grappig
door grappig Jul 30, 2010 om 16:31
Computers & telefonie

Nieuws Apple Imac

Je hebt weleens van die koopmomenten die je nooit meer vergeet in je leven. Dat kan die mooie keuken zijn die je voor ogen had of zo’n supersnelle Apple Imac die door slimme en handige marketing technieken van Apple de hemel in werd geprezen. De eerste fout die je maakt is om de Apple bak via internet aan te schaffen. Een brokkie verkoopkantoor ergens in het midden van Nederland die schijnbaar zijn zakken vult en als het op service aankomt moet je naar je lokale service-provider. Waar ik woon moet ik of naar Den Haag, Rotterdam en elders, in ieder geval een halve werkdag uittrekken om alleen het ding te laten bekijken. Daarna moet je rekening houden met weken die men nodig heeft om het ding te repareren. Een grote vlek in het beeldscherm die al na een paar weken Apple-plezier in het scherm verscheen en inmiddels is uitgegroeid tot een grote Apple-ergenis.

Klein consumentenleed zeggen mijn kroegmaten altijd. Eerst weten de gladde verkoopjongens je af te wimpelen met verhalen over schoonmaken of dat je niet mag roken als je voor je computer zit. Die oude windowsbak heeft 9 jaar staan tuffen zonder enig probleem, de enige ergenis was het windows-systeem dat de tijd nam om op te starten of bij overmatig geheugengebruik een blauw scherm te vertonen. Maar ja, met nog honderden miljoenen aardklootbewoners mag ik mij daar niet druk om maken natuurlijk.

Toch wel. Ik kocht een Apple Imac en hoopte van dat laatste stukje ergenis af te komen. Niets is minder waar. Ook lopen programma's vast ondanks de verdubbeling van het geheugen. Ligt niet aan ons maar aan Adobe zeggen ze dan.
Dus het ergste is wel de arrogantie van die Apple knapies bij de reseller. Eerst houden ze je zo lang mogelijk aan de klets met hun betaalde servicenummer, dan worden dossiernummers gezocht en wordt je doorverbonden naar een maatje die stiekum mee staat te luisteren en deze lastige klant weleens te woord zal staan. Ondanks dat ze het hele verhaal kennen laten ze opnieuw je ergenis over hen uitstorten. Oh wat een lol hebben ze daar. Zakken vullen en je uiteindelijk doorverwijzen naar een reseller/serviceprovider krijg je te horen. Ik meen nog steeds dat conform de huidige wetgeving diegene aansprakelijk is waarbij je het product hebt gekocht. Welnee, bij Apple hebben ze daar maling aan en denken de wet naar hun hand te zetten door hun verkoopvoorwaarden. Alsof je dat boekwerk eerst in een winkel gaat zitten lezen voordat je de koop doet. Wat een systeem hebben ze bij Apple zeg. Nou ja de media heeft er bol van gestaan, tot aan het consumentenprogramma Radar toe. En dan ging het niet alleen over een niet-deugend beeldscherm waar ik me nu kapot aan erger.

Maar wel continu kinderachtig op de kleine lettertjes blijven verwijzen, noem maar op. Inmiddels jokken ze bij Apple door met hun volgende failure: de Iphone 4. Het neigt bijna naar misleiding. Ook programma’s zouden volop te koop zijn en men zou Windows al lang ingehaald hebben werd er geroepen. Het is lachwekkend hoe na al die jaren die software-inhaalslag nog steeds niet is gemaakt.

En dan nog iets. Als je eenmaal de Apple hebt denk je dat de bijbehorende programma’s, zoals Itunes je een ongestoord gebruik zal geven. Immers die heb je meegekocht. Niets is minder waar. Onlangs werd een update uitgebracht die niet meer te starten was zonder dat je instemde met de nieuwe voorwaarden. Weer een programma minder dus, want in spioneren is Apple ook een kunstenaar geworden.

1663 9 Rapporteer

an
door anicu - Aug 1, 2010 om 11:16
110 Antwoorden / 0 Vragen

Moet ik reageren? Wilt u iets weten of is dit alleen ter lering en vermaak?

