vo
door volanns Aug 14, 2015 om 09:28
Computers & telefonie

Groter maken schijf

Goede morgen,

De C schijf is vol geraakt.
Nog 198 Mb beschikbaar van 48.7 Gb.

Documenten heb ik verplaats naar schijf D. Nu werken de snelkoppelingen van de bestanden niet meer.

Schijf D: 96.6 Gb nog beschikbaar 97.6 GB

Schijf E: 784 Gb van 785 Gb beschikbaar.

door de volle C schijf , kunnen de Windows update niet geïnstalleerd worden.

Vraag: hoe kan ik schijf C groter maken.

16396 59 Rapporteer

br
door brui0929 - Aug 14, 2015 om 10:20
636 Antwoorden / 10 Vragen

Dit kan met acronis of door een schijf opruimen en oude Back-ups te verwijderen.

crewmember
door crewmember - Aug 14, 2015 om 10:35
1040 Antwoorden / 0 Vragen

harde schijven kan helaas niet groter gemaakt worden zonder een nieuwe te kopen.

Je moet er gewoon eens wat oude rommel afgooien.

Programmatje's als: https://windirstat.info/ kunnen je helpen met overzicht krijgen wat er veel ruimte inneemt op je schijf.

zw
door zwaardvis - Aug 14, 2015 om 10:45
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Je zou kunnen proberen de D: schijf en evt. de E: schijf samen te voegen met C:

1. Maak eerst de D: schijf leeg. Stel alle bestanden veilig op een ander medium / andere schijf. Desnoods naar de E: schijf.
2. Start menu, Deze Computer, rechtsklik: Beheren->Schijfbeheer. (Als u een startmenu heeft)
3. Klik rechts op de D: schijf en kies Volume verwijderen. De capaciteit van D: 97 GB komt dan vrij.
4. Klik rechts op C: en kies Volume uitbreiden. U heeft dan de mogelijkheid om de vrije ruimte van voormalig D: toe te voegen aan C:
5. Desgewenst kan daarna ook E: worden toegevoegd aan C: mits de E:schijf eersts leeg is gemaakt.

zw
door zwaardvis - Aug 14, 2015 om 10:57
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nog een tip:
Je kunt ook bestanden verplaatsen naar een andere schijf zonder dat ze verplaatst lijken te zijn, maar wel vrije ruimte opleveren. Snelkoppelingen blijven gewoon werken omdat het lijkt dat ze nog op de oude plek staan:

Voorbeeld:
1. Stel je hebt een map "C":\fotos" op de C: schijf van 10 GB
2. Kopieer deze naar de E: schijf naar E:\fotos en verwijder de oorspronkelijke C:\fotos
3. Je hebt nu 10 GB vrij gemaakt op de C: schijf
4. Uiteraard werken nu even alle verwijzingen (zoals picasa en snelkoppelingen) naar C:\fotos niet meer.
5. Ga naar de DOS-Box door CMD in te typen bij uitvoeren (startmenu) of door een snelkoppeling te maken op het bureaublad en daar CMD als bron (locatie) in te geven.
6. typ in deze DOS-Box deze opdracht: mklink /d c:\fotos e:\fotos
7. Dit maakt een virtuele map aan in c: als c:\fotos met als getoonde inhoud e:\fotos
8. Het lijkt alsof de fotos op c: staan terwijl ze in werkelijkheid op e: staan.Je kunt vrijelijk wijzigingen in de fotos aanbrengen ze worden gewoon op e: bijgewerkt, maar zijn ook in c: zichtbaar.

zw
door zwaardvis - Aug 14, 2015 om 11:04
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Vervolg op #4: Uiteraard moet je zorgen dat de prullenbak leeggemaakt wordt. Of zorgen dat bij het verwijderen van c:\fotos ze niet naar de prullenbak gaan anders heb je nog niets verdiend. (bedenk ze staan al op e:\fotos)

ph
door philip36 - Aug 14, 2015 om 11:05
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk eens op
http://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html
free partition manager voor uitbreiden C: of samenvoegen van partities zonder dataverlies.
Voor de zekerheid eerst een image van de hele schijf op een externe HDD zetten.
Kijk ook of er een verborgen partitie bestaat met herstelbestanden (recovery)
Maar om bijv. 50 GB van D bij C te voegen zal geen probleem zijn.

zw
door zwaardvis - Aug 14, 2015 om 11:13
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Even voor de zekerheid: Zijn C: D: en E: wel dezelfde fysieke schijf (Zie schijfbeheer)
of is die 50 GB C: schijf soms een kleine SSD en de andere een HDD, mogelijk zelfs een externe schijf? In dat geval werkt Volumes samenvoegen en al die andere partitiemanagers natuurlijk niet.
Dan zou alleen tip #4 werken.

