An
door Anneke Buijze Jun 2, 2020 om 13:25
Auto & vervoer

Terugroepen Gazelle Orange motor

De versnelling van mijn ebike werkte niet goed, daarvoor mijn fiets 3x naar de fietsenmaker gebracht, hoorde ik de laatste keer, dat de motor vervangen moest worden t.b.v. 575 euro, Ik heb dit nog niet laten doen, met de bedoeling voortaan de fiets van mijn man te pakken, blijkt deze dezelfde verschijnselen te vertonen.
Toen ik mijn fiets bij de fietsenmaker ging halen, werd mij verteld, dat Gazelle al jaren geleden abrupt was gestopt met dit type motor. Wat ik niet begrijp is, waarom de motor van dit type toen niet door Gazelle zijn teruggeroepen.
De fietsenmaker adviseerde mij toen om een klacht in te dienen bij Gazelle, maar deze voelde zich schijnbaar niet geroepen om daarop te reageren.

6715 12 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jun 2, 2020 om 13:48
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Anneke,

Om welk model Gazelle Orange gaat het?

Hoe oud is de fiets?

edrick3
door edrick3 - Jun 2, 2020 om 14:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me niet dat versnelling en motor iets met elkaar van doen hebben, maar goed.....
Dat die 'motor' niet (meer) goed werkt is natuurlijk hartstikke vervelend. Duur geintje.
Hoe oud zijn die fietsen?
Als je denkt dat het een structureel probleem is zal die fietsenmaker verhaal moeten/kunnen halen bij Gazelle.
Dat ze niet reageren is natuurlijk niet correct.
Neem nog maar eens contact op: https://www.gazelle.nl/service/contact

mi
door miennaamishaaz - Jun 2, 2020 om 18:10
725 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs bij Softwarematige Problemen Krijg je een Nieuw display/control unit {onder garantie} indien die niet kan worden geupdate door de fietsenmaker zelf.

En daarnaast een beetje Verantwoordelijke/goede fietsenmaker kan dit onder garantie vervangen.
dan heb je niet eens Hoge Kosten, omdat het onder garantie vervangen wordt, en de Fietsenmaker de Kosten doorrekent aan de Fabrikant.

Daarom moet je gewoon ALLE problemen die je hebt melden bij de Fietsenmaker.
indien het geen "Gevaarlijke" problemen zijn hoeft er niets te gebeuren. {voorbeeld: de tijd/clock loop niet synchroon/loopt achter na een paar weken}
Dit zijn Kleine problemen, maar die vormen geen gevaar voor de gebruiker.

een ander voorbeeld wat wel een gevaar kan veroorzaken is:
de batterij sensor ineens aangeeft dat je 0% batterij hebt. Waardoor de ondersteuning wegvalt
Maar als de ebike reboot, heb je ineens 25%. dit is een wat gevaarlijker probleem, Wat je ook moet melden.
Indien de Fabrikant genoeg meldingen krijgt Geven ze een Patch uit, of vervangen ze Kostenloos de controll unit/scherm.

Anneke indien je een Fietsverzekering hebt {VOLLEDIG CASCO} dan raad ik aan om het mischien te verhalen op de Fiets-verzekering.

______________
Voor je vraag, de reden dat ze niet alle motoren terug roepen is omdat niet alle motoren dit Probleem zouden weergeven.
of de Problemen pas weergeven na *****KM
Deze Kuren kunnen betekenen dat je fiets aan het einde van zijn leven is

Dit had ik ook bij mijn fiets, die begon Kuren te krijgen na 20000km {Kuren in de vorm dat de Ondersteuning volledig weg viel, zelfs met 100% batterij lading}

Welk model gazelle heb je eigenlijk? en hoeveel KM heb je erop gereden?

Mischien helpt een Factory reset, {elk model fiets heeft een andere toets combinatie om de Motor te resetten}

In veel van de gevallen kan een Factory reset door de gebruiker zelf gedaan worden, soms helpt dit om Problemen met de Fiets te verhelpen.

ro
door ron503 - Jun 2, 2020 om 18:37
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als Gazelle jaren geleden gestopt is met het monteren van die motor dan is uw fiets al veel ouder of u heeft een overjarig model aangeschaft maar terzijde. Een terugroepactie is niet aan de orde want die is enkel van toepassing als de veiligheid in gevaar komt en dat is bij een niet goed werkende motor niet het geval. Daarbij regelt de motor de versnelling niet maar de mate van trapondersteuning.

sw
door swat1500 - Jun 3, 2020 om 00:10
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Niet onmogelijk is dat er inmiddels betere en efficiëntere motoren zijn waardoor bepaalde types niet meer gebruikt worden. Dat zegt niets over de oude motor.

