freix.
door freix. Sep 24, 2015 om 22:09
Computers & telefonie

Lopen met laptop

Ik wil een nieuwe laptop aanschaffen. Nu hoorde ik dat je niet mag lopen met een werkende laptop omdat dit slecht zou zijn voor de harde schijf. Nu loop ik niet met een werkende laptop maar ik zit wel te werken op de bank met de laptop op schoot. Ik draai soms mijn benen onder mij waardoor de laptop schuin staat op mijn benen. Dit wissel ik af naar de andere kant. Is dit slecht voor de harde schijf? Of is dit een broodje aap verhaal?Wie kan mij hier iets over vertellen?

8386 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 24, 2015 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat het wel los loopt. Je moet wel goed uitkijken dat je de roosters aan de onderkant waardoor de laptop zijn warmte kwijtraakt niet verstopt.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2015 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Broodje aap dus.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2015 om 01:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een citaat uit de link van Philip36.

Echter, een SSD kent ook nadelen. In vergelijking met een ‘normale’ HD kent de SSD een kortere levensduur, de geheugenchips in een SSD kunnen niet onbeperkt herschreven worden. Een SSD blijft stroom vragen, ook wanneer de computer uitgeschakeld is, dit is bij een HD niet het geval. Daarnaast ligt de prijs per gigabyte aanzienlijk hoger in vergelijking met een HD. Een artikel dat al 2 jaar oud is...........

Het probleem dat het geheugen na een lange tijd niet SNEL meer herschreven kan worden is allang achterhaald door op je PC Trim enabler in te schakelen. De wat latere SSD,s hebben dat al standaard ingebouwd.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2015 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk wel uit met de belastingdienst, als ze ontdekken dat je op de bank ligt te werken, daar noemen ze laptop op de canapé vrijetijdsbesteding. ;-p

ve
door verwijderd - Sep 25, 2015 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb pas een nieuwe laptop gekocht en de verkoper waarschuwde mij , zoals al hierboven gezegd wordt, op bed of op schoot niet de luchtroosters te bedekken. Hij zei mij ook dat ik de externe harde schijf niet moet bewegen, daar zouden de bewegende delen wel schade door kunnen oplopen.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2015 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ligt eraan wat voor HD je erin hebt .
Een met of zonder bewegende delen .
Zonder dan zul je geen problemen ondervinden .
Zit er wel bewegende delen in dan kan de 1 beter tegen schokken dan een ander . Het risico dat je loopt wanneer je toch werkend ermee aan de wandel gaat is dat de HD het begeeft , je bent dan alles wat erop staat kwijt .
Als je geluk hebt is er maar een klein stukje onbruikbaar .
Doet mij denken aan jaren geleden , een draagbare platenspeler in de trein .
Bij elke wissel die wij passeerden werd een stukje herhaald totdat wij in het station op zo'n stootblok tot stilstand kwamen . Er zaten een paar flinke krassen en putten in de plaat . Was nog in de tijd dat computers met van die grote magneetbanden werkten . Harde schijven kwamen pas later , in het begin van die grote ondingen .

ve
door verwijderd - Sep 25, 2015 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een laptop raakt aan de zijkant zijn warmte kwijt.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++=

zoekster schreef op donderdag 24 sep 2015, 22:47: Ik denk dat het wel los loopt. Je moet wel goed uitkijken dat je de roosters aan de onderkant waardoor de laptop zijn warmte kwijtraakt niet verstopt.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2015 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste freix,wanneer je er een wil kopen doe dat met een SSD! Ken je nog basketballen tijdens het chatten! Met 500 GB kom je een heel eind.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2015 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Freix,
Vroeger (meer dan 10 jaar terug) waren harde schijven inderdaad gevoelig voor schokken en kon je weinig raars doen. Laten vallen was uit den boze.
Met de moderne harde schijven is het beter gesteld, maar nog steeds is een harde schijf een gevoelig ding. De ruimte tussen de lees/schrijfkoppen en de schijven is ongeveer 6 micrometer, er mag dus geen stofje IN de harde schijf terechtkomen, want dat heeft nare gevolgen: Een headcrash. Kortom de harde schijf wordt onleesbaar. Je kan met een laptop met harde schijf aardig wat. Je kan er mee lopen, zitten of schuiven als hij aan staat. Maar de laptop onder de snelbinders van de fiets binden raad ik ten sterkste af, ook als de laptop uit staat. Stop hem dan in een rugzak, kan je toch fietsen. Hopelijk geeft dit een beetje aan waar de grens ligt. Schokken kan zeker niet, schudden is op het randje. Harde schijven zijn beter bestand tegen schokken op het moment dat de schijf UIT staat, dan zijn de koppen geparkeerd op een redelijk veilig plekje, zodat de koppen en schijven niet beschadigen. Dit verhaal geldt ook voor externe harde schijven (@inasmuch), niet voor SSD zoals eerder gezegd.

Met vriendelijke groet!
Erky

ve
door verwijderd - Sep 25, 2015 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

philip36 schreef op donderdag 24 sep 2015, 23:03: Deze hebben geen bewegende delen en zijn dus veel beter bestand tegen schokken maar hebben weer een ander nadeel n.l. de kortere levensduur.

Dat valt reuze mee met die levensduur. Bij HWI hebben ze het uitgetest. Waarbij het zelfs over de TLC levensduur gaat.
http://nl.hardware.info/reviews/4177/hardwareinfo-test-levensduur-samsung-ssd-840-250gb-tlc-ssd-eind-update-20-6-2013

De Samsung SSD 840 is de eerste breed verkrijgbare reeks SSD's die gebruik maken van TLC-geheugenchip, waarbij in iedere geheugencel drie bits kunnen worden opgeslagen. TLC-flashgeheugen gaat minder lang mee dan het 'standaard' MLC-flashgeheugen. Het voordeel is de lagere prijs van de chips en daarmee van de SSD's. Volgens Samsung zijn de 840 SSD's ondanks het gebruik van TLC-geheugen super betrouwbaar, maar veel potentiële kopers twijfelen. Er is maar één manier om er écht achter te komen hoeveel schrijfacties je op een SSD 840 kunt doen voordat hij de geest geeft: daadwerkelijk testen.

Meten = weten is het officieuze motto van Hardware.Info dus gaan wij met twee Samsung SSD 840 250GB's aan de slag en blijven we de komende weken (of maanden) net zo lang data schrijven totdat we het verlossende antwoord hebben...

ve
door verwijderd - Sep 25, 2015 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

In tegen stelling tot een 3'5 inch harddisk heeft een 2'5 inch minderlast van schommelingen in de platen waardoor deze ook minder snel zal beschadigen.
Alleen als u echt met de laptop gaat schudden kan er fouten in de harddisk optreden maar dat komt echt zelden voor.
Wel is de warmte afvoer iets waar heel goed opgelet moet worden.
Neemt u de laptop op schoot zorg er dan voor dat de luchtafvoer niet geblokkeerd wordt!
Juist omdat de ventilator van een laptop al niet al te groot is zal de warmte snel oplopen en dat is juist funest voor zowel de cpu als voor de harddisk zijn.
Of een SSD een juiste keuze is? ik zelf zou nu er nog geen eentje in me computer willen juist omdat de prijzen al aan het zakken zijn maar nog steeds te duur zijn en de capaciteit nog te laag is.
Wel is de snelheid hoger dan die van een harddisk maar voor een laptop maakt dat weinig uit of u moet een laptop kopen van meer dan €2200 maar ja daar zit dan wel al een SSD in :)
De beste tip die ik u kan geven is om of een tafeltje te kopen(Of zelf een maken) waar u de laptop op kan zetten of een laptop kussen maar wel een die juist de opening en uitgang van de ventilator open laat.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2015 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan je een laptop op schoot nemen? Ja natuurlijk, het ding is vernoemd naar je schoot. Ik heb er zo'n dienblad voor dat op een kussen is gemonteerd. Kan hij zijn warmte goed op kwijt en een beetje bewegen of verzitten is geen enkel probleem: 'lap'-top, toch?

ve
door verwijderd - Sep 25, 2015 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

lopen met een draaiende harde schijf lijkt mij geen goed plan zoals eerder vermeld kan zeker een draaiende schijf slecht tegen schokken.

een ssd is zeker voor een laptop die een sata 3 controller bezit een super aanwinst
hij gebruikt minder stroom,word niet warm,kan tegen stoten,en de snelheid is vele malen sneller als een normale schijf.

dat ze niet zo lang mee zouden gaan is dikke onzin op de 850 evo varianten van samsung krijg je 5 jaar garantie en op de pro versie zelfs 10 jaar er is geen enkele normale harddisk waar je 10 jaar garantie op krijgt.

duur vind ik ze ook niet echt zeker niet als je de voordelen ervan ziet 115 euro voor een 250 gb of 199 voor een 500 gb is voor de meeste mensen met een laptop echt voldoende ruimte.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een nieuwe laptop zit geen harde schijf meer, maar een opslagmedium vergelijkbaar met een usb-stick. Niet bewegingsgevoelig dus. Succes!

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dubbelgebakken Kletskoek !
In de meeste laptops zit gewoon een draaiende harde
schijf.
++++++++++++++++++++++++++++++===========

iljaha schreef op zondag 27 sep 2015, 17:09: In een nieuwe laptop zit geen harde schijf meer, maar een opslagmedium vergelijkbaar met een usb-stick. Niet bewegingsgevoelig dus. Succes!

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een harddisk is een draaiende schijf met vlak daarboven een leeskop, er is geen direct contact tussen de draaiende schijf en de leeskop.

Zoals hierboven aangegeven kan een harddisk slecht tegen schokken, als dat gebeurd kan het gebeuren dat de leeskop de schijf raakt (die draait snel met 5400 omwentelingen per minuut = 90 omwentelingen per seconde) en er schade optreed aan de schijf (krassen) en de leeskop waardoor de data verloren gaat.

Als je een laptop voorzichtig op schoot hebt staan of er voorzichtig mee loopt dan is dat op zich niet zo'n probleem, zolang je maar nergens tegenaan stoot.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2015 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

U mag gerust lopen met een werkende laptop.
Waar een harde schijf niet zo goed tegen kan zijn schokken.
Er zitten namelijk bewegende delen in een harde schijf.
Zoals u het werken met de laptop beschrijft zou ik niet bang zijn dat er wat gebeurd met de harde schijf.

Tegenwoordig worden voor laptops steeds meer gebruik gemaakt van SSD's. (Solid State Drive)
Deze hebben geen bewegende delen en zijn dus veel beter bestand tegen schokken maar hebben weer een ander nadeel n.l. de kortere levensduur.

Lees eens de antwoorden op de volgende link,

http://www.goeievraag.nl/computers-internet/vraag/445133/geeft-laptop-ssd-voordeel-valt