do
door donna4ever - Aug 14, 2015 om 11:31
2 Antwoorden / 0 Vragen

van alles wat er naar de d schijf is gezet moeten nieuwe snel koppelingen gemaakt worden, dan kunnen ze gewoon worden geopend dus via d schijf

vr1944
door vr1944 - Aug 14, 2015 om 11:57
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Kom je wat laat achter een HD heeft 10% vrije ruimte nodig om goed te kunnen werken.Het verplaatsen van documenten heeft weinig zin .Beter is alles te verplaatsen wat niets met de besturing van je PC te maken heeft.. Dus films foto's muziek downloads etc .Schoon je C schijf met Ccleaner.
Wees voorzichtig met veranderen van indeling van je schijven

divon01
door divon01 - Aug 14, 2015 om 12:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hi Volanns,

Als je de standaard locatie van je documenten wil verplaatsen naar een andere schijf moet je op de map "Documenten" of "Afbeeldingen" enz. gaan staan en met je rechtermuisknop klikken. Je krijgt dan de eigenschappen van de map te zien. Als het goed is zie je dan 6 tabbladen. (Bij normale mappen zie je er 5).

Hier zie je de tab "Locatie". Verander hier de C naar de D (of E enz.). Klik op toepassen, laat de nieuwe map aanmaken en laat alle documenten verplaatst worden.

Windows "weet" dan de nieuwe standaard locatie en zal deze gaan gebruiken.

Succes

vo
door volanns - Aug 14, 2015 om 12:08
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=crewmember schreef op vrijdag 14 aug 2015, 10:35]harde schijven kan helaas niet groter gemaakt worden zonder een nieuwe te kopen.

Je moet er gewoon eens wat oude rommel afgooien.

Programmatje's als: https://windirstat.info/ kunnen je helpen met overzicht krijgen wat er veel ruimte inneemt op je schijf.

Ik zal het overzicht bekijken.

Bedankt.

anduril
door anduril - Aug 14, 2015 om 12:10
167 Antwoorden / 1 Vragen

Ga niet met de schijf/partities rommelen. Verplaats niet-Windows bestanden (documenten, Afbeeldingen e.d.), wijzig de bestaande snelkoppelingen (rechtsklikken, Eigenschappen), of maak nieuwe snelkoppelingen.

vd
door vdwj - Aug 14, 2015 om 12:15
21 Antwoorden / 2 Vragen

het beste is acronis 2015 (heb zelf 2010) downloaden de trail (probeerversie) downloaden en installeren als er nog ruimte is? anders misschien op de e schijf zetten als dat gaat??
als het programma is geinstalleerd is dan openen en tools &utilities selecteren de optie beveiligde zone beheren openen en optie beveiligde zone maken kiezen er wordt gevraagd waar de zone te maken dan de schijf d of e (je kan ook de hele d schijf kiezen eerst alle mappen-files op de e schijf zetten) kiezen met de schuifregelaar b.v 40 gb of alles kiezen en bevestigen dan wordt er 40 gb of alles gemaakt op de schijf gaat vanzelf opstarten bevestigen als dat gevraagd wordt is dat gebeurd dan opnieuw acronis openen en optie beveiligde zone beheren dan de optie kiezen beveilgde zone verwijderen krijg dan je schijven weer te zien en c schijf aanvinken dan gaat de 40 gb of alles naar de c schijf de rest gaat vanzelf.
ik heb zelf acronis true home 2010 maar neem aan dat de procedure bij 2015 het zelfde is anders acronis 2010 opzoeken succes groeten jan
ben je klaar acronis verwijderen.
en nog een tip download het defragmentatie programma auslogics is gratis kan je snel de schijven op orde brengen gaat alles weer lekker snel !

ka
door kassajo - Aug 14, 2015 om 12:18
21 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik altijd Partitie Magie voor dat soort dingen, handzaam programma.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 14, 2015 om 12:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Documenten heb ik verplaats naar schijf D. Nu werken de snelkoppelingen van de bestanden niet meer.

Dit kan u wijzigen in de snelkoppeling door middel van de rechter muisknop en daarna op eigenschappen daar kan u dus als de map het zelfde is C veranderen in D.

er
door erky - Aug 14, 2015 om 12:25
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Volanns,
Je hebt een volle C, een D met ruimte en een E schijf.
Zonder "gereedschap" zou ik eerst alle persoonlijke gebruikersmappen verplaatsen van C naar (bijvoorbeeld) D.
Dit gaat als volgt:
- Open de verkenner (explorer) en zorg dat in het linker venster 'C:\Gebruikers\jouwnaam\' is geselecteerd.
- Klik in het rechter venster met de rechter muisknop op 'Afbeeldingen' (of mijn afbeeldingen) en kies eigenschappen.
- Hier zie je het tabblad 'Locatie' en kies deze.
- Gebruik de knop 'Verplaatsen' en kies dan de nieuwe locatie op de D (of E) schijf.
- Doe dit met Afbeeldingen, Documenten, Muziek en Video. Je kan het ook doen met Downloads. De rest heeft minder zin.

