willewill
door willewill Feb 3, 2011 om 13:21
Elektronica & tv

Kijk en luistergeld

Geacht Forum,
Daar ik via schotel mijn signalen voor mijn tv ontvang, is het voor mij een doorn in het oog, dat we hiervoor een smart-card aan moeten schaffen bij canal+, je betaald hiervoor een bijdrage voor de administratiekosten en daarover nog eens 19% BTW.
In het verleden betaalden wij kijk en luistergeld, dit is uit kostenbesparing, over de andere belastingen uitgesmeerd.
Ik dacht, dat wij het recht hadden om ned 1 ned 2 en ned 3 vrij te moeten kunnen ontvangen, en niet dat deze achter de decoder van canal+ worden gestopt.
Ik zie hierin een beknotting in het recht op vrije ontvangst.

Wie weet hoe dit in elkaar zit?

Willewill

14778 28 Rapporteer

gj
door gjs - Feb 3, 2011 om 13:57
35 Antwoorden / 23 Vragen

hallo willewil canal+ geeft ned 1 2 en 3 gratis door dat zijn ze verplicht je moet ze gewoon opbellen en zeggen dat je 12en3 wild onvangen dan wordt dat geregeld.
gr gjs

mahadma
door mahadma - Feb 3, 2011 om 13:57
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ken weinig mensen die met Nederland 1, 2 en 3 tevreden zijn. Dus daarom is er kennelijk een basis pakket gemaakt en zitten de eerder genoemde zenders daar ook in. Wat de administratiekosten betreft, logisch, bedrijfskosten en dan de btw, daarover is ook logisch. Het staat u vrij een eigen ontvangstsyteem voor 1, 2 en 3 neer te zetten, dus beknotting, nee dat zie ik niet. U heeft een contract met canal+ afgesloten, vrijwillig, dus u heeft uw eigen keuze gemaakt. Groet, MG.

willewill
door willewill - Feb 3, 2011 om 14:17
27 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb geen contract met C+ afgesloten, en ik wil gewoon waar ik recht op heb, vrije ontvangst, zonder kaartje en kosten, die had ik vroeger met de antenne ook niet.

Groet

Willewill

pavoordf
door pavoordf - Feb 3, 2011 om 14:23
519 Antwoorden / 73 Vragen

Volgens mij is vrije ontvangst van ned 1, 2 en 3 alleen gegarandeerd via get aardse netwerk van KPN (voorheen NoZeMa)

hagaman
door hagaman - Feb 3, 2011 om 14:42
107 Antwoorden / 5 Vragen

1.2.3 zijn gewoon vrij te ontvangen via DVB (digitale antenne - zonder satelliet) of via satelliet, ik denk dat je daarvoor wel een normale satelliet ontvangen moet aanschaffen, dus niet ene van c+ maar gewoon je eigen, dan kan je alle free to airs ook ontvangen.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 3, 2011 om 14:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wie denk dat de kosten van canal + gaat betalen als het gratis moet zijn?

willewill
door willewill - Feb 3, 2011 om 15:07
27 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=hagaman schreef op donderdag 3 feb 2011, 14:42]1.2.3 zijn gewoon vrij te ontvangen via DVB (digitale antenne - zonder satelliet) of via satelliet, ik denk dat je daarvoor wel een normale satelliet ontvangen moet aanschaffen, dus niet ene van c+ maar gewoon je eigen, dan kan je alle free to airs ook ontvangen.

Klopt enigszins, maar met een gewone ontvanger krijg je inderdaad alle free to air zenders, maar niet de Nederlandse zenders 1 2 en 3, deze zitten achter de decoder van Canaal+

Bedankt
Willewill

wolfenjong
door wolfenjong - Feb 3, 2011 om 17:47
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Op marktplaats bij de satelliet ontvangers word ook nog wel eens een oude kaart aangeboden, de groene wel minimaal, dus geen oudere, of je plaatst een oproep bij gevraagd, dan kun je ned 1 2 3 ontvangen, anders is het inderdaad niet meer mogelijk om via de schotel deze zenders nog gratis te ontvangen, zonder kaart.
En heb je een oude kaart, moet je deze alsnog even opnieuw heractiveren via Canal Digitaal dat is via internet gratis, anders heb je nog geen beeld.

