hutch
door hutch Oct 17, 2015 om 10:08
Computers & telefonie

Micro SD-kaart

Een technische vraag over een micro SD kaart:

een micro SD-kaart van 126 GB neemt autocam opnames op. Autocam is hiervoor (uiteraard) geschikt.
De opnames zelf verlopen vlekkeloos. De bestanden zijn zichtbaar op het kaartje met de bestandsgrootte.

Echter...... de filmpjes kunnen met geen enkel programma afgespeeld worden na ongeveer 6,4 GB.
Tot ongeveer 6,4 GB zijn de filmpjes wel afspeelbaar en wordt ook de tijdsduur per filmpje aangegeven, daarna zijn de verdere filmpjes niet meer afspeelbaar en wordt er ook geen tijdsduur (per filmpje) meer aangegeven. Wel zijn de bestanden gewoon te zien, qua grootte.

Hoe is dit mogelijk, waar ligt dit aan? En zijn die filmpjes nog te 'repareren'?
Het gaat mij alleen om de technische info, dus niet over garantie e.d.

4059 35 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 17, 2015 om 10:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus als een opname groter is dan 6,4 GB dan lukt afspelen niet? Klinkt haast als een fysieke beperking van het systeem, wellicht heeft dat moeite met zulke grote bestanden. Probeer eens zo'n bestand op te splitsen in twee kleinere video's, dan kan je te weten komen of het bestand echt corrupt is of dat er toch andere oorzaken zijn.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 17, 2015 om 10:30
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Welk bestandssysteem gebruik je? (rechts klikken op schijf/partitie - eigenschappen - tabblad algemeen)

hutch
door hutch - Oct 17, 2015 om 10:54
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 17 okt 2015, 10:12]Dus als een opname groter is dan 6,4 GB dan lukt afspelen niet?
Het betreft het totaal aan de opslagruimte. De ene keer zijn het 24 filmpjes, de andere keer 22 filmpjes. De grootste grootte is ongeveer 450 mb (opname van 5 minuten wat tevens het maximum per filmpje/opname is).
Stel er zijn 22 afspeelbare filmpjes, dan is nummer 23 (en verder) niet meer af te spelen. Het probleem doet zich dus voor vanaf ongeveer 6,4 GB.
En dan zijn ook de kleinere bestanden (filmpjes) niet meer af te spelen (geen beeld en geen geluid).

[quote=akkerdistel schreef op zaterdag 17 okt 2015, 10:30]Welk bestandssysteem gebruik je?
De filmpjes worden automatisch opgeslagen als MP4.
Worden normaal afgespeeld met VLC, maar ook bij andere programma's werkt het niet.

ph
door philip36 - Oct 17, 2015 om 11:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hebben de niet afspeelbare bestanden ook de mp4 extensie?
Wat u eens kunt proberen is,
Kijken of zo'n bestand in te lezen is met een videoconverter of een videobewerkingsprogramma.
Of domweg de mp4 extensie eens veranderen in avi en zien wat dit oplevert.

diumenge
door diumenge - Oct 17, 2015 om 11:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=hutch schreef op zaterdag 17 okt 2015, 10:54]Het betreft het totaal aan de opslagruimte. De ene keer zijn het 24 filmpjes, de andere keer 22 filmpjes. De grootste grootte is ongeveer 450 mb (opname van 5 minuten wat tevens het maximum per filmpje/opname is).
Stel er zijn 22 afspeelbare filmpjes, dan is nummer 23 (en verder) niet meer af te spelen. Het probleem doet zich dus voor vanaf ongeveer 6,4 GB.
En dan zijn ook de kleinere bestanden (filmpjes) niet meer af te spelen (geen beeld en geen geluid).