Als dit te weinig ruimte op C vrij heeft gemaakt zul je zwaardere maatregelen moeten nemen, namelijk de grootte van C uitbreiden en D en/of E verkleinen. Dit kan je ook doen met Gnome Partition Editor dat gratis is en kies dan voor Live CD maken! Dit is wel iets voor gevorderde computeraars, dus op eigen risico.

Succes!
Erky

zw
door zwaardvis - Aug 14, 2015 om 12:31
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vermoed toch sterk dat de C: scijf een SSD en de rest een HDD is. Aldi levert bv van dat soort systemen. Gezien het feit de D; en E: leeg zijn en C:\ vol, kan ik me niet voorstellen dat een fabrikant één HDD zo zou inrichten.

jaapve
door jaapve - Aug 14, 2015 om 12:42
8 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijkheden:
1 schijf vergroten met Acronis of andere partitiemanager als al eerder is voorgesteld, hiervoor moet je wel heel voorzichtig te werk gaan en goed lezen wat je moet doen, maak eerst een backup. Er zijn hele goede gratis programmaatjes voor.
2 [meest simpele] schijf door Windows laten comprimeren. Kijk in deze computer naar je schijven, rechtsklik op de C schijf > eigenschappen > aanvinken: "dit station comprimeren om schijfruimte te besparen". Dit alleen al kan voldoende zijn om vele gigabytes te winnen.
3 persoonlijke mappen legen zoals "afbeeldingen", de inhoud hiervan kun je kopiëren.
4 Systeemherstel uitzetten, opnieuw opstarten en weer aanzetten. Systeemherstel dat over een langere tijd backups heeft gemaakt is tientallen GB groot.
5 net als bij 2 rechtsklik op de C schijf en laat Windows de schijf opruimen. ook de geheugendumps verwijderen die zijn ook zomaar een Gigabyte groot.
6 Een nieuwe schijf bij plaatsen kan ook en deze met Easeus partitiemanager of Acronis tot C schijf laten maken, maar ook dit is geen kinderachtig werkje waarbij je heel voorzichtig moet zijn. het is ook een werkje dat een uurtje of wat kan gaan duren en dat voornamelijk buiten Windws om gebeurt tijdens het opstarten. Er is een lege stick voor nodig en die moet opgestart worden door dit te selecteren in het BIOS. Als u dat nog nooit gedaan heeft zo iets, doe het dan maar niet of haal er hulp bij.

anduril
door anduril - Aug 14, 2015 om 12:54
167 Antwoorden / 1 Vragen

@jaapve

Waarom zou TS nog een schijf erbij plaatsen als er al 2 bijna lege schijven zijn?
En waarom al die moeilijke en riskante handelingen terwijl het verplaatsen wel zo eenvoudig is?

reflecs
door reflecs - Aug 14, 2015 om 12:58
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Als verplaatsen, opruimen etc. voldoende is en u wilt de schijven niet samenvoegen dan kunt u het beste, voortaan, programma's installeren op een andere dan de C-schijf.

vo
door volanns - Aug 14, 2015 om 12:59
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 14 aug 2015, 11:13]Even voor de zekerheid: Zijn C: D: en E: wel dezelfde fysieke schijf (Zie schijfbeheer)
of is die 50 GB C: schijf soms een kleine SSD en de andere een HDD, mogelijk zelfs een externe schijf? In dat geval werkt Volumes samenvoegen en al die andere partitiemanagers natuurlijk niet.
Dan zou alleen tip #4 werken.

Het is inderdaad 1 schijf ( geen aldi dus )
Ik moet alles goed bekijken.

alvast bedankt

pk49
door pk49 - Aug 14, 2015 om 13:01
243 Antwoorden / 2 Vragen

je kunt de schijf opruimen en eventueel comprimeren.Programma's die je niet gebruikt weggooien via de confuguratiescherm verwijder menu.En een extra schijfje inbouwen,die zijn niet zo duur meer en dan alle grote bestanden,zoals video-foto- en muziekbestanden daarheen verplaatasen of op een externe schijf zetten.

anduril
door anduril - Aug 14, 2015 om 13:14
167 Antwoorden / 1 Vragen

@pk49

Ook niet gelezen dat TS 2 nagenoeg lege partities heeft? 784 Gb lijkt me méér dan genoeg.

