Pi
door Pieter_d_Vries Apr 28, 2017 om 16:58
Computers & telefonie

Hoe kan ik voorkomen dat KPN mijn abonnement ten nadele van mij wijzigt?

In 2010 heb ik bij KPN een surf en mail extra snel onbeperkt abonnement voor levenslang afgesloten. Dit betekend in mijn ogen dat ik levenslag recht heb op onbeperkt intertnet met het in acht nemen van de fair use policy.
Nu willen ze vanaf juni 2017 onbeperkt terugzetten naar 10.000mb en verstoppen ze zich achter de wetswijziging dat je bundel in de hele EU geldig moet zijn. De overheid verplicht de providers op deze manier in ons voordeel te handelen. KPN handelt echter in het nadeel van mensen die in 2010 een surf en mail extra snel onbeperkt internet levenslang abonnement afgesloten hebben. Als je ze er dan volgens op aanspreekt krijg je de reactie dit zal juridisch wel kunnen anders deden we het niet. Maar kan dit wel juridisch? Mij is in 2010 belooft onbeperkt mobiel te kunnen internetten de rest van mijn leven. Nu wordt het abonnement gewijzigd van onbepertk naar 10.000 mb. Nu veranderd KPN zomaar de voorwaarden na 7 jaar, terwijl levenslang beloofd was.
Ik vind dit niet eerlijk, maar daar heeft de KPN geen boodschap aan en wijst mij erop dat ik een klacht in kan dienen of het abonnement kan opzeggen.

3040 10 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 28, 2017 om 17:04
11534 Antwoorden / 15 Vragen
ne
door neodutchio - Apr 28, 2017 om 17:07
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Niets is natuurlijk levenslang, want er kunnen altijd zaken van hogerhand opgelegd worden. En hoezo wordt u benadeeld? Ja, er wordt een maximum gestelt aan het verbruik, maar in ruil krijgt u de rest van Europa erbij.

U kunt het beste zelf even uw contract nalezen, daar staat het ongetwijfeld in.

fa
door familyman - Apr 28, 2017 om 17:15
888 Antwoorden / 1 Vragen

Door de EU verandering die toen ter tijd niet te voorzien was toen u levenslang kreeg, veranderd er uiteraard wat. En als dat in uw voordeel had geweest en u getekend had voor levenslang, had u teveel betaald. Dàt had u dan ook moeten accepteren. Nu worden de prijzen wat hoger, de door de EU wet en daarom vervalt uw levenlange contract. U kunt kiezen nu, per datum wijziging opzeggen, zonder kosten, of accepteren en blijven bellen met de kpn. Overigens, levenslang krijg je praktisch nooit, zelfs niet door de rechters. U kunt wel volhouden aan "toen" maar bedenk dan eens dat de indianen met rooksingnalen communiceerden.

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2017 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De prijs zal dan ook wel verlaagd worden van dat abonnement. Niets is voor levenslang. Er zal best een ontsnappingsclausule in de voorwaarden staan.

Net zo goed als dat u niet verplicht zal zijn dat abonnement levenslang af te nemen.

ha
door halex - Apr 28, 2017 om 17:21
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt dat niet voorkomen. Door gewijzigde regelgeving kan KPN u niet meer dezelfde dienst (onbeperkt internet in NL) leveren. Wel kunt u opzeggen. KPN kan u verder informeren hoe u nu kosteloos opzegt.
Maar even voor mijn beeld: gebruikt u meer dan 10GB per maand?

Cookies
door Cookies - Apr 28, 2017 om 17:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat kun je niet voorkomen. Zelfs in het gevangeniswezen is levenslang geen levenslang. En daar zijn de bewoners juist erg blij mee.

Zoals gezegd, er zal ongetwijfeld een ontsnappingsclausule in de AV hebben gestaan, maar die zul je waarschijnlijk niet helemaal hebben doorgenomen.

En niet genoeg aan 10GB? Ik kan het me niet voorstellen.

diumenge
door diumenge Apr 28, 2017 om 17:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In het Nederlandse strafrecht is levenslang wel degelijk levenslang, de enige uitweg is gratie of herziening.

Cookies
door Cookies Apr 28, 2017 om 17:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dus toch niet levenslang.;-) En is het niet zo dat dit nu niet meer wordt gegeven? Mag vlg mij niet meer als ik mij niet vergis.

ha
door halex Apr 28, 2017 om 18:05
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens 't europees hof is een straf zonder uitzicht op terugkeren in de maatschappij (dus levenslang) mensonwaardig. Maar in Nederland hebben we de wetgeving daarop niet aangepast. Wel zijn de maximale tijdelijke straffen een paar jaar geleden van 25 naar 30 jaar verhoogd. In de hoop dat rechters minder vaak levenslang opleggen, omdat 30 jaar ook heel lang is. Maar in de basis is levenslang in Nederland nog steeds levenslang. Advocaat Wim Anker strijd al jaren tegen deze straf.