Succes er mee.

willewill
door willewill - Feb 3, 2011 om 17:51
27 Antwoorden / 6 Vragen

Beste mensen,
Uit jullie antwoorden is voor mij duidelijk, wat ik moet gaan doen!!

Allemaal bedankt voor de goede raad en wijsheid

Willewill

mastag
door mastag - Feb 3, 2011 om 17:53
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Willewil
Canal plus is een commerciële partij en mag zelf bepalen welke zenders cq pakketten zij door geven. U schrijft dat u geen contract met ze heeft en dus zijn zij u ook niets verschuldigd. Vroeger via de antenne moesten 123 gratis zijn en deze zijn via digitenne ook gratis te ontvangen. U kiest zelf voor de schotel en daar kan C+ niets aan doen.

*
* Rechtsgebied Internationaal en Europees recht Internationaal en Europees recht
* Rechtsgebied Omgevingsrecht Omgevingsrecht
* Rechtsgebied Ondernemingsrecht Ondernemingsrecht
* Rechtsgebied Staatsrecht en bestuursrecht Staatsrecht en bestuursrecht
* Rechtsgebied Strafrecht en criminologie Strafrecht en criminologie

Juridische vraag
» Vertaling aanvragen
Gratis digitaal Nederland 1, 2 en 3 ontvangen

Gepubliceerd op maandag 1 mei 2006 om 13:47
Organisatie: Ministerraad

De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van minister Brinkhorst van Economische Zaken en staatssecretaris Van der Laan van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om vanaf de nacht van 29 op 30 oktober 2006 te stoppen met de analoge uitzending van Nederland 1, 2 en 3. Vanaf dat moment is het televisiesignaal voor Nederland 1, 2 en 3 en de regionale omroepen in heel Nederland gratis via de digitale ether te ontvangen. Er hoeft alleen een decoder en eenmalig een smartcard te worden aangeschaft. Binnenkort kunnen ook de commerciële en niet-Nederlandse tv-stations via digitale ether ontvangen worden. Digitale ether kan zich daardoor ontwikkelen als volwaardige concurrent voor kabel, satelliet en tv via internet en de kijker krijgt hierdoor meer keuzevrijheid. Bovendien maakt digitale ether een effectiever gebruik van de schaarse frequentieruimte mogelijk (meer programma’s), een betere beeld- en geluidskwaliteit, interactieve diensten en mobiele ontvangst.

Sinds de start van tv in Nederland (1951) waren de uitzendingen van Nederland 1, 2 en 3 analoog te ontvangen met een harkantenne. Dat is vanaf 30 oktober 2006 niet meer mogelijk. De tv-kijker kan kiezen uit vier alternatieven: kabel, digitale ether-tv, satelliet en tv via internet en hij betaalt alleen voor het distributiekanaal en het programmapakket dat hij wil hebben. De huidige situatie, dat alle huishoudens in Nederland meebetalen aan analoge etheruitzending (kosten 11 miljoen euro per jaar) ook als zij er geen gebruik van maken, komt daarmee te vervallen. Nederland is het eerste land in Europa dat volledig overschakelt naar digitale ethertelevisie.

Mastag

gabriele
door gabriele - Feb 4, 2011 om 13:04
107 Antwoorden / 2 Vragen

Ja ik doe ook via sateliet daar je via kabel miserabele beelden en te weinig ontvangt en ja ze vragen als maar meer ook als ze de kaart vervangen ,maar dat is geen moeten dus dat is vrijwillig ik heb betaald en ook voor die kaart en eenmaal vind ik genoeg verder is er alleen nog maar dat basis pakket dus die eenmalige betaling per jaar is ook al vervallen schijnt dat ze aan reclamegeld niet genoeg krijgen ik kijk meer naar buitenlandse zenders hoor

rj
door rjw - Feb 4, 2011 om 13:58
3268 Antwoorden / 5 Vragen

De Nederlandse publieke zenders zijn vrij te ontvangen via DVB-T (Digitenne).

Vrij uitzenden (dus zonder decoder) via de satelliet is niet mogelijk vanwege auteursrechten. De Nederlandse omroepen betalen alleen rechten voor Nederland. Door het via satelliet uit te zenden kan half Europa er naar kijken, en zouden de auteursrechten richting Hollywood de pan uit rijzen. Door het achter de decoder te zetten, hoeven de omroepen alleen maar rechten voor Nederland te betalen.

welcome
door welcome - Feb 4, 2011 om 14:05
39 Antwoorden / 2 Vragen

Als een satelliet kijker van het eerste uur met TV-Plus in D2Mac en RTL4 met Luxcrypt decoder via de Astra werd uitgezonden heb ik alles voorbij zien trekken. Zodra er een Engels talig programma kwam op RTL moest de decoder aan, er is veel veranderd, maar een ding is gelijk gebleven en dat zijn de Copyright rechten. Dit is de reden dat de Nederlandse satelliet kanalen en sommige Nederlandse radio stations achter de decoder zitten. Op een gegeven moment waren alle analoog uitzendingen gestopt en moesten we een digitale ontvanger kopen wat een dure grap was toen der tijd. Toen kwamen ook de Nederlandse zenders erbij zonder dat het iets extra koste en dat was in de tijd van Filmnet. Jaren lang en nu nog heb ik dus mijn Irdeto kaart voor de lage pixel TV ontvangst en de Nederlandse radio2, 1 en 5 zijn zonder decoder. Toen kwam Canaal + aan de horizon en gelijk onder het mom van "kraken" moesten we nieuwe dure Irdeto2 kaart en nieuwe Cam kopen, zodat de overname zo veel minder koste. Er zat nog een ander addertje onder het gras en dat waren de buitenlandse commerciële zenders RTL en SBS, daar moest je ineens voor gaan betalen en de vrije ontvangst van de Nederlandse zenders was ondergesneeuwd in de nieuwe aanvragen om maar Canaal+ abonnementen te verkopen. Nu is er een nieuwe vorm van uitzenden en dat is HD met 1080i en het is geweldig, maar wederom hoge kosten voor de nieuwe kaart en de Cam, waarna de Nederlandse uitzendingen gratis zijn te ontvangen en dit is allemaal vanwege wederom de copyright kosten. Mijn advies is koop een HD satelliet ontvanger met motor en je hebt de Duitse en Engelse zenders gratis in HD en ook de Franse en Italiaanse zenders zijn gratis. Maar satelliet ontvangst is een stiefkind in Nederland, want het wordt nooit aangekondigd, maar het is wanneer je het eenmaal hebt een geweldige vorm van vrije ontvangst met hoge kwaliteit en helaas, copyright staat hoog in het Nederlandse vaandel en andere landen hebben er schijnbaar geen last van deze voor mij kortzichtige gedachte.

pu
door puursang - Feb 4, 2011 om 14:17
23 Antwoorden / 11 Vragen

Voor Ktv ontvangst Ned 1,2 en 3 zal altijd een eenmalig bedrag of periodiek geld betaald moeten worden. 1 kabel abonnement
2 Digitenne abonnement KPN of aankoop free to air ontvanger
3 satelliet abonnement Canal digitaal , aankoop ontvanger en smartcard
Het satelliet abonnement kan na verloop van tijd opgezegd worden, Echter Ned 1,2 en 3 blijven ( mits geactiveerd ) gratis te ontvangen.
N.B. Pas op voor de de aangeboden smartcards voor Canal digitaal ( marktplaats b.v.) op internet, deze kunnen vervangen zijn door de huidige oranje smartcards.Deze vervangen oude smartcards ( groen , zwart ) zijn dan onbruikbaar geworden. Kunnen niet meer geactiveerd worden.

