hp
door hpb Sep 30, 2007 om 21:25
Computers & telefonie

Sata harde schijf als slave in BIOS. Is dat probleem?

ik heb sinds een paar een nieuwe pc. Aan boord een harde schijf met 2 partities en een dvd-rewriter. Harde schijf is met moederbord verbonden met een sata-aansluiting en de dvd-rw via een ide-aansluiting. Als ik de pc opstart zie ik in de openingsschermen de harde schijf verschijnen op ide0 als slave en de dvd-rw op ide2, ook als slave. In de BIOS staat de harddisk ook als slave op ide0.

Ik heb de jumper op de dvd-rw naar master gezet. Een cd-rewriter die ik nog had liggen als slave toegevoegd op ide2. Dat werkt verder goed.

Ik vind het wel raar dat de harde schijf waarvan de pc opstart als slave wordt aangemerkt, maar ik heb begrepen dat bij een sata-aansluiting het onderscheid slave-master er niet meer is (en dat het plaatsen van jumpers dus ook niet nodig is). Maar betekent dit ook dat het niet uitmaakt dat de harde schijf door de BIOS gezien wordt als slave, of moet ik dit toch aanpassen en zo ja hoe. Er zitten 4 sata-aansluitingen op het moederbord.

3021 3 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Oct 1, 2007 om 10:41
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Bij SATA komen de opties MASTER en SLAVE niet meer voor. Dat is bij IDE wel het geval. Dat heeft ermee te maken dat bij IDE 2 apparaten op 1 aansluiting kan worden aangesloten, en bij SATA krijgt iedere apparaat een eigen aansluiting op de controller (in dit geval het moederbord.)

Bij SCSI kunnen maximaal 7 of 14 apparaten op 1 aansluiting worden aangesloten, maar dat even terzijde.

Toch zit er wel een verschil.

Bij SATA is er tegenwoordig spraken van 4 kanalen en die worden dus onderverdeeld in primairy en secondairy.

Op de bijde primairy aansluitingen worden de opstartschijven aangesloten en op de Secondairy de dataschijven.

Sommige fabrikanten spreken inderdaad nog over master en slave, maar dat is een verkeerde benaming. Ik denk dat ze dat hebben aangehouden, omdat het misschien voor veel mensen te verwarrend is.

Kijk in het boekje die bij het moederbord zit welke kanalen de opstartschijven aangesloten moeten worden. Dus zet dan de harde schijf op één van de primaire (of master) aansluitingen.

Sommige moederborden doen moeilijk als je de systeem harde schijf toch op de secondairy (slave) laat staan.

Hopelijk is dit duidelijk genoeg.

akkefiet
door akkefiet - Oct 1, 2007 om 12:13
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Heb hetzelfde "probleem" met mijn pc.
Alles aangesloten op de goeie connectors maar toch wordt door de bios de HD als slave gezien.
Maar heb hier geen problemen mee, alles werkt verder goed.
Dus gewoon zo laten is mijn devies. Als het werkt niet gaan sleutelen.

Vrgr AF

hp
door hpb - Oct 1, 2007 om 12:40
19 Antwoorden / 4 Vragen

ikbenik, dank voor je reactie.

Ik sluit me in zekere zin aan bij akkefiet die zegt dat je niet moet gaan sleutelen aan een werkende pc. En mijn pc werkt verder goed.

Maar ik vraag mij wel af of ik problemen krijg als ik de pc laat zo als die nu is, dwz met 1 harde schijf (tevens opstartschijf) die in de BIOS als slave wordt aangeduid. Of is dat onderscheid slave-master niet meer relevant geworden bij sata-aansluitingen. Welke volgorde telt bijvoorbeeld als er meerdere sata-apparaten aangesloten zijn?