ma
door mattii May 24, 2011 om 15:09
Computers & telefonie

Reparatie van een nieuwe mobiele telefoon

Ik heb vorige week een nieuwe gsm ontvangen van een webwinkel. Echter ging dit toestel al na 2 dagen kapot!

Webwinkel gebeld kreeg daar de mededeling dat het geen probleem was en gewoon een nieuw toestel kreeg omdat dit binnen de 14 dagen termijn valt.

Toestel weer teruggestuurd en kreeg toen als reactie dat het toestel niet omgeruild kon worden omdat het doosje beschadigd zou zijn.( toestel verkeerd in nieuwstaat) Er was overigens al een beschadiging op de doos aangebracht door de winkel zelf, omdat er een simkaart op vast geplakt zat!

Winkel gebeld en daar werd vertelt dat het hun beleid was en dat beschadigde doosjes niet geaccepteerd worden door de fabrikant. Om dit uit te sluiten contact op genomen met SAMSUNG, die vertelde mij dat hun verhaal onzin was en het toestel gewoon omgeruild moet worden!

Omdat ik met de medewerker niet verder kwam aan de lijn heb ik afgelopen vrijdag een email gestuurd naar het hoofdkantoor, met bovenstaand verhaal, maar tot op heden nog geen reactie.

Mijn vraag is nu: Is er een mogelijkheid dit contract te ontbinden o.i.d. want het lijkt me niet dat als ik betaal voor een nieuwe telefoon ik na 2 dagen al met een gerepareerde rondloop. Wat zijn de stappen die ik kan ondernemen of heeft u andere suggesties?

Alvast bedankt voor de moeite.

4550 30 Rapporteer

gijsvogel
door gijsvogel - May 24, 2011 om 15:33
230 Antwoorden / 0 Vragen

Graag iets meer duidelijkheid.

Welke webwinkel? een onafhankelijke of van een telefonie-provider? (KPN, Vodafone, etc.)

en in geval van een onafhankelijke webshop: met welke provider is het abonnement/simkaart verbonden in dit geval?

groet

kiran
door kiran - May 24, 2011 om 15:58
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@mattii

Als het binnen de termijn van 14 dagen valt, kapot doosje of niet ... omruilen.
Ingeval repareren: als voor de winkelier/webwinkel repareren goedkoper zou uitvallen dan vervangen - dan mag dat - zijn keus.

En nee, je kan om deze reden niet je contract ontbinden.
Zou nog even afwachten op bericht Hoofdkantoor.
Lijkt mij wel goed te moeten komen.

ma
door mattii - May 24, 2011 om 16:56
7 Antwoorden / 1 Vragen

@gijsvogel Ik heb de telefoon bij studentmobiel.nl gekocht met een abonnement van Vodafone!

@kiran Dus als hun besluiten te repareren, dan koop ik eigenlijk gewoon een gerepareerde telefoon? Dat kan toch niet zo zijn?

gijsvogel
door gijsvogel - May 24, 2011 om 17:12
230 Antwoorden / 0 Vragen

Ok,

Zoals Kiran al vertelt, ik zou inderdaad even afwachten op reactie van de webshop in dit geval.
Ontbinden van het contract kan niet.

In principe moet de reparatie of vervanging geheel door de webshop worden gedaan.
Had je bij een Vodafone winkel of webwinkel gekocht dan had het wellicht wat makkelijker gegaan, maar dat is puur aanname.
Het zou kunnen dat men de toestellen mag repareren, maar lijkt me vrij apart binnen de 14 dagen periode.

Je zou ook met samsung kunnen overleggen of je zonder tussenkomst van de webwinkel je kunt beroepen op fabrieksgarantie, maar in geval men dat doet zal het toestel daar ook in eerste instantie gerepareerd worden.

Nougoed,
Wacht even het mailtje van de webshop af, of stuur er een kleine herinnering achteraan.

ma
door mattii - May 24, 2011 om 17:21
7 Antwoorden / 1 Vragen

Oke, dus even voor de duidelijkheid ( mocht student mobiel toch niet willen omruilen):

Studentmobiel heeft gewoon het recht mijn net splinter nieuwe toestel te repareren i.p.v om te ruilen ook al is deze pas 2 dagen oud, en word ik dus opgezadeld met een maandagochtend product.

Nog even een stukje uit hun voorwaarden:

Extra service, ruilen defect toestel binnen 14 dagen (DOA procedure)

Indien je jouw bestelling ontvangen hebt en hierbij constateert dat het toestel defect is (Dead On Arival), kan dit als extra service direct omgeruild worden voor een nieuw exemplaar. Om aanspraak te kunnen maken op de zogenaamde DOA procedure moet wel aan de volgende voorwaarden voldaan zijn;

Om aanspraak te kunnen maken op de DOA procedure dient het toestel binnen 14 dagen na de datum waarop het toestel door de klant ontvangen is, weer in bezit te zijn van Studentmobiel.nl.

Het toestel dient compleet, in nieuwstaat en in de originele verpakking teruggestuurd te worden. De klant zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover nodig is om te kunnen beoordelen of het product naar behoren functioneert. Bij constatering van gebruikssporen en of schade kan geen gebruik worden gemaakt van de DOA procedure.

er staat dus wel in dat er geen gebruikssporen of schade te zien mag zijn, maar nergens dat dit voor de verpakking geldt? Tevens is de schade door hun zelf in eerste instantie toegebracht aan het doosje..

ae
door aerox - May 24, 2011 om 17:21
49 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is het nadeel als je dure elektronische artikelen koopt op redelijk onbekende websites. Je bent altijd maar afhankelijk van een telefoon of email en dan ben je veel makkelijker af te poeieren dan wanneer je naar een winkel kunt. De koop ontbinden gaat niet want je moet de winkelier recht op vervanging of repartie geven maar ik kan me voorstellen dat je flink de pest erin heb als je net een nieuwe telefoon hebt.

gijsvogel
door gijsvogel - May 24, 2011 om 17:25
230 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat DOA ook echt geldt voor Dead On Arrival.
Maar correct me if i'm wrong.
In jouw geval heb je hem natuurlijk 2 dagen gebruikt.

Ik zal eens even verder neuzen

ma
door mattii - May 24, 2011 om 17:27
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt, maar hun bieden een zogenaamde "extra service" voor kapotte producten binnen 14 dagen. Dan zou ik hier toch ook aanspraak op moeten kunnen maken?

of mijn doosje nou beschadigd is of niet

gijsvogel
door gijsvogel - May 24, 2011 om 17:29
230 Antwoorden / 0 Vragen

Nee er staat dat het binnen 14 dagen terug moet zijn bij de webwinkel.
Niet dat "als er binnen 14 dagen een defect is" hij DOA gemeldt wordt

ma
door mattii - May 24, 2011 om 17:36
7 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens hun medewerkers geldt dit voor alle toestellen die defect zijn binnen 14 dagen.. daarom zou mijn toestel in eerste instantie ook omgeruild worden.

Maar omdat de verpakking beschadigd is...

Lsk520
door Lsk520 - May 24, 2011 om 17:43
827 Antwoorden / 2 Vragen

Een kapot doosje kan nooit de reden zijn om je uit de "regeling" te gooien! Wijs VOdafone en/of je leverancier op de wet KOA. Daarin staat precies wat jij mag/moet en wat de leverancier mag/moet.
Repareren is een van de rechten die een leverancier heeft, mocht een artikel niet te repareren zijn dat heb je recht op een vervagend, identiek product of je geld retour.
Dat jij vindt dat je dat een "tweedehandsje" hebt is niet relevant.

gijsvogel
door gijsvogel - May 24, 2011 om 17:46
230 Antwoorden / 0 Vragen

Na wat rondgezocht te hebben;

Ik denk dat toch echt het het issue is dat je hem 2 dagen hebt gebruikt/kunnen gebruiken.

In veel gevallen met mobieltjes hanteert men: "De klant zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover nodig is om te kunnen beoordelen of het product naar behoren functioneert."
Dat sluit eigenlijk al het gebruik voor een aantal dagen uit, want dan is ie niet dead on arrival en mag hij gerepareerd worden zegmaar.

Dat ze nu dan vallen over het doosje wat door hun eigen werkwijze beschadigd is, is erg raar...

Wacht inderdaad nog even antwoord af zoals al gezegd, mocht men niet omruilen ga dan het gesprek nogmaals aan en geef aan dat je volgens medewerker recht hebt op een nieuw exemplaar.
Hiervoor kan het handig zijn om namen van de medewerker die je dat verteld heeft te geven, maar ook dat sluit nieu uit dat ze alsnog enkel zullen repareren.

ma
door mattii - May 24, 2011 om 18:02
7 Antwoorden / 1 Vragen

oke maar uitgaande van het feit dat studentmobiel dus zelf aangeeft (in hun voorwaarden en aan de telefoon )als je een defect toestel heb binnen 14dagen het omgeruild moet worden, en dit vervolgens niet doet vanwege een beschadigde verpakking, terwijl die verpakking er niks mee te maken heb..
Kan ik evengoed niks beginnen ondanks dat het zwart op wit staat?

Lsk520
door Lsk520 - May 24, 2011 om 19:28
827 Antwoorden / 2 Vragen

De wet KOA is helder, als een bedrijfje zelf andere voorwaarden maakt dan is dat niet toegestaan, ze staan namelijk niet boven de wet...

kiran
door kiran - May 24, 2011 om 19:43
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@mattii

Je hebt niet te maken met een DOA, het toestel heeft een paar dagen gewerkt.
Dat is jouw pech!! Je bent nu afhankelijk van de coulance van de webwinkel.
M.a.w. als men besluit tot repareren ipv vervangen, zul je dat toe moeten staan.

Wat de beschadigde verpakking betreft:
Hij mag verlangen dat het toestel onbeschadigd en in originele verpakking terug komt. Hij mag niet eisen dat je het niet open gemaakt hebt.
Een verpakking openen gaat soms niet zonder een beschadiging.[Hoe kan je het toestel anders beoordelen/in werking stellen, door er alleen maar naar te kijken?]

ma
door mattii - May 24, 2011 om 21:21
7 Antwoorden / 1 Vragen

oke bedankt, ik heb dus gewoon zeeeer veel ongeluk en zal het maar moeten doen met een gerepareerde telefoon..

mastag
door mastag - May 24, 2011 om 23:22
955 Antwoorden / 19 Vragen

Matti,
Beter goed gerepareerd als slecht nieuw, een toestel wordt niet slechter van een reparatie en vaak zetten ze ook de nieuwste firmware erin voor je, dus kop op :-)

Mastag

wi
door wimula - May 25, 2011 om 12:20
4 Antwoorden / 0 Vragen

Je schrijft: "( toestel verkeerD in nieuwstaat)

Wat is er dan verkeerd aan?

audb
door audb - May 25, 2011 om 12:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het doosje is beschadigd dus niet het toestel?
Dan is het gewoon ONZIN dat deze niet wordt geruild.
U heeft het toestel gekocht en de verpakking is een extraatje.
Dat de fabrikant een beschadigde doosje niet accepteert is dan ook echt onzin verhaal maar u zou ook contact op kunnen nemen met de fabrikant/importeur van het toestel.

pino123
door pino123 - May 25, 2011 om 13:01
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=wimula schreef op woensdag 25 mei 2011, 12:20]Je schrijft: "( toestel verkeerD in nieuwstaat)

Wat is er dan verkeerd aan?