In je openingsvraag geef je aan dat het een microSD kaart van 126 GB is, een van 128 GB dus neem ik aan. Weet je zeker dat het echt een kaartje van 128 GB is? Het klinkt een beetje alsof je een kaartje van 8 GB hebt, dat net doet alsof het er een van 128 GB is. Dan kan voorkomen met hele (te) goedkope USB-sticks, dus met microSD kaartje ook neem ik aan. Dus, wat heb je betaald voor dat kaartje?

zw
door zwaardvis - Oct 17, 2015 om 11:53
1525 Antwoorden / 51 Vragen

De vraag is of u het 23e filmpje wel kunt kopieren naar een PC en daar afspelen?
Het lijkt er op dat de de SD kaart niet goed werkt. Dat de leessnelheid op een bepaald gebied (na 6,4GB) te traag is of zo....

hutch
door hutch - Oct 17, 2015 om 14:47
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het is (uiteraard) een 128 GB kaartje.
Alle filmpjes (allemaal MP4) heb ik op m'n laptop gezet en daar hetzelfde probleem.
Heb ook al meerdere extensies geprobeerd i.c.m. meerdere programma's.
Geen resultaat.

Ga het kaartje eerst formatteren en daarna zal ik deze 'volstampen' met films/filmpjes.
Dat zal wel even duren voordat die vol is.

Bij het formatteren wordt er 'exFAT (standaard)' weergegeven en kan men dit veranderen in NTFS. Clustergrootte: 128 kb. Wat is beter: exFAT of NTFS? Is een hogere of lagere clustergrootte beter?

Kan een kaartje zich groter voordoen dan dat het is?
Het was inderdaad een goedkoop (Chinees) kaartje. Maar dan nog. Ik lees toch duidelijk 124 GB (van de 128) bij eigenschappen?
'Even' afwachten wat het formatteren en het 'volstampen' oplevert.
Heb trouwens al een nieuwe besteld, nu een Samsung Evo.

gerbera
door gerbera - Oct 17, 2015 om 15:53
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk eerder dat u het in het afspeelprogramma moet zoeken. De kans bestaat dat het buffer hiervan niet meer dan 6,4 GB aankan. Als eens geprobeert om na het bereik van 6,4 GB het programma af te sluiten en vervolgens opnieuw te starten met het eerstvolgende filmpje na het "vastlopen". Mogelijk dat u dan opnieuw hetzelfde probleem krijgt bij het bereik van 6,4 GB. U weet dan wat de oorzaak is.

diumenge
door diumenge - Oct 17, 2015 om 16:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Op de site rmprepusb.com is het e.e.a. te lezen hierover en ze hebben ook programma om te testen of je inderdaad een nepper hebt.

hutch
door hutch - Oct 17, 2015 om 17:51
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zojuist het kaartje halfvol gemaakt d.m.v. de wel afspeelbare filmpjes telkens te kopiëren. Bijv. filmpje nr. 1 wordt dan ook 1-kopie en 1-kopie-kopie enz.
De originele filmpjes zijn wel afspeelbaar, maar alle kopieën, die dus nu boven die 6,4 GB komen, zijn niet afspeelbaar.

Dus naar alle waarschijnlijkheid betreft het inderdaad zo'n bewerkt kaartje met een capaciteit van (origineel) 8 GB.

Tja, en dan heb je geen héél goedkoop 128 GB micro SD kaartje, maar een kaartje van 8 GB voor een 'normale' prijs.

Trouwens, dat kaartje gekocht via Ebay.

freya
door freya - Oct 17, 2015 om 17:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Óf, het is zoals @diumenge aangeeft en je hebt een nepkaartje dat zich 'groter' voordoet dan die is, óf het kaartje is defect.

Ik zou het kaartje eerst eens in de computer stoppen en dáár helemaal volschrijven met data (maakt niet uit waarmee). Daarna kijken of je alles ook daadwerkelijk weer terug kunt lezen van het kaartje naar de harde schijf.

En even opnieuw formatteren kan waarschijnlijk ook geen kwaad.

diumenge
door diumenge - Oct 17, 2015 om 17:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=hutch schreef op zaterdag 17 okt 2015, 14:47]

Kan een kaartje zich groter voordoen dan dat het is?
Het was inderdaad een goedkoop (Chinees) kaartje. Maar dan nog. Ik lees toch duidelijk 124 GB (van de 128) bij eigenschappen?
'Even' afwachten wat het formatteren en het 'volstampen' oplevert.
Heb trouwens al een nieuwe besteld, nu een Samsung Evo.
Ja, dat kan absoluut. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar het kaartje heeft dan bijvoorbeeld 8GB werkelijk opslagcapaciteit en doet zich via de interface voor als groter. Op het moment dat de 8GB vol is ontstaat er natuurlijk een probleem, want er ik geen ruimte meer maar de computer of camera denkt van wel. Gevolg is corrupte bestanden.

