ro
door rosanne3 Aug 29, 2008 om 17:35
Computers & telefonie

Hulp met Acces

Hi!

Ik ben werkzaam als vrijwilliger in Mexico bij Centro de Esperanza Infantil (www.oaxacastreetchildrengrassroots.org). Via dit programma worden kinderen gesponsord, zodat ze naar school kunnen gaan. Normaal zouden ze hier geen geld voor hebben.

Op dit moment wordt er gewerkt met een database in Excel. We willen dit graag overzetten in een database in Acces. Ik ben al een beetje begonnen, maar ben echt een beginner en veel verstand heb ik er niet van.

Wieowie wil mij een handje helpen? Ik weet niet precies hoeveel tijd er in gaat zitten. Maar ik kan het begin en de opzet opsturen, zodat je zelf kunt kijken hoeveel tijd het kost. Ik ben ook blij met een stukje...

Wie o wie wil zich inzetten voor een goed doel en een beetje van zijn vrije tijd opofferen?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Rosanne Beukeboom

836 6 Rapporteer

freya
door freya - Aug 29, 2008 om 18:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Rosanne,

Tja, een database in Excel, dat is inderdaad geen beste oplossing.
Excel is gemaakt voor spreadsheets en niet voor databases. Access is
inderdaad een betere keus.

Om te beginnen zou ik je willen adviseren om eens wat boeken te lezen
over Access en wat nog het meest belangrijk is, zet eens op papier wat
je allemaal precies in die database wilt hebben en vooral wat je er
allemaal mee wilt doen.

Alleen maar gegevens in een database stoppen is niet voldoende. Ik zeg
altijd maar zo: 'Data' wordt pas 'informatie' als je het op een goede
manier kunt raadplegen, anders heb je er niets aan.

En verder, hoe 'groot' moet het opgezet worden? Gaat het om een
betrekkelijk simpele database met een enkele tabel en wat formulieren en rapporten of wordt
het een complex gebeuren met meerdere tabellen, relaties, formulieren, rapporten enz. Wellicht nog te gebruiken in een netwerk (internet?) met meerdere
gebruikers en bijbehorende bevoegdheden?

Het zijn allemaal dingen waar je van tevoren goed over moet nadenken.
Maar al te vaak heb ik meegemaakt dat mensen meteen een programma
grijpen en beginnen te 'bouwen' omdat men snel resultaat wil zien. Het
gevolg is dat naarmate de tijd verstrijkt er wijziging op wijziging
volgt en vóór je het weet wordt het een onoverzichtelijke brij van aan elkaar geknoopte onderdelen waar
bijna niemand meer wijs uit kan worden. Probeer dat te voorkomen.

In ieder geval niet iets wat we hier, in deze consumentenrubriek 'even' kunnen oplossen.

m.vr.gr. Freya

ro
door rosanne3 - Aug 29, 2008 om 18:39
18 Antwoorden / 20 Vragen

Hi Freya

Bedankt voor je reactie. Ik ben al eerder aan de slag geweest met de database en we hebben inmiddels een opzet en weten hoe we de formulieren en dergelijk willen hebben.

Ik ben niet op zoek naar hulp op dit forum, maar meer op zoek naar iemand die buiten dit forum mij zou kunnen helpen met deze database op te zetten. De voorbereidingen zijn gedaan, een kleine start ook, omdat iemand mij eerst hielp. Deze persoon heeft echter geen tijd meer en ik ben op zoek naar een vervanger van deze persoon, die mij via email en msn kan assisteren met deze database.

Groetjes Rosanne

poltol
door poltol - Aug 29, 2008 om 19:25
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Rosanne,

Mooi werk wat u doet. Ik weet niets van Acces. Wat u wel kunt doen is een kant en klaar programma aanschaffen. Dat werkt via Acces maar heeft al allerlei voor bewerkte gegevens, invulvakken en sorteer mogelijkheden in zich. U hoeft dan zelf geen database te bouwen het wordt dan meer een invul oefening. En, heel vaak zijn deze programma's verder uit te bouwen tot werkelijk flinke databases. Misschien wilt u ook wel in het spaans of engels werken. Ook dan zou u eens lokaal moeten rond neuzen.

Succes, poltol

ro
door rosanne3 - Aug 29, 2008 om 19:28
18 Antwoorden / 20 Vragen

Bedankt voor de tip, ik ga eens rondneuzen als ik niemand kan vinden die me kan helpen!

freya
door freya - Aug 29, 2008 om 20:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Je schrijft 'dat je er al mee aan de slag bent geweest, dat er al een opzet is en dat je weet hoe je de formulieren wilt hebben'. Dan kun je toch m.b.v. een boek, of één van de vele handleidingen die er wel op internet te vinden zijn, zelf de formulieren maken? Als je iemand inschakelt die dat voor je doet, leer je er niets van en blijf je dus afhankelijk van anderen.
Ik bedoel het niet onaardig hoor, maar mijn ervaring is dat je het toch het beste zelf kunt doen. Een cursus kan ook handig zijn, maar via b.v. e-mail wordt het toch lastig om allerlei zaken uit te leggen.

Freya

na
door namliam - Aug 29, 2008 om 21:45
99 Antwoorden / 7 Vragen

Ik weet niet of dit mag... maar ...

HET beste forum voor Access, met meerdere MVPs:
http://www.access-programmers.co.uk/forums/

Stel je vragen daar (in het engels) en je wordt zeer waarschijnlijk met alle vriendelijkheid geholpen.

Eventueel kan je mij daar ook vinden onder de zelfde naam "namliam" of te wel "The Mailman"
Maar er zijn nog veel meer knappe access koppen aldaar.

Success met je Database!