HZ
door HZonderland Mar 14, 2016 om 20:26
Computers & telefonie

Mediamarkt schermreparatie service > Bellend naar huis? Eerder huilend!

De aanleiding van mijn vraag is de schermreparatie van mijn iphone 6: Nadat ik overal op tv en op posters had gezien dat een schermreparatie binnen een mum van tijd (onder het genot van een kopje koffie) klaar zou zijn én omdat Mediamarkt een ''betrouwbaar'' bedrijf is, twijfelde ik er niet aan om mijn telefoon hier te laten repareren. Het begon al goed: tijdens inname van mijn telefoon werkte het systeem niet naar behoren en wist de medewerker niet goed hoe het werkte. Ik kreeg ik een “kladje” mee met hierop het “bewijs” dat mijn telefoon ingenomen was. Deze bestond uit de naam van de medewerker die mij telefoon innam en wat hij ingenomen had (iPhone 6) met mijn contactgegevens erbij. Ik heb hiervoor zelf geen enkel papier hoeven tekenen. De medewerker zou dit zelf regelen. Achteraf beweren zij nu dat je tekent voor akkoord van garantieverval bij schermreparatie. Hier is mij bij afgifte niks over verteld.

Vervolgens werd ik na twee weken ongegeneerd gebeld met de mededeling dat tijdens de reparatie bij de Mediamarkt in Arnhem door een medewerker schade aan het toestel is ontstaan. De camera werkte niet meer (deze werkte volledig naar behoren voor inlevering) en dat mijn telefoon werd opgestuurd naar de (Apple gecertificeerde) technische dienst van de Mediamarkt.

Dat het een Apple gecertificeerde dienst is doet mijn wenkbrauw fronzen. Waarom vervalt mijn garantie wanneer het een door Apple gecertificeerde dienst is? Een van de redenen om naar de Mediamarkt te gaan was het behouden van de garantie op het toestel, ondanks de reparatie. Ook op dit moment werd mij niets verteld over het garantieverlies.

Het toestel kwam al snel weer terug van de technische dienst. Met de mededeling dat het toestel alleen gerepareerd zou worden wanner de dienst waarmee de iPhone bij diefstal kan worden getraceerd, uitgeschakeld is. Dit ging de eerste keer niet goed. Hierna werd ik verzocht om via de iCloud dienst het toestel op afstand te wissen. De medewerker van de Mediamarkt zou dan het toestel enkel hoeven aanzetten en dan zou alles gewist worden en dienst ook uitgeschakeld worden. Dit is gebeurt. Echter bij controle door de technische dienst, nadat het toestel gewist is, bleek dat de traceerdienst nog steeds actief was en is het toestel wederom teruggestuurd naar Arnhem. Hierdoor heeft het nog eens 2 weken geduurd voordat het toestel door de technische dienst is gerepareerd.

Na 5 weken kreeg ik uiteindelijk telefoon van de Mediamarkt. Ik kon het toestel komen ophalen bij de servicebalie. Na terugname van mijn telefoon merkte ik al dat hij niet meer was wat hij geweest is. Het touchscreen reageerde minder en af en toe werden er apps uit zichzelf geopend. Ook wanneer ik een bericht wilde typen werden de letters “automatisch” ingedrukt en verschenen deze op het scherm. Alsof iemand anders het toestel gebruikte alsof het toestel een wil van zichzelf had. Ik dacht ik dat het een momentopname was en liet het hier bij, ik was mijn telefoon al 5 weken kwijt geweest en had geen zin hem dus meteen weer in te leveren. Ook kwam ik erachter dat er licht tussen het (vernieuwde) scherm en de achterkant van het toestel door kwam. Het heeft iets weg van “light bleeding”, maar dan ook naar buiten toe. Het toestel geeft “rondom” licht. Het is duidelijk dat er een ruimte is tussen het scherm en de opstaande randen van het toestel is ontstaan. Ook merkte je dat de besturingsknop/homebutten dieper lag.

Na enige tijd werd het toestel onbruikbaar en heb ik hem weer ingeleverd bij de Mediamarkt. Zij hebben het toestel toen weer opgestuurd naar de technische dienst. Deze kwamen na enige tijd terug met een technische rapport waaruit blijkt dat het toestel krom is. Dit zou de oorzaak zijn van het licht en het scherm dat een leven van zichzelf heeft gekregen. Daarbij zat een factuur gesloten, het zou mij 390 euro gaan kosten dit te repareren.