Goede kans dat dat hier het geval is, omdat het een goedkoop kaartje is.

ph
door philip36 - Oct 17, 2015 om 23:15
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Is het verhaal van nep sd kaartjes wel waar?
Wat heeft het voor zin om zo'n kaartje te maken.
Het is dan toch veel eenvoudiger om een 8 GB kaartje te maken en erop te zetten dat het een 128 GB kaartje is.
Dat het maar een 8 GB kaartje is merk je pas als je het gaat gebruiken en dus al gekocht hebt.
Je kunt het voordat je het koopt toch niet testen, dus heeft het ook geen zin om het een 128 GB te laten lijken op de computer.

exFAT of NTSF zie
https://www.quora.com/Which-is-the-best-format-FAT32-NTFS-exFAT-for-a-hard-disk-to-be-able-to-use-both-in-Mac-and-Windows-without-any-restriction

ph
door philip36 - Oct 18, 2015 om 00:34
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@hutch

U heeft nu een stel kleine bestanden er op gezet.
Kunt u eens een paar grote bestanden proberen, zeg totaal 3 bestanden (bijv. Iso bestand van speelfilm)
En dan zo dat het begin van het tweede bestand valt voor de beruchte grens van 6,4 GB en dan ruim doorloopt over die 6,4GB grens.
Daarna nog een enkel bestand erachteraan.
Uiteindelijk dan bijv. 3 bestanden waarvan de eerste helemaal voor de 6,4 GB zit, de tweede begint voor die 6,4 GB en doorloopt over de 6,4 GB en eentje die begint na de 6,4 GB.
De vraag is dan of het tweede bestand welke gedeeltelijk over de 6,4 GB grens ligt helemaal af te spelen is en of het laatste bestand ook af te spelen is.

door 1953 - Oct 18, 2015 om 00:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Kan het kaartje opnieuw worden geformatteerd?! Zou dat soelaas bieden.

Mogelijk hebt u, zoals andere experten aangaven, een SD-microkaartje met een beperkte capaciteit (8 Gb) en u daarmee een 'ondeugdelijk product' geleverd.

U kunt bij de leverancier uw garantieclaim indienen, leverancier moet het tegendeel bewijzen dat het product weldegelijk een 64 Gb is en de capaciteit heeft die is aangegeven.

Of de opnames kunnen softwarematig slechts 6,4 Gb aan, mogelijk dat u uw afspeelsoftware moet aanpassen.

diumenge
door diumenge - Oct 18, 2015 om 01:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=philip36 schreef op zaterdag 17 okt 2015, 23:15]Is het verhaal van nep sd kaartjes wel waar?
Wat heeft het voor zin om zo'n kaartje te maken.
Het is dan toch veel eenvoudiger om een 8 GB kaartje te maken en erop te zetten dat het een 128 GB kaartje is.
Dat het maar een 8 GB kaartje is merk je pas als je het gaat gebruiken en dus al gekocht hebt.
Je kunt het voordat je het koopt toch niet testen, dus heeft het ook geen zin om het een 128 GB te laten lijken op de computer.

exFAT of NTSF zie
https://www.quora.com/Which-is-the-best-format-FAT32-NTFS-exFAT-for-a-hard-disk-to-be-able-to-use-both-in-Mac-and-Windows-without-any-restriction
Ja, dat is waar. Als je een 8 GB kaartje koopt waar op 128 GB staat, dan merk je het zodra je het in de PC stopt. Als je dat kaartje zo aanpast dat de PC ook 'denkt' dat het een 128 GB kaartje is, dan duurt het langer voor je er achter bent. Ik heb zelf een keer een 512 GB USB-stick gekocht via een chinese site, was ook nep. Voor de prijs kon het ook niet (wel netjes mijn geld terug gekregen en ik mocht de nepper houden).

