we
door werkelijkwaar Feb 16, 2011 om 20:16
Computers & telefonie

LET OP: Online T-Mobile saldo wijkt af van werkelijk

Beste lezers,

Via dit forum wil ik graag peilen of er meer mensen zijn met hetzelfde probleem en ook wil ik dit onder een breder publiek onder de aandacht brengen.
In dit topic op het t-mobile forum heb ik al mijn vermoedens geuit over de verkeerde weergave van het beltegoed saldo. Nu heb ik in de laatste week screenshots genomen van het saldo.
Op 7 februari had ik nog 8 euro over en wat bleek in de daaropvolgende factuur, dat ik er al vanaf de 5e overheen zat. Dus de weergave loopt ongeveer een week achter, terwijl de weergave aangeeft het bijgewerkt te hebben tot 7 februari.

Ik heb al aardig wat reacties gehad op het forum en er zijn dus vele leden die hier last van hebben. De moderator heeft gezegd Je beltegoed en onkosten controleren via My T-Mobile is mogelijk, wanneer je weet dat het een indicatie is. Maar de weergave is toch een extra dienstverlening naar de klanten toe zodat zij weten hoe veel zij nog kunnen bellen of smsen. En de weergave moet een indicatie geven van jouw btg. Een eurootje minder of meer doen wij niet moeilijk over, maar als het over tientallen euro's gaat kun je niet meer spreken over een indicatie of aanwijzing omdat dit ver naast de werkelijkheid ligt en is het dus niet reeel om het hier op af schuiven.

Nu heb ik dus al al 3 maanden 20-30 meer betaald, doordat de weergave niet klopt. Ik zie dit eigenlijk als oplichting, want door de weergave een week achter te laten lopen en je in te dekken door te zeggen dat het een indicatie is en het kan verschillen met de werkelijk snoepen zij zo tientallen euro's extra per klant per maand binnen. Reken maar uit!

Graag reacties,

Groetjes,

1591 13 Rapporteer

dobby
door dobby - Feb 16, 2011 om 21:11
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=werkelijkwaar schreef op woensdag 16 feb 2011, 20:16]Beste lezers,

Nu heb ik dus al al 3 maanden 20-30 meer betaald, doordat de weergave niet klopt. Ik zie dit eigenlijk als oplichting, want door de weergave een week achter te laten lopen en je in te dekken door te zeggen dat het een indicatie is en het kan verschillen met de werkelijk snoepen zij zo tientallen euro's extra per klant per maand binnen. Reken maar uit!

Graag reacties,

Groetjes,
Los van buitenland delays en adnere TPs, tsja.. zolang "ze" (T-m) niet garanderen dat het real time.. dan moet je het inderdaad zien als een indicatie.

Overigens - bij mij klopt het eigenlijk altijd exacte (even BTW meerekenen); maar goed - dat zegt niets.. vroeger bij Telfort was die mogelijkheid er niet eens.. nu wel, maar dat is dus pa 5 september 2010 ingevoerd..

Maar - los van dat alles - je kan dat natuurlijk nooit als valid argument aanvoeren dat je _daardoor_ 20 tot 30 euro over je beltegoed heen zou komen..

Ook al zou je de ingebouwde teller van je foon gebruiken (die niet je exacte tarief plan kent of de juiste tarieven kent (PIN2), die geen rekening met 0800 nummers e.d. kan houden.. die geven wel een redelijke indicatie van de minuten en dus van de belkosten... als je daar 20 tot 30 euro *structureel* elke maand overheen zit.. tsja.. dan denk ik persoonlijk dat je een "te klein" abonnement hebt genomen.. en dat afschuiven op een in jouw geval niet goed functionerende online teller is op zn best erm.. kinderachtig... sorry.. maar zo zie ik het wel..

rj
door rjw - Feb 16, 2011 om 21:49
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Er is hoogstens sprake van oplichting als men meer in rekening brengt dan wat je gebeld hebt. Niet omdat jij denkt dat je nog niet zoveel gebeld hebt en daardoor meer gaat bellen. Je kan immers ook de tellers in de telefoon gebruiken om het gebruik in de gaten te houden.

we
door werkelijkwaar - Feb 16, 2011 om 23:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo is dat kinderachtig?
Als het nummer wat je kan bellen vaak niet te gebruiken is, zoek je een alternatief. En als er een indicatie van je beltegoed wordt gegeven waar bij staat dat het bijgewerkt is op een bepaalde datum en tijdstip, dan lijkt het me logisch dat klanten er van uit kunnen gaan dat deze indicatie redelijk klopt. Maar als er dan uit de factuur blijkt dat je er al een paar dagen over heen zit, vind ik dit onbegrijpelijk. Het is dus een technisch mankement, al kan ik dat zelf niet begrijpen want het gaat hier om bijna een week.