reflecs
door reflecs - Aug 14, 2015 om 13:23
1859 Antwoorden / 4 Vragen

....Vraag: hoe kan ik schijf C groter maken......
Sorry, lezen is ook een kunst :)

jaapve
door jaapve - Aug 14, 2015 om 13:37
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=anduril schreef op vrijdag 14 aug 2015, 12:54]@jaapve

Waarom zou TS nog een schijf erbij plaatsen als er al 2 bijna lege schijven zijn?
En waarom al die moeilijke en riskante handelingen terwijl het verplaatsen wel zo eenvoudig is?
Even goed lezen: ik raad niet aan om een schijf bij te plaatsen en geef ook aan dat dit geen eenvoudige taak is. het is wel een MOGELIJKHEID. De partitie vergroten is door de hoeveelheid vrije ruimte ook een optie maar ook niet eenvoudig als je dat nog nooit gedaan hebt. vervolgens, u suggereert dat je stomweg bestanden kunt verplaatsen en dat is ook niet zonder meer het geval. Het gaat meestal om programma's waarvan in het register C is toegewezen als de plaats van het exe bestand. Verplaatsen van bestanden gaat dus alleen op voor die bestanden die daarvoor geschikt zij en ook dat heb ik aangegeven. Afbeeldingen kan een erg grote map worden als je zonder meer die map als plaats voor je foto's screenshots etc gebruikt. Blijft over als simpel: opruimen, comprimeren en even systeemherstel uit en weer aan [kan zelfs eigenlijk zonder herstart]

vo
door volanns - Aug 14, 2015 om 13:43
126 Antwoorden / 57 Vragen

Allemaal bedankt voor jullie bijdrage.

Veel informatie; Ik kan nog niet alles verwerken.
ben wat huiverig om bepaalde dingen te doen die ik misschien niet terug kan draaien.

Waarmee ik wel kan beginnen is het opruimen en verplaatsen.
Iemand schreef, dat ik eigenlijk te laat ben, want Windows heeft voldoende ruimte nodig om goed te werken. Dat is zeker zo.

Vraag:
Wat ik wel in D zie staan, is genius drivers en OCCT , met documentenmap, mee verplaatst naar D. Moest dit niet in C blijven, of maakt het niets uit.

ge
door genius2 - Aug 14, 2015 om 14:02
10 Antwoorden / 0 Vragen

Een snelle oplossing voor de updates (maar geen voor lange termijn) en het acute probleem:

Verplaats het wisselbestand van de C: naar de D: en doe dit ook met de "temp" mappen.
Na één keer opnieuw opstarten heb je weer flink wat ruimte bespaard (maar alleen op de C:)

Andere slimme oplossingen zijn al door anderen aangedragen.

ri
door riesenbeck - Aug 14, 2015 om 14:32
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hang er een externe schijf aan vast en zet alle documenten en belangrijk spul daar op,voor de aanschafprijs hoeft u het niet te laten ze kosten tegenwoordig bijna niets meer.

anduril
door anduril - Aug 14, 2015 om 14:53
167 Antwoorden / 1 Vragen

Alle 'adviezen' om C: te vergroten hebben naast alle moeite en risico's nog een belangrijk en groot nadeel. Als je problemen krijgt met Windows en het moet opnieuw worden geïnstalleerd, dan ben je al je gegevens en instellingen die op C: staan kwijt. Bron: Microsoft Support; en zelf aan de hand gehad, maar had gelukkig zoveel mogelijk op D: staan.

ch
door chaparral - Aug 14, 2015 om 14:58
8 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt dit wel degelijk doen zonder een nieuwe schijf te kopen of een partitie manager te gebruiken.

gebruik je deze laatste dan loop je het risico dat windows niet meer wil opstarten.

als je c en d schijf fysiek 1 harddisk is dan kun je in shijfbeheer de d schijf verkleinen met de hoeveelheid die je aan je c schijf wilt toevoegen.

als dit is gelukt dan kun je de c drive uitbreiden naar de ruimte die je dan hebt vrij hebt gemaakt van je d schijf.

soms moet je de vrijgemaakt ruimte eerst als een primaire partitie maken in het zelfde format als je c schijf hierna kun je ze samenvoegen.

en voor je zoiets als dit doet laat windows eerst je drives scannen op fouten in het bestandssysteem,je zal de eerste niet wezen die tijdens het vrijmaken/verplaatsten te maken krijgt met een error wat meestal resulteert in een schone installatie.

en zorg dat je je belangrijke bestanden veilig weg zet op een externe harddisk/usb/cd/dvd en niet zoals sommige zet je bestanden op je d schijf want als het mis gaat ben je die alsnog kwijt.

