k.
door k.quix Jan 26, 2018 om 16:07
Computers & telefonie

Waarom vervalt je opwaardeer te goed na een jaar. Mag dat eigenlijk?

Ik vind het vreemd dat ik ieder jaar van Vodafone de melding krijg dat ik moet opwaarderen omdat anders het beltegoed van mijn prepaid kaart vervalt en ook de hele simkaart komt te verrvallen. Ik gebruik mijn  mobiel nauwelijks. Alleen voor noodgevallen. Je betaalt het opwaarderen. Je verbruikt het niet. Vodafone eigent zich dat geld toe. Dat lijkt me onrechtmatig, ongeacht of ze dat in hun voorwaarden hebben staan.
Het bedrag is niet verbruikt. Het is niet van Vodafone.
Is h,ier wat tegen te ondernemen?
Met vriendelijke groet,
Karen.

13427 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 26, 2018 om 16:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk ook eens hier: https://www.google.nl/search?q=prepaid+beltegoed+kwijt&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=N0drWvzgDdCLtgfGkYH4DA

Deze vraag is al vaker gesteld.
En ja, dat mogen ze doen, ook al lijkt je dat onrechtvaardig.
Heb je de Voorwaarden al eens goed doorgelezen? Daar ben je dus akkoord mee gegaan:

Artikel 4 - Prepaid
1.
De prepaid-overeenkomst wordt in principe gesloten voor onbepaalde duur. Jouw opgewaardeerde tegoed is
12 maanden geldig (te rekenen vanaf het moment van jouw laatste opwaardering) en verloopt na 12 maanden.
Het tegoed dat op jouw simkaart staat bij het moment van aankoop is 3 maanden geldig en ver valt daarna automatisch,
tenzij jij in die periode een opwaardering doet. Is jouw tegoed verbruikt of verlopen, dan kun je nog maar beperkt
gebruik maken van jouw prepaid-overeenkomst (zoals bellen naar 112).
2.
Als je overstapt naar een andere telecomaanbieder en je neemt jouw nummer mee, dan eindigt de overeenkomst ook.
3.
Als de prepaid-overeenkomst eindigt dan vervalt het eventuele tegoed en kun je geen nieuw tegoed meer kopen
Vodafone mag jouw nummer dan aan een ander geven, tenzij je met jouw nummer over bent gestapt naar een andere
telecomaanbieder.

Wellicht is overstappen een optie? Kijk eens bij T-mobile.

tenormin
door tenormin Jan 26, 2018 om 16:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Het lijkt niet onrechtvaardig: het is onrechtvaardig. Stel je voor dat ik een half jaar geen elektriciteit gebruik; kunnen ze toch ook niet doorberekenen alsof ik wel: omgedraaide visie mijnerzijds. Men "koopt" toch iets? Toch lekker dat al die aanbieders van Pre Paid het zomaar van je af mogen (en kunnen nemen). Legaal nog wel.

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2018 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ze moeten wel het nummer in stand houden voor iemand die niets gebruikt?

En het wordt niet door “al” die providers gedaan.

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2018 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk is daartegen wat te ondernemen. Overstappen naar een provider waarbij je alleen maar één keer per half jaar hoeft te bellen of te sms’en zodat het tegoed in stand blijft.

wi
door willems123 - Jan 26, 2018 om 16:38
117 Antwoorden / 16 Vragen

Daarom ben ik overgestapt van Vodafone naar Simyo!

tenormin
door tenormin Jan 26, 2018 om 16:44
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Hoef je dan bij Simyo nooit te bellen zonder dat je je centen kwijt ben? Ben een beetje lui te zoeken op Google, want dan moet ik weer opnieuw inloggen hier. ☻

gerardk
door gerardk Jan 29, 2018 om 15:46
175 Antwoorden / 8 Vragen

Bij t-mobile allen maar om de maand of zo bellen, mag ook naar het gratis numer voor het opvragen van het beltegoed

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2018 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerard. Naar een gratis nummer bellen, telt niet. Bij T mobile moet u 1 keer in de zes maanden betaald belken of sms’en.

aurora1
door aurora1 - Jan 26, 2018 om 16:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals gezegd, natuurlijk is daar iets tegen te ondernemen: overstappen naar een andere provider. Zie daarvoor ook de andere reacties.
U had dit overigens van te voren kunnen weten als u voorwaarden e.d. gelezen had.

wi
door willems123 - Jan 26, 2018 om 16:59
117 Antwoorden / 16 Vragen

Eens per 6 maanden SMS of bellen...

edrick3
door edrick3 Jan 26, 2018 om 17:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Voorwaarden van Vodafone gelezen? Zie 1e reactie.

Cookies
door Cookies Jan 26, 2018 om 17:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Willems123 geeft @tenormin antwoord.

ol
door old fellow - Jan 26, 2018 om 17:44
90 Antwoorden / Vragen

Vraagsteller, u wilt wèl dat er 24/7 een optie is om te kunnen bellen en of gebeld te kunnen wordcen (en dat moet dus feitelijk gratis als ik uw vraag lees).
Daarvoor betaalt u aan uw (willekeurige) provider. Maar als u dat "beltegoed" niet gebruikt vindt u dat het nog steeds "uw geld" is.
Niet echt eerlijk zo toch?

Logisch dat er een einde aan de geldigheid van uw vergoeding is. U werkt ook niet voor niks.

ekiem
door ekiem - Jan 26, 2018 om 19:24
676 Antwoorden / 100 Vragen

Zo zit ik alweer jaren met mijn pre-paid bij tele2. Ooit 8 jaar geleden begonnen met 10 euro waarbij ik ééns per half jaar 1 telefoontje pleeg. Heb nu nog ruim 6 euro , bevalt me goed.

Ekiem

pe
door peentjes - Jan 26, 2018 om 22:25
421 Antwoorden / 0 Vragen

Leukerd...het enige dat u kunt ondernemen is een andere provider zoeken.

sp
door spikkel - Jan 29, 2018 om 12:18
148 Antwoorden / 5 Vragen

KPN prepaid - eens in de 6 maanden bellen / sms versturen en je tegoed blijft onbeperkt houdbaar.

panter22
door panter22 - Jan 29, 2018 om 12:54
6599 Antwoorden / Vragen

Een telefoon is om te gebruiken. Niet om in de kast te houden.
Laad je die telefoon wel regelmatig op? Anders is hij op als je hem bij nood nodig hebt.
Een opwaardeerkaart kost €10 voor een heel jaar gebruik. Dat vind je veel te duur en onrechtmatig?

mariodings
door mariodings - Jan 29, 2018 om 13:31
40 Antwoorden / 3 Vragen

En let op. De vvv-“bon” (chipknip/prepaidkaart)  laat je na een jaar betalen voor je tegoed. Lekker cadeau van de baas.

aurora1
door aurora1 Feb 7, 2018 om 12:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

?

ho
door honda98 - Jan 29, 2018 om 13:38
103 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb ook een prepaid telefoon bij vodafone en ik gebruik hem alleen in nood gevallen. maar ik moet hem wel elk jaar op waarderen. maar ik krijg van vodafone ruim van tevoeren een brief dat mijn prepaid vervald zodat je nog een paar weken de tyd hebt om hem op te waarderen. en je kan het ook op je telefoon op vragen. het is lastig maar de regels zijn daar voor.
ik heb ook een prepaid van Telford en dat werkt als boven om schreven.eens per half jaar bellen of smsen dan hoef je hem niet steeds op te waarderen. en het netwerk van Telfort/KPN is beter als Vodafone.

ba
door batav - Jan 29, 2018 om 17:12
29 Antwoorden / 0 Vragen

PANTER en OLD FELLOW, ik denk niet dat de vragensteller op zulke domme commentaren zit te wachten.  Hij stelt een serieuse vraag dus antwoord dan normaal of antwoord niet.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 30, 2018 om 00:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Batav, jij snapt echt niet hoe een provider werkt. En al helemaal niet hoe 2 correcte antwoorden worden afgedaan als dom terwijl ze feitelijk juist zijn.

panter22
door panter22 Jan 30, 2018 om 09:10
6599 Antwoorden / Vragen

Bedankt Diewilik, ik was niet duidelijk genoeg. Nog maar een keerje speciaal voor Batav.
Het kopen van een telefoonnummer met beltegoed gaat volgens dezelfde regels als het kopen van een Kruidvatkaartje voor de NS.
Je koopt een Kruidvatkaartje voor €15. Dat kaartje is 2 maanden geldig. Binnen die tijd moet je gebruik maken van dat kaartje, anders ben je je geld kwijt.
Bij een opwaardeerkaart geldt hetzelfde. Als je een prepaid telefoon koopt, dan zit daar een nummer bij van in dit geval Vodafone. Wil je met dat nummer bellen, dan moet je een opwaardeerkaart kopen. Die kaart hoort bij het telefoonnummer. Die opwaardeerkaart met het telefoonnummer is 1 jaar geldig. Maak je er geen gebruik van, dan ben je je geld ook kwijt. Wil je het nummer na 1 jaar houden, dan moet je weer een opwaardeerkaart kopen. Die nieuwe kaart in combinatie met het nummer is weer 1 jaar geldig.
 Maar je hebt geluk met je prepaid telefoon.Het oude beltegoed vervalt in dit geval niet, maar neem je mee naar het volgende jaar. Daar is niets onrechtmatigs aan.

br
door brui0929 - Jan 29, 2018 om 21:53
635 Antwoorden / 10 Vragen

Wanneer u een prepaid belt koopt u een opwaardeerkaart. Het tegoed is een jaar geldig. Als u niet opnieuw opwaardeerd vervalt het tegoed u heeft na een jaar 3 maanden om op te waarderen. Doet u dit niet binnen deze 3 maanden dan vervalt uw telefoonnummer en heeft u een nieuwe simkaart nodig.

jo
door johannes 59 - Jan 29, 2018 om 23:26
21 Antwoorden / 0 Vragen

heb je wel eens van het kruidvat mobiel gehoord, dat is de goedkoopste in prepaid, is gewoon één jaar geldig.
het bellen kost 9 ct zo ook sms, en 1MB 9 ct dit is zoals overal na één maand niet meer geldig tenzij je dat verhoogd.

jo
door jorisw - Jan 30, 2018 om 09:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet vreemd. Ook al je niet belt zijn er kosten voor de provider. Zij betalen licenties per gebruiker aan hun netwerkapparatuur leveranciers, ze moeten capaciteit reserveren in het netwerk voor als je opeens wel wilt bellen, call center moet op het aantal geregistreerde klanten zijn gedimensioneerd, etc, etc.

hansje klein
door hansje klein - Jan 30, 2018 om 10:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U bent de onbelangrijke klant. Niets verbruiken en tòch moeten opwaarderen?

U heeft de verkeerde provider, die inderdaad uw portemonaie leeghaalt, want ze verplichten u tot opwaarderen. Was ooit het argument niet, dat er een tekort aan 06-nummers was en niet gebruikte nummers moesten worden 'opgehaald'?

Redelijk, dat je af en toe moet aantonen dat je nog gebruik wilt blijven maken van het mobieltje, onredelijk om telkens weer het opwaarderen verplicht te stellen op straffe van diefstal van het tegoed en het 06-nummer.

Gelukkig kunt u nog gebruik maken van de marktwerking, waar Vodafone klaarblijkelijk niet van wakkerligt.

we
door weethet - Feb 7, 2018 om 12:25
107 Antwoorden / 2 Vragen

u vind het dus billijk dat een provider en neterke en kosten van uw nuur gratis aan u moet verstrekken? als u wel zou belen had u dat prbleem ook niet...