Jouw oplossing is het nemen van een hoger abonnement maar dat is niet de oplossing van het probleem. Ik wil de kosten juist zo laag mogelijk houden en door de extra service die de saldoweergave zou moeten bieden kan ik eronder blijven door bijv. te stoppen met smsen als het limiet bereikt is. Het gebruiken van de interne teller is een oplossing, bedankt.

En dan nog iets, met het vorige abonnement van T-Mobile zat ik er nooit structureel overheen. Zij hebben mij juist en hoger abonnement aangeboden en mijn belgedrag is niet veranderd, maar goed dat is weer een ander punt.

quantas
door quantas - Feb 16, 2011 om 23:47
670 Antwoorden / 0 Vragen

Wat snap jij niet aan INDICATIEF.

M.a.w. kunnen er ook geen rechten aan ontleent worden daar heb je zelf voor getekend.

Het is geen mankement er is 1 man die niet met zijn abbo kan omgaan dat ben je zelf.

Jij belt en smst met je gsm en niet een ander, als je daar niet mee omkan gaan moet je een prepaid nemen op = dan op en heb je geen verrassingen achteraf.

Dit soort mensen zouden ze gewoonweg alleen prepaid moeten laten bellen, en weer blaat het over oplichting terwijl de provider niet belt maar jijzelf.

Dus je hebt 3 keuzes.

1 door blijven mekkeren en onterecht over oplichting praten en nog eens een zaak aan je broek krijgen

2 jezelf eens in de hand houden en dan met name je belgedrag.

3 een prepaid aanschaffen

we
door werkelijkwaar - Feb 17, 2011 om 00:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wat snap jij niet aan mijn redenering.

T-Mobile probeert klanten tevreden te stellen en omdat het tegenwoordig lastig is om je saldo te controleren, bieden zij de klant het gemak aan het saldo online te controleren. Klanten controleren hun saldo dus via internet om te zorgen dat zij niet over hun max. heen gaan. En klanten hebben dus de verwachting dat deze indicatie redelijkerwijs klopt en niet een week achterloopt. Dit heeft niets te maken met belgedrag maar met een verkeerde weergave. Snap jij de frustratie dan niet dat je juist online je saldo controleert en de verwachting hebt dat je deze maand juist binnen je bundel bent gebleven en niet er buiten bent gegaan.
En alsjeblieft een zaak aan mijn broek, ik spreek niet over oplichting maar ik voel mij opgelicht dat is een gevoel.

En een indicatie heeft ook zijn grenzen.
Stel je solliciteert op een functie waar in staat dat de salarisindicatie €1.500 is en je komt aan en het is €750... Of dat je je huis laat opknappen en je vraagt om een offerte-indicatie dan kan je er toch ook vanuit gaan dat de prijs ongeveer klopt en niet dat het 2 keer zo duur wordt.

quantas
door quantas - Feb 17, 2011 om 00:31
670 Antwoorden / 0 Vragen

Als je al moet leven met saldo controleren want dat je anders al meer moet betalen dan moet je een prepaid pakken heel erg simpel.

Het is niet realtime en is afhankelijk van diverse factoren, dus er op voorhand blind op varen dat je binnen je bundel zou zitten is gewoon een utopi.

Dus al zou het maar 3 dagen achterlopen wat heel goed kan dan zou je dus ook al over je bundel zijn heen geweest dus conclusie is gewoonweg je moet jezelf in de hand houden en kan je dat niet moet je prepaid bellen.

Je vergelijk met salaris gaat niet op daar erbij het salaris duidelijk staat afhankelijk van ervaring etc.

Met beltegoed staat er indicatief, en dat het niet rtealtime is en excl servicenummers etc, dus als jij op de 4e nog 1 euro had en flink belt en sms verstuurd staat dat op de 5e nog zo tot het bijgewerkt is.
Wie belt er vet overheen jijzelf, dus kijk eerst eens in de spiegel en geef dan een ander de schuld.

En nee ik heb geen frustratie daarmee ik kijk er niet eens op ik heb mezelf wel in de hand en als ik meer moet betalen dan is dat zo.
De provider belt niet voor mij dat doe ik geheel zelf, blind moeten varen op een indicatie betekent gewoonweg dat je beter prepaid kan gaan bellen.

we
door werkelijkwaar - Feb 17, 2011 om 00:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Maar gaat als jij voldoet aan de eisen in de vacature dan is jouw salarisindicatie
€.... En nee dit is niet in alle gevallen zo, maar je snapt mijn punt.

De hoofdzaak voor mij is niet het extra betalen, maar zoals ik dus probeer aan te geven dat dit een dubieus mankement is. Ik krijg 45 euro per maand als saldo, wat dus hetzelfde werkt als prepaid lijkt mij.

Op de 7e vertelde het saldoscherm mij dat ik €8 had.
Op de factuur staat dat ik er al de 5e overheen zat. En heb heb in de 4 dagen ervoor €8 gebeld/gesmst dan scheelt dit dus een week (3 dagen + 4 dagen). Naar mijn idee gewoon veel te lang. En je mag toch wel verwachten dat een indicatie minder dan een week is.

dobby
door dobby - Feb 17, 2011 om 00:51
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=werkelijkwaar schreef op woensdag 16 feb 2011, 23:27]Hoezo is dat kinderachtig?
Als het nummer wat je kan bellen vaak niet te gebruiken is, zoek je een alternatief. En als er een indicatie van je beltegoed wordt gegeven waar bij staat dat het bijgewerkt is op een bepaalde datum en tijdstip, dan lijkt het me logisch dat klanten er van uit kunnen gaan dat deze indicatie redelijk klopt. Maar als er dan uit de factuur blijkt dat je er al een paar dagen over heen zit, vind ik dit onbegrijpelijk. Het is dus een technisch mankement, al kan ik dat zelf niet begrijpen want het gaat hier om bijna een week.

The imperative word being *indicatie* . . .

[quote=werkelijkwaar]Jouw oplossing is het nemen van een hoger abonnement maar dat is niet de oplossing van het probleem. Ik wil de kosten juist zo laag mogelijk houden en door de extra service die de saldoweergave zou moeten bieden kan ik eronder blijven door bijv. te stoppen met smsen als het limiet bereikt is. Het gebruiken van de interne teller is een oplossing, bedankt.

Sorry.. maar 20 tot 30 euro meer _structureel_ afschuiven op verkeerde tellers..

ok - laten we even uitgaan van een duur (klein) abo.. en zeg 33.333 eurocent per minuut/SMS .. dan zou je dus - volgens eigen zeggen - elke maand een heel tot anderhalf uur (!!!!) langer bellen dan van te voren ingeschat.. en dat alleen maar omdat een tellertje jou dat ergens niet van te voren verteld?

of - je had het over SMSjes.. zelfs met deze extreem hoge, zeker-niet-binnen-bundel tarieven... elke maand 60 tot 90 SMSjes meer dan initieel begroot? (lees: meer dan 1 per dag extra!!)

Tsja.. dan erm... hoe zeg je dat.. dan heb je IMO toch wel een redelijk conservatieve schatting van je foon gedrag gemaakt..

Overigens, als je een recente foon hebt (of zelfs maar met java, maar ga voor het gemak even uit van een "smart" phone (2 words deliberately), of zo'n appel ding..) - dan zijn er genoeg applicaties te vinden die je huidige gedrag extrapoleren naar je maand bundel (al dan niet met toegevoegde kennis over de exacte voorwaarden van je maand bundel)... Maar nogmaals.. bij zulke extreme afwijkingen.. dat KAN je (IMO.. again.. ) _niet_ afschuiven op het falen van *welke* techniek dan ook...

[quote=werkelijkwaar]En dan nog iets, met het vorige abonnement van T-Mobile zat ik er nooit structureel overheen. Zij hebben mij juist en hoger abonnement aangeboden en mijn belgedrag is niet veranderd, maar goed dat is weer een ander punt.
Hm... je zat er nooit structureel overheen.. nu een hogen abo.. onveranderd belgedrag... het enige wat ik me dan kan indenken is dat je heel veel korte (minder dan 1 minuut) gesprekken voert?? en dat je oude abo dus nog een *heel* oude was (zoals de oude BEN abo's bijvoorbeeld)... die geen start tarief en geen minimale berekenings periode hadden.. want anders.. als het echt klopt wat je zegt... dan zou ik als een gek in de gedetailleerde specificaties van je factuur duiken om uit te zoeken waar T-Mobile in dit geval een fout maakt (of eem beloofde korting niet goed in het systeem heeft staan?? of???) - want elke maand 20 tot 30 euro meer ZONDER veranderd belgedrag MET verhoogde bundel?? daar klopt iets niet... en dat ligt dan niet ("kan niet liggen", IMO) aan de tussentijdse status check, maar dat ligt ergens dieper;.. structureel...