vo
door volanns - Aug 14, 2015 om 15:03
126 Antwoorden / 57 Vragen

[quote=chaparral schreef op vrijdag 14 aug 2015, 14:17]je kunt dit wel degelijk doen zonder een nieuwe schijf te kopen of een partitie manager te gebruiken.

gebruik je deze laatste dan loop je het risico dat windows niet meer wil opstarten.

als je c en d schijf fysiek 1 harddisk is dan kun je in shijfbeheer de d schijf verkleinen met de hoeveelheid die je aan je c schijf wilt toevoegen.

als dit is gelukt dan kun je de c drive uitbreiden naar de ruimte die je dan hebt vrij hebt gemaakt van je d schijf.

soms moet je de vrijgemaakt ruimte eerst als een primaire partitie maken in het zelfde format als je c schijf hierna kun je ze samenvoegen.

en voor je zoiets als dit doet laat windows eerst je drives scannen op fouten in het bestandssysteem,je zal de eerste niet wezen die tijdens het vrijmaken/verplaatsten te maken krijgt met een error wat meestal resulteert in een schone installatie.

en zorg dat je je belangrijke bestanden veilig weg zet op een externe harddisk/usb/cd/dvd en niet zoals sommige zet je bestanden op je d schijf want als het mis gaat ben je die alsnog kwijt.

Het woord 'format" geeft me de bibbers..ik weet niet wat dat is.

Over de drivers is zeker waar, want nu al krijg ik steeds bij het opstarten van de pc de waarschuwing dat : catalyst control moet worden bijgewerkt. Alleen, weet ik niet hoe.

Zal een extra harde schijf halen.

Bedankt.

hans515
door hans515 - Aug 14, 2015 om 15:11
250 Antwoorden / 117 Vragen

Heb je misschien veel foto's op de schijf staan? Zet ze op een externe harde schijf, stick, óf zoals ik zelf heb in de "cloud" , bij Googl+ of Onedrive..........
Werkt perfect!

anduril
door anduril - Aug 14, 2015 om 15:20
167 Antwoorden / 1 Vragen

@volanns

Je hebt nog 2 nagenoeg lege schijven/partities! Zonde van het geld.

ch
door chaparral - Aug 14, 2015 om 15:42
8 Antwoorden / 0 Vragen

@volanns

ik bedoel het lege gedeelte wat je hebt gekregen na het verkleinen van je d schijf die moet je soms formatteren en hiermee maak je de schijf klaar voor gebruik.

de catalyst drivers zijn waarschijnlijk van je videokaart in de melding heb je de keuze nu downloaden en dan gaat ie vanzelf beginnen.

maar heb je nu fysiek 1 harde schijf of heb je er 2 ?

zw
door zwaardvis - Aug 14, 2015 om 15:59
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als u inderdaad 1 fysieke schijf heeft, zie dan het derde antwoord in dit topic.
D: verkleinen en het restant toevoegen aan C: gaat niet werken met de ingebouwde schijfbeheer, wel D: als volume geheel verwijderen. Dat komt omdat de vrije ruimte m.i. aangesloten moet zijn aan C:. Misschien dat het met een van de genoemde partitiemanagers wel zou kunnen, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. En welke gekke fabrikant heeft ooit bedacht op 1 schijf van 1000 GB te verdelen in 50-100-800 GB waarbij de belangrijkste schijf maar 50 GB krijgt. Ik kan het eigenlijk niet geloven.

anduril
door anduril - Aug 14, 2015 om 16:11
167 Antwoorden / 1 Vragen

Stop toch eens met TS de verkeerde oplossing te adviseren. Al dat gedoe met partities vergroten of zelfs verwijderen voorkomt het risico dat ik om 14:53 heb aangegeven niet. Sterker nog, hoe meer je op C: zet, des te meer ben je kwijt als Windows geherïnstalleerd moet worden.
De vraag mag dan wel zijn om C: te vergroten, maar de oplossing is juist niet C: te vergroten, maar zoveel mogelijk bestanden te verplaatsen naar D:. Veiligheid boven alles.

reacteur
door reacteur - Aug 14, 2015 om 16:33
39 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt de doelmap wijzigen naar schijf D. rechtsklik op b.v. Documenten en eigenschappen, wijzig de C:/ naar D:/. Alle documenten worden opgeslagen op deze schijf en houd je de C schijf vrij. Dit kun je ook met de andere mappen in je bibliotheek doen.

zw
door zwaardvis - Aug 14, 2015 om 17:00
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=anduril schreef op vrijdag 14 aug 2015, 16:11]Stop toch eens met TS de verkeerde oplossing te adviseren. Al dat gedoe met partities vergroten of zelfs verwijderen voorkomt het risico dat ik om 14:53 heb aangegeven niet. Sterker nog, hoe meer je op C: zet, des te meer ben je kwijt als Windows geherïnstalleerd moet worden.
De vraag mag dan wel zijn om C: te vergroten, maar de oplossing is juist niet C: te vergroten, maar zoveel mogelijk bestanden te verplaatsen naar D:. Veiligheid boven alles.