wa
door wallia - Feb 4, 2011 om 14:38
21 Antwoorden / 14 Vragen

Heb vroeger bij de DOB (Dienst Omroep Bijdrage) gewerkt en we kregen ook geregeld brieven van mensen, die om vrijstelling vroegen, omdat ze alleen naar Ned1,2 en 3 keken, terwijl er intussen meedere zenders waren bijgekomen. Eigenlijk een onzinnige vraag natuurlijk, want je betaalde luister- en kijkgeld voor alle zenders (aangezien iedereen deze zenders kan ontvangen) en had je geen tv, dan betaalde je alleen luistergeld (radio) of je moest ook geen radio hebben! Je had geen knop op je antenne, die alleen Ned 1,2 en 3 toelieten, automatisch zaten de andere zenders erbij ! Ook werd vrijstelling gevraagd als de persoon in kwestie geen kleuren-tv had, maar alleen zwart-wit !!!

ev
door eversteegt - Feb 4, 2011 om 21:51
51 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je niet zo'n sterke 'zaak' zal hebben..... Het feit dat Nederland 1, 2 en 3 vrij te ontvangen moeten zijn beteken NIET dat dat op IEDER medium zo moet zijn! Dat zou betekenen dat UPC bijvoorbeeld ook altijd verplicht zou zijn om Ned. 1, 2 en 3 op het abonnee overnamepunt aan te bieden, zelfs als je er geen basispakket afneemt.

Nederland 1, 2 en 3 hangen gewoon vrij in de lucht via DVB-T (sinds Analoog uitgeschakeld is via de Ether). Je hebt dus wel degelijk vrije ontvangst van Ned. 1, 2 en 3 alleen dus niet via de schotel.

Via de schotel vrij Ned. 1, 2 en 3 doorgeven is gewoon technisch lastig omdat ook op sommige programma's op deze zenders rechten zitten die het niet toestaan om deze programma's buiten Nederland uit te zenden. Als men deze zenders vrij zou willen aanbieden op de schotel, dan moeten ze het op de "BBC-manier" gaan doen met allemaal kunst en vliegwerk om de footprint van de zender zoveel mogelijk tot ons grondgebied te beperken.

Kortom: Heb je die paar grijpstuivers er niet voor over om het via de schotel te kijken, pak dan gewoon een moderne tv (die 9 van de 10 keer een dvb-t ontvanger ingebouwd heeft, zelfs de kleinere tv's) met een kleine antenne en je bent klaar.

mageli46
door mageli46 - Feb 4, 2011 om 22:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Willewill

Misschien kan iemand zich het nog herinneren. Een jaar of 10 geleden heeft de rechter een zaak gehad . Die persoon wilde ook gratis van zijn t.v genieten. Hij had n.l. een antenne op zijn dak staan.
Hij moest toen toch kijk en luistergeld betalen. Die persoon maakte (zoals iederéén) gebruik van steunzenders.
Persoonlijk denk ik dat je kans om hierin onderuit te komen zijn zogoed als nihil is.

Verder veel succes hiermee
dedolfijntjes

wimmi20
door wimmi20 - Feb 5, 2011 om 02:19
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vraagsteller wordt overspoeld met zoveel ingewikkelde flutadviezen dat ik mij kan voorstellen dat vraagsteller door de bomen het bos niet meer ziet.
Het antwoord is heel simpel : om gratis Nederland 1-2-3 en de lokale regiozender te ontvangen is een simpel binnenshuis antennetje van 15 cm lengte voldoende. Dit kost ongeveer 25 euro bij de speciaalzaak.. In iedere platscherm tv zit een digitale tuner voor deze kanalen.
Mijn verhaal heeft dus niets te maken met een schotel.
Heb je dus een kleine platscherm tv dan kun je tijdens de vakantie in het buitenland de nationale digitale kanalen gratis ontvangen.
Je laat ter plaatse je tv scannen om de lokale zenders te vinden.
Want ook in het buitenland zijn nagenoeg alle tv kanalen digitaal.

