ze
door zes68 Apr 30, 2006 om 11:10
Elektronica & tv

Mission front vervangen

Hallo allemaal ik sta op het punt mijn mission boekenplank speakers te vervangen door vloerstaande speakers van mission type m74.Het gaat alleen om de frontspeakers .Ik zit te twijfelen of ik hier ook een verbetering in krijg. Ik bedoel dan in combinatie stereo/5.1.Kan iemand mij daar iets over vertellen?Ik denk dat ik mijn rear/side speakers dan ook moet vervangen of valt dat mee?En ik koop mijn speakers tweedehands met luistermogelijkheid waar moet ik dan op letten?

1311 14 Rapporteer

ze
door zes68 - Apr 30, 2006 om 17:17
13 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo Technifreak dank voor je snelle antwoord . de ms 2 zijn in dit geval allemaal boekenplan modellen en ik dacht zo 2 fronts te vervangen en eventueel de sub te ontkoppelen. Ik zie op kieskeurig ed dat de meeste mensen kiezen voor vloerstaande frontspeakers en dat dat geweldeg bevalt..Kijk ik heb deze set compleet maar als ik luister klinkt het goed maar de meeste mensen zeggen met twee frontspeakers is het beter, ik heb daar totaal geen ervaring mee technifreak vandaar mijn vraag op deze site waar mensen zoals jij meer ervaringen hebben snap je maar als ik het goed begrijp is het toch allemaal een beetje experimenteren ,vandaar dat ik het liefst bij hetzelfde merk speakers blijf wat me beter leek

gladdeharry
door gladdeharry - Apr 30, 2006 om 17:41
463 Antwoorden / 14 Vragen

Voor wie wil je die nieuwe speakers kopen,voor jezelf of voor die
andere mensen die bij je op bezoek komen en zeggen dat het beter
kan?Uit jouw verhaal begrijp ik dat je zelf tevreden bent.Laat je niks
aanpraten!

Harry

technifreak
door technifreak - May 1, 2006 om 00:05
142 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet dat de sateliet luidsprekers van het m2s systeem een boekenplank-formaat hebben. Ik bedoel dat de M74 een zuil formaat is en dat je dan het boekenplank model van deze serie neemt als vervanging neemt voor jouw M2s satelieten als front.

Dat de meeste mensen liever zuilen hebben als front luidsprekers is eigenlijk heel logisch. Deze vullen in het laag beter aan dan een boekenplank-formaat luidspreker. Het grootste probleem met zuilluidsprekers is dat deze meestal meer woofers ingebouwd moeten hebben om het kastvolume optimaal te kunnen benutten.  Als er maar 1 woofer is ingebouwd, krijg je meestal ijlende(vertraagde) bassen door de overdruk of minder krachtige lage tonen door een onderdruk in een kast. Het nadeel van de extra woofers is dat deze dus een hogere belastbaarheid hebben en soms ook voor een te lage impedantie(4 Ohm).  Dat is dus de reden waarom ik jou aanraad om een boekenplank-formaat luidspreker te nemen. Schijnbaar weten nog steeds te weinig mensen dat je voor een goed geluidsbeeld bij meer-kanaals weergave voor alle kanalen dezelfde verhouding tussen de beastbaarheid van de luidspreker en het uitgangsvermogen van de versterker moet hebben. Voor de klank is het ook belangrijk dat alle luidsprekers dan ook (bijna) dezelfde klankeigenschappen hebben. Dit zijn de voornaamste redenen waarom het bij een klinkt demonstratie die bv. door een importeur worden gegeven, veel mooier dan thuis.

technifreak
door technifreak - May 1, 2006 om 00:05
142 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet dat de sateliet luidsprekers van het m2s systeem een boekenplank-formaat hebben. Ik bedoel dat de M74 een zuil formaat is en dat je dan het boekenplank model van deze serie neemt als vervanging neemt voor jouw M2s satelieten als front.

Dat de meeste mensen liever zuilen hebben als front luidsprekers is eigenlijk heel logisch. Deze vullen in het laag beter aan dan een boekenplank-formaat luidspreker. Het grootste probleem met zuilluidsprekers is dat deze meestal meer woofers ingebouwd moeten hebben om het kastvolume optimaal te kunnen benutten.  Als er maar 1 woofer is ingebouwd, krijg je meestal ijlende(vertraagde) bassen door de overdruk of minder krachtige lage tonen door een onderdruk in een kast. Het nadeel van de extra woofers is dat deze dus een hogere belastbaarheid hebben en soms ook voor een te lage impedantie(4 Ohm).  Dat is dus de reden waarom ik jou aanraad om een boekenplank-formaat luidspreker te nemen. Schijnbaar weten nog steeds te weinig mensen dat je voor een goed geluidsbeeld bij meer-kanaals weergave voor alle kanalen dezelfde verhouding tussen de beastbaarheid van de luidspreker en het uitgangsvermogen van de versterker moet hebben. Voor de klank is het ook belangrijk dat alle luidsprekers dan ook (bijna) dezelfde klankeigenschappen hebben. Dit zijn de voornaamste redenen waarom het bij een klinkt demonstratie die bv. door een importeur worden gegeven, veel mooier dan thuis.

technifreak
door technifreak - May 1, 2006 om 00:14
142 Antwoorden / 1 Vragen

Oeps!
Ik zie net dat ik mijn reaktie dubbel geplaatst heb. Sorry.
Soms wordt een reaktie door de drukte niet goed verzonden waardoor ik dan alles dan weer opnieuw in moet typen. De eerste reaktie was zo snel geplaatst dat ik het niet in de gaten had. Nogmaals sorry voor het ongemak.

technifreak
door technifreak - May 1, 2006 om 09:55
142 Antwoorden / 1 Vragen

Beste zes68,
Het vervangen van de front luidsprekers door de M74 van Mission zal kwa klnak misschien wel een verbetering zijn, maar ik denk niet voor het geluidsbeeld. De belastbaarheid van een M74 is nl. 2 keer zo groot als die van de M2s sateliet. Je zou dus beter kunnen kiezen voor een boekenplank model van Mission met een aanbevolen versterker vermogen niet hoger dan 100Watt. Deze zorgen dan voor:

  1. Een geluidsbeeld dat beter in balans blijft.
  2. Een betere aanvuling in van de subwoofer.
Tweedehands luidsprekers kun je het beste minimaal 1 week eerst thuis proberen, dan kan je namelijk meestal ook horen of de luidspreker geen onzichtbare schade heeft of versleten is. Dit laatste is meestal het geval bij oudere luidsprekers.

Ga je toch voor de M74 dan denk dat je dan beter ook de andere satelieten vervangt voor modellen met bijna dezelfde belastbaarheid als de M74 en evt. ook de subwoofer.

ze
door zes68 - May 1, 2006 om 10:12
13 Antwoorden / 34 Vragen

Hoi technifreak dan k voor je uitstekende antwoord helaas kwam het laatste antwoord iets te laat voor mij want afgelopen zondagavond heb ik de zuilen op gehaald en het zijn niet de m74 gewordenmaar de mission702e met een belastbaarheid van 75 tot100 watt en ik moet zeggen dat het niet slecht klinkt alleen het diep krijg ik er niet uit zelfs niet als ik de sub afkoppel . Heeft de aansluiting van de speakers hier mee te maken? Het is nl zo dat er 4 aansluitingen opzitten ( biwire) welke moet ik nu gebruiuken de onderste of de bovenste?Ikheb de speakers meegekregen om te proberen.Volgens derevieuws moet de speaker lekker diep kunnen.De receiver is depioneer vsx 515

technifreak
door technifreak - May 1, 2006 om 20:35
142 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet de onderste 2 eerst met de bovenste 2 verbinden voordat je de kabel die van de receiver vandaan komt er op aansluit. Bij Bi-wire wordt nl. 1 paar voor de lagere en 1 paar voor de hogere tonen gebruikt. Normaal gesproken zouden dit gedaan moeten worden m.b.v. de bijgeleverde speciale doorverbinders. Aangezien jij de luidsprekers tweedehands hebt gekocht zou ik degene van wie jij de luidsprekers hebt gekocht toch even bellen of hij/zij deze misschien nog ergens bewaard heeft.

Veel luisterplezier.

technifreak
door technifreak - May 8, 2006 om 19:51
142 Antwoorden / 1 Vragen

@Zes68
Hoe bevallen de Mission 702e?

ze
door zes68 - May 12, 2006 om 07:18
13 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo technifreak sorry voor mijn late reactie .De mission 702 bevallen uitstekend.Alleen snap ik niet dat sommige gebruikers van de speakers zeggen dat ze zonder sub ook veel lage tonen leveren ik krijg het er niet uit maar in combinatie met sub draait het prima en tot nu toe nog geen verkeerde dingen ontdekt.Kun je me trouwen ns zeggen wat spreekspoelen of basdrivers zijn.

technifreak
door technifreak - May 14, 2006 om 13:04
142 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het fijn om te horen dat de 702e's jou bevallen.

Ik neem aan dat je de onderste klemmen met de bovenste verbonden hebt zoals ik dat geschreven had. Ik vind het vreemd dat je toch geen goede lage tonen uit de 702e's kan krijgen. Zelf denk ik dat je vergeten ben om de instelling van de "front" of "main" speaker op "large" te zetten. Als ze op "small" staan gaan bijna alle lage tonen meestal naar de subwoofer. Het zou ook kunnen zijn dat je niet de meest optimale akoestiek in jouw kamer hebt voor een goede weergave van de lage tonen. Heb je last van galm in de kamer zonder dat je de installatie aan hebt staan?

ze
door zes68 - May 14, 2006 om 19:25
13 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo Technifreak ik heb de fronts op large ingesteld en inderdaad heb ik iets van galm in mijn kamer.Maar als ik de instelling 5.0 pak dan moet de instelling midnight/ loudness aanzetten pas dan heb ik redelijk basgeluid uit mijn zuilen maar mischien ligt het ook wel aan de instelling van de groote van de kamer die heb ik nl op large gezet.Of de versterker kan het niet doen, wat me trouwens met 100 watt per kanaal sterk lijkt.Maar ik heb wel ontdekt  dat muziekdvd nog lang niet alles kwaliteit is ondanks DTS en dergelijke en dat de ene dvd stukken beter klinkt dan de andere.Anders ga ik met die zuilen even naar een zaak in de buurt hier waar ik ze kan uitproberen dan kom ik er dacht ik wel achter of het aan de verterker of de zuilen zelf ligt. Ik laat je het in ieder geval weten.Trouwens hoe moet ik hier op deze site trouwens verder reageren want tot nu toe stond het onder de reacties maar nu niet meer

technifreak
door technifreak - May 15, 2006 om 21:51
142 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt dus last van een levendige akoestiek. Het nadeel van een levendige akoestiek is dat de maatregelen die je neemt om het de geluidsweergave te verbeteren ook kunnen zorgen voor verslechtering van de geluidsweergave.

Je hebt ook geschreven dat de grootte van de ruimte ingesteld hebt als "large". Misschien als je deze wijzigt in bv. "small" zou misschien kunnen helpen. Grotere kamers met een dode akoestiek versterken meer de lagere tonen en kleinere meer de hogere tonen.

Ik denk dat je meer bent gebaat bij het zo vrij mogelijk opstellen van de luidsprekers en dan met name de subwoofer. Je kunt het beste hier zelf mee experimenteren door de subwoofer op verschillende plaatsen neer te zetten en er dan naar te luisteren. Zorg er dan in ieder geval dan voor dat er weinig lage tonen uit de 702e's komen en dat je de reflekties van de lage tonen zo veel mogelijk beperkt. Volgens mij is jou subwoofer voorzien van een woofer in de voorkant en een poort in de onderkant. Misschien zou je kunnen proberen hoe deze klinkt wanneer je deze (iets) hoger van de vloer zet en\of er een spons of afzuigkapfilter in de poort doet. Dit zorgt er voor dat de poort beter zijn druk kwijt kan en evt. dat je minder last hebt van indirekt geluid. Na het plaatsen van de spons of het afzuigkapfilter, moet de subwoofer nog wel kunnen "ademen".

technifreak
door technifreak - May 15, 2006 om 23:05
142 Antwoorden / 1 Vragen

@Zes68
Jou reaktie van 12-05-06 staat onder die van gladdeharry, omdat je via zijn antwoord gereageerd hebt. Ik neem aan dat je nou wel weet hoe je het beste kunt reageren.