Nou ben ik zelf een intensieve PC gebruiker, maar mijn Mijn Documenten en Mijn Afbeeldingen samen is nog niet 1 GB groot. Ik weet niet of TS zo'n intensieve Mijn Documentenmaker is dat het bij hem veel meer is. Het verplaatsten van 1GB naar D: lost dan nul komma nul op. 50 GB voor een C: schijf is gewoon te klein. En al helemaal niet toekomstvast. Misschien kan hij 2 weken vooruit met 1GB meer, maar dan loopt hij eind deze maand weer tegen hetzelfde probleem op. Of anders over 6 maanden als hij meer dan 1GB gebruikt.
Mocht hij een intensieve fotograaf zijn en tig GB aan fotos in Mijn afbeeldingen hebben staan, dan is het altijd zeer aan te bevelen die inderdaad naar E: te verplaatsen. Maar die 50 voor C: blijft dan nog te klein t.o.v. de rest van de HDD.

ch
door chaparral - Aug 14, 2015 om 17:07
8 Antwoorden / 0 Vragen

@zwaardvis ik heb het net geprobeerd en het klopt dat je de d drive moet verwijderen hierna kun je de c eenvoudig uitbreiden.

ik raad mensen ook altijd aan geen belangrijke zaken op de c drive op te slaan dit ivm met het evt terug zetten van een backup of nieuwe installatie mocht dit ooit nodig zijn.

echter je data op een andere partitie zetten is een optie mits deze een andere fysieke harddisk is want als deze bvb op de d of e van dezelfde hd staan dan is ook deze data verloren mocht de schijf het loodje leggen.

maar er zijn mensen die alles op de c drive willen opslaan en het gedoe met de diverse drive letters niet zien zitten dus voor die mensen is een grote c drive een must en dan is dit toch echt de meest simpele oplossing.

dan is een data backup op een extern medium zeker aan te raden.

@volanns als je er niet uitkomt wil ik je evt wel helpen dit online voor je in orde te maken.

anduril
door anduril - Aug 14, 2015 om 17:10
167 Antwoorden / 1 Vragen

@zwaardvis

Uit de vraagstelling maak ik op dat Windows voorheen wel goed draaide. Als hij/zij alle niet-Windows bestanden naar D: verplaatst, dan draait Windows ongetwijfeld weer goed en dat is wat hij/zij wil lijkt mij. Hij/zij dacht dat de oplossing was om C: te vergroten, maar dat werkt averechts gezien mijn melding van 14:53.

vo
door volanns - Aug 14, 2015 om 18:54
126 Antwoorden / 57 Vragen

Bij het uitdoen van de computer had ik bijna 8 Gb vrijgemaakt door verwijderen en verplaatsen.
Toen ik de computer net opstartte, werd er ontzettend veel. Een paar dagen geleden was ik bezig updates te dowbloaden, toen het bericht verscheen dat ik ruimte moest vrijmaken. Daarnet kreeg is dus de volle lading
Nu is het 6,24 Gb vrije ruimte op schijf C. Vreemd.

De externe harde schijf heeft nog ruimte van 442 Gb, dus hoefde niets te kopen.

Nee, foto's worden niet verzameld.
Het meeste is al weggehaald van C en toch zit het nog ruim vol.

diumenge
door diumenge - Aug 14, 2015 om 19:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Op de verkenner, dan de C:schijf selecteren, er met de rechtermuisknop op klikken en naar Eigenschappen gaan en kies daarna voor Schijfopruiming. Dan krijg je misschien weer wat extra ruimte. Maar, zoals ook al door zwaardvis aangegeven, 50 GB is wat weinig voor een C:schijf, het kan echter wel als je niet al te veel andere programma's installeert.

anduril
door anduril - Aug 14, 2015 om 19:33
167 Antwoorden / 1 Vragen

@volanns

Installeer andere programma's en bestanden niet op C: zoals diumenge zegt, maar op D:, dat vrijwaart je van verlies als Windows problemen geeft en opnieuw geïnstalleerd moet worden.

vo
door volanns - Aug 14, 2015 om 20:06
126 Antwoorden / 57 Vragen

De schijfopruiming laten zoeken en er staat o.a. 1.68 Gb Windows update dat verwijderd kan worden. Ik schrok me te pletter. Is die lading van daarnet. Zie reactie 0m 18.54.
Moet ik dit echt verwijderen.

Kunnen de offlinewebpagina's ook weg.

zw
door zwaardvis - Aug 14, 2015 om 20:12
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=anduril schreef op vrijdag 14 aug 2015, 19:33]@volanns

Installeer andere programma's en bestanden niet op C: zoals diumenge zegt, maar op D:, dat vrijwaart je van verlies als Windows problemen geeft en opnieuw geïnstalleerd moet worden.

Ik denk overigens dat het verstandig is als je ooit Windows opnieuw installeert, om ook alle programma's opnieuw te installeren. Meestal wordt alleen gratis te downloaden software gebruikt, en anders is het verstandig een licentiekey elders te bewaren, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Ik zie problemen met bv het register of andere verwijzingen (DLL's bv) als Windows op de c: schijf nieuw is geïnstalleerd en de oude programma's op D: nergens van afweten. Dat gaat geheid mis.

Persoonlijke documenten en foto's kun je inderdaad beter op een niet systeem schijf bewaren maar ook dan is het regelmatig maken van een backup hiervan aan te raden. Win10 heeft daarvoor een autom. online backup ingebouwd, maar de meeste mensen vertrouwen dat niet zo.

anduril
door anduril - Aug 14, 2015 om 20:15
167 Antwoorden / 1 Vragen

@volanns

Weet je zeker dat het de recente lading is? Het kunnen ook oudere updates zijn die je al langer geleden hebt geïnstalleerd en nooit hebt verwijderd.
Gezien de omvang lijkt het mij dat dit van langer geleden is. De recente updates zijn samen maar een paar tientallen Mb's.

De externe schijf is E:?

anduril
door anduril - Aug 14, 2015 om 20:19
167 Antwoorden / 1 Vragen

@zwaardvis

Het was nochtans het advies van Microsoft Support en die zullen het toch wel weten (?).

zw
door zwaardvis - Aug 14, 2015 om 20:22
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Anduril, uhhhh, Nee dus.

vr1944
door vr1944 - Aug 14, 2015 om 21:16
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je maakt de fout dat je van je eigen situatie uitgaat.Ik ga uit van mijn situatie.Ik heb 50 gb eigen foto's en ruim 400gb en 40 gb youtube downloads op mijn PC staan.Dus zo raar is het niet om TS te adviseren dit soort bstanden te verplaatsen.De ruimte voor de Installatie van windows 8.1 incl met de noodzakelijke rand software heeft ongeveer 25-32 GB schijfruimte nodig.Dus er is genoeg mogelijk bestanden te verplaatsen.

=zwaardvis schreef op vrijdag 14 aug 2015, 17:00:
=anduril schreef op vrijdag 14 aug 2015, 16:11: Stop toch eens met TS de verkeerde oplossing te adviseren. Al dat gedoe met partities vergroten of zelfs verwijderen voorkomt het risico dat ik om 14:53 heb aangegeven niet. Sterker nog, hoe meer je op C: zet, des te meer ben je kwijt als Windows geherïnstalleerd moet worden.
De vraag mag dan wel zijn om C: te vergroten, maar de oplossing is juist niet C: te vergroten, maar zoveel mogelijk bestanden te verplaatsen naar D:. Veiligheid boven alles.

Nou ben ik zelf een intensieve PC gebruiker, maar mijn Mijn Documenten en Mijn Afbeeldingen samen is nog niet 1 GB groot. Ik weet niet of TS zo'n intensieve Mijn Documentenmaker is dat het bij hem veel meer is. Het verplaatsten van 1GB naar D: lost dan nul komma nul op. 50 GB voor een C: schijf is gewoon te klein. En al helemaal niet toekomstvast. Misschien kan hij 2 weken vooruit met 1GB meer, maar dan loopt hij eind deze maand weer tegen hetzelfde probleem op. Of anders over 6 maanden als hij meer dan 1GB gebruikt.
Mocht hij een intensieve fotograaf zijn en tig GB aan fotos in Mijn afbeeldingen hebben staan, dan is het altijd zeer aan te bevelen die inderdaad naar E: te verplaatsen. Maar die 50 voor C: blijft dan nog te klein t.o.v. de rest van de HDD.

anduril
door anduril - Aug 14, 2015 om 21:32
167 Antwoorden / 1 Vragen

@zwaardvis

Gelukkig leven we (nog?) in een vrij land (maar de bedreigingen komen naderbij), dus ik zet zoveel mogelijk op D: en jij bent vrij om daar anders over te denken. Is dat niet mooi?

ha
door hansnl43 - Aug 26, 2015 om 14:58
8 Antwoorden / 0 Vragen

Dit topic is al twee weken niet meer actief, maar ik wil proberen voor eenzelfde probleem een oplossing los te weken.
Conform de instructies van zwaardvis (vrijdag 14 aug 2015, 10:45) heb ik gehandeld voor zover het betreft het verkleinen van mijn E-schijf. Het vergroten van de C-schijf lukt echter niet. IK zie nu dat de E-schijf twee delen bevat: een "blauw" (restant na verkleining) en een "groen" (afgesplitst, vrij gedeelte).
Ik denk dat het probleem hierin zit dat het verkleinde deel E pal naast de C staat, met aan de andere kant het afgesplitste, vrijgemaakte deel.

Wie kan mij helpen?
Helaas kan ik hier geen printscreen meesturen; dat zou anders wat duidelijker zijn, denk ik.

anduril
door anduril - Aug 26, 2015 om 15:35
167 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de laatkomers zeg ik het nog maar een keer: knoei niet met de partitiegroottes, maar zet al je niet-Windows bestanden op een niet-Windows partitie of schijf. Argumenten? Zie eerdere reacties.

zw
door zwaardvis - Aug 26, 2015 om 17:07
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=hansnl43 schreef op woensdag 26 aug 2015, 14:58]
Conform de instructies van zwaardvis (vrijdag 14 aug 2015, 10:45) heb ik gehandeld voor zover het betreft het verkleinen van mijn E-schijf. Het vergroten van de C-schijf lukt echter niet.

Dat was ook niet MIJN instructie. Ik schreef verwijderen van de (op C: volgende) schijf, niet verkleinen. Zoals ik vrijdag 14 aug 2015, 15:59 al schreef verkleinen gaat niet werken.
Je kunt bij verkleinen van E: alleen overbodige bestanden van C: naar een andere schrijf verplaatsen. Of je zou met een partitiemanager als minitools eens kunnen proberen om de niet aangrenzende vrije ruimte aan C: toe te voegen. Met de in Windows ingebouwde schijfbeheer gaat dan inderdaad niet lukken zoals iemand anders ook al bevestigde.

ha
door hansnl43 - Aug 26, 2015 om 17:10
8 Antwoorden / 0 Vragen

@ anduril
Bedankt voor je reactie. Conform jouw advies heb ik Mijn Documenten, Afbeeldingen, Dropbox, etc. alle op de E-schijf gezet. Deze schijf heb ik overigens geheel gekopieerd op een externe schijf.
Na deze verplaatsing had ik ineens op C 9GB vrij. De volgende dag was er echter maar 900MB over. Hoe kan dat nou weer? Met die 9GB kon ik voorlopig wel weer vooruit. Voorlopig, want ik ben toch van plan een SSD te kopen en daar een nieuwe, schone Win7 op te zetten. De C-schijf mag dan van mij geformatteerd worden. De programma's die er nu op staan installeer ik dan wel weer. Daar leer ik ook van.
Nu werk ik vooral op mijn oude Vista-PC, maar die loopt ook regelmatig vast. Dus ik moet iets gaan doen.

anduril
door anduril - Aug 26, 2015 om 17:46
167 Antwoorden / 1 Vragen

@hansnl43
Mogelijk dat Windows bepaalde mappen/bestanden heeft teruggezet., omdat de verwijzing naar die mappen/bestanden nog naar C: wijzen. Kijk nog eens op C: wat er is bijgekomen. Het is zaak die verwijzingen aan te passen naar de nieuwe locatie.
Alleen eigen mappen/bestanden waar Windows niets mee van doen heeft kunnen zonder nadere aanpassing worden verplaatst. Zo moet bijv. de verwijzing naar de map met e-mails worden gewijzigd via Opties > Geavanceerd > Onderhoud > Archiefmap.

zw
door zwaardvis - Aug 26, 2015 om 18:07
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@hansnl43

Kun je de bestanden van E: niet even ergens opslaan (op een externe schijf of wellicht op c:)
Dan E: geheel verwijderen. Dan kun je wel C: iets groter maken maar nog een stukje leeg overhouden waar je dan later weer E: van maakt. Vervolgens de bestanden weer op E: terug zetten.

anduril
door anduril - Aug 26, 2015 om 18:25
167 Antwoorden / 1 Vragen

@zwaardvis
Hou toch eens op met mensen onhandige adviezen en oplossingen te geven. Bovendien vermeldt hij al dat hij E: op een externe schijf heeft gezet; even lezen ;-).

@hansnl43
Prima plan. Van een SSD start Windows veel sneller op. Een SSD van (netto) 100 GB is ruim voldoende; Windows neemt bij mij 72,5 GB in. Bij de nieuwe installatie dan meteen alle verwijzingen naar de andere schijf zetten.

zw
door zwaardvis - Aug 26, 2015 om 18:48
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@anduril: GFY

anduril
door anduril - Aug 26, 2015 om 19:34
167 Antwoorden / 1 Vragen

@zwaardvis: STY