de
door dewaal Nov 23, 2014 om 09:04
Garantie & verzekeringen

AOW in het buitenland

Ik woon in Duitsland en ik heb recht op een AOW uitkering per 24 november a.s.
De SVB heeft mij echter laten weten dat het nog wel tot januari 2015 kan duren alvorens ik mijn eerste AOW uitkering zal ontvangen!
Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt?

2338 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2014 om 09:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u het dan wel tijdig aangevraagd?

de
door dewaal - Nov 23, 2014 om 12:06
15 Antwoorden / 6 Vragen

Ja zeker. De SVB heeft mij een aanvraagformulier toegestuurd op 7 november 2014. Dat formulier heb ik direct ingevuld en zsm teruggestuurd. Omdat ik maar niets hoorde van de SVB heb ik op 21 november gebeld naar de SVB. Daar vertelde men mij dat het formulier op 12 november was ontvangen maar er was nog niets mee gedaan. Als ik niet had gebeld was er waarschijnlijk nu nog niets mee gedaan. Dat ik nu voorlopig nog geen AOW uitkering krijg, is niets aan te doen.

Cookies
door Cookies - Nov 23, 2014 om 12:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wanneer wordt je 65 jaar dan? Ik vermoed in november?

aurora1
door aurora1 - Nov 23, 2014 om 12:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen
Cookies
door Cookies - Nov 23, 2014 om 12:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 23 nov 2014, 12:35]Lees eens klik hier en klik hier

Heb (ook) het vermoeden dat topicstarter niet op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen op dit gebied en nu dus ten onrechte zijn AOW m.i.v. zijn geboortedag verwacht.

de
door dewaal - Nov 23, 2014 om 13:16
15 Antwoorden / 6 Vragen

Dat was ik nog vergeten te vermelden: ik ben op 14 augustus 2014 65 jaar geworden. Mijn pensioengerechtigde leeftijd is dus 14 oktober 2014, 2 maanden later dan ik vroeger mocht verwachten.
Door een aanvullende regeling krijg je je AOW niet vanaf 14 oktober maar pas in de daaropvolgende maand. Mag je zelf al 3 maanden overbruggen. Daar kun je wel een "compemsatieregeling" voor krijgen maar door de strenge eisen daarvoor komen er waarschijnlijk maar erg weinig mensen voor in aanmerking. Bovendien krijg je dan een lening die met je volgende AOW uitkeringen wordt verrekend. Een sigaar uit eigen doos dus.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2014 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had dus in april al AOW kunnen aanvragen, dan had u het op tijd gehad.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2014 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een compensatieregeling is geen lening. Maar er zijn inderdaad strenge eisen.

Cookies
door Cookies - Nov 23, 2014 om 14:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Door een aanvullende regeling krijg je je AOW niet vanaf 14 oktober maar pas in de daaropvolgende maand. Mag je zelf al 3 maanden overbruggen. ........

Dit begrijp ik niet: als je op 14-8 65 bent geworden, gaat de AOW in op 14-10. Uitbetaling (vanaf 14-10) vindt dan plaats rond 25-10.

Dat het nu vertraagd is, komt omdat de AOW veel te laat is aangevraagd.

de
door dewaal - Nov 23, 2014 om 14:43
15 Antwoorden / 6 Vragen

Aow kan aangevraagd worden dmv het invullen van een door de SVB toegestuurd formulier. Ik heb getracht om het eerder aan te vragen maar dat was niet mogelijk vanuit Duitsland. Aangezien ik het formulier pas op 7 november heb ontvangen, kon ik het niet eerder invullen. Navraag bij de SVB leerde mij dat als je in Nederland woont, ontvang je het formulier ca 6 maanden voor de AOW leeftijd. Waarom dat anders is als je in Duitsland woont is mij een raadsel.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2014 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet wie u dan aan de telefoon had, maar ook uit het buitenland kan 6 maanden voor de datum het aanvraagformulier opgevraagd worden.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2014 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kunt een lening vragen ter overbrugging.

de
door dewaal - Nov 23, 2014 om 14:57
15 Antwoorden / 6 Vragen

De dame van de SVB kon daar geen antwoord op geven. Bovendien heb ik al gemeld dat ik al eerder geprobeerd heb om mijn AOW eerder aan te vragen maar dat was niet mogelijk. Ik moest het door de SVB toe te sturen formulier afwachten. De SVB heeft mij dus veel te laat een formulier toegestuurd!!!
Op mijn vraag waarom dat formulier zo laat is opgestuurd door de SVB kon de dame aan de telefoon mij geen antwoord geven zoals ze op nog veel meer vragen geen antwoord kon geven.
Ik heb dan ook officieel een (digitale) klacht ingediend bij de SVB. Daarop zou ik na 2 werkdagen antwoord moeten krijgen. Afwachten dus.

de
door dewaal - Nov 23, 2014 om 15:00
15 Antwoorden / 6 Vragen

Het aanvragen van een lening is zinloos vanwege de hoge eisen die daaraan gesteld worden. Bovendien zal het verwerken van zo´n aanvraag waarschijnlijk ook een half jaar gaan duren.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2014 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kort geleden heeft een Nederlandse vriend, woonachtig in Finland vier maanden voor de AOW datum het formulier opgevraagd. Per omgaande ontvangen, geen probleem.

Stel uw andere vragen eens hier.

aurora1
door aurora1 - Nov 23, 2014 om 15:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk vindt u klik hier het antwoord tussen?

de
door dewaal - Nov 23, 2014 om 15:09
15 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb het een jaar geleden al opgevraagd waarop mij verteld werd: "dat komt vanzelf".
Maar misschien hebben ze bij de SVB verschillende soorten medewerkers.

de
door dewaal - Nov 23, 2014 om 15:13
15 Antwoorden / 6 Vragen

De site van de SVB ken ik bijna uit mijn hoofd, zo vaak heb ik daar al op gekeken. Ik ben in het bezit van een brief van de SVB van ca 1 jaar geleden waarin men mij verzekerd heeft dat ik "niets meer hoefde te doen. De rest gaat vanzelf"
Uiteraard stond daar niet bij dat het wel eens (te) laat zou kunnen worden.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2014 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=dewaal schreef op zondag 23 nov 2014, 15:09]Ik heb het een jaar geleden al opgevraagd waarop mij verteld werd: "dat komt vanzelf".
Maar misschien hebben ze bij de SVB verschillende soorten medewerkers.

Maar dat is het hem nou net. Een jaar van te voren kan niet. De termijn is maximaal zes maanden. En uiteindelijk komt het vanzelf als men uw adres weet.

Ik begrijp niet dat u het zolang op zijn beloop gelaten hebt. Masr u zult toch ook Duits oudedagspensioen gaan ontvangen, neem ik aan.

de
door dewaal - Nov 23, 2014 om 15:18
15 Antwoorden / 6 Vragen

Ik krijg geen Duits Oudedagspensioen. Daar ligt het niet aan.
Het lijkt mij beter om deze discussie voorlopig te sluiten aangezien ik een klacht heb ingediend bij de SVB. Na de afhandeling van de klacht kom ik er op terug.
Ik bedank iedereen die gereageerd heeft voor zijn/haar bijdrage.

de
door dewaal - Nov 27, 2014 om 15:29
15 Antwoorden / 6 Vragen

Hierbij het vervolg op mijn klacht bij de SVB:
Afgelopen maandag werd ik ´s ochtends vroeg gebeld door de SVB. Mijn klacht werd uitvoerig besproken en er werd direct aktie ondernomen om mijn AOW uitkering zsm te realiseren. Ook werd ik op de hoogte gehouden van het verloop van de aktiviteiten.
Vandaag kwam het verlossende telefoontje: alles is geregeld en ik kan op 1 december de achterstallige betalingen van mijn AOW tegemoet zien! Alle lof voor de SVB voor de spoedige en adequate afhandeling van mijn klacht.
Het misverstand is ontstaan door miscommunicatie tussen mij en de SVB. Eerder werd mij door iemand van de SVB verzekerd dat ik niets hoefde te doen omdat een half jaar van tevoren de aanvraagformulieren AOW worden verzonden naar de mensen die de AOW leeftijd gaan bereiken. Dat geld echter alleen voor inwoners van Nederland! En dat werd er niet bijverteld. Het kan zijn dat ik niet duidelijk heb gemaakt dat ik in Duitsland woon.
Hopelijk heeft deze discussie ertoe bijgedragen dat andere in het buitenland wonende mensen niet hetzelfde overkomt als wat mij is overkomen.
Nogmaals dank aan iedereen die deelgenomen heeft aan deze discussie en buitengewone dank aan de SVB.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2014 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat het in orde is gekomen. Bedankt voor het terugmelden.