do
door donkjan Jun 22, 2014 om 13:51
Auto & vervoer

Service mediamarktcanon

Wij hebben bij media markt een frituurpan à 148€ gekocht maar bij thuis komst was het niet naar onze zin (niet gebruikt alleen de doos opengemaakt en de pan eruit gehaald) dus terug gebracht en nu moeten we 10% van het aankoop bedrag betalen omdat we de doos hebben opengemaakt mijn vraag is is dit normaal

1616 32 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2014 om 14:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een fysieke winkel is niet verplicht het artikel terug te nemen. Je mag dus al blij zijn dat het bij MM nog mag. Tegenwoordig brengen ze daar 10% van het bedrag daarvoor in rekening. Het was nl. een komen en gaan van mensen die artikelen terug kwamen brengen. Vind het persoonlijk dus een goede zet dit een beetje in te dammen door 10% minder terug te geven als de verpakking open is geweest.

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2014 om 14:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik begrijp trouwens niet waarom je niet in de winkel de pan beter bekeken hebt.

mahadma
door mahadma - Jun 22, 2014 om 14:11
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Bij een Mediamarkt zie je (zeker in een "stenen" winkel) de artikelen die je wilt kopen uitgepakt staan, Je koopt een nagelnieuwe in een gesloten verpakking. U heeft dus alle kans om VOORAF te kijken of dit iets voor u is, ja of nee.

Als u dan wat koopt, kan het thuis niet tegenvallen, u heeft het immers in de winkel gezien. Daarnaast hoeft een "stenen" winkel niets terug te nemen (via internet ligt dit anders).
Ik kan me zeker in de opmerking van Carola vinden, dat de wildgroei van retouren in "stenen" winkels terug gedrongen wordt d.m.v. de 10% regeling.

Anders gezegd, zou u het apparaat ook daar gekocht hebben als de doos open was geweest? Nee, want dan had u weer een nieuwe in nieuwe verpakking gewild hebben. Of korting. Door de vele wensen/eissen die de consumenten hebben worden bepaalde zaken ook strakker aangehaald door de verkopers. Ergens ligt een grens, en die is bereikt.

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2014 om 14:36
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, donkjan, weer iets geleerd, toch? Dan maar on-line bestellen in de toekomst, kunt u het wel terugsturen (wel in dezelfde verpakking). Wist ook niet van de 10% kosten die de stenen winkel in rekening mag brengen, dus doe ik daar ook mijn voordeel mee.

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2014 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 22 jun 2014, 14:36]Nou, donkjan, weer iets geleerd, toch? Dan maar on-line bestellen in de toekomst, kunt u het wel terugsturen (wel in dezelfde verpakking). Wist ook niet van de 10% kosten die de stenen winkel in rekening mag brengen, dus doe ik daar ook mijn voordeel mee.

Men kan natuurlijk ook eerst nadenken en het spul bekijken voor men iets koopt.

Als je on-line iets koopt en het bevalt je niet, zal je toch de retourkosten moeten betalen. Schiet allemaal niet op.

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2014 om 14:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Retourneren bij onlinebestelling is gratis bij MM. Bezorgen ook.

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2014 om 15:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik moet zeggen dat ik het wel raar vind, die 10 % regeling. Als je iets terugbrengt bij Blokker, V&D, Hema, weet ik veel waar je iets terug kan brengen binnen een bepaalde tijd, dan krijg je gewoon je geld terug. Je moet het artikel natuurlijk niet hebben gebruikt.
Staat het op de bon, deze extra voorwaarde?

