so
door sofie valentijn Jan 23, 2017 om 14:28
Computers & telefonie

Niet afgesproken kosten betalen??

[Edit internetredactie: geen persoonsgegevens]

Een tijd geleden nam ik contact op met Tele2 over het afkopen van mijn abonnement en het afsluiten van een nieuwe. De meneer aan de telefoon was erg behulpzaam en vertelde mij gelijk een kosten-overzicht te sturen via e-mail.

Kort daarna ontving ik netjes een e-mail met de afkoopsom en de opties die ik had voor het nieuwe abonnement. Helaas was het niet mogelijk om mijn oude nummer mee te nemen maar ik hoefde ook geen aansluitkosten te betalen omdat ik tenslotte al klant was bij Tele2. Omdat er een lange levertijd was voor de iPhone 7 heb ik terug gemaild of iedere aankomende factuur vóór de levering van mijn nieuwe abonnement nog van de afkoop som af zou gaan. Ja mailde hij terug, “ik haal het oude abonnement er pas uit als de nieuwe geleverd is, zo kom je niet met dubbele kosten te zitten”.

Uiteindelijk werd het toestel geleverd; met een bijbehorend contract, waar alleen de maand prijs en de aansluitkosten op vermeld stonden. Ik heb de meneer gemaild dat het contract niet klopte, omdat er op stond dat de aansluitkosten vergoed zouden worden. Ik kreeg een mail terug met enkel “klopt gewoon hoor”.

Toen ik uiteindelijk de factuur kreeg schok ik me rot. Niet alleen waren inderdaad de aansluitkosten in rekening gebracht, ook bleken er allemaal andere kosten in rekening te zijn gebracht.

Zo bleek er ineens €24,- betaald te moeten worden voor eenmalige toestelkosten waar de meneer nooit iets over heeft gezegd.
Daarnaast €63,- voor een overstap service van mijn oude abonnement naar het nieuwe abonnement??? En daar bovenop ook nog een €26,- voor het oude abonnement. Waar ik helemaal niks van snap hoe dat berekend word.

Nogmaals een e-mail gestuurd naar de betreffende verkoper, maar hij heeft mij tot de dag van vandaag genegeerd. Natuurlijk heb ik gelijk tele2 gebeld, ze vonden het in eerste instantie een vreemde situatie gezien er volgens hun zeggen geen contracten afgesloten mogen worden via e-mail. Ik heb daardoor ook nooit een contract getekend of een voice-record opgenomen. Ook wist niemand of de betreffende werknemers überhaupt nog wel in dienst is bij het bedrijf, of dat hij mogelijk ontslagen zou zijn. Omdat ze het een erg vreemde situatie vonden zou de factuur bevroren worden zodat zij onderzoek konden doen en ik niet afgesloten zou worden. Vervolgens hoorde ik nooit meer iets. Ik bleef terug bellen. Meerder keren werd mij verteld dat ze onderzoek gingen doen en ik terug gebeld zou worden. Echter werd ik nooit terug gebeld, in totaal wel iets van 15 keer gebeld, steeds werden mij beloftes gedaan. Meerdere keren zou het doorgezet zijn naar leidinggevenden, escalatieformulieren zouden zijn opgesteld, en dan moest ik ineens weer voor de zoveelste keer een klachtformulier invullen.  Ik bleef maar bellen omdat ik nooit werd teruggebeld zoals beloofd.

 En toen werd ik plots uit het niets afgesloten. Dat terwijl ik de rekening niet eens had kunnen betalen als ik had gewild, gezien de factuur bevroren was. Omdat ik zelf niet meer in staat was de klantenservice te bellen ben ik langs gegaan in de winkel. Hier werd mij zelfs gezegd dat de kosten logisch zijn en dat ik met het ontvangen van het toestel akkoord ben gegaan met alle kosten die zij hiervoor in rekening brengen.

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Mijn vraag is nu, wat kán ik doen? Duidelijk is dat ik niet goed ben geïnformeerd door de verkoper en het lijkt mij ook niet rechtmatig om mij nu allemaal kosten te laten betalen die mij niet verteld zijn. Het voelt alsof ik compleet ben opgelicht.

1843 6 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2017 om 14:37
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Tele2, zeg maar nee. Het barst van de klachten over Tele2. De Belbus van afgelopen zaterdag ging er weer eens langs. Ze jokken meestentijds.Kijkt u zelf eens op Google, bent u een tijdje zoet. Advies kan ik u helaas niet geven. En ik denk niet dat KASSA nog een keer een uitzending wil wijden aan de boefjes.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2017 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt toch wel een naam van die verkoper en de mailwisseling? Verder begrijp ik niet waarom u een abonnement gaat afkopen, terwijl u bij Tele2 blijft.

so
door sofie valentijn Jan 23, 2017 om 16:01
Antwoorden / 1 Vragen

Ja Ik heb zijn e-mail hij heeft echter nooit meer gereageerd. Ik heb het abonnement afgekocht omdat mijn vriend zijn telefoon stuk was, hij mijn oude telefoon overnam en ik een nieuwe..

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jan 23, 2017 om 14:50
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wat ik dan weer jammer vind, u doet zelf onderzoek naar een ander abonnement, schijnbaar omdat u een nieuwere telefoon wilde hebben, maar vindt het nu gek dat er extra kosten bij komen. Deze kosten zijn online te vinden en staan ook op mijn tele2. U had schijnbaar ook het privé mailadres van een persoon daar die niet meer reageert. Dat is ook al apart te noemen. Dat er daarna fout op fout gemaakt worden is niet netjes te noemen, maar ja, dat komt er altijd van als je van de juiste stappen afwijkt.

so
door sofie valentijn Jan 23, 2017 om 16:03
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn onderzoek naar een nieuw abonnement van hun was dat ik contact opnam met hun klantenservice. Vervolgens zei die persoon dat hij mij het gehele kostenoverzicht zou mailen wat hij uiteindelijk met zijn prive-email gedaan heeft. et was wel een tele2 mail acount dus ik had op dat moment niet het gevoel dat dat raar was. Ik ging er  destijds vanuit dat als ik tele2 zelf om het kostenoverzicht vraag ik ook alle kosten vermeld zou krijgen. Uiteraard begreep ik de afkoopsom en abonnementskosten, maar alle andere kosten die erbij kwamen had ik niet verwacht gezien de meneer deze niet vermeld had. Anders was ik daar ook nooit mee akkoord gegaan..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2017 om 16:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Wat was de reden om een betaand abonnement te annuleren en een nieuw af te sluiten? U was klant en kennelijk heeft men u afgesloten en toen weer opniew aangesloten met daarbij zo als ik het begrijp ook een nieuwe iPhone7.
Hoewel men hiermee bij Tele2 in de fout lijkt te gaan heeft u m.i. ook iets gedaan wat eigenlijk nooit voorkomt. Dat zal onder meer ook de reden zijn dat u uw 'oude'nummer niet kon houden. Op zich is dat al zeer merkwaardig.

Dit komt op mij over als een probleem dat een helpdeskmedewerker niet goed kan aanpakken al zou een helpdeskmedwerker wel goed moeten informeren. U had uw eerdere abonnement namelijk helemaal niet behoeven af te kopen, sterker nog, u had het niet moeten afkopen maar i.v.m. nieuwe wensen laten overzetten'. Maak dat in de winkel duidelijk!

(tenormin@ : er zijn ook tevreden klanten bij tele2!)

so
door sofie valentijn Jan 23, 2017 om 16:36
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn abonnement naderde al het eind op iets van 5 maanden na, echter had mijn vriend hoge nood voor een nieuwe telefoon, dus kwamen we met het idee mijn abonnement af te kopen, die zou ten slotte toch niet meer zo lang lopen zodat hij de oude telefoon kon nemen en ik iets eerder dan gepland een nieuw abonnement zou hebben. Met dit idee heb ik contact opgenomen met de klantenservice om te vragen of dit mogelijk was en zo ja welke kosten dat met zich mee brengt. vervolgens stelde de meneer aan de telefoon voor mij een kostenoverzicht via e-mail te sturen zodat ik het duidelijk voor me op een rijtje kon zien. Zo gaf ik dus mijn e-mail adres en begon het contact via e-mail. Sinds dit een tele 2 e-mail adres was dacht ik dat dit een gebruikelijke manier was.

akkerdistel
door akkerdistel - Jan 25, 2017 om 12:26
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Vraag even aan de redactie of ze de afbeelding willen verwijderen, niet zo handig om je 06-nummer op dat vuige internet te plaatsen. Nog een aanbeveling, strooi niet met je 'real name' krijg je namelijk nooit meer weg.

so
door sofie valentijn Jan 29, 2017 om 14:10
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip! heb de redactie getipt. Het in het e-mail adres vermelde nummer is echter het oude nummer dat niet meer bestaat.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 29, 2017 om 14:33
355 Antwoorden / Vragen

Beste Sofie Valentijn,

U bent, zoals eerder aangegeven, niet de enige.

U hoeft niet akkoord te gaan met de extra kosten wanneer die niet vooraf duidelijk zijn overeengekomen. Het is wel van belang dat u de kosten die wel correct zijn zo snel mogelijk betaalt zodat u geen achterstand oploopt.

U dient Tele2 in gebreke te stellen en hen te sommeren uw aansluiting te herstellen. Wanneer dit niet binnen een redelijke termijn gebeurt pleegt Tele2 contractbreuk en mag u de overeenkomst ontbinden.

Als u geen rechtsbijstandverzekering hebt kunt u het beste even langs de dichtstbijzijnde rechtswinkel lopen als u hulp nodig hebt bij het opstellen van de brief.

Sterkte en succes!