Als je niets zinnigs te melden hebt, doe het dan niet!

ma
door mattii - May 25, 2011 om 14:14
7 Antwoorden / 1 Vragen

@wimula bedankt voor het corrigeren van mijn spelfout, maar als je het verhaal goed had gelezen dan wist je dat de telefoon het niet meer doet.. Dat is er dus verkeerD aan

@pino123 idd niet erg zinning, maar dat soort mensen blijf je houden

@audb ik kan wel contact opnemen met de fabrikant (heb ik overigens al gedaan) maar als ik het goed begrijp lopen dit soort "verhalen" altijd via de winkel en niet de fabrikant? wat zou de fabrikant voor mij kunnen betekenen dan?

1paul
door 1paul - May 25, 2011 om 17:00
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Samsung nederland heeft je toch toegezegd dat je hem om mag ruilen, mail hun nog eens dat de webwinkel hier niet aan mee wil werken en stuur dat mailtje eventueel mee...

Denk dat samsung dan wel het een en ander kan regelen als zij dat willen of u eventueel zelf een ander toestel toesturen...

ma
door maup - May 25, 2011 om 23:04
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kiran schreef op dinsdag 24 mei 2011, 19:43]@mattii

Je hebt niet te maken met een DOA, het toestel heeft een paar dagen gewerkt.
Dat is jouw pech!! Je bent nu afhankelijk van de coulance van de webwinkel.
M.a.w. als men besluit tot repareren ipv vervangen, zul je dat toe moeten staan.

Wat de beschadigde verpakking betreft:
Hij mag verlangen dat het toestel onbeschadigd en in originele verpakking terug komt. Hij mag niet eisen dat je het niet open gemaakt hebt.
Een verpakking openen gaat soms niet zonder een beschadiging.[Hoe kan je het toestel anders beoordelen/in werking stellen, door er alleen maar naar te kijken?]

@kiran: Er van uit gaande dat het een defect betreft dat niet door de gebruiker is veroorzaakt, dan is dit wel degelijk een Death On Arrival. Ook al heeft het toestel een paar dagen gewerkt. Dit staat nota bene in hun voorwaarden: "Extra service, ruilen defect toestel binnen 14 dagen (DOA procedure)". Mattii kan het toestel in de originele verpakking retour sturen, omdat de schade aan de verpakking is ontstaan door het plakken van de simkaart op de verpakking door de verkopende partij.

@mattii: Mijn advies aan jou: laat Samsung een mail sturen naar StudentMobiel dat zij het toestel in de huidige verpakking dienen te accepteren en dat je dus van de door hen aangeboden DOA-regeling gebruik wil maken. StudentMobiel stuurt jouw toestel naar Samsung en geeft jou direct een nieuw toestel. StudentMobiel ontvangt dan later van Samsung een nieuw toestel voor in hun eigen voorraad. (Ik werk zelf in deze branche. Op deze manier doen wij het zelf ook en werkt voor alle partijen het beste).

ma
door maup - May 26, 2011 om 00:27
6 Antwoorden / 0 Vragen

@gijsvogel:

Voor mij ben je zeker geen lettern##ker, je neemt in ieder geval de moeite om de voorwaarden door te nemen. Dat valt alleen maar te prijzen!

Echter, ik begrijp je verhaal en weet dat het in praktijk anders gaat. De verkopende partij weet namelijk niet wánneer het toestel defect is geraakt (het defect kan ook al in het toestel aanwezig zijn geweest vóórdat Matti het toestel had ontvangen en pas later tot uiting zijn gekomen), als het toestel maar binnen 14 dagen na de datum waarop het door de klant is ontvangen, weer in bezit is van StudentMobiel. Dit blijkt ook uit het feit dat Matti in het hoofdtopic vermeldt: "Echter ging dit toestel al na 2 dagen kapot! Webwinkel gebeld kreeg daar de mededeling dat het geen probleem was en gewoon een nieuw toestel kreeg omdat dit binnen de 14 dagen termijn valt". StudentMobiel gaf in dit telefoongesprek dus zelf al ook al aan dat "het binnen de 14 dagen valt".

