Tegoedbon bij defecte aankoop?
Ik heb vandaag een (vaste) telefoon gekocht bij kringloop (dagbesteding) aan de Bruchterweg in Hardenberg.
Deze telefoon bleek defect dus ik ging terug.
Ik verzocht mijn geld terug (of vervanging of reparatie)
Alle drie opties worden geweigerd. Ik kon alleen een tegoedbon krijgen.
Zij stelde dat deze consumentenrecht regel niet voor hun geldt
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
Hoewel ze het vervelend van en dat zij dit bij aankoop niet gemeld hadden
hing er inderdaad ergens een briefje waarop vermeld stond dat bij defecte producten alleen een tegoedbon mogelijk is.
Onder protest heb ik de tegoedbon aangenomen.
Klopt hun stelling dat deze consumentenrecht niet geldt bij kringloopwinkels?
Dat n kringloopwinkel defecte spullen verkoopt is ronduit op z n zachts gezegd Schofterig. Ik zou zeker de zaak erop aan spreken, En neem eens contact op met de gemeente waar U Woont. Want dit wangedrag wordt niet getolereerd
Lang niet alle krloopwinkels staan onder supervisie van een gemeente
@Simon55
Doe eens even normaal! Kunt u niet gewoon op een normale manier reageren..? Natuurlijk hebben niet express een kapot toestel geleverd. Het kan ook zelfs nog zijn dat de koper (ts) zelf onvoorzichtig is geweest waardoor het toestel kapot is gegaan.
Doe zelf normaal, Wat mankeert er aan pijn in t hooffie. En natuurlijk de koper is onvoorzichtig geweest daarom plaatst die hier ook n topic . Doe effe normaal ja
Wanneer zij dit zeggen, uithangen of op de website zetten is de mededeling gedaan ... en geldig!
Inhoudelijk kan ik me wel vinden in deze praktische voorwaarden:
- In onze winkel worden gebruikte goederen verkocht waarvan de herkomst vanaf het moment dat de goederen binnengekomen zijn, niet meer duidelijk is.
Het is niet bekend hoe lang of hoe intensief de aangeboden artikelen door de vorige eigenaars gebruikt zijn en er moet ook door ons worden aangenomen dat ze niet onbruikbaar zijn
- Blijkt een product niet compleet of niet bruikbaar te zijn, krijgt u van ons een tegoedbon. Koopbewijs meebrengen.
- Omtrent de nog te verwachten levensduur van de artikelen kan geen enkele toezegging gedaan worden
Op het product was een sticker geplakt: is goed
De dag van aankoop was het al defect
Er was geen vervanging mogelijk dus wat heb ik aan winkel tegoed?
Dat ding zal nauwelijks wat gekost hebben. Dus besteed die bon meteen, dan kunt u hem ook niet kwijt raken. En hadden ze maar één vaste telefoon op voorraad?
€5
Het was de enige telefoon die ze hadden
Geen antwoord op je vraag, maar als je een telefoon gekocht hebt die alleen voor het KPN netwerk geschikt is, zal hij niet werken op bij bijv. Ziggo
O.T. @carola. Hoe kan het dan dat mijn vaste telefoon, altijd voor KPN netwerk óók werkt nu ik bij Ziggo ben?
Dat hangt van de telefoon af die je hebt. Google maar eens op DTMF en FSK.
Maar dan moet het wel een hele oude telefoon zijn. Mijn eerste telefoon in 1990 was al DTMF.
Ja, en die werken dus alleen op een KPN netwerk. Ook in 2000 nog kocht je bij Primafoon alleen voor KPN netwerk geschikte telefoons. Kabelaars werken met FSK. En sommige telefoons moeten even omgezet worden van pulse naar toon.
O.T. Heb Google gebruik @carola. Deze is veel ouder; eerste telefoon toen ik weer in Nederland kwam wonen (1983 - je weet wel - eigen huis). IDK/TDK.
Zolang het geen draaischijf telefoon is, kan dat wel. Waarschijnlijk dan een pulse / toon optie. Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar merk + type telefoon die je hebt uit de jaren '80.
O.T. Geen idee: staat serienummer 50202618 NL 92082104. ninr 21-4679 aansluitfactor 1.0 PTT Telecom. Toen nog klant van KPN, daarna 'gerecruteerd' door Pretium, herinner je je vast nog wel.
Ik heb al tijden niets gehoord over Pretium. Er zijn twee mogelijkheden:
1) Ze hebben hun leven gebeterd. (Vast niet)
2) Ze zijn failliet (Ik hoop het)
@ Costnix. Wat betreft Pretium, wij zijn vele jaren tevreden klant geweest bij Pretium. Was dus niet alleen maar slecht.
Door onze overstap toendertijd op glasvezel van KPN gestopt bij Pretium. Ook de opzegging werd netjes en zonder problemen verwerkt.
Carola, DTMF = Dual-tone multi-frequency signaling en FSK = Frequency-shift keying, alle twee toon en dus geen puls. Je a-technisch verhaal klopt van geen kant!
Nee, hun stelling klopt niet! Het consumentenrecht is van toepassing als de verkoper handeld in de uitoevening van een beroep of bedrijf (professionele verkoper) en de koper niet handeld in de uitoevening van een beroep of bedrijf (consument). De kringloopwinkel verkoopt veel meer goederen dan een consument zo doen en doet dit om daar een boteram mee te verdienen. Het conformiteitsbeginsel is daarom van dwingend recht zodat de kringloopwinkel daar niet van kan afwijken.
Zelfs als hier sprake zou zijn van C2C, dan nog geld dat er geen producten mogen worden verkocht als zijnde werkend, terwijl deze defect zijn. Ook in die situatie zou u recht hebben op uw geld terug.
In zekere zin klopt de stelling wel want een kringloopwinkel is een winkel zonder winst oogmerk terwijl een normale winkel wel een winst oogmerk heeft. U koopt de goederen die door anderen gratis weg zijn gegeven en dan is het maar de vraag of in dit geval de vaste telefoon nog werkt. Telefoons gaan vaak ongetest het schap in omdat vooral bij draadloze telefoons de batterij van de handset leeg danwel op zijn eind is. Vervangen of repareren is geen optie want zo'n exact toestel is niet voorradig en repareren zal door een technische dienst dienen te gebeuren en dat is de telefoon niet waard. Het geven van een tegoedbon is een service zoals die ook in een reguliere winkel van toepassing is.
Op de telefoon was een sticker geplakt: is goed
Dan mag je er toch vanuit gaan dat het goed is.
Je kunt vragen of ze willen laten zien dat de telefoon goed is. Het is een kringloopwinkel, dus ze zullen niet alle mogelijkheden kunnen testen. Wellicht dat met wat binnen hun mogelijkheden ligt het toestel functioneerde.
Wat is er preceis defect aan het toestel?
Dan mag u er inderdaad van uit gaan dat de telefoon goed is en dat zal ook de reden zijn waarom u een tegoedbon heeft gekregen.
@jorisw het toestel kan wel gebeld worden maar kan zelf niet bellen
@ronny530 ik had een werkend toestel nodig, geen tegoedbon
En heb volgens mij gewoon bij defect recht op geld retour: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
Dan is het toestel niet kapot , maar ongeschikt (pulse) voor jou provider .Om wel riant bedrag gaat het ?? Bij voip zal het toestel niet werken.
Welk toestel (merk + type) heb je gekocht en welke provider heb je?
Op de telefoon was een sticker geplakt: is goed
Dan mag je er toch vanuit gaan dat het goed is.
Terugziend lijkt dit antwoord een beetje vreemd op jouw vraag
Ik denk dat ik dit antwoord ergens anders bedoeld had
Type onbekend
Provider tele2
Als je wel gebeld kon worden, maar zelf niet kon bellen, was het toestel in orde maar is er wat anders aan de hand.
Ik denk ook dat er iets anders aan de hand is en dat de telefoon wel in orde is.
Met oudere telefoons werkt vaak ook het keuzemenu niet. Dus toets 1 voor...., toets 2 voor..... etc.
Jammer, heb de mijne net weggegooid, had u hem gratis op kunnen halen. En die was echt nog goed. Ze zullen voor die tegoedbon best nog wel iets anders leuks hebben.
Een kringloopwinkel die gerund wordt als dagbesteding kunt u toch niet veel van verwachten. Misschien is dat ding wel ingeleverd door iemand die zei dat hij goed was.
Ik heb mijn verwachtingen inderdaad bijgesteld, mbt deze winkel.
U wilt telefoneren ... met een (goede!) oude telefoon, maar de techniek haalt een streep door de verwachtingen.
U heeft in ieder geval bijgedragen aan de werkgelegenheid die aangeboden wordt in deze kringloopwinkel. De niet zo héél professionele mensen die hier werk krijgen aangeboden hebben waarschijnlijk 'zomaar' een sticker opgeplakt omdat ze niet kunnen testen, of de klant hen op de mouw heeft gespeld "dat hij he gisteren nog deed". Voor die paar Euro die u heeft betaald, kunt u bij gebrek aan een andere oude telefoon, tenminste nog eens verder rondkijken naar prullaria, òf het betaalde bedrag als een schenking voor het goede doel aanzien. Ik zou deze semi-winkels niet als een volwaardige handelspartner willen inschatten of willen behandelen.
Wanneer u tòch op uw strepen wilt blijven staan, dan wens ik u veel suc6.
(Zoals u zelf in uw profiel al aangeeft: 'we must be the change we wish to see')
Ik weet al iemand aan wie ik mijn €5 tegoedbon kan geven, ik kan ze niet meer serieus nemen
@ninc, dat is in ieder geval een prima idee; doneren aan iemand. (Niet de telefoon, maar de €5). Kan veel geld zijn voor iemand waar een ander denkt: so what.
De voorwaarden vanj de kringloopwinkels zijn heel verschillend en niet te vergelijken met winkels waar men nieuwe spullen koopt. In deze kringloopwinkel hing ergens een briefje, hoewel u dat niet gezien heeft, dat bij defecte produkten alleen een tegoedbon wordt gegeven. Het lijkt mij een beetje ver gaan om dat ook nog eens persoonlijk tegen elke klant afzonderlijk te zeggen. U had ook kunnen vragen of u uw geld terug zou krijgen als de telefoon niet zou werken.
Nee, onzin.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe is de ervaring met Knauf Supafill
Wij hebben onze spouw laten isoleren met Knauf Supafill, op de website van het bedrijf dat het aanbracht staat dat het geen vocht opneemt, echter kregen wij last van schimmel op het binnenblad. Dat kan echter niet als het geen vocht opneemt Lees meer
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer