Norrie2014
door Norrie2014 Sep 15, 2020 om 17:42
Auto & vervoer

Turbo kapotgegaan in garage

Hoi, ik mijn renault espace naar d4 garage gebracht om dat de thermostaat en een slang stuk was. Na reparatie hebben ze bij de garage de auto buitengezet  en laten draaien om te ontluchten of zo. Daarbij is de turbo stuk gegaan, terwijl ik de auto rijdend naar de garage zonder turbo problemen heb  gebracht. Wie is nu verantwoordelijk ?

3076 5 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 15, 2020 om 17:46
11541 Antwoorden / 51 Vragen

"Iets" in een auto wat "in bedrijf" is kan op ieder moment defect raken. Dit had ook bij het rijden naar de garage of van de garage naar huis kunnen gebeuren. Ergo, ik zou voorstellen om 50/50 voor te stellen of materiaalkosten. Ik zie geen grond om de garage 100% aansprakelijk te stellen.

marita5
door marita5 - Sep 15, 2020 om 17:54
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Norrie2014 ,

Schade tijdens de reparatie

Bij het ophalen van de auto ontdek je dat deze schade heeft, een deuk die er bij het brengen nog niet zat of een technisch mankement welke bij inleveren niet aanwezig was. Om de schade te kunnen claimen moet je bewijzen dat de garage deze heeft veroorzaakt. Stel de garage aansprakelijk door middel van een brief.

Schade voor de deur van garage

Als de auto is gerepareerd wordt hij door de garage vaak voor de deur of op het terrein van de garage neergezet. Ook daar kan schade ontstaan aan de auto. Je mag verwachten dat je de auto in de zelfde staat terug krijgt als dat je hem hebt achter gelaten. De garage kan aansprakelijk zijn voor eventuele schade, ook als die is toegebracht door derde.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/uw-rechten

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/stappenplan-reparatie-en-onderhoud

rj
door rjw - Sep 15, 2020 om 18:00
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Een turbo kan van het ene op het andere moment kapot gaan. Ik heb het ooit gehad op weg naar Spanje. Nooit problemen met de turbo en ineens stopt dan ding er mee.

Oftewel: kan je aantonen dat de activiteiten die de garage heeft gedaan de directe oorzaak zijn van de turbo problemen?

me
door mein33 - Sep 15, 2020 om 18:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Thermostaat en een slang stuk en toch naar de garage geleden ? Wie verzint er zoiets ???

Denkelijk is daardoor de motor en de toebehoren onververhit geraakt vanwege een slechte of zelfs geen (voldoende) koeling.
Dat de turbo bij een dergelijke oververhitting defect is gegaan is niet zo vreemd en hopelijk blijft de schade, door deze ondoordachte actie, daartoe beperkt.

De rekening is voor degene die deze ondoordachte actie heeft uitgevoerd !?

rj
door rjw Sep 15, 2020 om 21:37
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Waar staat dat TS de auto daarheen heeft gereden? Er staat "gebracht".

me
door mein33 Sep 15, 2020 om 23:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Rjw,

Lees nog eens het topic en u zult lezen dat de auto 'rijdend' en zonder turbo problemen naar de garage is gebracht. ;-))

1paul
door 1paul Sep 17, 2020 om 08:59
3147 Antwoorden / 0 Vragen

klopt maar als deze garage dichtbij genoeg is kan dit wel....

me
door mein33 Sep 17, 2020 om 10:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Inderdaad @1Paul, met een kapotte waterslang (en een defecte thermostaat)  is het heel verstandig om nog met de auto te gaan rijden.
En Ts. heeft tijdens zijn rit ook nog geconstateerd dat de Turbo werkte en als de turbo in werking treed tijdens het ritje, dan zegt dat al genoeg over de wijze waarop er nog met de auto gereden is.

1paul
door 1paul Sep 18, 2020 om 08:50
3147 Antwoorden / 0 Vragen

allemaal tot je dienst Mein33 maar dit alles zegt er nog niets over of de turbo bij afleveren wel of niet al stuk was, vooralsnog ga ik uit van verhaal TS....

Bovendien vind ik het heel vreemd de zin, de auto werd buiten neergezet met draaiende motor om te ontluchten!!!!

Meeste garage's hebben binnen slangen om op de uitlaat te schuiven en doen dit gewoon even binnen, veel makkelijker en simpeler dan eerst naar buiten rijden, daar de klep weer openen, laten staan en dan eventueel koelsysteem bijvullen, ik ken vooralsnog geen garage die dit zo doet en dat alleen al roept bij mij vragen op....

bovendien geven ze vaak even flink gas om te ontluchten en juist daar kan de (nog koude) turbo niet tegen!!!!

me
door mein33 Sep 18, 2020 om 12:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@1paul,

We zouden nog verder van gedachten en aannames kunnen wisselen, maar de Ts reageert in het geheel niet en daarmee is dit het zoveelste onzinnige topic welke op dit forum wordt gestart.

Vr.gr.

1paul
door 1paul - Sep 17, 2020 om 09:05
3147 Antwoorden / 0 Vragen

probleem is natuurlijk met een turbo als ze even goed gas gegeven hebben om te ontluchten je dat niet weet maar dat dit wel de turbo op kan blazen en ik vermoed zomaar dat dit is wat er gebeurt is, turbo draai je niet zomaar kapot dan moet er wel iets "mishandeld" zijn en dat mishandelen is met een koude motor flinke toeren maken....

dan komt uw probleem, bewijs dit maar eens even, als u een ander, anwb, de turbo uit elkaar laat halen en onderzoeken dan kunnen deze eventueel konstateren dat er te weinig smering aanwezig is maar dan nog!!!!

mijn vermoeden is dat de auto buiten gezet is en men even flink, met koude motor, het gas ingetrapt heeft om de motor te ontluchten, probeer daar achter te komen en wie heeft de auto buiten gezet, leerling?bijvoorbeeld die hem even goed ingetrapt heeft????