Overigens geeft Mattii nergens aan dat hij/zij het toestel 2 dagen heeft gebruikt, maar dat het toestel na 2 dagen defect is geraakt.

Ik ben het wel volledig met je eens dat het vreemd is dat men de DOA-procedure afwijst omdat de verpakking is beschadigd (nota bene door hun eigen toedoen!). Bij het telecombedrijf waar ik werk is het de policy om in bovenstaand geval het toestel als DOA in te nemen en een geheel nieuw toestel uit te geven. Maar ja.........

gijsvogel
door gijsvogel - May 26, 2011 om 00:45
230 Antwoorden / 0 Vragen

@maup:
Tja, het is maar hoe je alles leest en vanuit welke hoek je het bekijkt, haha.
Wederom op de letter gelezen kun je uit het verhaal van TS niet afleiden dat het toestel gebruikt is of 2 dagen werkeloos op het bureau heeft gelegen...
Op die manier is er altijd wel een mouw aan te passen natuurlijk...;)

nouja, laten we wachten op het antwoord wat TS hopelijk ontvangt van studentmobiel.nl eerdaags...

ma
door maup - May 26, 2011 om 00:49
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gijsvogel schreef op donderdag 26 mei 2011, 00:45]@maup:
Tja, het is maar hoe je alles leest en vanuit welke hoek je het bekijkt, haha.
Wederom op de letter gelezen kun je uit het verhaal van TS niet afleiden dat het toestel gebruikt is of 2 dagen werkeloos op het bureau heeft gelegen...
Op die manier is er altijd wel een mouw aan te passen natuurlijk...;)

nouja, laten we wachten op het antwoord wat TS hopelijk ontvangt van studentmobiel.nl eerdaags...

Helemaal mee eens gijsvogel :-) Laten we hopen dat alles goed uitpakt voor Mattii !

gijsvogel
door gijsvogel - May 26, 2011 om 09:40
230 Antwoorden / 0 Vragen

@ Maup
[Quote]
De voorwaarden:
Indien je jouw bestelling ontvangen hebt en hierbij constateert dat het toestel defect is (Dead On Arival), kan dit als extra service direct omgeruild worden voor een nieuw exemplaar. Om aanspraak te kunnen maken op de zogenaamde DOA procedure moet wel aan de volgende voorwaarden voldaan zijn;

Om aanspraak te kunnen maken op de DOA procedure dient het toestel binnen 14 dagen na de datum waarop het toestel door de klant ontvangen is, weer in bezit te zijn van Studentmobiel.nl. Alle retourzendingen die ontvangen worden buiten deze termijn komen niet in aanmerking voor de DOA procedure, maar zullen worden afgehandeld volgens de wettelijk garantie bepalingen op onze site.
Het toestel dient compleet, in nieuwstaat en in de originele verpakking teruggestuurd te worden. De klant zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover nodig is om te kunnen beoordelen of het product naar behoren functioneert. Bij constatering van gebruikssporen en of schade kan geen gebruik worden gemaakt van de DOA procedure.
De klant zal bij het retourneren van het toestel zelf zorg dragen voor een deugdelijke en neutrale verpakking. De kosten en het risico van de retourzending van het toestel komen voor rekening van de klant. Studentmobiel.nl raadt ten zeerste aan het pakket aangetekend en verzekerd retour te verzenden.
De klant voegt een schriftelijk bericht toe met daarin vermeld het ordernummer van de bestelling en een klachtsomschrijving van het defecte toestel.
[/Quote]

Ik ben geen lettern##ker, maar lees deze voorwaarden even op de letter, dan sluit dat het hele verhaal helaas uit.
Er staat dat als je bij ontvangst constateert, is helaas niet gebeurd, maar na 2 dagen...
en verderop:
Toestel is 2 dagen gebruikt, dus niet alleen om te beoordelen of het naar behoren functioneert.