Los van deze hele discussie: ik wil best proberen om dit voor je te helpen uitzoeken, maar dan zou ik wel inzage moeten hebben in een aantal gedetailleerder facturen en andere details, weet niet of je je prettig voelt die aan een voor jou wild vreemde te geven.. Misschien dat ook een webcare medewerker van T-Mobil hier op inspringt... of probeer het eens bij T-Mobile klantenservice na te vragen...

ALs ik het zo hoor zit er ergens iets grondig mis... en wel zo goed dat dat niet zonder meer met 1/1, 60/1, 60/60, starttarief, bundelhoudbaarheid ofzo te verklaren valt.. in elk geval niet door mij...

Misschien als je nog wat meer details geeft over je exacte oude en nieuwe abo.... maar eerlijk gezegd denk ik, dat als alles klopt wat hier zo gezegd is dan wel wat ik daaruit meen te mogen opmaken.. dat er aan de kant van T-Mobile iets niet helemaal correct is ingevoerd., of in elk geval niet iets wat volledig overeenstemt met wat jij denkt afgesloten te hebben....

quantas
door quantas - Feb 17, 2011 om 01:02
670 Antwoorden / 0 Vragen

Of de rechterduim eens wat minder gebruiken.

Roepen dat je hetzelfde belt ja dat roept iedereen, maar iedereen weet ook dat dat niet klopt.
Onbewust bel je meer dan je zelf zou denken en sms al helemaal.

Structureel hoeft er compleet niks mis te zijn met het abbo, maar wel met de TS.

Je kan ook goed de 5e eroverheen gezeten hebben daar het nl niet realtime is verwerkt, daarom staat er ook indicatie bij en nog belangrijker is dat de exacte bedragen op je factuur te vinden zijn.

Mijns inziens moeten ze dit soort systemen gewoon afschaffen en deze mensen gewoon alleen prepaid laten bellen is er geen discussie mogelijk op=op maar nee de consument wil altijd kunnen bellen en sms, maar als men er dan overheen gaat is de wereld te klein.

Je hebt dus een relax450 abbo en 45 euro tegoed waar dus alles afgaat

Aantal minuten, sms'jes, mms'jes of Mb's

Een mms kost duurder als een sms dus wordt ook anders berekend, idem dito met data.
Nogmaals je kan geen rechten aan iets ontlenen wat niet onlosmakelijk bij je abbo hoort het is een SERVICE en die service loopt niet synchroon maar ik meen iets van max 4 werkdagen achter dus valt dag 4 op vrijdag ga je al de mist in.

we
door werkelijkwaar - Feb 17, 2011 om 01:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

Goed idee om een app er voor te zoeken.

Smsen doe ik nu sowieso een stuk minder dan daarvoor omdat ik nu whatsapp gebruik. Voor het internet betaal ik een vast bedrag ernaast en het belgedrag is niet veranderd. Dus je zou verwachten dat de maandelijkse kosten minder zouden moeten zijn relatief.

Ik ga mijn facturen goed vergelijken met die van daarvoor. En dan kijken wat voor conclusies ik eruit kan trekken.

Het weergave systeem ga ik nooit meer gebruiken. Indicatie wordt hier wel heel ruim genomen.

Bedankt voor de reacties.

Groetjes

rj
door rjw - Feb 17, 2011 om 09:35
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=werkelijkwaar schreef op donderdag 17 feb 2011, 01:18].

Het weergave systeem ga ik nooit meer gebruiken. Indicatie wordt hier wel heel ruim genomen.

Men kan dit best wel real time maken, maar je wilt niet weten wat dit kost. Dus dan weet je op ieder moment van de dag precies wat de kosten zijn, maar de belminuten moeten dan een stuk duurder worden....

t-mobilewebcare
door t-mobilewebcare - Feb 17, 2011 om 16:43
95 Antwoorden / 0 Vragen

Beste werkelijkwaar,

Helaas is in jouw situatie gebleken dat er een storing met de belstatus is. Dit is inmiddels doorgegeven aan de technische dienst. Ik verwacht dat dit probleem op korte termijn is opgelost. Via het T-Mobile forum houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Namens T-Mobile excuses voor het onstane ongemak.

Richard
T-Mobile Webcare

lu
door lunalois - Mar 10, 2011 om 14:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ging op de dag dat ik nieuw tegoed had even op mijn profiel kijken en toen bleek ik al 8 smsjes verstuurt te hebben volgens de site maar ik had er nog helemaal geen 1 verstuurd. Dat vond ik wel heel vaag.

Ingrid