be
door beloe - Jun 3, 2020 om 06:03
26 Antwoorden / 4 Vragen

Gazelle Orange word al meer dan 10 jaar niet meer geproduceerd

panter22
door panter22 - Jun 3, 2020 om 07:50
6599 Antwoorden / Vragen

Een gazelle orange zonder plus of C, met voorwielaandrijving, kost tweedehands bij de fietsenwinkel 3 tot 500 euro.
Om daar nog een nieuwe motor in te laten zetten voor €575, dan kun je je beter afvragen of je niet een nieuwe moet kopen.
Kijk eens op deze site voor specificaties en prijzen:
https://www.kieskeurig.nl/elektrische_fiets
L
ees het antwoord van de ANWB expert:
https://www.anwb.nl/experts/fietsen/3/wat-is-redelijkerwijs-de-te-verwachten-levensduur-van-een-middenmotor-van-het-fabr-bosch-van-een-e-bike#:~:text=In%20principe%20kun%20je%20niets,half%20jaar%20is%20het%20pech.

ko
door korenbloem2000 - Jun 3, 2020 om 11:05
33 Antwoorden / Vragen

Haha, klantenservice van Gazelle reageert nooit!

ho
door honza23 - Jun 3, 2020 om 11:51
261 Antwoorden / 3 Vragen

Eigenaar van Gazelle is Pon, een bedrijf dat ook VAG (VW, Audi, Skoda, Seat) importeert en ja, daar hoor je ook talloze verhalen van afgewimpeld worden......
Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft: inschakelen

sp
door spoekie999 - Jun 3, 2020 om 11:51
9 Antwoorden / 19 Vragen

In  2012 een Gazelle Orange fiets gekocht voor 2500 euro.

Tegelijk een fietsverzekering afgesloten voor 3 jaar. Kosten 168 euro

Op 2 okt 2012 een eerste servicebeurt uit laten voeren: gratis

Maart 2013: De accu van 847 euro is stuk. Fietsverzekering vergoed de schade en zelf moet ik 25 euro eigen risico betalen.

Op 1 okt 2014  een tweede servicebeurt uit laten voeren en nieuwe buitenband: kosten 80,50

Mei 2015: een vervolgfietsverzekering afgesloten voor 2 jaar: kosten 139 euro

Mei 2015: nieuwe binnen en buitenband: 51 euro

14-9-2016: reparatie versnelling: 41,45

Okt 2016: Motor stuk van 695 euro; Hiervan heeft de bijstandsverzekering  de helft vergoed: 347,50

Van de bijstandsverzekering een aangetekende brief moeten sturen naar de fietsenmaker: 8,15 euro

22-3-2017: vervangen versnellingskabel: 21,50

17-8-2017: accu stuk: 549 euro

6-4-2018: accu stuk; valt onder garantie. Accu laadt niet meer op.

Achterste deel van de kettingkast is er ergens spontaan vanaf gevallen.

Lipje van displayhouder afgebroken. Heb het zelf gelijmd. Een nieuw zou 25 euro kosten.

Totale kosten: 3931.10

Dit is 655 euro per  jaar.

Aantal gereden kilometers: ong 4600 km

NOOIT MEER EEN GAZELLE FIETS!!

panter22
door panter22 Jun 5, 2020 om 16:05
6599 Antwoorden / Vragen

Dat je dit allemaal bijhoudt. Waarom het je die fiets steeds weer laten repareren en geen nieuwe gekocht?

mo
door mof - Jun 3, 2020 om 12:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En uw vraag is?

gerbera
door gerbera - Jun 5, 2020 om 15:35
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik niet begrijp is, waarom de motor van dit type toen niet door Gazelle zijn teruggeroepen.

Het aantwoordt is simpel, de motor voldeed in die tijd goed, werkte goed, was niet gevaarlijk en er zat geen "fabrieksfout" in. Om die reden is er dan ook geen terugroepactie geweest.
Het kan zo zijn dat betreffende motor niet meer gemaakt werd en daar een ander type voor in de plaats kwam. Als Gazelle de kwaliteit van die motor niet goed genoeg vindt gaan ze op zoek naar een betere en zijn ze overgestapt op o.a. de Bosch middenmotor. Het is net als met een automotor, ook deze worden steeds verbeterd maar daarom hoeven de oude modellen auto's niet teruggeroepen te worden.
Maar wat de combinatie versnelling en motor is snap ik niet. Als de versnelling niet goed afgesteld is hoeft de motor toch niet vervangen te worden. Zeker als het een middenmotor betreft, is het een voorwielmotor dan is deze verkeerd gebruikt door in de hoogste ondersteuningstand te rijden in combinatie met gebruik van de verkeerde (te lage) versnelling. In dat geval wordt de motor als aandrijver, lees trekkracht, gebruikt en daar is die niet voor bedoeld, het is slechts een ondersteuning.