Gr
door Grekoki Feb 4, 2018 om 20:51
Computers & telefonie

Hoe overgaan op Macbook?

Wij hebben met een prijsvraag een Macbook gewonnen! Blij mee,wil eindelijk wel van onze desktop pc af en alles op een laptop hebben.
Maar....zie erg op tegen alles wat er anders op is,houd niet zo van veranderingen en leer niet meer zo snel.( vrouw 65+,vind het altijd lastig weer aan wat nieuws te wennen)
Toen iedereen al Windows 7 had zaten wij nog met plezier met XP en nu heeft iedereen W.10 en WIJ nog 7....
DAT was al een verandering die niet prettig was,want sindsdien kon ik mijn foto's niet meer versturen bij een mail zoals ik gewend was.
Ik maak ook veel gebruik van Picasa,daar staan sinds 2006 mijn foto's in en gebruik ik veel om foto's op te zoeken. Die staan ook wel netjes in mappen,maar kan ik een bepaalde foto nietin zoeken als ik niet weet WANNEER die gemaakt is.
Zit er een dergelijk programma op de Mac waar ik deze foto's op over kan zetten? En mails,documenten en contacten?
Ik heb bij de biep het Macbook voor Senioren aangevraagd en ga me er in verdiepen,maar zou graag enige geruststelling van jullie krijgen dat er dingen overgezet kunnen worden....Dat kan mijn man dan zelf.
Een advies wat ik vast wel zal krijgen is: verkoop je Macbook dan en koop er een andere laptop voor terug.
Dat kunnen we altijd nog doen als we dit niet aandurven,dan zou ik graag bv een HP hebben met wat groter scherm als de Mac. Wij hebben hem niet nodig om mee buitenshuis te nemen,zoals mensen er lekker op kunnen werken in de trein.

4349 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2018 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een schitterende prijs hebt u gewonnen. Heb zelf geen Macbook maar in mijn omgeving hebben ze hem wel en zij zijn er uitermate enthousiast over.

Gewoon langzaam met dingen beginnen en uitproberen, dan zult u er heel veel plezier van hebben.

marita5
door marita5 - Feb 4, 2018 om 21:33
11534 Antwoorden / 15 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 4, 2018 om 21:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Alhoewel ik zelf geen Apple fan ben zou ik in uw geval die Macbook houden  De besturing van Apple is niet zo heel gecompliceerd, het gaat u vast lukken  En wellicht is er iemand in uw omgeving die u kan opstarten

aurora1
door aurora1 - Feb 5, 2018 om 02:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik uw vraag van ruim een jaar geleden bekijk kunt u prima overweg met computers en tablets en kunt u het ook prima leren. Waarom u 65+ noemt is me een raadsel want dat is behoorlijk jong.
Zin om andere systement te leren hebben weinigen, en u weet, iets anders leren doe je stap voor stap en met geduld en je even over tegenzin heenzetten.
Misschien is er in een buurthuis of de bibliotheek een cursus die u kunt volgen, zij het dat ik denk dat u die helemaal niet nodig heeft. Stuur uw man er anders heen en laat hem ook dat boek doornemen, dan hoeft u het allemaal niet voor hem te doen als hij de gemakkelijkste weg wil zoeken.
Beslist niet verkopen want u heeft een erg goede en mooie prijs gewonnen.
Mogelijk is dit een leuk cadeau voor uw man: https://www.bol.com/nl/f/mac-voor-dummies/9200000000030873/
Het zal vast in de plaatselijke boekwinkel/Bruna te koop zijn en anders te bestellen.
Natuurlijk kunt u foto's e.d. overzetten naar de Macbook.
U heeft al een Gmailaccount naar ik aanneem, dus daarmee kunt u ook al vooruit op de Macbook.

wi
door willem2sigaren - Feb 5, 2018 om 10:20
44 Antwoorden / Vragen

Welkom in de wereld van Apple. Werk al sinds 2007 met een iMac en wil niets anders meer. Geen virusscanners meer nodig. Je kunt je Hotmail blijven gebruiken en in plaats van Picasa heb je nu de Foto's app. Je hebt de keuze uit verschillende browsers zoals Firefox, Chrome en Safari. Foto's overzetten met een ingebouwd programma zoals Airdrop. Films kijken via Quicktime en nog veel meer. Bezoek ook de site van macMiep voor de cursus werken met macOS. Veel plezier met je MacBook.

Grunnen.
door Grunnen. Feb 5, 2018 om 15:45
509 Antwoorden / Vragen

@willem2sigaren

OT Er is geen verschil meer in de kwetsbaarheid voor virussen etc bij gebruik van beide systemen.In Windows 10 zit ook gratis standaard bescherming net als in Apple OS. Voor beide OS is een uitgebreide virus en firewal software geen overbodige luxe. Zeker als je de laptop voor  bankzaken gebruikt.

bb
door bbert - Feb 5, 2018 om 16:07
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Gregoki,
Gefeliciteerd met uw MacBook.
Als u aan een Apple computer gewend bent wilt u nooit meer terug naar Windows.
Kijk voor het overzetten van uw gegevens maar eens op de onderstaande site van Apple daar vind u een handleiding.
https://support.apple.com/nl-nl/HT204087
Als u daarover vragen heeft kunt u altijd nog naar een Applewinkel gaan, daar helpen ze u wel.

Ooit in 2009 heb ik familie geholpen om de gegevens om te zetten, dat is toen prima gelukt.
Zelf gebruik ik al een Apple sinds 1992.
Succes.

marita5
door marita5 - Feb 5, 2018 om 16:13
11534 Antwoorden / 15 Vragen
ju
door juano - Feb 5, 2018 om 17:44
50 Antwoorden / 65 Vragen

Geen zorgen, gaat vanzelf. Gewoon beginnen met de meegeleverde software. Kijk op 'macfreak' of wordt lid van Klokhuis. In 1984, na stumperen met ms dos en basic, voor gebruik thuis gekozen voor Apple. Gouden greep, geloof me. Voor het gebruik van mijn Garmin GPS heb ik destijds windows op mijn Apple geinstalleerd, ook dat kan bij Apple. Gelukkig is dat voor de Garmin niet meer nodig, dus weg met windows. Veel plezier met Uw Apple het gaat zeker lukken.

Ro
door Rocky Luck - Feb 5, 2018 om 17:47
21 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij is Picasa gewoon beschikbaar op de Mac.
Volgens dit artikel kun je zelfs in iPhoto een plugin voor Picasa zetten.

gr
door greetk - Feb 5, 2018 om 19:15
13 Antwoorden / 9 Vragen

Heel erg bedankt voor jullie tips ( en felicitaties!) Ben wel beetje gerustgesteld dat ik er toch meer mee kan als waar ik bang voor was.We gaan ermee aan de slag!

costnix
door costnix - Feb 5, 2018 om 19:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bij SeniorenWeb kunnen ze u vastgelegd helpen. Er zijn computercafes waar u hulp kunt krijgen:
https://www.seniorweb.nl/cursussen/computerles-in-de-buurt
En gefeliciteerd met het winnen van de MacBook!