Op de letter gelezen dus geen DOA.

Had TS een verhaal verteld dat ze de verpakking pas na 2 dagen kon openen en dat hij toen defect bleek dan was het wel een DOA (weliswaar niet de waarheid volgens de voorwaarden, maargoed)

Dat men in dit geval de DOA procedure vervolgens afwijst op het beschadigde doosje blijf ik echter vreemd vinden, en lijkt me ook weerlegbaar omdat het hun eigen werkwijze blijkbaar is om de sim er op te plakken....

studentmobiel
door studentmobiel - May 26, 2011 om 10:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Graag maak ik van de gelegenheid gebruik te reageren op de vraag van Mattii.

Allereerst natuurlijk zeer vervelend dat uw toestel binnen zo een korte periode defect is. U heeft recht op een goed werkend toestel, Studentmobiel.nl gaat daar uiteraard voor zorgen.

Mattii en ook de andere lezers van dit forum zou ik graag willen uitnodigen (nogmaals) onze DOA procedure te lezen: http://www.studentmobiel.nl/info/defecten_binnen_14_dagen

Uw defecte Samsung Galaxy S is netjes binnen 14 dagen retour gekomen bij Studentmobiel.nl. De reden dat u geen recht tot omruiling heeft, komt doordat dat de verpakking van de Samsung Galaxy S zodanig is beschadigd dat deze niet meer in nieuwstaat verkeert. Dit komt door het overmatig gebruik van plakband bij het retour sturen. Toestel is door middel van het imei nummer gekoppeld aan de verpakking, vandaar dat dit zo belangrijk is.

Toestel is inmiddels doorgestuurd naar ons vaste reparatie centrum, binnen 10 dagen kunt u gebruik maken van een goed werkende Samsung Galaxy S.

Met vriendelijke groet,

Studentmobiel.nl

Lsk520
door Lsk520 - May 26, 2011 om 15:47
827 Antwoorden / 2 Vragen

Beste "meneer/mevrouw" van Studentmobiel....

Dan pak je maar een nieuwe doos en maak je een nieuw stickertje met de gegevens!
Het frustreren van een wettelijke retourregeling door te bepalen dat de doos niet netjes is heeft geen enkele betekenis, jullie handelen in strijd met wettelijke voorschriften!
Gedraag je als een volwassen professioneel bedrijf a.u.b!

ma
door maup - May 30, 2011 om 00:14
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=studentmobiel schreef op donderdag 26 mei 2011, 10:08]Graag maak ik van de gelegenheid gebruik te reageren op de vraag van Mattii.

Allereerst natuurlijk zeer vervelend dat uw toestel binnen zo een korte periode defect is. U heeft recht op een goed werkend toestel, Studentmobiel.nl gaat daar uiteraard voor zorgen.

Mattii en ook de andere lezers van dit forum zou ik graag willen uitnodigen (nogmaals) onze DOA procedure te lezen: http://www.studentmobiel.nl/info/defecten_binnen_14_dagen

Uw defecte Samsung Galaxy S is netjes binnen 14 dagen retour gekomen bij Studentmobiel.nl. De reden dat u geen recht tot omruiling heeft, komt doordat dat de verpakking van de Samsung Galaxy S zodanig is beschadigd dat deze niet meer in nieuwstaat verkeert. Dit komt door het overmatig gebruik van plakband bij het retour sturen. Toestel is door middel van het imei nummer gekoppeld aan de verpakking, vandaar dat dit zo belangrijk is.

Toestel is inmiddels doorgestuurd naar ons vaste reparatie centrum, binnen 10 dagen kunt u gebruik maken van een goed werkende Samsung Galaxy S.

Met vriendelijke groet,

Studentmobiel.nl

Overmatig gebruik van plakband, daar had Matti niets over gezegd. Dat maakt het verhaal anders......