em
door emmaeek Feb 16, 2009 om 09:02
Computers & telefonie

Brommen

Mijn PC bromt heel erg de laatste tijd, ligt dit aan de ventilator (en) ?Ik heb ooit eens gelezen in computerblad dat je via een Key-sleutel de koeling kunt instellen maar dat heb ik niet meer, ben ook geen expert en ik vermoed dat de ventilatoren ook niet uitzichzelf harder gaan werken. ik werk met Windows XP Home Edition Mijn PC ie een: Intel (R) Celeron (R) CPU 2.53 GHZ.Hoe kom ik van die irritante brom af ?  Emma

3183 32 Rapporteer

freya
door freya - Feb 16, 2009 om 09:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo emmaeek,

Het brommende geluid zal hoogstwaarschijnlijk inderdaad van één van de ventilatoren komen. Je ontkomt er dus niet aan om deze eens aan een schoonmaakbeurt te onderwerpen. Als je zelf 'niet zo handig' met computers bent, laat een 'handige kennis' dit klusje dan voor je klaren.

Een computer bevat verschillende ventilatoren en het hangt van je computer af hoeveel het er zijn. In de voeding zit er één (soms twee), op de processor zit er één, soms op de videokaart nog één en tenslotte, met een beetje geluk, ook nog één aan de achterkant en/of voorkant van de kast. Al deze ventilatoren zul je dus (met uitgeschakelde computer) met net behulp van b.v. een kwast schoon moeten borstelen. Ook de roostertjes die ervoor zitten niet vergeten. Daarna zal het probleem dan wel verholpen zijn.

m.vr.gr. Freya

varabas
door varabas - Feb 16, 2009 om 09:49
450 Antwoorden / 35 Vragen

Emma,

Als het de ventilator is die sneller gaat draaien, dus meer moet koelen dan is de kans groot dat je PC aan de binnenzijde "verstoft" is. Koppel je PC los van het stopcontact (230 volt), maak je PC open en je zult opkijken wat een stof er in zit (waarschijnlijk)           Oplossing: Pak je stofzuiger en ga HEEEEL voorzichtig m.b.v. je stofzuiger en een zacht kwastje het stof verwijderen.

Als je PC  hierna nog bromt, was het stof niet de oorzaak, maar is je PC weer stofvrij.

Succes

Bassie (Is ook weleens een beetje stoffig)

freya
door freya - Feb 16, 2009 om 10:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou maar oppassen met het stofzuigen in de computer. Je zal niet de eerste zijn die een component van z'n moederbord afzuigt en tikkend door de stofzuigerslang hoort verdwijnen....
Je kunt dan nog beter het overtollige stof gewoon uit de computer blazen. (b.v. met een 'koude' föhn of een stofzuiger in de 'blaasstand').

Freya

varabas
door varabas - Feb 16, 2009 om 10:31
450 Antwoorden / 35 Vragen

freya,

Met stofzuigen bedoelde ik niet om met de stofzuigermond over de componenten te raggen, maar om het door het kwastje losgemaakte stof op te zuigen. Gelukkig heb ik zelf op zolder nog een stofzuiger staan waar ik de slang op de achterzijde, de "blaasstand", kan aansluiten en daar blaas ik na afloop van het zuigen de "reststof" uit de computer mee weg.

Bassie (wil af en toe ook wel eens een partijtje meeblazen)

jvdorst
door jvdorst - Feb 16, 2009 om 13:08
186 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt het over brommen en dan ga ik er van uit dat je ventilator een ander geluid maakt dan alleen van het snel draaien.

Zoals eerder aangegeven. PC van de 220V afhalen. ventilators (en de rest van de PC van binnen) met een kwastje schoonborstelen en het stof dat vrijkomt tegelijk opzuigen met een stofzuiger die je op 5 à 10 cm van de onderdelen vandaan houdt. Met blazen stuur je het stof in gaatjes waar je nooit meer bij kan. Helpt dit niet dan is het nodig de ventilator te (laten) vervangen, maar eerst goed kijken welke.

