ov
door overwegje Dec 12, 2017 om 19:09
Computers & telefonie

Is garantie overdraagbaar?

kort geleden via marktplaats een tweedehands artikel gekocht, met aankoopbon. Garantietermijn is nog niet verlopen. Heb ik als “tweede koper” recht op de garantie?

54609 24 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 12, 2017 om 19:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Meestal niet, maar als die bon niet op naam staat dan kan de winkel niet/moeilijk aantonen dat u de tweede koper bent.

ov
door overwegje - Dec 12, 2017 om 19:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie, niet echt het antwoord dat me vrolijk stemt....ik had het idee dat garantie wordt gegeven op producten en niet op mensen die het product kopen...

tenormin
door tenormin - Dec 12, 2017 om 19:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@overwegje, dus de aankoopbon staat op naam, gezien je reactie. Er zijn n.l. toch nog vrij veel mensen die het op naam laten zetten, voor het geval dat: vul zelf maar in: huwelijkse voorwaarden of andere zaken. Dat eerste wordt anders per 1 Januari a.s. maar dat is een ander verhaal.

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2017 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sinds wanneer moet je je legitimeren als je om garantie komt in een winkel.

tenormin
door tenormin Dec 13, 2017 om 19:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heb ik het over legitimeren dan? Ik was op huwelijkse voorwaarden getrouwd en wat ik kocht, daar liet ik op de rekening mijn naam zetten. Ook al omdat mijn echtgenoot toen een eenmansbedrijf (zo heette dat toen) had. Weer sorry late reactie; krijg geen berichten meer en inloggen krijg ik een sik van.

Cookies
door Cookies - Dec 12, 2017 om 19:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als het artikel online is gekocht, moet je vaak via je account (dus van de 1e koper) een rma procedure starten.

ne
door neodutchio - Dec 12, 2017 om 20:25
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Het nadeel van een bon op naam is, is dat bij garantie die gegevens worden aangehouden. Als het artikel terug gestuurd wordt ter reparatie wordt het daarna naar het adres verstuurd die op de bon staan.
Het adres zou nog evenueel aan te passen zijn (bv verhuizing), maar dan komt de naam weer niet overeen.

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2017 om 20:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

We weten niet of het via internet gekocht is. In een winkel haal je het op.

En er is gelukkig ook nog niets kapot.

AWYeah28
door AWYeah28 - Dec 12, 2017 om 22:37
355 Antwoorden / Vragen

Beste Overwegje,

Als ik het antwoord op uw vraag zoek -want ik ben ook nieuwsgierig naar de officiële wetgeving hierover- dan zie ik veel discussie over dit onderwerp. Ook bij juristen onderling.

Waar het op neerkomt is dat garantie in principe overdraagbaar is, omdat het hoort bij het product en niet bij de klant, maar dat een leverancier hier wel van kan afwijken in zijn voorwaarden. Met andere woorden: als in de garantievoorwaarden van de leverancier vermeld staat dat de garantie alleen geldt voor de eerste koper van het product, dan heeft u als tweedehands koper geen rechten. In sommige gevallen zou daar dan weer bezwaar tegen kunnen worden gemaakt, maar dan vindt u zichzelf al snel bij een rechtbank en is het nog maar de vraag of de aanschafprijs al die moeite en kosten rechtvaardigt.

Samengevat: Als de bon van het product niet op naam staat is er niets aan de hand, staat er wel een naam op dan zult u even de voorwaarden van de leverancier door moeten nemen.

Succes!

pe
door peentjes - Dec 12, 2017 om 23:22
421 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal geeft de leverancier dat aan in zijn voorwaarden.

hutch
door hutch - Dec 13, 2017 om 10:09
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als ik de letter van de wet lees, lijkt mij dit een moeilijk tot niet afdwingbaar recht.

Het Burgerlijk Wetboek boek 7 heeft het over de rechten van de koper. Een koop tussen een verkoper die handelt in het kader van zijn handels- beroepsactiviteit (enz.) en een 'koper, natuurlijk persoon'.

Verder heeft BW7 het over de verkoper en de koper, doelende op de persoon die het roerend goed (het artikel) gekocht heeft van de verkoper.

In art. 6a BW7 staat letterlijk:
"Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent."

Dus als er volgens de letter van de wet wordt gehandeld, heeft de koper van een tweedehands artikel geen rechten ingevolge het Burgerlijk Wetboek boek 7.
M.a.w. u (als koper van een particulier) kunt dit recht niet afdwingen van de verkoper die handelt ingevolge dit wetboek.

Mogelijk dat u een verzoek kunt doen aan de persoon van wie u dat artikel gekocht heeft, om zijn/haar recht te kunnen uitoefenen.
Maar dat hangt dan weer af van wat de (algemene) voorwaarden zijn van de verkoper (ingevolge BW7).

Volgens mij is er nog geen jurisprudentie bekend m.b.t. een dergelijke zaak, vanwege het feit dat het meestal niet rendabel is om hiervoor een zaak te beginnen.

Dus m.i. heeft u als 'tweede' koper geen recht op garantie van de verkoper, die het artikel nieuw verkocht heeft ingevolgen BW7.

di
door diversion - Dec 13, 2017 om 12:48
103 Antwoorden / 7 Vragen

Dat hangt waarschijnlijk van de betreffende winkel af. Of anders kun je je soms ook rechtstreeks tot de fabrikant wenden. Heb ooit een Pulsar horloge via Marktplaats gekocht dat een jaar later kapot ging, maar gelukkig had ik de originele factuur gekregen van de verkoper en was de garantie nog niet verlopen. Dat was voor Pulsar voldoende om het hele uurwerk van het horloge onder garantie te vervangen. Ik zou u adviseren om gewoon contact op te nemen met de betreffende winkel of eventueel fabrikant wat hun policy is.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 13, 2017 om 13:30
428 Antwoorden / 2 Vragen

Garantie niet overdraagbaar naar de "tweede koper"  ???  garantie is toch apparaat gebonden?  Hoe gaat het dan met onderstaande situatie??
Ik heb vorig jaar vanwege het bereiken van de pensioen gerechtigde leeftijd een cadeau uit mogen kiezen.  Mijn oog was gevallen op een leuk
audio setje.   Ik heb daar zelfs de rekening bij gekregen voor het geval het ding ooit defect mocht geraken.  Wat gelukkig nog niet is gebeurd.
Op de aankoopbon staat de naam van mijn, dus inmiddels ex, werkgever, met bijbehorend adres.  Echter daar kom ik dus niet meer.
Ik ben dus wel de "eerste" eigenaar van dat ding. maar op de rekening staan dus niet mijn gegevens.
Of moet ik maar hopen dat dat ding niet defect raakt ???

kl
door klusman - Dec 13, 2017 om 13:49
91 Antwoorden / 9 Vragen

Enige tijd geleden heb ik via marktplaats een tweedehans laptop gekocht.
Na een storing heb ik contact opgenomen met het bedrijf "DELL".
Ze kwamen netjes aan huis het probleem verhelpen. Ze moesten zelfs nog een keer terugkomen.
In tegenstelling tot een aantal gegeven antwoorden, denk ik, dat in ieder geval de fabrieksgarantie gehandhaafd blijft.

el
door elhenk - Dec 13, 2017 om 15:46
9 Antwoorden / 1 Vragen

Kocht een paar jaar geleden een VW Golf van 11 mnd.
Na 10 mnd ging de turbo kapot en heb als 2de koper dit gewoon vergoed gekregen.
Dus meestal gaat de fabrieksgarantie gewoon door op het produkt en niet op naam.

Groet elhenk.

rembrantd
door rembrantd - Dec 13, 2017 om 16:18
116 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, je hebt dan gewoon garantie. Dat weet ik uit ervaring met een Indesit die het vaker niet dan wel deed. Via Marktplaats verkocht met het garantiebewijs en de nieuwe eigenaar heeft hier veel gebruik van gemaakt. (van de garantie en wasmachine)

diumenge
door diumenge - Dec 13, 2017 om 16:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat de ervaring van reageerders hierboven is dat veel bedrijven en fabrikanten wel garantie geven aan de tweede koper, wil nog niet zeggen dat er in alle gevallen recht op bestaat.

Die reacties vallen eigenlijk in de categorie: zeggen dat er recht bestaat op een prijs in de staatsloterij omdat je zelf een keer hebt gewonnen.

mo
door mof - Dec 13, 2017 om 18:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In proncipe niet en meestal wordt dit principe toegepast.

ov
door overwegje - Dec 13, 2017 om 20:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal hartelijk dank voor de antwoorden. Ik heb mijn vraag ook uitgezet bij de consumentenwijzer, zij geven aan dat het niet uitmaakte of een artikel overgaat cq wordt doorverkocht. Het ontslaat de “geregistreerde” verkoper er niet van garantie te moeten geven. Geregistreerde verkoper moet worden gelezen als winkel cq bedrijf.
het artikel is gekocht bij bol.com, die hadden aanvankelijk al aangegeven dat de garantie van toepassing was, echter, bol.com had het artikel zelf verhandeld via smartphonehoesjes. Deze laatste hebben het artikel gestuurd naar de 1e koper, daar is het nooit aangekomen, en weigeren nu hetzelfde artikel opnieuw naar mij te sturen...als u het nog snapt.....ik heb steeds eerlijk gecommuniceerd wie ik was en wat mijn adres was, terwijl op de garantiebon het adres van de 1e koper stond! Ik blijf proberen....

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2017 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bol.com “verhandeld” niet via smartphonehoesje”.

ov
door overwegje Dec 13, 2017 om 21:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja Tijger, dat doen ze dus wel! kijk maar eens op de website bij bol.com naar de artikelen. Je denkt een artikel bij Bol.com te kopen, maar dat komt dan dus soms van een ander bedrijf. In mijn geval komt het van smartphonehoesjes (maar er zij  nog veel meer bedrijven waar Bol de artikelen vandaan haalt)
Mijn garantie probeert Bol.com nu te verhalen bij smartphonehoesjes. Deze erkent dat ook in de mailwisselingen....

AWYeah28
door AWYeah28 - Dec 13, 2017 om 22:55
355 Antwoorden / Vragen

[quote]Deze laatste hebben het artikel gestuurd naar de 1e koper, daar is het nooit aangekomen, en weigeren nu hetzelfde artikel opnieuw naar mij te sturen...[/quote]

Begrijp ik het goed dat u het artikel onder garantie naar de leverancier hebt opgestuurd, deze het gerepareerde/vervangen artikel hebben gestuurd naar de eerste koper, maar dat het artikel daar nooit is aangekomen? Kunt u zeker weten dat het artikel niet bij de eerste koper is aangekomen? Is er een Track & Tracecode van de verzending? Kent u de eerste verkoper persoonlijk?

In principe is Bol.com uw aanspreekpunt en in mijn ervaring doen zij niet zo moeilijk als er een tegoedbon gegeven moet worden omdat een externe verkoper zich niet aan de regels houdt. Wel is het dus de vraag of de eerste verkoper niet simpelweg zijn verkochte artikel terug heeft gekregen en denkt daar een slaatje uit te kunnen slaan.

1paul
door 1paul - Dec 14, 2017 om 09:20
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Ja
de garantie is op het artikel niet op de koper van toepassing...

ov
door overwegje - Dec 14, 2017 om 17:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal. Graag wil ik mijn vraag “is garantie overdraagbaar?” afsluiten met een “succes-verhaal”. Gisteren heb ik bol.com een gepeperde mail gestuurd, waarin ik heb aangegeven niet accoord te gaan met de mededeling dat garantie vervalt als een product wordt doorverkocht. Vandaag kreeg ik een telefoontje, waarin werd aangegeven dat ik het aankoopbedrag vergoed krijg.......
PS: ik had in de mail de positieve respons van consumentencontact en de mediamarkt toegevoegd. Zij hadden beiden aangegeven dat garantie overdraagbaar is naar een volgende koper.........

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2017 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi resultaat, bedankt voor het terugmelden.

ov
door overwegje - Dec 14, 2017 om 20:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste awyeah28, ik zie dat ik je vraag nog niet heb beantwoord.
alhoewel ik heel duidelijk mijn naam en adresgegevens heb doorgegeven, heeft men het garantieartikel inderdaad naar de 1e koper gestuurd. Ik ken deze persoon alleen van marktplaats. Deze persoon geeft aan het artikel niet te hebben ontvangen. De organisatie gaf daarna aan mij aan dat ze vervolgens niet meer van plan waren om het artikel opnieuw (nu naar mij) op te sturen, omdat ze er volgens hen toen pas achterkwamen dat ik 2e koper was!

AWYeah28
door AWYeah28 Dec 15, 2017 om 09:58
355 Antwoorden / Vragen

Dank u voor het reageren, heel fijn dat alles uiteindelijk goed is gekomen!

mo
door mof - Dec 15, 2017 om 13:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe niet. Kijk in de garantieboorwaarden. Op tweedehands artikelen, zeker als die particulier worden doorverkocht geldt dat in principe de fabrieksgarantie verloopt.

Bo
door Bonte Specht - Dec 15, 2017 om 14:36
45 Antwoorden / Vragen

Ja, de garantie is namelijk voor het artikel en niet persoonsgebonden