Jo
door Jos1957 - Apr 28, 2017 om 18:49
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb hetzelfde aan de hand. KPN gaf zelf aan dat de onbeperkte bundel "LifeTime" geldig was en heeft mij geen voorwaarden laten zien, waaruit blijkt dat levenslang ineens ook maar 6 jaar kon zijn.
Je mag er toch vanuit gaan, dat ze het abonnement met hun volle verstand hebben aangeboden. Het kan niet zo zijn, dat nieuwe wettelijke eisen dan in het nadeel van de klant moeten uitpakken.
10GB is inderdaad veel en maak ik nu bij lange na niet op, maar het gaat om het principe.
Overigens is het max. aantal GB's dat nu bij een abonnement kan worden afgesloten 20. Als er dan iets veranderd zou moeten worden, zou het m.i. logischer zijn om levenslang dan maar te vertalen in het max. van 20GB. Overigens worden ook dan de gemaakte afspraken niet nagekomen!

ha
door halex Apr 28, 2017 om 19:12
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, daar mag u niet van uit gaan. Andere wetgeving kan natuurlijk niet ten nadele van de aanbieder komen, anders zou die wel een heel groot ondernemersrisico lopen. U kunt gratis opzeggen, dat recht hebt u dan weer wel. Dat kan de aanbieder niet. Op deze manier heeft de wetgever dit dus toch nog heel eerlijk geregeld.

ne
door neodutchio Apr 28, 2017 om 19:18
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom denkt u dat het nadelig is? Er wordt altijd maar naar 1 kant gekeken. U gaat inderdaad terug van onbeperkt naar 10GB, maar krijgt daar ook iets voor terug, namelijk heel Europa. Dit had u namelijk niet in uw oude abonnement. U zult alleen de afweging moeten maken of de nieuwe voordelen opwegen tegen het terugdringen van het aantal GB.

mathijs_b
door mathijs_b Apr 30, 2017 om 01:19
641 Antwoorden / 77 Vragen

Afweging maken is niet aan de orde. De wetgeving verandert en als je straks in heel Europa kunt internetten uit dezelfde bundel doet niet ter zake.

Het abonnement werd voor het leven afgesloten met onbeperkt internet gebruik, en dat zal KPN moeten blijven leveren.

Wat is het doel van een contract? Dat één partij mag doen en laten wat hij wil en de andere partij eraan gebonden is? Nee, contract is contract. Anders naar de rechter, misschien wil Vara kassa helpen als zich genoeg gedupeerden melden.

ha
door halex Apr 30, 2017 om 01:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Mathijs_B: fout, helemaal fout.

sw
door swat1500 - Apr 28, 2017 om 19:38
3795 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt een en ander alleen voorkomen Door publiekelijk veel stampij te maken of te procederen.  Dat laatste heeft alleen succes als de algemene voorwaarden niet in een dergelijke aanpassing voorzien.

ne
door neodutchio - Apr 28, 2017 om 20:18
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ben even terug gedoken in de history hier, maar ben geen eerdere vraag tegenkomen over uw abonnement. In 2010 heeft u een abonnement afgesloten op het toenmalige 2g/3g netwerk. Ik heb u nergens horen klagen dat u zonder bijbetaling naar 4g bent gegaan. En nu ook nog eens zonder bijbetaling in heel Europa kunt internetten.

U wilt wel de voordelen hebben, maar andere aanpassingen accepteerd u niet.

mathijs_b
door mathijs_b - Apr 30, 2017 om 01:11
641 Antwoorden / 77 Vragen

Contract is contract. Volgens mij is dat veranderen onmogelijk, of het moet ergens in de "kleine lettertjes" staan.
Dat had KPN zich indertijd kunnen realiseren maar toen wilden ze veel dure abonnementen verkopen.
Nu dat een beetje minder rendabel dreigt te worden willen ze van die contracten af.
Laat KPN maar bewijzen dat ze het mogen doen en anders zou ik er zeker niet mee accord gaan, eventueel rechtsbijstand inschakelen.

fa
door familyman Apr 30, 2017 om 01:21
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kunnen ze verrassend simpel, een nieuwe EU wet. En u gaat na 10Gb naar een langzamere snelheid, dus uw verhaal? Jammer.

ha
door halex Apr 30, 2017 om 01:28
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Huh? Een leverancier mag op zich altijd de leveringsvoorwaarden wijzigen (tenzij het een monopolist is, want dan beslist vaak de ACM). Als consument heb je dan het recht om direct kosteloos de overeenkomst op te zeggen. Zo steekt wetgeving in elkaar.
Het is niet verstandig om met uw gissingen vraagsteller(s) evident foutieve informatie te geven.