Als u wilt reageren: sla die quoteknop over en vertel uw verhaal in het lichtgrijze veld onder de reacties, dan op Reageer klikken.

ha
door haverkamp - Jun 22, 2014 om 15:13
54 Antwoorden / 1 Vragen

Onbegrijpelijk als je de pan uitbreidt kan bekijken in de winkel.
En dan toch ook nog thuis de doos openmaken.
Als ik met opengemaakte doos genoegen moest nemen zou ik zeker 10% korting willen.
Dus ja heel terecht.

ho
door hopetobehelping - Jun 22, 2014 om 15:19
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste donkjan,

gekocht is gekocht in een winkel, tenzij er iets van 'ruilen/retourneren binnen 7 dagen' of iets dergelijks op de kassabon staat (en de voorwaarden daar dan weer bij).
Maar in de winkel heeft u de frituurpan toch gezien, toch niet gekocht op basis van het plaatje op de doos ?
Ik ga er vanuit dat u toch een frituurpan wilt aanschaffen. Wellicht kunt u een deal sluiten met Media Markt zodat men u niet de 10% in rekening brengt als u een andere frituurpan bij hen aanschaft.
Even aandringen, maar er valt te pingelen bij Media Markt.

Voor de toekomst wellicht nog een idee. Mediamarkt is niet echt mijn winkel, maar het aanbod is wel veel groter dan bij soortgelijke winkels.
Niet vaak maar toch met enige regelmaat kom ik er dan ook. In de winkel bekijken we dan wat we willen hebben, hebben we het ook beter voor ogen. De prijs controleer ik dan op de internet site van Media Markt. Als het via de site van Media Markt goedkoper is dan koop ik het via de site van Media Markt. De meeste aankopen bij Media Markt doen we dan ook via hun site omdat het (voor de artikelen van de afgelopen 2 jaar) in ons geval gemiddeld 10% goedkoper was.

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2014 om 15:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 jun 2014, 14:41]
Men kan natuurlijk ook eerst nadenken en het spul bekijken voor men iets koopt.

Als je on-line iets koopt en het bevalt je niet, zal je toch de retourkosten moeten betalen. Schiet allemaal niet op.

Precies! Je hebt alle tijd om de showmodellen te bekijken. Staat er geen showmodel dan kun je er om vragen bij een verkoper.

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2014 om 15:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het product moet ongeopend, compleet en onbeschadigd in de originele verpakking zijn verpakt.
Het product is ongebruikt.

Dit is een deel van de retourvoorwaarden als je iets koopt in de winkel. Dus als het pakket geopend is, hoeven ze het in principe helemaal niet terug te nemen.

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2014 om 15:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 jun 2014, 15:23]Het product moet ongeopend, compleet en onbeschadigd in de originele verpakking zijn verpakt.
Het product is ongebruikt.

Dit is een deel van de retourvoorwaarden als je iets koopt in de winkel. Dus als het pakket geopend is, hoeven ze het in principe helemaal niet terug te nemen.
Maar daar staat toch dat het product ongeopend moet zijn? Niet de verpakking? Het product moet wel onbeschadigd in de originele verpakking zijn verpakt.

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2014 om 15:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zoekster: dat staat er inderdaad, maar dat doet eigenlijk niet terzake. MM (en iedere andere winkel) heeft tenslotte het recht retouren helemaal niet meer te accepteren (tenzij er wat mis mee is natuurlijk).

Wat mij betreft mogen meer winkeliers zo'n 10% maatregel invoeren.

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2014 om 15:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk bij het recht op retouren voornamelijk aan cadeaus. Ik had bv met kerst een (in mijn ogen) mooie waterkoker voor mijn moeder gekocht. Maar was niet naar haar zin (te modern!), dus kon ik hem weer inleveren bij Blokker. Ik had hem wel voor haar uit de doos gehaald.
Kreeg gewoon mijn geld terug. Dat vond ik toch wel lekker.

mahadma
door mahadma - Jun 22, 2014 om 16:05
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er thuis achteraf commentaar, op welke manier dan ook, op de aankoop is geweest, en dan mag de winkelier weer voor een open verpakking opdraaien. Maar Vraagsteller reageert tot op heden nog niet.

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2014 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er liep verleden jaar al een draadje over bijna hetzelfde onderwerp.

Klik hier

En daar wordt ook verwezen naar die 10%.