johnny99
door johnny99 - Feb 5, 2011 om 12:22
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wallia schreef op vrijdag 4 feb 2011, 14:38]Heb vroeger bij de DOB (Dienst Omroep Bijdrage) gewerkt en we kregen ook geregeld brieven van mensen, die om vrijstelling vroegen, omdat ze alleen naar Ned1,2 en 3 keken, terwijl er intussen meedere zenders waren bijgekomen. Eigenlijk een onzinnige vraag natuurlijk, want je betaalde luister- en kijkgeld voor alle zenders (aangezien iedereen deze zenders kan ontvangen) en had je geen tv, dan betaalde je alleen luistergeld (radio) of je moest ook geen radio hebben! Je had geen knop op je antenne, die alleen Ned 1,2 en 3 toelieten, automatisch zaten de andere zenders erbij ! Ook werd vrijstelling gevraagd als de persoon in kwestie geen kleuren-tv had, maar alleen zwart-wit !!!

Er wordt weer eens niet naar het antwoord van iemand die weet hoe de vork in de steel zit gekeken. Dat is jammer. Want zij hebben jarenlang zulke vragen moeten beantwoorden.
Maar nee, de beste stuurlui staan aan wal!!!!!!!!!!!!!!

edwardus
door edwardus - Feb 5, 2011 om 13:47
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Beknotting van het recht op vrije ontvangst dat zie ik ook niet. Het is nog steeds mogelijk deze zenders zonder extra kosten te ontvangen, alleen je moet wel iets hebben om dat mee te ontvangen. Behalve tv en ontvanger heb je in geval van Canal Digitaal een smartcard nodig, kabeltv, iptv en digitenne kun je ook niet kosteloos ontvangen, de wetgever heeft n.l. helaas nagelaten om ervoor te zorgen dat je via de analoge ether deze zenders moet kunnen blijven ontvangen, dus je zit sowieso altijd vast aan een ontvanger of een modem indien je via internet kijkt.

Nederland 1/2/3 zijn niet verstopt achter de decoder, maar je hebt wel een geregistreerde smartcard nodig. De prijs die je betaalt heeft niets te maken met omroepbijdrage of iets dat daar op lijkt, het is gewoon de prijs van het vehikel waarmee je dit wilt ontvangen.

ro
door ron530 - Feb 5, 2011 om 14:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat een gedoe allemaal, het kijk en luistergeld is opgenomen in de normale loonbelasting dus iedereen betaald een deel, kijk je wel of niet maakt geen bal uit.

rj
door rjw - Feb 5, 2011 om 14:52
3268 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=wallia schreef op vrijdag 4 feb 2011, 14:38]Heb vroeger bij de DOB (Dienst Omroep Bijdrage) gewerkt en we kregen ook geregeld brieven van mensen, die om vrijstelling vroegen, omdat ze alleen naar Ned1,2 en 3 keken, terwijl er intussen meedere zenders waren bijgekomen. Eigenlijk een onzinnige vraag natuurlijk, want je betaalde luister- en kijkgeld voor alle zenders (aangezien iedereen deze zenders kan ontvangen) en had je geen tv, dan betaalde je alleen luistergeld (radio) of je moest ook geen radio hebben! Je had geen knop op je antenne, die alleen Ned 1,2 en 3 toelieten, automatisch zaten de andere zenders erbij ! Ook werd vrijstelling gevraagd als de persoon in kwestie geen kleuren-tv had, maar alleen zwart-wit !!!

Zou het niet moeten zijn dat je vrijstelling wilde omdat je NIET naar Ned 1, 2 en 3 keek. De omroepbijdrage was immers bestemd voor de publieke omroep.

Maar goed, je betaalde niet omdat je ergens naar keek maar voor het hebben van een ontvangstinrichting. Dus ook wel logisch dat het nu gewoon uit de algemene middelen wordt betaald.

inekel1953
door inekel1953 - Feb 5, 2011 om 16:48
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Willewill,

Geweldig dat u een uitgebreide en zeer deskundige reactie hebt gekregen van Mastag, overigens mijn complimenten aan Mastag!