Ik ben niet van plan deze kosten te gaan betalen omdat;

1. De Mediamarkt mij niet goed geïnformeerd heeft over de daadwerkelijk reparatietijd
2. Mij niet geïnformeerd heeft over het garantieverval
3. Zij niet kunnen aantonen dat deze kromheid is ontstaan door mijn toedoen, dit kan ook door de medewerker van de Mediamarkt zijn ontstaan die het toestel als eerste repareerde of door de technische dienst
4. Het mij niet de doelstelling lijkt van een reparatieservice om een ingenomen apparaat defecter te retourneren dan bij inname
5. Ik als klant toch wel kan verwachten dat de technische dienst ook ziet dat er het scherm niet goed aansluit op het scherm, als gevolge van de kromheid (hoe dan ook ontstaan) en dit defect (de kromheid) dan ook gecorrigeerd moet worden

Het mag duidelijk zijn dat ik totaal geen vertrouwen meer heb in de service van de Mediamarkt en ik ook niet te spreken ben van deze gang van zaken. Ik betwijfel of ik nog langer klant zal zijn van de Mediamarkt. Hoe dan ook erkend de Mediamarkt niet dat er fouten zijn gemaakt in het proces en willen zij totaal geen aansprakelijkheid nemen in deze kwestie.

Op het moment zit ik met een totaal onbruikbaar toestel. Daarbij betaal ik al die tijd al voor een abonnement waar ik niet ten volle gebruik van kan maken. Ik ben bereid dat gemis op mij te nemen zodra de Mediamarkt mij kan voorzien van een werkende (middels reparatie of vervanging van het defecte toestel) iPhone. Ik ben ook niet bereid om enige kosten te dekken die de Mediamarkt aan mij wil doorberekenen voor een van de door mij aangedragen oplossingen. Hiervoor heb ik de boven 5 genoemde redenen

Mijn vraag is dan ook kan de Mediamarkt dit zomaar weigeren? Ik heb meerdere pogingen ondernomen om hier met de Mediamarkt tot een oplossing te komen. Die weigeren zij structureel te geven ondanks dat het overduidelijk is dat het proces niet gelopen is zoals dat zou moeten.

Wat miij ook echt dwars zit is de "kromheid" kwestie. Als dit al door de val het toestel komt, dan zou ik verwachten dat een professionele reparatiedienst dit ziet en corrigeert. Als ik een huis laat bouwen en een kozijn zit er scheef in wordt dat ook niet zo opgeleverd. En zo zijn er nog meerdere soortgelijken scenario's op te sommen waarbij een professionele dienst dit soort fouten zou zien en herstellen. Echter blijkt dit niet de doelstelling van de Mediamarkt of haar professionele reparatiediensten.

Via de Facebook pagina van de Mediamarkt, waarbij zij deze dienst aanboden, zag ik dat het soortgelijke meldingen regende. Hieruit kan ik opmaken dat ik niet de enige ben met deze manier van structuele nalatigheid. Ik hoop dan ook dat zich meerdere consumenten zich zullen melden met soortgelijke klachten zodat hier een einde aan gemaakt kan worden.

Het is niet mijn doel de Mediamarkt in een kwaad daglicht te zetten. Maar als consument voel ik mij bedonderd en slachtoffer van een bedrijf dat weigert enkele aansprakelijkheid op zich te nemen wanneer dit toch echt overduidelijk zou moeten. Het enige doel dat ik voor ogen heb is weer gebruik te kunnen maken van mijn toestel, zonder dat ik hier zelf een absurd hoog bedrag voor hoef neer te leggen.

Mediamarkt erken uw fouten en herstel deze!

23263 5 Rapporteer

gsm
door gsm - Mar 14, 2016 om 20:41
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je moet natuurlijk een goed werkend toestel krijgen, wanneer de medewerker jouw toestel als goed werkend en onbeschadigd heeft geaccepteerd. Ik begrijp trouwens niet waarom dergelijke dure en gebrekkige toestellen nog steeds gekocht worden. Ik heb voor minder dan €100 een zeer goed werkend 4G toestel, Android 5.0.2 (update naar android 6 verwacht), waarvan de camera's wel wat minder geavanceerd zijn, maar de batterij uitmuntend is.

HZ
door HZonderland - Mar 14, 2016 om 20:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

GSM, de discussie over de kostprijs van een toestel kunnen we in het midden laten. Ongeacht het toestel zou deze ten aller tijden werkend terug moeten komen bij de eigenaar.