Let op !! De PC kan ook wel eens staan brommen als hij op een losse ondergrond staat (plank) of ergens tegenaan staat. Als je de computer open hebt gehad kan dat ook wel eens tot brommen lijden als je hem niet goed dichtgemaakt hebt.

pa
door pancho37 - Feb 16, 2009 om 13:19
12 Antwoorden / 10 Vragen

 stofzuigen

Kijk dit is tenminste een reactie waar je wat mee kunt.
Het elkaar vlooien afvangen zoals Freya en Varabas doen
daar heb je niet eens om gevraagd, "toch:

gr, frommel

pa
door papaluigi - Feb 16, 2009 om 13:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

heb ik ook aan de hand gehad; ik heb geleerd dat je het stof inderdaad niet moet wegzuigen, maar dat je het stof moet wegblazen, en dan bij voorkeur met een speciaal daartoe in de computerhandel verkrijgbare spouitbus met gas onder druk; voor de moeijlijke hoekjes wordt er een soort rietje bij geleverd; werkt goed; succes er mee.

av
door avenger75 - Feb 16, 2009 om 13:25
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, probleem is bekend..........

Er zit honing in je pc, en dat trekt bijen aan...........lol

ra
door ratz - Feb 16, 2009 om 13:26
16 Antwoorden / 1 Vragen

Het brommen kan idd door 1 van de ventilatoren worden veroorzaakt.
Het eerder genoemde reinigen met een borstel, daarna even doorblazen(met een fohn op koude stand, mini compressortje of een fietspomp is al prima). Met de huiselijke stofzuiger alleen de losse deeltjes op de bodem opzuigen in idd niet over de componenten gaan, of  is een prima optie.
Wat het brommen ook kan veroorzaken is de voeding of de harde schijf.

em
door emmaeek - Feb 16, 2009 om 13:29
11 Antwoorden / 11 Vragen

Nou ik begrijp dat mogelijk stof verantwoordelijk is e( met 4 katten misschien ook wel haartjes). Schoonmaken die hap, de adviezen zal ik ter harte nemen.Al durf ik zelf niet echt die PC open te maken ! Zal op zoek gaan naar hulp hiervoor en de adviezen van jullie , waarbij bij deze MIJN DANK , vooraf laten lezen

Emma

ov
door overgaauw - Feb 16, 2009 om 13:31
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn PC bromt bij het opstarten en niet zo'n beetje ook. Na enkele minuten neemt het geluid af. Weet iemand wat dat is? Ben al enkele keren naar de winkel teruggeweest, maar daar kunnen ze het niet oplossen.

be
door berend7824 - Feb 16, 2009 om 13:35
10 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb goede resultaten bereikt met zowel blazen als het gebruiken van de stofzuiger met een klein zuigmondje. Dat moet je wel heel voorzichting doen nadat je met een kleine penseel het aangekoekte stof op de schoepen van de ventilatoren verwijderd hebt. Uiteraard moet de stroom er dan af zijn. Verder heb ik onder mijn pc en externe harde schijf vilt geplakt, dat je ook gebruikt onder stoelpoten als je thuis een harde vloerbedekking hebt (tegels, parket of kurk). Dan voorkomt het resoneren van de pc-behuizing. Mijn pc (een HP Pavilion s7520.nl) en de externe harde schijf zijn nu echt fluisterstil. Als je dan toch bezig bent, kun je het beste ook even de geheugenbanks verwijderen en de slots waarin ze zitten, schoonmaken want daar wordt ook nog wel eens (fijn)stof aangetrokken.

varabas
door varabas - Feb 16, 2009 om 13:40
450 Antwoorden / 35 Vragen

frommel (pancho37),

Ik heb geen last van vlooien en naar ik aanneem freya ook niet, dus er vallen geen vlooien af te vangen.

Bassie (doet nooit mee aan het vlooienspel)

em
door emmaeek - Feb 16, 2009 om 13:42
11 Antwoorden / 11 Vragen

Wel Berend,7824 dat van het vilt onder de PC kan ik nog wel bevatten (als 60 jarige )maar geheugenbanks en slots meenemen in de schoonmaak gaat boven mijn pet.!

En wat de persoon met honing in de PC bedoeld zeker grapje?

Emma

jvdorst
door jvdorst - Feb 16, 2009 om 13:51
186 Antwoorden / 5 Vragen

Fout !! De geheugenbanks moet je laten zitten. Tussen het geheugen en de contacten kan nooit geen stof komen, maar als je het geheugen er uit neemt kan er wel stof in de gleuven komen en dan ben je veel verder van huis.

be
door berend7824 - Feb 16, 2009 om 13:57
10 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien heb ik dan een eigenzinnige pc maar bij mijn schoonmaakbeurt zag ik dat er op de geheugenbanks (de langwerpige kaarten op het moederbord met chips erop) stof was samengeklonterd (electrostatische werking) en ook de slots, de gleuven waar ze in zitten, niet geheel stofvrij waren.

dirck
door dirck - Feb 16, 2009 om 14:00
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als je de processor ventilator schoon wilt maken, dan kun je die er het beste even af halen.
Op die manier kun je de ventilator aan beide zijden goed schoonmaken + je kunt dan ook het koelblok schoonmaken die onder de ventilator zit.
Met name het stof op het koelblok zorgt vaak voor een oververhitte processor.
Als je het echt goed wilt doen, dan vervang je de CPU ventilator, eigenlijk hoor je deze ook te vervangen na ca. 2 jaar. (maar ja, wie doet dit eigenlijk)

audb
door audb - Feb 16, 2009 om 14:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Okee, de stofzuiger enzo hebben we hier al gehad maar de beste oplossing is een bus perslucht van de betere electronica zaak.