Beste Wallia,

Waarschijnlijk heeft u alleen de enkele laatste jaren bij de DOB gewerkt, want uit uw reactie blijkt dat u niet helemaal op de hoogte was van de regels, die destijds van toepassing waren.

Er was n.l. een groep mensen die wel degelijk recht hadden op vrijstelling van kijk- en luister- geld. Mensen die doof waren of zeer ernstig slechthorenden, hadden geen radio, platenspeler, casettedeck in huis. Ook de Nederlandse zenders waren nagenoeg niet ondertiteld en een tolk gebarentaal was destijds ook niet op de tv om bv de journaals te tolken.

Daarom was er voor deze groep mensen wel degelijk de vrijstelling van kijk- en luister-geld
in het leven gekomen en die heeft vele jaren bestaan.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 6, 2011 om 16:42
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Edwardus,

met dit flutadvies vlieg je toch echt uit de bocht
Ontvangst van Nederland 1-2-3 en de regiozenders, plus een aantal digitale radiozenders is VOLKOMEN GRATIS
Er is totaal geen abonnement voor nodig.
Geen internet verbinding
Geen decoderkastje.
Geen smartcard
Geen Canal Digital
Geen schotel.
Geen digitenne decoder
Alleen een platscherm tv met digitale tuner. (hebben ze allemaal)
Digitenne is geen ontvangstsysteem, het is de naam van een KPN abonnement met decoder voor digitale zenders.
Voor ontvangst van de Nederlandse tv en radiozenders zenders is slechts een binnenshuis antennetje nodig met een voetje en kabel, compleet voor 25 euro te koop.
Het is hetzelfde soort antenne als word bijgeleverd bij een digitenne decoder en abonnement
Heb je dus een kleine platscherm tv met een 12 vot aansluitng dan kun je met zo'n antennetje (ze hebben meestal een magnetisch voetje voor op het autodak) in de auto gewoon tv kijken. (de chauffeur natuurlijk niet, voordat zeurders daar weer op reageren)
Jammer dat je niet eerst mijn bijdrage hierboven hebt gelezen, dan had je dit rare advies niet gegeven
Mocht je twijfelen beste Edwardus, ik heb 2 staatsdiploma's zender en antenne techniek, en ik heb het allang uitgeprobeerd, ook in de auto.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=edwardus schreef op zaterdag 5 feb 2011, 13:47: Beknotting van het recht op vrije ontvangst dat zie ik ook niet. Het is nog steeds mogelijk deze zenders zonder extra kosten te ontvangen, alleen je moet wel iets hebben om dat mee te ontvangen. Behalve tv en ontvanger heb je in geval van Canal Digitaal een smartcard nodig, kabeltv, iptv en digitenne kun je ook niet kosteloos ontvangen, de wetgever heeft n.l. helaas nagelaten om ervoor te zorgen dat je via de analoge ether deze zenders moet kunnen blijven ontvangen, dus je zit sowieso altijd vast aan een ontvanger of een modem indien je via internet kijkt.

Nederland 1/2/3 zijn niet verstopt achter de decoder, maar je hebt wel een geregistreerde smartcard nodig. De prijs die je betaalt heeft niets te maken met omroepbijdrage of iets dat daar op lijkt, het is gewoon de prijs van het vehikel waarmee je dit wilt ontvangen.

edwardus
door edwardus - Feb 6, 2011 om 18:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@wimmi20: is jouw doel in dit leven om te proberen mij af te kraken? Wat ontzettend leuk voor je dat je die 2 staatsdiploma's zender en antenne techniek hebt, dan hoef je alleen nog terug naar school voor begrijpend leren lezen. Waar heb je in mijn antwoord terug kunnen vinden dat er bij de schotelantenne een [u]abonnement[/u] nodig is voor de vrije ontvangst van Ned1/2/3? De vraagsteller heeft n.l. een satellietschotel voor 't geval je dit niet was opgevallen en dan heeft hij/zij dus een [u]geregistreerde[/u] smartcard nodig en die wordt niet gratis verstrekt. In het geval dat de vraagsteller zou willen overstappen op Digitenne, dan moet hij/zij evengoed een ontvanger aanschaffen want echt niet dat in elke tv (plat of niet) een DVB-T ontvanger zit ingebouwd, dat is wat ik bedoel met "niet kosteloos".