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2014 om 16:21
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Zou eigenlijk wel een link willen zien waarin die 10% staat vermeld bij teruggave van niet gebruikte maar wel geopende doos met inhoud. Kan 't nergens vinden anders dan online winkels. Op mijn bonnetjes bij de C&A en V&D, BCC e.a. staat nog steeds dat er geruild kan worden binnen bepaalde tijd. Lees niets van voorwaarden 10% op die bonnen.

mahadma
door mahadma - Jun 22, 2014 om 16:31
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Indien producten uit coulanceoverwegingen door Media Markt retour genomen worden kan Media Markt een percentage van het aankoopbedrag in mindering brengen op de terugbetaling, of een giftcard uitgeven.

Daar is tie dan, Tenormin.

do
door donkjan - Jun 22, 2014 om 16:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft niemand ooit een miskoop gedaan?

mahadma
door mahadma - Jun 22, 2014 om 16:45
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Meer dan eens, Donkjan. Maar als ik naar een winkel ga en een friteuse (kennelijk) wil gaan kopen, ik zie het ding open en bloot geëtaleerd staan, kan er alles over vragen aan de verkoper(s), en ik besluit geheel vrijwillig het ding te kopen, kan ik voor mijn gevoel niet meer over een miskoop praten.

Waarom heb je het ding gekocht? Waarom heb je hem terug gebracht?

edrick3
door edrick3 - Jun 22, 2014 om 17:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo donkjan,

.....mijn vraag is is dit normaal...
Ja. (zie reactie mahadma: Indien producten uit coulanceoverwegingen door Media Markt retour genomen worden kan Media Markt een percentage van het aankoopbedrag in mindering brengen op de terugbetaling, of een giftcard uitgeven. )

Mijn vraag: - hoezo mediamarktcanon.
Wat heeft dat met een fritespan te maken?
- hoezo geplaatst bij Categorie: Auto & Vervoer?

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2014 om 17:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar waarom is het coulance, het is coulance als het niet aan de volgende voorwaarden voldoet.

Retournering van een bij Media Markt gekocht product tegen restitutie van de koopprijs is
mogelijk binnen veertien dagen na aankoop. Media Markt is alleen gehouden een verzoek tot
restitutie van de koopprijs te honoreren, indien de klant binnen veertien dagen na aankoop
terugbetaling van de koopprijs of omruil verlangt, zonder dat er sprake is van een defect, en
aan de volgende voorwaarden voldoet:
a. De klant moet gelijktijdig de originele kassabon overleggen.
b. Het product dient aangekocht te zijn in een in Nederland gevestigde vestiging van Media
Markt.
c. Het product moet ongeopend, compleet en onbeschadigd in de originele verpakking zijn
verpakt.
d. Het product is ongebruikt

Indien Media Markt uit coulanceoverwegingen producten alsnog retour neemt, afhankelijk in
hoeverre het product niet aan de voorwaarden voldoet,
kan Media Markt het product retour nemen waarbij een bepaald percentage in mindering wordt gebracht van het aankoopbedrag
of tegen uitgifte van een giftcard.

bron

Opvallend dat Mahadma dat gedeelte van de zin weglaat. Lijlkt mij het belangrijkste gedeelte.

Er staat nergens dat de verpakking niet geopend mag worden. Dus ik zie hier geen coulance overweging.

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2014 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar bij c staat ongeopend. Wat moet er dan ongeopend zijn, als dat niet op de verpakking slaat?

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2014 om 17:42
16841 Antwoorden / 108 Vragen

@zoekster, heb de lange link zorgvuldig ? doorgelezen maar er staat toch echt: ongeopend. Niet dat ik het redelijk vind, maar dat doet er niet toe: het staat er wel. Jammer.

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2014 om 17:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 jun 2014, 17:30]Maar bij c staat ongeopend. Wat moet er dan ongeopend zijn, als dat niet op de verpakking slaat?
Het product. Grammaticaal is dit niet anders te lezen.

Anders hadden ze er het volgende moeten neerzetten. De verpakking mag niet worden geopend.

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2014 om 17:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Door er ook nog eens achter te zetten 'in de originele verpakking' is het nog duidelijker dat 'ongeopend' op product slaat en niet op verpakking.

Media Markt moet deze zaken gewoon helder en duidelijk communiceren naar de klant. Ze kunnen gerust hun voorwaarden stellen en als zij willen dat de boel dicht blijft, mij best, maar het moet wel op een juiste manier staan vermeld in de voorwaarden.

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2014 om 18:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 22 jun 2014, 16:21]Op mijn bonnetjes bij de C&A en V&D, BCC e.a. staat nog steeds dat er geruild kan worden binnen bepaalde tijd. Lees niets van voorwaarden 10% op die bonnen.

Wat hebben die winkels met MediaMarkt te maken?

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2014 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Meestal lees je bij retourneren extra voorwaarden voor software, dvd's of computerspelletjes en dergelijke, dus ongeopend, en dat lijkt me volkomen logisch.

Ik lees dat dus niet bij Mediamarkt. Het lijkt wel of ze voorwaarden samengevoegd hebben, zonder ze na te lezen.

Want die spellen etc. zullen echt niet uit coulance met 10% korting worden teruggenomen.

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2014 om 20:12
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Kreeg door dit topic de indruk dat dit al "was ingegaan". Wat dus (nu nog) alleen de MM betreft. Als je alle voorwaarden van de stenen winkel volgt en het ruilen of geld terug blijft, graag.

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2014 om 20:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 22 jun 2014, 19:57]
Mij persoonlijk zou het niet verbazen als ook andere winkeliers een keer met die 10% regeling gaan komen. Dat kan haast niet uit blijven. Scheelt een hoop impulsaankopen die weer worden terug gebracht. Of aankopen die later gecheckt gaan worden op internet en daar goedkoper blijken te zijn.
Dat vraag ik me af. Stenen winkels hebben al een enorme concurrentiestrijd met internetwinkels. Als ze dan nog minder service gaan leveren, dan verdwijnen veel consumenten die bij de winkels langsgaan ook nog eens achter de pc om hun aankopen te doen. Dat is toch al de trend.
Want als je er over nadenkt is het wel gek. Had de vraagsteller die frituurpan bij MM online gekocht dan had ze hem gratis thuisbezorgd gekregen en had ze hem ook nog eens gratis mogen terugsturen. Zonder gelazer omdat ze die doos heeft geopend. En nu gaat er 10 % af.
En op zich zijn verkopers dol op impulsaankopen. Er is toch altijd een gedeelte van de kopers dat het toch maar houdt.

Ik ga in ieder geval van mijn leven niet in een MM winkel mijn aankopen doen, bestel wel online als ik daar iets wil kopen. Als de Hema en/of V&D ook zo beginnen dan ga ik daar ook niet meer naartoe, dan bestel ik daar ook online. Als je het in de winkel laat bezorgen, hoef jeook nog eens geen verzendkosten te betalen en weet je zeker dat je niet bang hoef te zijn voor een verdwenen levering. Prima geregeld.

tenormin
door tenormin - Jun 23, 2014 om 09:53
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Zoekster noemt om 15:03 uur ook andere zaken. Dacht dat dit een algemene trend aan het worden was.

Cookies
door Cookies - Jun 23, 2014 om 09:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tenormin: zoekster schreef: Ik moet zeggen dat ik het wel raar vind, die 10 % regeling. Als je iets terugbrengt bij Blokker, V&D, Hema, weet ik veel waar je iets terug kan brengen binnen een bepaalde tijd, dan krijg je gewoon je geld terug.

Mij persoonlijk zou het niet verbazen als ook andere winkeliers een keer met die 10% regeling gaan komen. Dat kan haast niet uit blijven. Scheelt een hoop impulsaankopen die weer worden terug gebracht. Of aankopen die later gecheckt gaan worden op internet en daar goedkoper blijken te zijn.