op basis van 60.000 km. Deze hadden zij niet mogen sturen, omdat ze dit gewoonlijk pas vanaf 6 maanden voor einde contract doen. Dat document heb ik nooit mogen hebben. Maar ik heb deze wel en had ik deze toen getekend dan was die rechtsgeldig.

Niemand kan me uitleggen hoe het dezelfde prijs is, ik hoor bij elke medewerker die ik spreek verbazing. Maar het eindigt met dit is door de directie vastgesteld. Dit was 3 maanden geleden. Ik heb ook een klacht ingediend in de hoop dat nu bij het 2e moment wel eerlijk gehandeld wordt. Na 3 weken gewacht te hebben, heb ik nogmaals contact opgenomen met de vraag wat het nu gaat worden. Weer krijg ik dezelfde offerte doorgestuurd. Naar mijn gevoel is er helemaal niets mee gedaan.

ne
door neodutchio - Oct 29, 2020 om 14:19
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U geeft het zelf al aan, de offerte met 60.000 km was fout. Waarom denkt u daar dan wel rechten aan te kunnen ontlenen? U weet zelf wat er afgesproken is qua kilometers, u weet ook of u 15.000 of 30.000 rijdt.
Meer kilometers zal ook besproken zijn in het contract.

Co
door Coko1234 Oct 29, 2020 om 14:43
Antwoorden / 1 Vragen

Deze was niet fout, indien ik had getekend compleet rechtsgeldig. Intern hebben zij het beleid om dit pas 6 maanden voor het einde van de contract datum te doen. Dit hebben zij de eerste keer al meteen gedaan en vervolgens krijg ik exact dezelfde 6 maanden voor het einde van het contract.

Nee de btw over meerkilometers staat niet in het contract. Ik heb heel het contract nagekeken, meermaals.

 Ik waardeer het dat je reageert. Nog fijner zou ik het vinden als je meedenkt. Feit is dat er btw is berekend over meer kilometers en ze een en dezelfde prijs vragen op basis van 60.000km als 120.000 km. Mijn vraag is of dit mag?

tijger1
door tijger1 Oct 29, 2020 om 15:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou er geen btw berekend mogen worden over die. meer-kilometers?

diumenge
door diumenge Oct 29, 2020 om 17:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je schrijft eerder "De enige vergissing die zij hebben gemaakt, wat zij ook hebben toegegeven is de eerste offerte op basis van 60.000 km."

Dan was de offerte toch foutief? En omdat je toen niet getekend hebt kan je nu ook geen ge- of misbruik meer maken van die fout.

ne
door neodutchio Oct 29, 2020 om 18:13
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Ook al had je die offerte toendertijd getekend, u kon weten dat deze fout was. In de verkoopprijs worden de kilometers meegerekend. Als u een contract hebt voor 4 jaar en 15.000km per jaar, dan weet u dat 4x15.000 60.000km is. Bij 4 jaar en 30.000km per jaar is dat dus 4x30.000 dus 120.000km. Als u een contract hebt voor 30.000km per jaar, dan kan de auto natuurlijk nooit na 4 jaar aangeboden worden met slechts 60.000km.
Dat er toen een fout gemaakt is wil niet zeggen dat de offerte nu anders is. De prijs was toen goed en die is nu nog steeds hetzelfde. U betaald dus niet meer.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 29, 2020 om 16:13
2094 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet beter dan dat het enige dat BTW vrijgesteld is bij autolease de BPM is. Aangenomen dat bedrijven in principe gewoon BTW horen te heffen, wat denkt u zou dan een reden kunnen zijn (deels) geen BTW te heffen?