wimmi20
door wimmi20 - Feb 6, 2011 om 19:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[

Edwardus,

vraagsteller zegt : ik dacht dat we het recht hadden om Nederland 1-2-3 vrij en gratis te mogen ontvangen.
En voelt zich beknot in het recht van vrije (gratis) ontvangst.
Dat, en niets anders is de basis van de vraag.
Mijn antwoord is : JA, GRATIS kijken en radio luisteren met een goedkoop binnenhuis antennetje is mogelijk.
Van beknotten in vrije ontvangst is geen sprake, er is juist wel vrije ontvangst
Net als vroeger, als je vroeger geen kabel of schotel wilde kon je met die hark op het dak gratis tv kijken, alleen naar de Nederlandse zenders.
Er moest toen wel omroepbijdrage worden betaald.
Er is niets veranderd, alleen heb je nu een ander soort antennetje nodig.
Dus als je gratis wilt kijken is het hele verhaal van decoder en geregistreerde smartcard volkomen overbodig.
En dat de vraagsteller een schotel heeft, heeft niets te maken met het juiste antwoord op de vraag.
De vraag was : HOE KIJK IK GRATIS NAAR NEDERLANDSE KANALEN
En net als vroeger moet je de antenne zelf betalen.
En daar heeft een antwoord met geregistreerde smartcard voor de schotel niets mee te maken.
Want dat is NIET GRATIS

quote=edwardus schreef op zondag 6 feb 2011, 18:20]@wimmi20: is jouw doel in dit leven om te proberen mij af te kraken? Wat ontzettend leuk voor je dat je die 2 staatsdiploma's zender en antenne techniek hebt, dan hoef je alleen nog terug naar school voor begrijpend leren lezen. Waar heb je in mijn antwoord terug kunnen vinden dat er bij de schotelantenne een [u]abonnement[/u] nodig is voor de vrije ontvangst van Ned1/2/3? De vraagsteller heeft n.l. een satellietschotel voor 't geval je dit niet was opgevallen en dan heeft hij/zij dus een [u]geregistreerde[/u] smartcard nodig en die wordt niet gratis verstrekt. In het geval dat de vraagsteller zou willen overstappen op Digitenne, dan moet hij/zij evengoed een ontvanger aanschaffen want echt niet dat in elke tv (plat of niet) een DVB-T ontvanger zit ingebouwd, dat is wat ik bedoel met "niet kosteloos".

edwardus
door edwardus - Feb 6, 2011 om 19:47
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Haal die plaat voor je kop weg wimmi20, dan kun je het beter lezen.

de
door detepe - Feb 7, 2011 om 17:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 5 feb 2011, 02:19]Vraagsteller wordt overspoeld met zoveel ingewikkelde flutadviezen dat ik mij kan voorstellen dat vraagsteller door de bomen het bos niet meer ziet.
Het antwoord is heel simpel : om gratis Nederland 1-2-3 en de lokale regiozender te ontvangen is een simpel binnenshuis antennetje van 15 cm

U duidt hier op DVB-T. En er wordt beweerd, dat dit in HEEL Nederland te ontvangen is !! Nou, mooi niet! Kijk maar eens op KPN-Broadcast, in de PDF. 76% van de Nederlandse bevolking kan DVB ontvangen. Grote delen van Groningen, Friesland, Nrd-Holland, ZuidHolland, Zeeland, Brabant eb Twente vallen buiten het ontvangstgebied.Ik ben benieuwd wanneer KPN zijn belofte kan waarmaken.