Het toestel is afgegeven om het scherm te vervangen, deze was gebarsten na een valpartij. Echter met het nieuwe scherm werkt het toestel totaal niet meer. Dus het doel van een dergelijke dienst is niet echt behaald.

Bedankt voor je reactie!

gsm
door gsm Mar 14, 2016 om 22:37
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Omdat de iPhones erom bekend staan dat het scherm loslaat en daardoor een klikkend geluid, maakt wanneer je het aanraakt, had ik de indruk dat het hier hetzelfde gebrek betrof. Laten vallen is natuurlijk een heel ander verhaal en het toestel kan daardoor ook kromgetrokken zijn, waardoor de reparatie wellicht minder goed mogelijk is.

Ma
door Mat Matheij Mar 14, 2016 om 22:52
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ook hier geldt weer voorkomen is beter dan genezen. De Mediamarkt maakt veel reclame stunt naar eigen zeggen met prijzen maar staat bekend om een gebrekkige service. Er zijn gevallen bekend waarbij de cliënt bij defect een nieuw artikel kreeg maar dan handelde het zich om veelal goedkope artikelen als laders. Of Mediamarkt een door Apple gecertificeerd reparatie centrum heeft daarvoor zou ik Apple benaderen.
Wel is onomstreden duidelijk dat een van hun medewerkers zelf schade heeft toegebracht aan het toestel en moet Mediamarkt opdraaien voor de schade.

gsm
door gsm Mar 15, 2016 om 09:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik vind toch dat ik hier een tegengeluid moet laten horen. Mediamarkt kan het echt ook wel goed doen. Mijn ASUS MeMO Pad 10 - ME102A (K00F) werd uitstekend gerepareerd (moederbord vervangen binnen de garantieperiode van ASUS), nadat het beeld steeds compleet in de war raakte bij aanraking van het scherm. De voortgang van de reparatie werd ook prima bijgehouden en was te volgen via de internetsite van Mediamarkt. Ik ben tevreden en niet alleen ik: http://www.kieskeurig.nl/winkels/media_markt/reviews

HZ
door HZonderland Mar 15, 2016 om 17:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mat Matheij, over die gebrekkige service was mij niets bekend. Dus vandaar dat ik in zee ben gegaan met de Mediamarkt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 15, 2016 om 00:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Jammer dat u bij het uiteindelijk ophalen niet uw toestel gelijk weer heeft ingeleverd en de klachten aan een MM medewerker heeft laten zien.
Nu heeft u even gewacht en is het toestel uit beeld bij MM.
Als het toestel ouder is dan zes maanden moet u gaan aantonen dat de kromming niet door uw toedoen is ontstaan wat bij MM een zware kluif wordt .
Valt uw toestelaankoop binnen de zes maanden dan moet MM dit aantonen.

Met de gegevens over de garantie voorlichting en doorlooptijd kunt u niet zoveel.  U had ook kunnen vragen hoe de garantie is en wat  de geschatte reparatietermijn zou zijn.
Diewilik

HZ
door HZonderland Mar 15, 2016 om 17:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het toestel is 2 weken na ontvangst terug aangeboden bij de Mediamarkt. Snap dat het niet slim was, maar als je toestel 5 weken kwijt bent ben je maar al wat blij als je hem weer terug in ontvangst kan nemen. Daarna zijn de gebreken opgevallen.

Ma
door Mat Matheij - Mar 15, 2016 om 17:21
986 Antwoorden / 3 Vragen

Nog onafhankelijk van het feit dat uw toestel een val heeft meegemaakt en het oorzakelijke gevolg hiervan een verbogen unit zou kunnen opleveren is het zo dat een juist functionerend reparatiecentrum dat ook had kunnen vaststellen. Mediamarkt heeft echter zo omschrijft U zelf schade aan uw toestel veroorzaakt.
Zij zijn dan ook direct aansprakelijk te stellen voor vervolgschade aangezien achteraf niet meer vast te stellen is in welke staat uw toestel is aangeleverd.
In het belang van de Mediamarkt zelf zou ik als ondernemer de zaak 'in der minne' schikken. Vraag naar de bedrijfsleider.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 15, 2016 om 18:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Omdat je toestel minder dan zes maanden oud is zak MM keihard bewijs moeten leveren dat uw toestel door uw toedoen defect is geraakt. MM kennende zullen ze alles uit de kast halen om hier op d eruit te komen.  Maar ga ze eerst maar vertellen dat u niets hoeft aan te tonen maar dat de bewijslast bij MM ligt.
Veel succes.
Diewilik