Maar niets is zonder gevaar dus : Bij het uitblazen van de ventilatoren is het zaak om deze met een pink of vinger vast te houden zodat de ventilator niet kan gaan draaien!.

Blaas het lucht ook het liefst van uit de zijkand van de koeler uit zodat ook het diepere gelegen stof er uit komt.

Hierna kan de stof met een stofzuiger uit gezogen worden en mocht het mogelijk zijn dan op de laagste zuigstand zetten.

Draag hier bij ivm de stof een (stof)bril en masker. en vergeet ook niet de ventilator van de voeding, die wordt al te vaak maar vergeten!.

Mocht dit alles niet werken?, de harddisk kan ook los zitten en de computer is toch al open dus even aandraaien voor de zekerheid.

Indien u hier toch een beetje bang voor bent dan is er mischien wel een computer hobby club bij u in de buurt.

freya
door freya - Feb 16, 2009 om 14:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@overgaauw:

Wat je daar beschrijft is een heel normaal verschijnsel en is alsvolgt te verklaren.

Als de computer wordt gestart draaien de ventilatoren op volle kracht. Dat verklaart het luide geluid dat je in eerste instantie hoort Als de computer geheel is opgestart (lees: de drivers zijn geladen), dan worden één of meerdere ventilatoren door deze drivers 'bestuurd'. Dit houdt in dat wanneer de temperatuur in de kast (of moederbord of videokaart) láág is, de ventilatoren langzamer gaan draaien. Wanneer de temperatuur oploopt (bij zware belasting) zullen de ventilatoren weer sneller gaan draaien.

Het is dus iets waar je je geen zorgen over hoeft te maken.

Freya

ec
door ecobutton - Feb 16, 2009 om 14:30
10 Antwoorden / 0 Vragen

Brommen komt vaak voor door de stof in de ventilator van de videokaart maar ook de processor ventilator!  Die vergeet een ieder vaak schoon te maken. Goede schoonmaken kan uitsluitend met een busje perslucht. Die kun je bij iedere kantoorboekhandel of PC winkel aanschaffen. Stof is de ergste vijand van PC"s en onderdelen en dit is de veiligste manier.  Let op!  Stofzuigers zijn veelal van kunststof onderdelen en dus meestal statische geladen.  Stofzuigen kan dus problemen opleveren voor je memory en harddisk!

welcome
door welcome - Feb 16, 2009 om 15:39
39 Antwoorden / 2 Vragen

Als vrijwilliger repareer ik veel computers en ik gebruik het blazen op mijn stofzuiger met de smalle tuit om de machines buiten schoon te blazen en dit werkt geweldig. Alleen als er veel gerookt wordt is het bijna een onbegonnen zaak, want de teer plakt alles vast. Als je de lucht blaast, raken de ventilatoren ook niet uit balans, wat dan heb je weer een ander probleem.

ro
door ronlau9 - Feb 16, 2009 om 16:42
46 Antwoorden / 0 Vragen

Als je ventilatoren meer geluid geven als normaal dan is er maar
een goede oplossing vervangen die handel.
Het is verder goed om de PC van binnen tenminste 1 maal per jaar van binnen grondig te reinigen.
 Er zijn ventilatoren die nauwelijks gluid geven.
DE snelheid van de CPU fan is bij mij in te stellen
Kun je het niet zelf doen.
Laat het dan doen .
Mijn leverancier komt eens per jaar thuis om het te doenOf koeling van de CPU nog goed is kun je zelf in BIOS aflezen

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 16, 2009 om 17:09
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Dirck:

Ondanks de over het algemeen goede adviezen van je, wil ik bij deze methode Dirck die ik o.a. zelf toe zou passen, toch graag een aanvulling geven.

Bij het afnemen van het koelblok met fan van de processor, kan deze praktisch nooit weer exact op dezelfde plek geplaatst worden. Daardoor is de warmteoverdracht via (witte)warmtegeleidingspasta van processor naar koelblok niet meer optimaal. Om maar niet te spreken van stukjes door hitte uitgedroogde en uitgeharde pasta welke bij de schoonmaakactie verdwijnen.

Daarom is het zaak bij jou actie te vermelden dat het aanbeveling verdiend de oude warmtegeleidingspasta resten te verwijderen en weer een dun laagje nieuwe pasta aan te brengen.

De pasta is verkrijgbaar in tubes bij de betere elektronica-hobby zaak.

Hardware ERror MAN.

ja
door jans2 - Feb 16, 2009 om 17:15
311 Antwoorden / 4 Vragen

Ik bedank Freya en Bassie. De één voor de goede tip te blazen (voorkomt zoektocht naar minuscuul, nog bruikbaar?, onderdeeltje in STOFzak), beiden voor hun houding.
Vraagsteller raad ik aan bij zuigen een nieuwe stofzak te gebruiken en bij blazen iets waarin het geblazene terechtkomt. Zoeken naar iets kleins in je hoogpolige tapijt of onder je zware kast wil je ook niet. Met een föhn richten op een vangnet van een stukje vitrage lijkt me wel wat. Hoe je het ook doet, doe het voorzichtig en secuur. Of let erop dat een ander dat ook doet.
@Pancho: niet zo brommen hoor.

dirck
door dirck - Feb 16, 2009 om 17:35
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Bij het afnemen van het koelblok met fan van de processor,

Beste Hardware ERror MAN,

Dit raad ik ook niet aan hoor, ik heb gezegd alleen de ventilator van het koelblok af te halen.
De ventilator zit meestal met een klemmetje of met schroefjes op het koelblok vast. Zo kun je heel gemakkelijk de ventilator verwijderen.
Het koelblok kun je inderdaad beter laten zitten.

Groetjes, Dirck

em
door emmaeek - Feb 16, 2009 om 17:37
11 Antwoorden / 11 Vragen

Morgen komt er een PC kenner  nieuwe ventilator  en schoonmaken verzorgen . Ik heb onderhoudskontrakt maar dat is niet nagekomen , dus heb ik die gast benaderd. hij gaat het oplossen !

Bedankt voor alle zinnige reaktie's

Emma

dirck
door dirck - Feb 16, 2009 om 17:37
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Tenminste, dat bedoelde ik te zeggen.

yt
door ytsma02 - Feb 16, 2009 om 18:23
18 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn PC geeft bij het opstarten vooral een 'ratelend' geluid. Wanneer alle icoontjes in de taak balk staan, wordt hij 'rustig'. Je hoort alleen de ventilator. Maar hetzelfde geratel hoor je ook bij het scannen. Iemand een idee?

freya
door freya - Feb 16, 2009 om 18:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@ytsma02:

Dat is de harde schijf die je hoort, aangezien die het bij het opstarten van de computer en bij het scannen op virussen érg druk heeft. De ene harde schijf is wat luidruchtiger dan de andere en opzich hoeft dat dus géén probleem te zijn.

Mocht de harde schijf op gegeven moment beduidend méér herrie gaan maken dan 'normaal', dan is het uiteraard zaak om de harde schijf bijtijds te vervangen. Data en programma's zou je dan één op één kunnen overzeten naar de nieuwe harde schijf.

Freya

jvdorst
door jvdorst - Feb 16, 2009 om 19:04
186 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat nu om het probleem van vraagsteller, overige vraagstellers kunnen een nieuw topic aanmaken zodat deze vraagsteller gerichte antwoorden krijgt. Ennnn, ook niet elke keer hetzelfde antwoord in andere bewoordingen !

yt
door ytsma02 - Feb 16, 2009 om 19:14
18 Antwoorden / 2 Vragen

@Freya: bedankt voor de uitleg.

er
door erky - Feb 16, 2009 om 19:20
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Emma,

De mede forumbezoekers hierboven gingen allemaal richting ventilatoren en stof. Daar hebben ze gelijk in, zeker als de pc ouder is dan 2 jaar zal er gegarandeerd stof in zitten, wel afhankelijk van de manier waarop er in de rest van het huis schoongemaakt wordt en de plek van de computer. Als hij in een te sluiten kast staat zal het niet zo'n vaart lopen met het stof, denk ik.

Maar heb je in de cd-rom of DVD drive permanent een cd of dvdtje zitten? Als die gaan draaien maken ze ook lawaai, dus controleer eerst even of er iets in de lade zit. Zo niet, dan is het stofprobleem al voldoende belicht.

Groet,

Erky