cd
door cdepaus Feb 4, 2007 om 09:25
Computers & telefonie

Afsluitbeleid van Orange?

Hallo,

Ik heb een vraag over Orange en hoop hier een antwoord te vinden.

Sinds ruim een jaar ben ik, door omstandigheden, bij schuldhulp terecht gekomen. Omdat internet erg belangrijk voor me is, mocht ik dat behouden. Ik heb Wanadoo/Orange Family met telefonie. Helaas is het bij Orange niet mogelijk om anders te betalen dan via incasso. Omdat ik budgetbeheer heb en daarom elke week alleen mijn boodschappengeld ontvang, mislukte de incasso keer op keer. Ik heb meermalen verzocht op een andere manier te mogen betalen maar daar werd niet op in gegaan. Daarom is mijn abonnement steeds achteraf betaald, door bureau schuldhulp.

Per 1 januari is er in de samenstelling van de sociale dienst, waar schuldhulp onder valt, e.e.a. veranderd. Hierdoor is de administratie flink in de war geraakt en is mijn abonnement niet op tijd betaald. Ruim een week geleden kreeg ik een e-mail dat er binnen 7 dagen moest worden betaald, anders zou ik worden afgesloten. Ik heb meteen contact opgenomen met schuldhulp en de zaken geregeld. Hier ging wel weer een aantal dagen overheen. Maar voor het weekend is dan toch de betaling verstuurd naar Orange.

Gisteren ontdekte ik echter iets lastigs. Ik kon nog wel worden gebeld, maar bij uitgaande gesprekken kreeg ik de melding "u bent niet bevoegd dit nummer in te toetsen". Ergo: mijn uitgaande gesprekken zijn geblokkeerd. Gelukkig heb ik een oud prepaid mobieltje met een paar euro beltegoed dus voor dringende zaken kan ik nog wel iemand bereiken. Lastig is het echter wel!

Vanmorgen kwam verrassing nummer twee: mijn e-mail is nu ook geblokkeerd. Ik kan vooralsnog wel internetten, maar hoelang nog? En worden inkomende telefoongesprekken straks ook geblokkeerd? De rekening is betaald!

Wie weet meer over het afsluitbeleid van Orange? Welke volgorde houdt men aan en hoeveel tijd en geld zal het kosten om weer aangesloten te worden? Waarom kiest men er voor om met afsluiten van diensten te beginnen tijdens het weekend, wanneer betalingen niet door de banken worden verwerkt? Alle informatie is welkom; ik weet namelijk graag waar ik aan toe ben. Maar of ik de reacties nog zal kunnen lezen is momenteel de vraag want ik vrees dat de rest van de diensten ieder moment kunnen worden stopgezet...

356 3 Rapporteer

nowhere
door nowhere - Feb 4, 2007 om 09:55
127 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik u was zou ik ook even contact opnemen met uw contact persoon bij de schuldhulp. Wellicht kunt u er samen naar kijken en mogelijk kunnen ook zij contact zoeken met Orange. In de algemene voorwaarden voor uw abonnement is informatie te vinden met betrekking tot betaling en afsluiting.

Bijvoorbeeld:

(3.3) Orange behoudt zich het recht voor de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden indien daarvoor redelijke gronden bestaan, met name indien er een redelijk vermoeden bestaat dat de Klant de Overeenkomst niet naar behoren zal naleven, bijvoorbeeld indien Orange twijfel heeft aan of informatie heeft over de kredietwaardigheid of slecht betalingsgedrag van de Klant jegens Orange of derden. Orange mag zich hierover laten informeren door derden.

(4.6) Indien de Overeenkomst als gevolg van een toerekenbare tekortkoming van de Klant tussentijds eindigt, is de Klant gehouden om per omgaande alle voor de Diensten verschuldigde vergoedingen te voldoen, die de Klant over de gehele resterende duur van de Overeenkomst verschuldigd is. Deze vergoeding is gefixeerd op het maandelijkse vaste bedrag van de door de Klant afgenomen Diensten op het moment van beëindiging, vermenigvuldigd met het aantal maanden van de resterende duur van de Overeenkomst. In geval van beëindiging zijn alle door de Klant aan Orange verschuldigde bedragen direct opeisbaar. Indien Orange als gevolg van een toerekenbare tekortkoming van de Klant de toegang tot de Diensten (tijdelijk) blokkeert, is de Klant niettemin de vergoedingen, verbandhoudende met de Overeenkomst, verschuldigd gedurende de periode van deze blokkering. Orange behoudt het recht op volledige schadevergoeding.

(11.2) Tenzij anders overeengekomen, vindt betaling uitsluitend plaats door middel van automatische incasso van de door de Klant aangegeven bank- of girorekening, waarvoor de Klant Orange heeft gemachtigd.

(11.3) De Klant draagt telkens zorg voor een toereikend saldo op de voor automatische incasso bestemde bank- of girorekening. Indien door middel van automatische incasso het aan Orange verschuldigde niet (volledig) is voldaan, dient de Klant per omgaande voor betaling op andere wijze zorg te dragen, bij gebreke waarvan de Klant van rechtswege in verzuim is en zonder nadere ingebrekestelling wettelijke rente verschuldigd is over het factuurbedrag. Tevens is Orange gerechtigd administratiekosten van € 4,50 (vier euro vijftig) in rekening te brengen voor iedere mislukte incasso poging.

(11.8) Indien de toegang tot de Diensten op grond van het in artikel 4.6 bepaalde is geblokkeerd, is Orange gerechtigd om de daarmee verband houdende kosten, alsmede de kosten verband houdende met een eventuele deblokkering van de toegang tot de Diensten, bij de Klant in rekening te brengen. Deze kosten worden gefixeerd op een bedrag van € 50,- (vijftig euro).

Lees het allemaale ven door: http://www.orange.nl/popup/voorwaarden/internet/algemene_voorwaarden/index.html

cd
door cdepaus - Feb 4, 2007 om 10:27
6 Antwoorden / 4 Vragen

Probleem is, dat ik daarmee nog altijd niet weet wat het volgende is en wanneer ik nog zo'n verrassing kan ontvangen.

Ik heb inmiddels overleg gehad en we gaan dit ook oplossen, maar ik heb òòk contact gehad met (toen nog) Wanadoo. Zij weten vanaf het begin al af van dit probleem en ik heb altijd laten zien dat ik graag wil betalen. Maar over de wijze van betalen is simpelweg geen discussie mogelijk. Orange weet dat ik hier geen zeggenschap over heb; waarom mij dan toch steeds de schuldige maken?

nowhere
door nowhere - Feb 4, 2007 om 11:32
127 Antwoorden / 1 Vragen

Als u afwijkt van de overeengekomen betalingsmethode en vervolgens geen contact zoekt bij een probleem met het halen van een termijn weet de andere partij niet wat er aan de hand is en zal deze overgaan tot afsluiten en/of verdere stappen. Het is verstandig bij zo'n situatie in het vervolg altijd tijdig contact te zoeken, al is het maar uit voorzorg, vaak is het namelijk voor een bedrijf geen enkel probleem iets langer te wachten als ze maar weten wat er aan de hand is. Doet u dat niet dan kunnen de kosten en problemen oplopen, zelfs als het probleem met de betaling gedeeltelijk of volledig buiten uw schuld ligt. Helaas kunnen wij u niet vertellen wat Orange in dit geval precies gaat doen, zoek even contact en leg de situatie voor. Mogelijk is de betaling inmiddels ontvangen en is het verder geen probleem, mocht dat niet zo zijn dan kan de schuldhulp u vermoedelijk helpen.