Dat Appel niet deugt is al heel lang bekend. Ze bezitten nauwelijks enkele procenten van de computermarkt maar wel hoog van de toren blazen. En iedere keer bedenken ze iets nieuws en brengen dat dan alsof het revolutionair is. Vaak blijkt het een kul-apparaat te zijn die eigenlijk net niets kan. Eentje dan, ze zijn wel goed in video-bewerking-programma's maar dat is dan ook alles.

Blijf maar gewoon bij Windows-applicaties want dat wordt door iedereen gebruikt en kan door iedereen geserviced worden. Net zo makkelijk en vooral handig.

freya
door freya - Aug 1, 2010 om 16:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, duidelijk een 'Applehater'.

Over iMacs kan ik niet meepraten, maar wel over b.v. de iPods en daar is niets mis mee. Vergelijk ze met andere mp3-spelers en je komt al gauw tot de conclusie dat het kwalitatief goede producten zijn. En wat bij Appla erg belangrijk is, dat het product ook zeer gebruikersvriendelijk is.
En ja, bij Apple weten ze hoe ze een product in de markt moeten zetten en hoe ze een 'hype' moeten creëren, maar daar is toch niets mis mee?

En wat nu precies je probleem met iTunes is begrijp ik niet echt. Dat 'koop' je helemaal nergens bij, want dat kan iedereen gewoon gratis downloaden en gebruiken. Ook als je verder geen Appleproducten hebt gekocht kun je iTunes gewoon als mediabibliotheek gebruiken en is verder ook helemaal gratis. Instemmen met 'gebruiksvoorwaarden' is iets wat bij installatie van elk softwareprogramma wel langskomt en is dus niets bijzonders.

Freya

grappig
door grappig - Aug 1, 2010 om 16:55
27 Antwoorden / 10 Vragen

Juist geen APPLEHATER, maar wel van slechte service en slechte producten en arrogante wederverkopers. En wat Itunes betreft, moet je de nieuwe voorwaarden maar eens lezen, wat dus bijna niemand doet, dan schrik je. Dus als je niet akkoord gaat met die nieuwe voorwaarden is daar niks mee en je blijft vrij natuurlijk om ze te accepteren of niet, maar het blijft eenzijdig. Een programma als Itunes wordt meegeleverd met Macs en is ook geintegreerd in het gebruik van de Mac. Of het gratis is of niet doet daar niets aan af, maar je kan het dus niet meer gebruiken als je niet akkoord gaat, dus wordt je beperkt in het gebruik van je Mac na inwerking treden van die nieuwe voorwaarden. Het is zoiets als dat je voorwaarden van je brand/inboedelverzekering tussentijds eenzijdig worden veranderd en je kan naar geen andere verzekeraar toe om daar de boel af te sluiten. Dat wil ik er alleen mee zeggen. Het is arrogantie van het monopolisme wat steeds meer de kop op steekt. Kijk maar ook eens naar actuele onderwerpen als de concentratie van supermarkten waar mensen gewoon gedwongen worden om b.v. bij AppieHappie te kopen of ze moeten 10-20 km omrijden, of de wirwar van telefoontarieven, energietarieven, waar vaak blijkt dat een en dezelfde provider/leverancier achter zit.

freya
door freya - Aug 1, 2010 om 17:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, als ik Windows wil installeren moet ik ook de voorwaarden accepteren. Accepteer ik die niet, dan kan ik Windows niet gebruiken. Zo ook bij de installatie van andere programma's. Nu heb ik de voorwaarden voor het gebruik van iTunes niet bij de hand, dus ik ben wel benieuwd wat er nu zo 'schokkend' is aan die voorwaarden, waardoor jij ze niet wil accepteren.

Freya

grappig
door grappig - Aug 1, 2010 om 17:42
27 Antwoorden / 10 Vragen

Freya, fixeer je niet alleen op dit detail als Itunes. Als computeraar weet je denk ik wel genoeg te vinden als je even 'googelt' op ' nieuwe voorwaarden Itunes' dan hoef ik hier ook geen max. 3500 woorden aan te verspillen en in de media en door gebruikers worden de belangrijkste punten volop genoemd. De essentie van mijn verhaal heb je kunnen lezen, waarvan Itunes maar een onderdeeltjes was. Naast het genoemde van Itunes valt over Apple nog meer te "zemelen" maar dat laat ik aan de gebruikersgroepen over. De essentie van mijn verhaal is dat (kort samengevat):
a) Apple niet de hemel en zaligheid is wat menigeen denkt.
b) Zeer teleurstellend is in kwaliteit, service en klantvriendelijkheid.

tr
door trineke - Aug 2, 2010 om 10:22
65 Antwoorden / 23 Vragen

Wij gebruiken al sinds 1998 Apple computers. Onze dochter is werkzaam in het grafische vak en leerde op het grafisch lyceum al met Apple computers werken.
Nooit klachten gehad, ook niet over de service. Wij zijn lid van het "Klokhuis" en daar wordt je goed geholpen. Ook in de winkel wordt je hier goed en vriendelijk te woord gestaan.
Inderdaad was er vroeger iets waardoor je soms bijlagen ,die van een Windows computer gestuurd waren niet kon openen. We hebben er toen een programmaatje bij gekocht[ Maclink plus meen ik] en toen was het leed geleden. Deze laatste computer kent dat probleem niet.
Alles bij elkaar ben ik heel blij met mijn Apple!
Trineke

adko
door adko - Aug 19, 2010 om 21:07
24 Antwoorden / 0 Vragen

Al sinds 1986 gebruik ik een Apple computer. Eerst een Apple II en daarna een Mac.
De eerste jaren was er inderdaad een probleem met het uitwisselen van bestanden tussen (toen nog) DOS en later Windows. Met MacLink werd dat grotendeels opgevangen. Echter al sinds meer dan 10 jaar zijn de programma's van de grote softwarebouwers (Adobe, Microsoft, en nog meer) zodanig opgezet dat de bestanden probleemloos zijn uit te wisselen tussen Windows en Mac.
Ik werk zelf vooral met de Adobe pakketten en ervaar echt nooit problemen als ik bestanden uitwissel met Windows gebruikers.
Het MS Office pakket wil wel eens voor vastlopers zorgen, maar dat komt op de Windows computer bij mijn werkgever 10x zo vaak voor.
Waarschijnlijk is MS niet zo nauwkeurig met het programmeren en dan kun je de schuld moeilijk bij de computer leggen.
Open Office en Neo Office bieden dan de oplossing en zijn ook nog gratis.
En wat de service aangaat, ben ik van mening dat je beter bij een reseller in het land kunt kopen dan via internet. Je kunt daar altijd bij terecht. Althans, dat is mijn ervaring bij Vlasveld Computers in Leiden. De enkele keer dat ik in al die jaren een probleem had, loste hij het prima op.

maccer
door maccer - Dec 18, 2010 om 15:54
27 Antwoorden / 1 Vragen

Hier ook een tevreden Apple gebruiker. Met mijn huidige laptop die ik heb sinds juni 2010 had ik een probleem met het beeldscherm. Teruggebracht naar Media Markt Arena waar ik hem heb gekocht. Na 2 weken had ik hem terug, maar de volgende dag had ik helaas weer hetzelfde probleem. Weer terug naar MM. Na 3 weken kreeg ik hem terug (alles uiteraard onder garantie vervangen door Apple) en sindsdien doet hij het zoals het hoort.
Het probleem wat Grappig heeft met zijn beeldscherm, is niet uniek: hier is genoeg te vinden over hoe dit aan te pakken.
Mijn tip is dus eerst even kijken op een Apple forum of dat al bekend is en wat er aan je probleem te doen is. Daarnaast: in nagenoeg bijna elke stad is tegenwoordig een Apple winkel, dus dat valt ook wel mee tegenwoordig.
Wat er mis is met de iPhone 4 kan ik niet uit het verhaal halen van TS.

Ik ben blij dat ik destijds (in 1996) de keus heb gemaakt om een Apple in plaats van Windows-pc te kopen, want dat heeft mij echt wel plezier en gemak gegeven als ik mijn ervaringen afzet tegen die van mijn vrienden/kennissen. Waarvan er overigens steeds meer overstappen op Apple, maar dat terzijde....

an
door ansi - Dec 19, 2010 om 13:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo hier ook een tevreden i mac gebruiker, ieder mens die eenmaal met apple gewerkt heeft wil niet anders meer . snel nooit vastlopen en staat nu 3 jaar binnen nog nooit problemen mee gehad. Denk dat wanneer je mensen benaderd die problemen hebben gehad met windows en winkels die dit verkopen ook altijd pechvogels erbij hebt. Dus hoop dat je eruit komt. Simon