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 18, 2015 om 11:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@1953, prachtig standaard antwoord waar Hutch niets mee kan. Kaartje is gekocht in China dus rechten ontlenen aan de Nederlandse wetgeving gaat niet lukken. Hoezo bewijslast bij leverancier? Daar veegt men in China haar derriere mee af. Daarnaast zegt Hutch overduidelijk geen info over garantie te willen.
Kortom antwoord is zonde van je tijd

Diewilik

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 18, 2015 om 11:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@1953 kaartje is 128Gb geen 64Gb.

ph
door philip36 - Oct 18, 2015 om 11:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@diumenge
Het lijkt me eerder dat de sd kaarten niet aangepast zijn maar dat er opgekochte troep (chips) in zitten.
Dat wel de capaciteit van de aanwezige chips klopt maar de meeste geheugenchips niet werken.
Maar ja, het blijft gissen.

diumenge
door diumenge - Oct 18, 2015 om 11:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 18 okt 2015, 11:32]@diumenge
Het lijkt me eerder dat de sd kaarten niet aangepast zijn maar dat er opgekochte troep (chips) in zitten.
Dat wel de capaciteit van de aanwezige chips klopt maar de meeste geheugenchips niet werken.
Maar ja, het blijft gissen.
Google er eens op zou ik zeggen, of volg de link die ik eerder heb geplaatst. Ik heb het niet verzonnen, het komt voor.

freya
door freya - Oct 18, 2015 om 11:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Die nepkaartjes werden populair toen de 32GB en 64GB versies in opkomst waren. Die versies waren sch*fterig duur en dus was het heel winstgevend om nepkaartjes 'goedkoper' op de markt te brengen. De consument kwam er pas laat achter dat het nep was en klagen had dan vaak geen zin meer.
Het zijn/waren doelbewuste oplichtingspraktijken maar vandaag de dag is het met de lage geheugenprijzen niet echt lucratief meer en hoor je er ook niet veel meer over....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2015 om 16:32
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Hoi Hutch@ sedert wanneer bestaan er SD kaarten van 128 Gig? Ik heb er nog geen gezien. Via het i-net zie ik max 16 of SDHC max 32 gig. (De laatste bijv. € 24,50) Micro SD 16 Gb, € 14,50 als voorbeeld)

Met groet, ook aan Freya

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2015 om 16:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 18 okt 2015, 16:32]Hoi Hutch@ sedert wanneer bestaan er SD kaarten van 128 Gig? Ik heb er nog geen gezien. Via het i-net zie ik max 16 of SDHC max 32 gig. (De laatste bijv. € 24,50) Micro SD 16 Gb, € 14,50 als voorbeeld)

Met groet, ook aan Freya

Er zijn er zelfs van 512GB, dus ook van 128GB.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2015 om 18:18
16848 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 18 okt 2015, 16:39][quote=gerritaltena schreef op zondag 18 okt 2015, 16:32]Hoi Hutch@ sedert wanneer bestaan er SD kaarten van 128 Gig? Ik heb er nog geen gezien. Via het i-net zie ik max 16 of SDHC max 32 gig. (De laatste bijv. € 24,50) Micro SD 16 Gb, € 14,50 als voorbeeld)

Met groet, ook aan Freya

Er zijn er zelfs van 512GB, dus ook van 128GB.

Waar dan te koop? In de war met een nieuwe soort geheugen op slang als vervanging van een harde schijf?

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2015 om 18:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, Gerrit ik ben niet in de war! Waar die SD cards te koop zijn? Google?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2015 om 18:38
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, inderdaad! De nippels waar hutch mee geconfronteerd is. Als googelaar : zoek eens verder naar reële aanbieders rep. merken SD kaarten. Je komt niet verder dan 33 gig oh nee 33 Gb.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2015 om 18:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 18 okt 2015, 18:38]Ja, inderdaad! De nippels waar hutch mee geconfronteerd is. Als googelaar : zoek eens verder naar reële aanbieders rep. merken SD kaarten. Je komt niet verder dan 33 gig oh nee 33 Gb.

Goed hoor.

hutch
door hutch - Oct 18, 2015 om 19:06
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 18 okt 2015, 18:38]Ja, inderdaad! De nippels waar hutch mee geconfronteerd is. Als googelaar : zoek eens verder naar reële aanbieders rep. merken SD kaarten. Je komt niet verder dan 33 gig oh nee 33 Gb.
Hoi Gerrit,

klik * * eens.

Groet, Hutch

hutch
door hutch - Oct 18, 2015 om 19:09
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik ben nog eens wat aan het uitproberen geweest.

