Neato robotstofzuiger gekocht bij Albert Heijn, binnen garantie onbruikbaar. Wie is er verantwoordelijk?
Wij hebben Maart 2023 bij Albert Heijn een Neato D8 gekocht voor €199,-. Mooi ding, werkte goed tot een paar weken geleden de app niet meer opstart en verbinding kan maken. Resultaat > stofzuiger kun je niet meer instellen of aanzetten via de app. Na wat onderzoek lees ik dat Neato falliet is. Hij gaat nog wel aan en uit maar uiteindelijk heb je toch de app nodig om de robot in te stellen om gebieden te mijden of juist te zuigen.
Mijn vraag is; wie is hier uiteindelijk verantwoordelijk voor? Kan AH zich zo makkelijk van elke verantwoordelijkheid afdoen door te zeggen "niet onze stofzuiger, niet ons probleem". Uiteindelijk is het product nu nog binnen de wettelijke garantie, en heb ik het betaald bij AH.
Ben benieuwd of iemand dit weet. Kan me voorstellen dat meer mensen deze stofzuiger gekocht hebben en met hetzelfde probleem zitten. Dood zonde dat je zo'n apparaat in de kliko moet gooien.
U moet bij de verkoper zijn. Appie kan wel zeggen niet mijn probleem maar zo werkt het wettelijk niet.
Geachte Daan,
De stofzuiger is inmiddels 1 jaar oud en dus grotendeels afgeschreven.
De fabrikant is failliet dus Albert Heijn kan er ook niets mee.
Ik raad u aan om geen elektronische apparatuur meer te kopen bij een supermarkt als u garantie verwacht.
Neem dus uw verlies en gooi dat ding bij het grof vuil.
Elektrische apparaten horen niet bij het grofvuil.
Geachte Ariellis,
Hier in Amsterdam wel....;<))
Onzin antwoord. Je mag verwachten dat een stofzuiger langer dan 1 jaar meegaat of kopen ze in Amsterdam elk jaar een nieuwe?
Dat de fabrikant failliet is maakt ook niets uit. AH is de verkoper dus AH moet een oplossing bieden.
Dat Appie dan zegt: niet onze stofzuiger, niet ons probleem is natuurlijk onzin en dat weet Appie zelf ook wel. Ik vind het gewoon een schandalig afschuif antwoord. Dat Appie de app niet updaten snap ik ook maar ze kunnen wel op de een of andere manier een genoegdoening geven door bijvoorbeeld een deel van de aankoopprijs terug te geven.
Geachte Juliomariner,
Als de stofzuiger een paar weken oud was , zou ik u gelijk geven.
Maar wij praten hier over een stofzuiger van 1 jaar oud , die bij een supermarkt is gekocht.
De stofzuiger was € 199,-.
Is dit niet :"Voor een dubbeltje op de 1ste rij willen zitten"?
Mooi voorbeeld, de wet zegt dat je enkel te maken hebt met je leverancier en ik heb de Uneto regels niet voor me maar je mag denk ik verwachten dat je stofzuiger toch echt minstens twee jaar meegaat. Daar er geen discussie bestaat over de oorzaak van het probleem, dat heeft TS overduidelijk niet zelf veroorzaakt, mag je Albert Heijn aansprakelijk stellen en een oplossing eisen, die ze natuurlijk niet hebben. Wat ze waarschijnlijk wel zullen doen, nadat ze eerst alle verantwoordelijkheid afwijzen, is je stofzuiger in twee jaar afschrijven en je maar de helft van je aankoop crediteren. Nogmaals nadat je hemel en aarde hebt bewogen en ze de verantwoordelijkheid eindelijk erkennnen, succes met het gevecht.
Ik lees niet dat de robot stofzuiger defect is. Hij functioneert dus kennelijk nog wel. Uitsluitend de app waarmee hij kennelijk (ook?) aangestuurd.kan worden functioneert niet meer mogelijk door het faillissement van de fabrikant.
Is er dan sprake van een defect dat onder de garantie valt.
Ik denk eigenlijk van niet. In dat geval.kan je niets van AH claimen.
Ik vermoed dat een rechter hier iets van moet gaan vinden.
Ik weet niet in hoeverre je de verkoper kan verwijten dat de fabrikant binnen de garantietermijn failliet gaat en dat daardoor een aangeschaft produkt niet meer volledig kan worden gebruikt en of dit dan onder de wettelijke garantie valt.
Sorry maar hij doet.niet alles meer zoals beloofd tijdens de koop, dan is het product dus nonconform. Die app is niet 'nice to have' maar een belangrijk onderdeel van het product.
De kern van het probleem is dat de wetgever er voor kiest de verantwoordelijkheid voor het product 100% neer te leggen bij de leverancier en iedere leverancier zich probeert te verschuilen achter het feit dat hij niets over de leverancier te vertellen heeft.
Over de fabrikant natuurlijk.
Precies, de verkoper in dit geval AH kan zich volgens mij niet zomaar achter het feit dat de fabrikant faillliet is verschuilen. Ze zullen dus met een iplossing moete komen. Dat ze de app niet kunnen udaten is zeer waarschijnlijk dus moeten ze maar (in ieder geval een deel) van de ankooprpijs terugbetalen.
Neato is van het grootste Duitse stofzuigermerk Vorwerk en zou garantie verder verzorgen.
https://tweakers.net/nieuws/209272/robotstofzuigerfabrikant-neato-stopt-belooft-stofzuigers-5-jaar-te-ondersteunen.html#:~:text=Neato%20Robotics%20houdt%20op%20te,en%20reserveonderdelen%20te%20willen%20aanbieden.https://tweakers.net/nieuws/209272/robotstofzuigerfabrikant-neato-stopt-belooft-stofzuigers-5-jaar-te-ondersteunen.html#:~:text=Neato%20Robotics%20houdt%20op%20te,en%20reserveonderdelen%20te%20willen%20aanbieden.
.
Ik lees o.a. op iculture.nl (artikel van mei 2023) dat bezitters van de stofzuiger nog 5 jaar terecht kunnen voor reparatie en ondersteuning
Kan het verder niet checken, maar misschien heb je wat aan deze link https://support.neatorobotics.com/hc/en-us
Al geprobeerd de app te verwijderen en opnieuw te installeren? Een jaar geleden is er nog een firmware update voor Android 13 uitgebracht zie ik
https://support.neatorobotics.com/hc/nl/articles/9817656625819-Handmatige-firmware-update-op-Android-13-toestel
Nog een link naar troubleshooting https://support.neatorobotics.com/hc/en-us/sections/1260802967190-D8-D9-D10
Erg jammer dat Neato de strijd met iRobot verloren heeft, was een prima robotstofzuiger.
Ondersteuning tot Mei 2023, dus zou je nu nog dik 4 jaar ondersteuning moeten krijgen.
Succes ermee.
stel de verkoper aansprakelijk MITS er duidelijk is gecommuniceerd dat de andere partij de verkopende partij is maar dit doet via de AH!!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Appartement. Gas/cv installatie definitief afsluiten
Goedemiddag,
Woon in een appartement. In het kader van verduurzaming wil ik van het gas af. Inductieplaat aangeschaft en een boiler.
Verwarm de woonkamer elektrisch d.m.v. een kachel, gas/cv installatie gebruik ik niet meer en is afgekoppeld door een installateur.
Ik wil het gas definitief af laten sluiten, heb een aanvraag lopen.
VVE geïnformeerd over mijn plannen.
De
...
Lees meer
Orthodaily
Ik heb schoenen besteld bij ORTHOdaily.nl https://orthodaily.nl/ Het zouden dus orthopedische schoenen moeten zijn. Het zijn gewone schoenen van een middenkwaliteit, wat je eigenlijk ook mag verwachten bij die prijs. Ze worden rechtstreeks uit China geleverd via Yun Express in Rozenburg. De Nederlandse verkoopvestiging zit op een bovenwoning in Amsterdam met een telefoonnummer uit Leiden dat ... Lees meer
Pictogram op beginscherm plaatsen
Op mijn desktop met Windows 11 staan op het beginscherm meerdere pictogrammen, die ik vaak gebruik. Nu wil ik er eentje bij zetten, maar ik heb dat al zolang niet meer gedaan dat ik niet meer weet hoe dat moet. Wie kan en wil me helpen? Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer