Hoge telefoonrekening onbekend data verbruik Vodafone binnenland
Deze week krijg ik ineens een sms van Vodafone dat ik contact met ze op moet nemen. Het bleek dat mijn telefoonrekening (welke normaal 80 a 90 euro is) ineens 550 euro is ivm het verbruiken van 25GB aan data in paar dagen tijd!
Ik gebruik op mijn Samsung S6 enkel whatsapp en email en kom daarmee nooit over de 1GB heen. Daarnaast krijg ik altijd een sms wanneer mijn limiet bijna bereikt is maar deze heb ik niet eens ontvangen.
Uiteraard wilde ik hier een specificatie van want ik wil een verklaring voor dit onmogelijke verbuik. Dit blijkt niet mogelijk te zijn ivm privacy policy. Uiteindelijk heb ik 6 verschillende mensen gesproken van verschillende afdelingen en werd telkens weer doorverwezen maar niemand die me wil helpen of een verdere uitleg kan geven dan "het zal wel aan een app liggen". Ik weet niet meer wat ik verder moet doen maar ik weet wel dat het onmogelijk is dat ik in een paar dagen 25GB aan data verbruikt heb.
Wat ik bijzonder vind is dat ik op internet enorm veel berichten tegenkom van Vodafone klanten met hetzelfde probleem waardoor het mij lijkt dat dit een bekend probleem is bij Vodafone en dat er hier gewoon iets niet klopt.
Het kan toch niet zo zijn dat ik echt 550 euro moet betalen voor data die ik niet verbruikt heb zonder dat ik een specificatie krijg waarvoor ik dit dan gebuikt zou moeten hebben?
Ik baal enorm van de situatie en vind het vervelend dat Vodafone me niet verder wil helpen en me van het kastje naar de muur stuurt. Had ik nou 2 maanden terug maar opgezegd toen het kon. (Mocht kosteloos overstappen ivm het slechte bereik en de netwerkproblemen van Vodafone, maar omdat Vodafone ook aan gaf hier aan te werken heb ik besloten het nog even aan te kijken.)
Wat kan ik doen om dit op te lossen? Ik hoop dat u me wat verder kunt helpen.
MVG K.KLijnsma
En wat zeggen de gegevens in uw telefoon over het verbruik?
Edit.
Als het plaatje wat hier staat, het verbruik aangeeft van uw telefoon, dan hebt u het verbruikt. Mijns inziens draaien er blijkbaar op de achtergrond een heleboel programma's.
En Vodafone mag inderdaad niets zeggen over welke sites er bezocht zijn.
Schakel eens terug naar de vabriekinstellingen, kijk eens wat er dan gebruikt wordt. Of schakel stuk voor stuk de apps uit, dan weet u ook wie de boosdoender is.
U denkt onrecht dat alleen WhatsApp en email uw data verbruiken. Alleen al de playstore heeft soms 5 updates van programma's per dag. Verder zijn er nog veel meer dataslurpers op een S6 te vinden. Stel uw toestel zo in dat grotere bestanden uitsluitend via WiFi worden gedownload /geüpdatet.
Diewilik
Welke verklaring geeft Vodafone ervoor dat u geen sms heeft ontvangen?
Zie ook:https://www.vodafone.nl/support/internet/internetblokkade-nederland.shtml
Op zulke vragen geeft een provider zelden antwoord. Heb laatst ook een paar smsjes niet ontvangen. Wat dan helpt is de telefoon uit en daarna weer aanzetten. Die tip werkt bij eenvoudige en met smartphones, ligt dus gewoon aan de provider.
@flessebon: en ik ben benieuwd naar een update van TS. Daar horen we tot nu toe niks meer van.
Dat zie je vaker.
Maar heb het deze week zelf ook meegemaakt dat ik geen smsjes over mijn gebruik ontving en andere ook niet. Heel vervelend natuurlijk.
Op twitter vonden enkele mensen de antwoorden de vanochtend gegeven werden stom, wellicht is dat de reden.
Toevallig Pokemon Go via een onbetrouwbare bron geinstalleerd (of iemand anders die toegang heeft tot jouw telefoon). Heb al van meerdere mensen gehoord dat die vreselijk in de problemen zijn geraakt daardoor.
Hallo Klijnsma ,
Hier kunt u lezen hoe u het verbruik onder controle kunt houden , voorkom een hoge rekening ( is nu wel te laat ) , klik op de rode regel .
https://www.vodafone.nl/support/internet/bereken-je-mbs.shtml
Dit is een goede tip, als je er vanuit gaat dat Vodafone gelijk heeft. Het lijkt er sterk op, dat het systeem van Vodafone niet klopt.
U kunt zelf er veel aan doen met de instellingen op uw telefoon om overmatig datagebruik te voorkomen.
Lees bijvoorbeeld eens hier: https://www.consumentenbond.nl/mobiel-abonnement/dataverbruik-android
U kunt ook per app instellen dat u geen meldingen wilt e.d., in Google Play het updaten van apps uitzetten, en bijv. kiezen voor updaten alleen via wifi, automatisch synchroniseren uitzetten etc.
Gezien het plaatje kunt u ook achtergrondgegevens beperken aanzetten.
Verder ad-blocks e.d. installeren, en eventueel de browser Ghostery installeren.
Topantwoord
Hopelijk kunt u de geschiedenis van FF nog inzien, best ongebruikelijk (vrijwel onmogelijk) dat je daarmee op één dag 22 gb verbruikt. Persoonlijk zou ik dat met een gerust voor de rechter durven laten komen, aangezien Vodafone dan wel met ip's op de proppen moet komen om het verbruik te rechtvaardigen.
Iets zegt mij dat Vodafone daar never nooit niet aan gaat beginnen. Note: dan zult u wel uw nummer verliezen en een incassobureau op uw dak krijgen, an sich beide niet zo heel ernstig.
Sowieso heel veel sterkte gewenst met de 'klantenservice' van Vodafone..
Ik denk precies hetzelfde en ga het ook echt niet betalen...
ga het ook echt niet betalen...
Bedenk wel dat er een preventel lijst bestaat die als je erop komt door niet betalen, je daar voorlopig niet vanaf komt. En dan is elk abo (mogelijk) een probleem.
Als een rechter je gelijk geeft en je niets hoeft te betalen, word je ook niet geregistreerd bij preventel. Als de rechter in jouw nadeel beslist, moet je betalen. Dan kom je dus ook niet op de lijst.
25 gig in een paar dagen is echt heel erg veel. 1 divx film = ongeveer 250 MB ofzo, dat zou dan betekenen dat je 100 films hebt gedownload. Als je het hebt over mp3. 1 mp3 is ongeveer 3 MB, dan praat je over meer dan 8500 liedjes. Een rechter kijkt altijd naar redelijkheid en billijkheid. Naar de rechter stappen is dan ook in mijn ogen een redelijke mogelijkheid zeker omdat je een SMS had moeten krijgen vanuit Vodafone (zeker als dat in het contract of overeenkomst staat?). Succes ermee!
De vraag is of door niet te betalen het probleem "verdwijnt". Want het probleem is nog niet helder. Er is teveel verbruikt via de browser en dan lijkt het me logisch om eens te kijken naar de geschiedenis. Wat heb je bezocht en hoe lang?
Bij mijn Samsung S4 hoef ik daarvoor alleen maar rechtsboven op die drie vlakkies te klikken en vervolgens voor geschiedenis te kiezen. Mogelijk kun je daar een dubieuze site uit af lezen.
Dat is een stap die voorafgaat aan een mogelijke rechtszaak met Vodafone.
Zie reacties waarin staat dat ik het gebruikt heb, dit is uiterraard absoluut niet het geval. Er is niets gedownload of dergelijks, verder geeft de telefoon niet aan welke site er bezocht zou zijn in de historie, daar staat niks.
Vodafone zou dat wel kunnen zien , maar claimt dat t niet mag!
Hoe kunnen duizenden mensen ditzelfde probleem hebben...??
Bij mij geeft mijn telefoon bij data verbruik altijd aan wat er volgens mijn telefoon verbruikt is en dat het kan verschillen met het data verbruik van de provider. Ik lees daaruit dat de data dus met mijn telefoon daadwerkelijk zijn gebruikt. Ook staat er een lijstje onder welke app het meeste heeft verbruikt. Bij mij staat er facebook 44,32 MB en bij u staat volgens telefoon (dus niet alleen provider) geregistreerd Firefox 22,59 GB. Is het mogelijk dat u uw internet (van de telefoon) niet goed beveiligd heeft, dat er iemand ingelogd heeft op uw internet?
Vodafone webcare heeft een antwoord gegeven.
@Klijnsma,
Vraag eens inlichtingen bij het Juridisch loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .
https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer