lb
door lbroos Jan 17, 2016 om 14:40
Garantie & verzekeringen

Afwikkeling schade na aanrijding - Independer-Klik&GO Amlin Europe - MTU Moje Polen

Naar aanleiding van een ongeluk op 13 december 2015 heb ik volgende vragen:

Is bij een WA dekking gebruikelijk dat mijn eigen verzekering, in dit geval Independer/Klik&GO, de schadeafhandeling niet ondersteund?

Hoe het beste te reageren richting Amlin Europe?

Hoe kan ik zorgen dat Amlin Europe mijn schade gaat vergoeden?

Ongeval op 13 december 2015 te ossendrecht.

Wij reden op de doorgaande weg putsmolentje richting ossendrecht. We gaven richting aan om linksaf te slaan en op het moment dat we linksaf sloegen haalde het achteropkomende voertuig ons links in waardoor ze tegen ons aan botsten.

Aangezien het voertuig, de bestuurder en bijrijder van poolse afkomst waren besloten we de politie te bellen. De bestuurder van het voertuig had gedronken, toen de politie ter plaatse kwam hebben we dit gemeld en verzocht om de bestuurder te laten blazen. Echter, beweerde de persoon die volgens ons de bijrijder was, dat hij de bestuurder van het voertuig was. Uiteindelijk zei de politie dat we hier niet aan uit zouden komen en heeft er niemand een alcoholtest moeten doen. De politie heeft ons daarna geholpen met de schadeformulieren in te vullen en uitgelegd aan de tegenpartij dat zij niet mogen inhalen als een voertuig dat zich voor hen bevindt, bezig is met een manoevre. Ook hebben ze uitgelegd dat de tegenpartij de schade moet melden en het formulier in moet sturen. Ik heb later die avond nog contact gehad met de leidinggevende van de bestuurder en die heeft bevestigd dat het verzekeringsformulier ingestuurd wordt. Onze auto rijdt op dit moment niet meer, en schade is geschat op ~2000 euro. Er is nog geen expert geweest.

Op 14 december heb ik contact opgenomen met independer. Via independer ben ik verzekerd bij Klik&Go. Dit is een verzekering met enkel WA dekking. De schadeafdeling van independer liet me vervolgens weten dat, aangezien de tegenpartij verzekerd is in het buitenland (MTU Moje in polen), ik de afwikkeling zelf moet regelen. Voor deze afwikkeling kon ik dan contact opnemen met de tussenpersoon van MTU, te weten Amlin Europe te Amstelveen. Tussenpersoon Independer noch Klik&GO nehmen geen verantwoordelijkheid in het ondersteunen / de afwikkeling van de schade. Terwijl ze toch welke elke maand netjes de premie van mijn rekening afschrijven!?

Op 18 december heb ik het schadeformulier per email aan Amlin Europe gestuurd en Independer in kopie gezet.

Op 21 december ontving ik volgende reactie van Amlin Europe:

“ Geachte mevrouw Broos,

Wij vragen het dekkingsbewijs en het schadeformulier in Polen op.

Uit het door u ingestuurde formulier maken wij op dat u linksaf sloeg en hierbij dient aan al het overige verkeer de vrije doorgang te verlenen.

Derhalve ligt de bewijslast, voor zover wij nu weten, bij u.

Wettig en overtuigend bewijs voor uw lezing zien wij graag tegemoet.“

Op 21 december heb ik volgende reactie aan Amlin gestuurd:

„Er is sprake van volgende wettige en overtuigende bewijzen:

1. schadeformulier ingevuld door beide partijen in bijzijn van politie. Zoals aangegeven op dit formulier wilden wij links afslaan. Wij hebben daarvoor tijdig richting aangegeven en tijdens dit aangeven bevond de tegenpartij zich ons. Vervolgens sloegen we linksaf / begonnen we aan de manoevre. Tot onze verbazing besloot vervolgens de man die achter ons reed  ineens om in te halen. Dit is in strijd met artikel 18 wat beschrijft dat achteropkomend verkeer niet mag inhalen als deze achter een voertuig rijdt dat te kennen heeft gegeven om af te willen afslaan. Dit werd ter plaatse ook door de politie bevestigd en uitgelegd aan tegenpartij.

2.  verklaring van deskundige - in deze de 2 politie agenten die ter plaatse waren, zij kunnen bevestigen dat de schuldvraag bij de tegenpartij ligt. Ik neem aan dat u zelf contact kunt opnemen met de politie?

Op basis van deze wettige en overtuigende bewijsstukken ga ik ervan uit dat deze schade in ons voordeel wordt oplost. Indien u toch iets niet duidelijk is kunt u mij telefonisch bereiken.“

Op 11 januari heb ik amlin een reminder gestuurd en gevraagd om een update. Ook heb ik de schadeafdeling van independer verzocht om onderstuening van de afwikkeling van de schade.

Op 13 januari 2016 ontving in volgende reactie van Amlin Europe:

“Onze verzekerde meldde de schade nog niet maar als afslaande partij dient u door middel van wettig en overtuigend bewijs aan te tonen dat onze verzekerde aansprakelijk is.
Het feit dat u zegt richting aangegeven te hebben is geen bewijs, dit is slechts uw lezing. De politie mag geen uitspraak over de aansprakelijkheid doen, dit is een zaak tussen verzekeraars onderling.
Werd en een officieel politie rapport opgemaakt of heeft de politie alleen geholpen bij het invullen van het schadeformulier?”

Na contact met de politie blijkt dat er wel een rapport is opgemaakt. Volgende de politie wordt dit ‘normaal’ opgevraagd door de verzekering zelf en niet de betrokkenen in het ongeval.

Ik heb er weinig vertrouwen in dat deze schade op een eerlijke manier wordt afgehandeld. Maar ik geef het niet op, en hoop dat u mij kunt adviseren in het bepalen van de juiste acties.

6557 7 Rapporteer

Topantwoord

sw
door swat1500 - Jan 17, 2016 om 15:42
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als u uitsluitend WA verzekerd bent en tevens geen rechtsbijstand verzekering hebt verleend uw verzekeraar geen ondersteuning bij het verhalen van uw schade. U zult daartoe zelf of met hulp van een advocaat daar zelf achteraan moeten. U kunt advies vragen bij het jurudisch loket. Als bewijs kan dienen verklaringen van betrokkenen, getuigen en camera beelden. Gezien de reactie van de tegenpartij dient u bewijs te leveren dat u richting aangaf. M.i. kan de tegenpartij dit alleen gaan verlangen alsvde andere bestuurder stelt dat u geen richting aan gaf. Daarnaast is het inhalen op een kruising van een ander voertuig een risico volle manoeuvre.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Jan 17, 2016 om 16:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het lijkt erop dat u een onafhankelijke schadecoach/expert zult moeten inschakelen. Googlen.

lb
door lbroos - Jan 17, 2016 om 16:57
1 Antwoorden / 1 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2016 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar heeft de tegenpartij de aanrijding nog niet gemeld door middel van get schadeformulier. Ik neem aan dat u het formulier gedeeld hebt. Dus op het zijne moet precies hetzelfde staan als op het uwe. Met uw beider handtekening eronder. Dus als het goed is zal dat schadeformulier uw lezing van de aanrijding bevestigen.

Als men alleen WA verzekerd is, is het zeer verstandig een rechtsbijstandverzekering te hebben. Zij zouden deze klus dan voor u uit handen nemen.

Independer of Klik en go hoeven niets voor u te doen. U bent daarvoor niet verzekerd.

hansje klein
door hansje klein Jan 17, 2016 om 18:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb de ervaring, dat, wanneer de veroorzaker de schade niet bij zijn eigen verzekering heeft gemeld, er een beroep op de eigen verzekeraar gedaan kan worden om het voorval bij de tegenverzekeraar te melden. Uzelf heeft mij toen aangegeven, dat ik uiteindelijk een vordering bij de tegenverzekeraar neerleg en niet bij de veroorzaker. Inderdaad heeft deze verzekeraar toen na het bericht van mijn eigen verzekeraar zijn eigen klant 'aangepakt' en ik kreeg praktisch per ommegaande de vrijgave 'om mijn voertuig naar een schadebedrijf te kunnen brengen en aanspraak zou hebben op een huurauto'.

Nog bedankt voor de tip, realiseer ik me nu achteraf met schaamrood op de wangen, dat ik dit niet eerder heb gedaan......sorry!

tijger1
door tijger1 Jan 17, 2016 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij dat "advies" niet berinneren, maar inderdaad is het zo dat men rechtstreeks de verzekeraar van de tegenpartij aansprakelijk kan stellen. Tenslotte is de verzekeraar ook de aansprakelijke figuur. Als u baat daarbij hebt gehad, dat is dat graag gedaan.

Dat laat onverlet dat de eigen WA verzekeraar niets hoeft te doen. Als zij al iets doen is dat service.

Gezien het feit dat steeds meer mensen een verzekering rechtstreeks via internet afsluiten, omdat dat vaak de goedkoopste optie is, is er ook geen tussenpersoon meer die "service" verleent.

Ik zie wel bij Independer op hun site dat zij assisteren bij een WA verzekering, maar ik weet niet of dat elke verzekeraar geldt.

hansje klein
door hansje klein Jan 18, 2016 om 00:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@tijger1 Ik had ooit een tussenpersoon en die maakte er een potje van, wilde zelfs het procedere met de 'schade-ladders' niet uitleggen. Ben toen overgestapt naar Ineas, waar men zelfs nog kon verhandelen over de ladderplaats.... Het heeft ze uiteindelijk niets gebracht, want ze werden door de NB van de markt gehaald. De internet-verzekeraar Zelf heeft toen als enige een aanbod gedaan tot polis-overname voor alle betroffenen. Een low-budget-clubje, maar met de beschreven autoschade, waarbij de veroorzaker alleen een ID-card bij zich had en niet wist hoe het met haar verzekering zat, hebben ze voor mij de verzekeraar opgezocht en het schademeldformulier doorgestuurd, echte service!

Ja, ik was aangenaam verbaasd over deze super service.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2016 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u bij uw verzekering dan niet gratis het Pluspakket van Independer?

lb
door lbroos Jan 20, 2016 om 14:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik kan het nergens vinden in de documentatie die ik van independer heb, maar volgens de site is het inderdaad gratis. Geen idee wat ik moet doen om daar gebruik van te maken, ik zal ze eens benaderen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 18, 2016 om 00:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Afslaan verkeer mag alleen afslaan als het kan. Ik ben er niet zo zeker van dat u de onschuldige partij bent. Het klinkt misschien onlogisch maar kijk niet gek op als de polen vinden dat u ze geen voorrang heeft verleend.

Diewilik

lb
door lbroos Jan 20, 2016 om 14:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

hm ja, maar dan kan je dus nooit een manoevre uitvoeren. Als op het moment dat je in je spiegels kijkt een voertuig achter je rijdt en verder niks aangeeft maar gewoon ineens besluit in te halen op het moment dat je je ogen van de spiegel hebt afgehaald.

aurora1
door aurora1 - Jan 20, 2016 om 06:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij eerdere vragen over schade verhalen werd ergens op dit forum "112 schade" genoemd. Ik ken het verder niet maar u zou eens op die site kunnen kijken en reviews kunnen op zoeken als die er zijn.
U kunt anders mogelijk ook kijken of er een gratis rechtswinkel o.i.d. in uw woonplaats is, dat daar mogelijk hulp gevonden kan worden.