Op advies van Philip36 heb ik een iso-bestand op dat kaartje gezet. Was een bestand van 8,2 GB. Daarna nog wat kleinere bestanden en grotere bestanden er op gezet, zoals de al eerder genoemde filmpjes.

Het vreemde is dat die kleine filmpjes en foto's wel gewoon af te spelen / te zien waren, ondanks dat er al meer dan 8GB op stond. Pas toen ik die, op dat kaartje geplaatste, filmpjes weer (nogmaals) ging kopiëren op datzelfde kaartje, was ineens niets (geen enkele) meer af te spelen, of (foto's) te zien.
Eén filmpje van 20mb was bevroren (tot een 'foto') en terwijl het afspeelde was de onderste helft alsof het weg geveegd was.

En inderdaad, v.w.b. garantie, daar weet ik echt wel wat van. Het is mij alleen te doen om het technische geheel. En dat is, in deze, voor mij allemaal (letterlijk en figuurlijk) 'Chinees'......

freya
door freya - Oct 18, 2015 om 19:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@hutch

De FAT (File Allocated Table) op het kaartje heeft weliswaar verwijzingen naar 128GB, maar de geheugenchips ontbreken. Ik acht het zelfs waarschijnlijk dat je steeds over dezelfde geheugenlocaties schrijft. Je krijgt dan weliswaar geen foutmelding bij het schrijven, maar bij het uitlezen gaat het dan uiteraard mis omdat 'verschillende data' op dezelfde locatie is opgeslagen,,,,

ph
door philip36 - Oct 18, 2015 om 21:09
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@hutch
Toen de foto's en filmpjes af te spelen waren was toen ook het iso bestand af te spelen van begin tot eind?
(Film maar doorspoelen naar eind als het kan)
Ging het eigenlijk op het laatst fout omdat u het filmpje wat al op het sd kaartje stond vanuit het kaartje ging kopieren en plakken?
Want filmpjes kopiëren van de hard disk naar het kaartje en dan afspelen werkte wel.
Het is interessant te weten of alle bestanden welke in uw test ongeveer 9 GB geheugen innemen op het kaartje er ook in hun geheel op staan.
Dit om het idee van freya te testen.
Ik neem aan dat freya bedoelt dat op de plaats waar het iso bestand stond naderhand de andere bestsnden geplaatst zijn.

door 1953 - Oct 19, 2015 om 03:03
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diewilik schreef op zondag 18 okt 2015, 11:08]@1953, prachtig standaard antwoord waar Hutch niets mee kan. Kaartje is gekocht in China dus rechten ontlenen aan de Nederlandse wetgeving gaat niet lukken. Hoezo bewijslast bij leverancier? Daar veegt men in China haar derriere mee af. Daarnaast zegt Hutch overduidelijk geen info over garantie te willen.
Kortom antwoord is zonde van je tijd

Diewilik

Goedkoop is duurkoop! Leve de webshop in Verweggistan en rechten van garantie aldaar: land eer, land garantiegemekker!

door 1953 - Oct 19, 2015 om 03:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diewilik schreef op zondag 18 okt 2015, 11:09]@1953 kaartje is 128Gb geen 64Gb.

Whatsever! Zou het hebben uitgemaakt of het 64 dan wel 128 Gb kaartje is geweest? Het probleem van topicstarter veranderde daardoor niet mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2015 om 21:54
16848 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=hutch schreef op zondag 18 okt 2015, 19:06][quote=gerritaltena schreef op zondag 18 okt 2015, 18:38]Ja, inderdaad! De nippels waar hutch mee geconfronteerd is. Als googelaar : zoek eens verder naar reële aanbieders rep. merken SD kaarten. Je komt niet verder dan 33 gig oh nee 33 Gb.
Hoi Gerrit,

klik * * eens.

Groet, Hutchmi

Ok! en Dank. Ik had niet ver genoeg gezocht., kennelijk.

hutch
door hutch - Oct 19, 2015 om 22:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Philip36,

ook dat ISO-bestand was niet af te spelen.
Het kaartje ga ik gebruiken als zijnde een 8GB kaartje voor een ander apparaat.

Iedereen bedankt voor het mee denken en zie het ook maar als een waarschuwing. Zoals zo vaak geldt ook hier: als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo..... ;-)