Cool blue
Afgelopen december (2022) een OnePlus Nord ce2 Lite gekocht via Cool Blue.
Helaas werkte de vingersensor binnen enkele weken niet meer. Deze zit ongelukkigerwijs in de aan- & uitknop van de telefoon.
De reparatie onder garantie aangeboden bij Cool Blue. Maar dan, op 16 januari aangemeld en in week 3 mijn mobiel opgestuurd.
Vandaag 8 februari krijg ik een mail met de aankondiging dat de reparatie niet onder garantie valt.
Ik kan het toestel laten vernietigen dat is gratis (is dat een keus?)
Ongeprepareerd Retouren, dat kost mij 39,94 €
Of laten repareren, dat kost 54,84 €
Een paar zaken wat mij dwars zit:
* ten eerste, onder garantie iets aanbieden en dan vervolgens kosten in rekening brengen
* ten tweede, hoezo niet onder garantie, de reparateur stelt dat het toestel gevallen is maar dat is niet zo
het klopt dat het aan- en uitknopje beschadigd is dit komt (kennelijk) door mijn duimnagel maar dan vind ik dit een constructie fout (te zwak materiaal)
* ten derde, Ik ben gedwongen om te betalen, een nieuw toestel vernietigen doe je niet (althans ik niet) dus ik heb het bedrag van 54,84 €
nu overgemaakt. Ik mis de menselijke maat bij Cool Blue...
Ik heb de indruk dat men hier de wettelijke garantieregeling negeert. Helaas komt het bij 'telefoonreparatie' wel vaker voor dat men een smoes heeft om repareatie, gratis af te wijzen. Hoe dan ook dient men volgens de wetgeving te bewijzen dat u de schade niet heeft veroorzaakt.
Ik begrijp niet dat u al geld heeft overgemaakt voor reparatie en dat zou u eventueel wel terug kunnen vorderen als onterechte betaling met verwijzing naar de relevante wetgeving. Zie daarvoor o.a.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa en verder
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
Moet ik bewijzen dat ik het product niet kapot heb gemaakt? | ACM ConsuWijzer
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM
Volgens mij maak je een denkfout over het bewijzen van de schade door de reparateur NIET bewezen hoeft te worden. De reparateur moet dat juist WEL bewijzen volgens mij.
@THECAKA58,
Het is het de verkoper op wie de bewijslast rust. Niet de reparateur! . (De wetgever heeft het niet over reparateur maar dat kan uiteraard wel dezelfde zijn. )
Thecaka58 hihihi doe maar Thecla58 ;-))
Ik las het verkeerd. My bad
:-)) tja en af en toe maak ik een typefout die ik daarna niet zie.
Onder garantie iets aanbieden wil niet zeggen dat iets daadwerkelijk onder garantie valt. Er is schade geconstateerd die niet bij normaal gebruik ontstaat. Voor de vingersensor hoeft niets ingedrukt te worden. En als u wel de aan/uit knop handmatig bediend, dan gaat dat met een vinger. Een nagel kan hierin schade geven omdat de druk niet evenredig is en er ook meer druk op de knop komt te staan. Met een nagel kan je de knop ook verder indrukken dan nodig is. Schade daardoor is geen constructiefout, maar een gebruikersfout.
Gelukkig is reparatie niet zo duur.
De geboden opties zijn trouwens heel normaal.
Een knop is gemaakt om met een vinger ingedrukt te worden - en daar zitten nu eenmaal nagels op. De knop moet daar dus in zekere mate tegen bestand zijn.
De bewering is echter niet dat de vingerafdruksensor niet werkt vanwege de duimnagel, maar vanwege valschade. En dat is gebaseerd op een visuele beschadiging van de knop waarvan zowel TS als u stellen dat die niet door valschade is ontstaan.
De bewijslast ligt bij de verkoper, dus ik zou de bevinding bij CoolBlue betwisten.
Je nagel zit aan de bovenkant van je vinger, niet aan de onderkant. En ook al zou je lange nagels hebben, dan zal je naast de knop schade krijgen.
Mja, nu zeg je dat het NIET waarschijnlijk is dat de schade aan de knop komt door de nagel, terwijl je net nog zei van wel ;-)
Maar het maakt niet echt uit, de reparateur stelt dat er schade is door valschade en TS is het daar niet mee eens dus die mag dat betwisten. De verkoper zal dan extra bewijs moeten overleggen of, indien valschade niet aannemelijk gemaakt kan worden, repareren onder garantie.
TS geeft zelf aan dat de schade ontstaan is door de duimnagel.
Hallo Don.Quichot7 ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Ze stellen dat het valschade is, een beschadiging is niet automatisch valschade dus laat men het bewijs documenteren. Als je het onvoldoende vindt moet je misschien eerst bezwaar aantekenen en dan kun je ermee naar de geschillencommissie. Doe alles schriftelijk dus niet per telefoon. Je kunt je telefoon gewoon laten repareren, dat moet toch, en dat krijg je wel weer terug als je wint.
@Don.qiuchot7 ,
Nog een aanvulling ,
Coolblue is aangesloten bij thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen .
https://www.thuiswinkel.org/leden/coolblue/certificaat/
https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/
cool bleu is so wie so slecht in service . Heb een koellvries comb. laten plaatsen en betaald voor extra service {volledig installeren) maar is niet goed gedaan . Contact opgenomen maar ze konden niets meer doen omdat de jongens al weg waren en ik maar iemand anders moest vragen om het waterpas te zetten. Nooit meer cool bleu !
Helaas heb ik een zelfde akkefietje met BelSimpel. Een Google Pixel 6 puntgaaf opgestuurd goed stevig verpakt in bubbeltjes plastic. Na ruim een week na hun ontvnagst krijg ik een mailtje. Defect valt niet onder garantie maar is valschade. In de bootmode deze het display maar zodra verder start is het display zwart. Krijg foto's waarvan het volledige display aan gruzelementen is. Ook hier zijn we al weer weken me bezig omdat voordat het onder garantie is opgestuurd heeft nl Google ook samen met mij testen gedaan. En een mechanisch defect onstaat niet als een telefoon stil op een bureau ligt. Dit lijkt wel een gemakkelijke manier om onder garantie claims uit te komen. Bij ons komen ze met een prijs van meer dan 60% van de aankoopprijs telefoon. Ik zou een dergelijk toestel niet eens opgestuurd hebben als het display zo beschadigd zou zijn. Dus voor mij is Belsimpel Belnooitmeer geworden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Scootmobiel ellende
21-06-2024 Goede morgen Wij mijn man en ik rijden beide een scootmobiel vanuit de gemeente Heiloo WMO op zich zijn wij er blij mee dat die mogelijkheid bestaat . Ik rijd al 26 jaar en mijn man 11 jaar in het verleden bij Hulpmiddelencentrum ook het een en ander meegemaakt 3x een wiel verloren onder het rijden (3 wieler) en dat de scootmobiel of bij het sturen naar links of naa ... Lees meer
Overstap voor aansluiting glasvezel, oplegging boete gerechtigd?
In juni 2022 sloot ik via de glasvezelaanbieder/aanlegger in mijn regio bij provider 1 een abonnement af voor afname internet en tv via glasvezel. Mijn huidige aansluiting is via VDSL, dus ik dacht erop vooruit te gaan. Over mijn VDSL-provider, provider 2, ben ik al jarenlang heel tevreden. Scherpe prijzen en goede service. Een abonnement afsluiten tijdens de aanleg bespaart aanlegkosten, reden wa ... Lees meer
Hoe krijg ik hinderlijke voice over weg?
Goedemorgen forumleden,
Bij het afspelen van de opgenomen programma's "the unheard tapes", uitgezonden door de EO, spreekt er een buitengewoon hinderlijke voice over mee. Niet alleen doet deze (AI?) stem zijn best om vrijwel alle klemtonen verkeerd te leggen, ook zijn er rare versprekingen zoals het uitspreken van D-Day als deedee en van zooi maakt hij 2001. Om van Franse plaatsname
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer